Beach 2017

@WS6 Ja jag har ju fattat att jag måste ha större muskler på höger sida, för jag orkar bära barnet längre på den sidan. Men det var verkligen skrattretande att se det så jäkla tydligt i spegeln! :D Hur har du gjort för att träna upp din svagare sida? Fler reps eller tyngre vikter, eller något annat? Jag minns inte att jag märkte av under passet att jag är svagare på vänster sida, iaf inte med de övningar jag gjorde. Men jag ska tänka på det nästa gång, om vänster sida känns svagare även när jag tränar. I dag försökte jag aktivt att bära ungen på vänster sida, men usch vad jobbigt det var. :p

Jag är högerhänt så även om det är höger sida som jag är svagare i så är jag ändå stark i högersidan pga lite anda muskler antar jag.. jag märker det främst när jag kör biceps med fria vikter eller tunga haklyft och när jag spänner nackmusklerna så syns det att höger sida är mindre bullig.. :p
Jag har kört på som vanligt men lagt in träning med tyngre vikter på höger sidan i en del övningar..

Här kommer en kort redogörelse av våra sju sorger och åtta bedrövelser. :D

Det började lite smått katastrofalt eftersom min åkpartner hade fått med sig fel stavar, så hon hade sin 196 cm långa makes stavar. Det upptäcktes när vi precis kommit till Norberg och det var väl en sisådär 25 minuter till start. Gott om tid för det vi hade tänkt göra, t.ex. lägga på glid på mina skidor, men istället fick vi jaga ett par nya stavar till henne (jag fick följa med och betala eftersom hennes kort låg kvar på hotellet). När stavarna var inköpta försvann även en handske, men medan jag stod i kön för att betala för ett par nya handskar såg jag hennes försvunna handske på disken. Någon snäll själ hade lämnat in den och kompisen slapp lägga ut ännu mer pengar på utrustning. :p

Vi kom till start med ungefär 90 sekunder till godo, så jag kunde glömma att lägga på mer glid. Vi var bokstavligt talat bland de typ tio sista att passera startlinjen.

Mitt dåliga glid märktes inte så mycket i början pga att det var mycket folk och det gick svagt uppför. Sista fem kilometrarna på första varvet (vi körde 2 x 15 km) var dock plågsamma för jag kunde inte staka ALLS, det gled noll och ingenting så jag fick i princip kliva fram på skidorna. Jag var enormt, enormt nära att ge upp då. Vid varvning hittade vi ingen vallaservice utan det blev först vid sista vätskekontrollen, dvs ca 7-8 km från mål, som jag äntligen fick på lite glid. Den sista fjärdedelen på loppet blev vår tveklöst snabbaste, men hela loppet tog ändå enormt lång tid. Jag tog dessutom det säkra före det osäkra i några backar och gick ner eftersom jag tycker det är otäckt att ploga när det är konstsnö med typ is under. Annars stod jag på benen i princip hela tiden, tror jag ramlade två gånger.

I mål kom vi i alla fall till slut, efter typ 4.40. :p Var nog bland de tio sista från slutet också, så man kan säga att vi bevakade våra positioner från start. :D

Nä, det var verkligen inte roligt. Diagonala i 22 km var inget min kropp var förberedd på och idag protesterar mina höftböjare, framförallt den högra, mot allt som innebär att jag lyfter benet mer än en decimeter från backen. Det är mentalt knäckande att inte ha något glid, speciellt på en bana där många duktiga åkare körde helt utan fästvalla, för så platt var det.

Men nu är det gjort, och "aldrig mer" gäller främst att åka lopp. Att fjösa runt i skogen en solig dag är väl en sak, men det ska mycket till innan jag åker något lopp igen.
Bra gjort att slutföra trots allt det där! Önskar dig många fina soliga skogsturer framöver! (Med glid).

Core igår som vanligt på söndagar :) Maken hänger på och även ungarna var med :p Förutom det red jag och lekte ute en massa med barnen. Yngsta dottern åkte ju på spysjukan men var pigg igår och vi tyckte det var skönt att vara ute och lufta bacillerna lite. Städade övervåningen innan vi tog kvällen också.

Idag hoppade jag morgonpromenaden då jag vill börja jobba redan nu eftersom jag har ungarna hemma idag och jag har några saker som MÅSTE göras idag. Bara för det vaknar dom väl snart ;) Ikväll tänkte jag springa några km på bandet. Maken ska få gå med hunden. Annars inget speciellt planerat :)

Sammanfattning av förra veckan. Ridning måndag, corepass onsdag och 2,5 kilometer promenad till stallet fredag. Utöver stallsysslor och det jag rör mig på jobbet, givetvis. Inget att hänga i julgranen direkt, men skyller faktiskt på vintern som ställde till allting rejält. (sydsvensk vinter, ni vet...) Men, för tredje veckan i rad skötte jag maten! Det är så oerhört mycket enklare nu när jag kan åka direkt hem efter jobbet och inte måste köra till stallet först. Även om resten av familjen ändå ätit tidigare är det inte flera timmar efter dem.

Den här veckan ser jag fram emot ungefär hur lite som helst. Jobbar två hela dagar, alltså från tidig morgon till stängning och det är helt värdelöst med stallet. Hinner bara släppa ut på morgonen = har allt stalljobb kvar på kvällen och har ingen chans att lunchfodra. Dessutom gör fredagens mardrömspass att jag missar hockeyn som det varit uppehåll i en vecka. Kommer missa nästa match också, så det känns surt. Plus att de tråkigaste dagarna att jobba på mitt jobb är just de jag ska jobba den här veckan. Gnäll! :o

Just det en sammanfattning av förra veckan:
Måndag pw + löpning på banden, tisdag styrka, onsdag löpintervaller på bandet, torsdag styrka, söndag core. 5 träningspass plus 4 ridpass och en hög promenader och annan vardagsmotion. Ännu en bra vecka :)

Planen denna veckan:
Mån: Några km löpning på bandet
Tis: Styrka och promenad. Dottern ska rida på kvällen så jag går/springer med
Ons: Löpintervaller och promenad. Bästa kompisen som förlorade sin häst ska få låna min häst så jag följer med och går
Tors: Styrka, ridning och promenad
Fre: Morgonpromenad och skogspromenad/löpning
Lör: Promenad, ridning
Söndag: Promenad, ridning och core

Unghästen har en välförtjänt vila i två månader nu så det är bara en häst som ska tränas :)

Tillbaka på gymmet igen! :) Kändes riktigt bra. Period 3 på styrkeprogrammeringen och nu är det 4x5 i huvudövningarna och sen byter man några av de andra övningarna så att det blir mer av helkroppspass. Knäböj idag, fokus ligger på att jobba fram en riktigt bra teknik så det blev goblet squats som uppvärmning och sen körde jag frontböj. 30 kg var lagom idag, ska verkligen bana in tekniken tänkte jag.

Utöver det var det utfallsgång, armhävningar, sidoutfall och push press. Ja just det, gjorde lite chins också! Kunde göra tre stycken på raken med det tjockaste gummibandet, wihoo! :D

Förra veckan var lite av en återhämtningsvecka, ett pass på gymmet bara och utöver det 1x längdskidor, 1x långfärdsskridskor, mycket yoga och massor av promenader. Den här veckan har jag två resdagar (torsdag + fredag) men siktar på 3xgym och lite annat smått och gott utöver det.

Jag är inne på min sjunde vecka som viktstabil:banana: Jag har visserligen gått upp 6 hg under den tiden men jag inser nu att det inte är något alls i det stora hela som faktiskt är nästan 2 månader och sista veckan nu har jag varit som mest viktstabil för jag hade bara gått up 0,05 kg. 50 gram på en vecka är ju ingenting! Dom där hektona innan kan ju vara allt från tarminnehåll till dag i månaden.

Jag börjar inse att även jag kanske kan äta mat utan att bara fortsätta upp och upp i vikt, jag har skött maten finemang hela veckan och utmanat mig med det jag tycker är svårt. Stolt tjej här :banana:

Jag väger ett antal kilon mer än vad jag är bekväm med och skulle helst vilja gå ner ett par kilo men jag vet att det är otroligt riskfyllt i min situation så planen är att fortsätta som nu, vänja mig vid kroppen, låta den få tid att omplacera lite av vikten då det mesta satt sig på magen vilket det typ alltid gör när man går upp från grav undervikt. Och jag vet att när jag kommer hem så kommer jag att leva lite annorlunda, vara mer aktiv när jag har min hund och vardagssysslor som att handla, gå till apoteket, gå till familj/vänner. Tror inte jag behöver oroa mig för att gå upp i vikt sen när jag är hemma på heltid.

Jag åker hem på permission på fredag och är hemma lite mer än en vecka och behöver alltså inte väga mig på två veckor eftersom jag inte är här nästa måndag när vägningen är! Förr hade jag vägt mig varje dag i alla fall men den där kalla metallplattan ska inte få ett besök av mig. Det ska bara bli skönt att slippa tänka på och oroa mig för siffrorna. Det får jag ta helgen innan jag återvänder.

Nu har jag bara två och en halv vecka kvar på behandlingshemmet plus den här veckan hemma. Helt sjukt att mina 8 månader som inlagd snart är över. Tänk att jag på 8 månader bara varit hemma en enda hel vecka! Kan säga som så att jag längtar något fruktansvärt hem. Och snart är jag det, friskare än på 12 år :bump:

Just det en sammanfattning av förra veckan:
Måndag pw + löpning på banden, tisdag styrka, onsdag löpintervaller på bandet, torsdag styrka, söndag core. 5 träningspass plus 4 ridpass och en hög promenader och annan vardagsmotion. Ännu en bra vecka :)

Planen denna veckan:
Mån: Några km löpning på bandet
Tis: Styrka och promenad. Dottern ska rida på kvällen så jag går/springer med
Ons: Löpintervaller och promenad. Bästa kompisen som förlorade sin häst ska få låna min häst så jag följer med och går
Tors: Styrka, ridning och promenad
Fre: Morgonpromenad och skogspromenad/löpning
Lör: Promenad, ridning
Söndag: Promenad, ridning och core

Unghästen har en välförtjänt vila i två månader nu så det är bara en häst som ska tränas :)

Oj vad mycket du tränar, låter som du har en bra balans i vad du tränar och gör för aktiviteter också!

@Tassetass Läste om ditt skidlopp, låter som en rejäl utmaning och bara att du tog dig igenom det ska du ha en eloge för. Jag skulle aldrig ge mig in i det där, visserligen för att enda skidorna jag kan åka är miniskidor och då främst tolkande efter häst men också för att min nuvarande kondition suger...

Tycker inte själv att jag tränar så mycket men det blir ju mycket vardagsmotion med hästar, hund, barn och gård :)
Ja det har du rätt i, det kanske inte alltid är det vi kallar för träning men egentligen är väl all fysisk aktivitet någon form av träning, även promenader tänker jag. Jag som haft promenadförbud så länge märker till exempel att man tappar både benmuskler, styrka och kondition när man mest suttit stilla och det har krävts en upptrappning av promenadtid för att jag ska kunna gå så långt och i normalt tempo som jag gör nu, början var det ju omöjligt att gå mellan mitt rum och matsalen och sen när jag började promenera var 5-10 minuter som ett träningspass. Nu kan jag gå över en timme i backig skogsterräng utan att det känns vidare jobbigt och hemma snittar jag ca 2,5 timmar per dag. Rundor som förut tog en timme att gå går jag lätt på 50 minuter nu.

Ja det har du rätt i, det kanske inte alltid är det vi kallar för träning men egentligen är väl all fysisk aktivitet någon form av träning, även promenader tänker jag. Jag som haft promenadförbud så länge märker till exempel att man tappar både benmuskler, styrka och kondition när man mest suttit stilla och det har krävts en upptrappning av promenadtid för att jag ska kunna gå så långt och i normalt tempo som jag gör nu, början var det ju omöjligt att gå mellan mitt rum och matsalen och sen när jag började promenera var 5-10 minuter som ett träningspass. Nu kan jag gå över en timme i backig skogsterräng utan att det känns vidare jobbigt och hemma snittar jag ca 2,5 timmar per dag. Rundor som förut tog en timme att gå går jag lätt på 50 minuter nu.

Ja precis det beror nog lite på situationen mm :)

Längtar efter att få komma ut och springa men femåringen vägrar somna (extremt mammig) och nu börjar klockan bli väl sent. SUCK.

Gymmade i morse. Det var ovanligt fullt; vi var hela tre personer. :D Jag körde mitt överkroppspass och märkte i dag att den svagare vänstersidan märks av genom att jag kompenserar på höger sida. Ska nog köra lite extra på vänster sida hädanefter. Jag gjorde ett gäng utfall med hantlar också och jösses vad pulsen gick upp!

Min tanke är att gymma på måndagar och fredagar, promenera med kompisen på onsdagar, och så måste jag börja springa ett antal pass i veckan också. Ljusare morgnar nu, tack! Iofs kan jag ju springa med pannlampa, men det är ju trevligare utan.

Träningsvärk i hela kroppen, gillar :D Nu är jag på väg till gymmet igen, men ingen styrketräning utan jag ska beta av ett gäng kilometrar på crosstrainern så att jag kan bli klar med Icaklassikern någon gång. Tänkte köra en timme, wish me luck... :crazy::p

Träningsvärk i hela kroppen, gillar :D Nu är jag på väg till gymmet igen, men ingen styrketräning utan jag ska beta av ett gäng kilometrar på crosstrainern så att jag kan bli klar med Icaklassikern någon gång. Tänkte köra en timme, wish me luck... :crazy::p

Crosstrainer är ju så tråkigt :p

Lycka till :up:

4,5 km på löpbandet igår :) Så jäkla skönt att springa!

Har ungarna hemma idag också så det blev ingen morgonpromenad. Satte mig och jobbade innan kl 6 istället. Ikväll ska dottern rida så då ska jag med henne och gå och sen ska vi köra styrka. Känns inte som jag sovit alls i natt så vi ska försöka ta en tidig kväll.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar