Beage - Blir dom aldrig trötta fysiskt?

Home

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Beaglar?
Jag sköter just nu en Beagle men har den inte här hemma, jag går istället till honom på dagarna eftersom vi bor grannar.

Kan också tillägga att han aldrig i vanliga fall är utanför hundgården förutom på jakten. Som jag har förstått det så tömmer dom skit från den lite då och då.
Alltid när man kommer dit, far hem, eller någon går förbi så skäller han sig "döv".

Min fråga är i alla fall om Beaglar aldrig blir trötta fysiskt.
Då vi har gått 2 timmar i sträck mitt på dagen när solen är som starkast(vattenpauser lite här och var i skugga inne i skogen bara), kommer hem till hundgården, jag fyller på nytt, kallt vatten och ny mat, då försöker han bara smita ut igen.
Har dom så stort aktivitetsbehov?

Sv: Beage - Blir dom aldrig trötta fysiskt?

Han står alltså helt oaktiverad i en liten hundgård 22 timmar per dygn? I så fall är det kanske inte konstigt om han har mycket energi..

Usch, jag kan verkligen inte förstå hur man kan ha en hund om den får stå ensam i hundgård och skälla hela dagarna..

Jag kan tänka mig att h*n visst är trött av två timmars promenad (det tänker jag att de flesta hundar borde bli som inte är "otränade"/ ej vana att gå långa promenader). Men hundar är ju flockdjur. Om denna hunden dessutom är van med att hundgården = skittråkig så kan jag förstå den om den gör allt för att slippa komma in där igen.

Inte ditt fel nu TS så ta inte åt dig.

Men jag förstår ta mig FAN inte varför inte sånhär hundhållning blir olaglig om den inte redan är det.
Katter får gå ut hur som helst och irritera andra för deras "naturliga behov".

Men en hund "naturliga behov" iform av flockliv, det skiter man i?

Det är helt absurt att hålla hund på denna viset.
Ska man ha en hund enbart för jaktdagar så ska man inte ha ngn alls.

Enligt lagen så måste hunfgårdshundar få komma ut på minst en promenad/rastning/dag utanför hundgården.
Hundgården måste oxå ha vissa mått, viss möjlighet till berikning, t ex en sandlåda att gräva i samt en upphöjd utsiktsplats o naturligtvis nån slags koja med skydd mot väder o vind, kyla o sol.

Jag tror att den är på väg bort väldigt mycket, men vissa blir man ju inte av med. Sen just när det gäller hund i hundgård så måste man ju veta hela bilden, inte bara att man åker förbi och ser en hund i hundgård och tror att den bor där dygnet runt. Tex så har grannen en hundgård där han jobbar, hunden är mest där, men det finns även en dörr som är öppen nästan jämt in till där grannen jobbar.

Till TS, det kräver nog lite mer än promenader för att trötta ut en beagle, men även att den kanske inte visar att den är trött. Jag gjorde en riktigt lång utflykt med våran wachtel, två timmars promenad i blandad terräng, lek i rastgård med en annan hund ca 40 min. När vi kom hem innanför dörren ville han dra igång en lek, men eftersom jag vet att han borde vara trött i huvudet om inte annat så sa jag åt honom att gå och lägga sig och strax kopplade han av sov riktigt tungt. Så det kan ta lite tid för dem att koppla av efter en promenad. Men i ditt fall så tror jag inte att det handlar om att bli trött, utan att tycka att hundgården är aptråkig...

Nu är det ju inte jag som bestämmer hur han ska leva i vanliga fall om ni trodde det, det är ägarna. (Jag får ont i hjärtat varje gång jag ska gå därifrån när han skäller som en tok för att vilja följa med... Han kan inte det på grund privata själ.)
Och jag ville inte få igång en diskussion om någonting helt annat än vad jag tänkt mig. Min fråga var ungefär: Är det svårt att trötta ut en beagle? Alltså inte att hunden knappt kan gå mer den dagen men att den inte är lika pigg och springer iväg lika fort efter två timmar som den gjorde i början?

Kan också berätta att hundgården är väldigt stor, med två hundkojjor i, en normalt hög utsiktsplats och skydd mot allt som behövs, om någon ville veta.

Tack till ni som har svarat på den riktiga frågan! :)

Fast folk måste ju kommentera hundens levnadssituation om denna uppenbart påverkar aktivitetsbehovet...

Hur som helst. En tvåtimmarspromenad (alltså hunden gående i koppel hela tiden?) är ingenting för en aktiv vovve i någorlunda kondition och hälsa. Det är lätt motion, inget den blir trött av. Annat är det om den springer, om terrängen är krånglig, eller om den också aktiveras mentalt.

Lillfjollan här hemma är som en duracellkanin, går och går och går... :D Ska hon bli trött och nöjd så får det vara konkreta övningar och svårigheter som hon ska lösa.

Jag förstår att du inte kan släppa lös en jakthund, men du kan inte hitta på lite grejer på vägen? Klättra på nedfallen trädstam, balansera på sten, söka godis, inget komplicerat - men som inbjuder den att tänka lite också. Inte bara vara upphetsad över att den slipper hundgården.

Inte ens min pyttelilla JRT hade blivit trött av en tvåtimmars koppelpromenad.

Smart att hitta på övningar på promenaden. Ska testas!
Några fler förslag än dom du sa? ;)

Kan tillägga att vi oftast går i skogen och sällan (händer dock ibland) på vanlig väg. Vi har hittils aldrig gått på samma ställen varje gång.

Promenera kan en hund göra 24 timmar om dygnet, speciellt om det är koppelpromenader. Använder de hunden som jakthund?

Kan också tillägga att han aldrig i vanliga fall är utanför hundgården förutom på jakten.

2 timmars prommis tröttar inte ut någon frisk normal hund i normal kondition, det krävs det dels mer tung fysisk aktivitet till, samt psykiskt arbete, men om det hade varit så att hunden aldrig kom utanför hundgården någonsin så hade den varit ganska nöjd efter 2 timmars prommis.

En jakthund som aldrig görs något med utan som bara står i hundgård = en dålig jakthund eftersom den inte har vare sig kondis eller vilja att jobba med föraren, så trots att många tror att jakthundar inte görs något med, så brukar fakta vara något annat eftersom (j)ägaren har hunden som arbetskompis i skogen och då behöver hund + människa vara i god form och ha en bra kontakt..

En jakthund som aldrig görs något med utan som bara står i hundgård = en dålig jakthund eftersom den inte har vare sig kondis eller vilja att jobba med föraren, så trots att många tror att jakthundar inte görs något med, så brukar fakta vara något annat eftersom (j)ägaren har hunden som arbetskompis i skogen och då behöver hund + människa vara i god form och ha en bra kontakt..

Det var ju betydligt vanligare förr, vi har några gamla gubbar som bor runt om oss som tyckte att vi skämde bort våran förra jakthund, han skulle ju aldrig kunna jaga eftersom han fick sova inomhus och dessutom kunde vi ha honom lös, det kan man ju inte med en "riktig" jakthund, men tji fick de eftersom han visade sig vara en alldels utmärkt jakthund "trots" att vi skämde bort honom med promenader och träningar. :angel:

Jag tyckte också att det var konstigt. ;)
Han är verkligen inte i kondis men kan springa flera timmar i sträck utan att bli trött? Nu är det inte så att vi är ute och tokspringer en hel dag men ni förstår säkert.

Idag gick vi i alla fall balansgång, hoppade över "hindren", halvbadade i vatten och jag tog hem honom så han har nu fått träffa massor med människor så vi fick lite miljöträning samtidigt! :)

För att svara på din fråga. Nej :D

Jag har aldrig sett min beagle trött vid normal motionering/träning inför jakt som för honom innebär cykling/promenader mm. Bara efter rejäl jakt där han förmodligen även hittat på egna upptåg.

Lite rubbad men älskad!

009.jpg

Men min kopplar av bra när han fått jobba med näsan, idag har han gått ett blodspår på 700 m som legat i 12 timmar. Om man inte har möjligheter går det bra att knyta en korv i ett snöre och lägga ett spår, beaglar brukar vara ganska matfixerade....
Eller att kasta ut matransonen (funkar väl kanske bäst med torra kulor) på gräsmattan så hunden får jobba lite för födan.

Senast ändrad:

Kanske lite off topic, men jag och min hund gick 1 mil imorse. Det tog en och en halvtimme och han är rätt däckad nu. Jag ser honom som en hund i god form och med mycket daglig rörelse. Kanske är värmen och att han är svart? Men han tackar nog inte nej till att åka med till stallet nu, men han skulle inte palla en ridtur i värmen.

Smart att hitta på övningar på promenaden. Ska testas!
Några fler förslag än dom du sa? ;)

Kan tillägga att vi oftast går i skogen och sällan (händer dock ibland) på vanlig väg. Vi har hittils aldrig gått på samma ställen varje gång.

Bara fantasin sätter gränser. : )

Balansövningar där den ska gå/stå/sitta/ligga/ge tassen/krypa, på stenar/trädstammar/annat.

Godisträd - göm små bitar godis i håligheter i barken i hundens höjd både nära marken och när den står på bakbenen.

Lägg ett litet spår som den kan följa.

Hör med ägaren om det är något speciellt som de brukar träna på/göra som hunden kan - skapa situationer där den garanterat lyckas och får känna sig kaxig och duktig.

Gå inte längs promenadvägar utan rakt ut i skogen, passa på att plocka blåbär, svamp eller annat när du ändå är ute.

Det är ju någon annans hund - hur mycket får du göra med den? Kantarellsök är ju ganska tacksamt att lära in om man gillar svamp... :angel:

Jag ska höra med ägaren om jag jag kan få lägga ut lite viltspår. Det skulle kanske passa till honom? :)

Jag ska höra med ägaren om jag jag kan få lägga ut lite viltspår. Det skulle kanske passa till honom? :)
Har du erfarenhet av viltspår? Annars föreslår jag personspår, betydligt enklare o kräver inte markägarens tillstånd, som behövs om du använder blod.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka