Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att det som funkar för en själv funkar för andra. Och hur förvånande är det egentligen att tanken på att "må bra" inte funkar som motivation för ganska många? Jag tror att näst intill alla vet att man mår bra av att träna. Ändå är det en väldigt liten andel av svenskarna som rör på sig varje dag, än mindre motionerar till "svettighetsgrad" flera gånger i veckan. Det beror inte på att de inte fattar. Det beror på en massa olika saker, vilka kan vara olika för olika personer, men för de flesta är det inte bara att göra, det är mer komplext än så. Och det spelar ingen roll hur enkelt JAG tycker att det är att sticka ut och springa eller gå till gymmet för att JAG vet att JAG mår bra av det, för någon annan känns det som Mount Everest att bara tänka tanken. För det är inte självklart.
Jag tänkte börja träna lite igen. Gym, promenader och springa lite får det bli.
Maten tänker jag inte ändra på direkt mycket denna gång. Tänker äta som jag gör men dra ner på popcorn, chips och cola.
Har varit gravid, fött barn som snart är 8 månader. Åkte på en förlossningsdepression som fortfarande hänger kvar lite. Har levt tämligen osunt med popcorn varje dag sen dotter kom. Väger cirka 8kg för mycket men vill mest av allt må bra mentalt
Jag tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att det som funkar för en själv funkar för andra. Och hur förvånande är det egentligen att tanken på att "må bra" inte funkar som motivation för ganska många? Jag tror att näst intill alla vet att man mår bra av att träna. Ändå är det en väldigt liten andel av svenskarna som rör på sig varje dag, än mindre motionerar till "svettighetsgrad" flera gånger i veckan. Det beror inte på att de inte fattar. Det beror på en massa olika saker, vilka kan vara olika för olika personer, men för de flesta är det inte bara att göra, det är mer komplext än så. Och det spelar ingen roll hur enkelt JAG tycker att det är att sticka ut och springa eller gå till gymmet för att JAG vet att JAG mår bra av det, för någon annan känns det som Mount Everest att bara tänka tanken. För det är inte självklart.
Jag förutsätter inget alls, jag var seriöst intresserad av att höra @grodan21 anledning/förklaring till varför det inte kunde motivera till träning! Det är ju lättare att hjälpa en person hitta motivation om man vet vad som inte funkar och varför det inte funkar!
Och det är klart att jag vet att alla är olika och att olika saker funkar för olika människor! Vore jäkla tråkigt om alla var precis likadana! (oavsett vad det handlar om).
Det jag också vet är att "för att jag mår bra/bättre" faktiskt funkar som motivation mer än bara för mig!
Det är just olikheter/erfarenheter som gör människor så intressanta, tycker jag.
Välkommen! Vi är några morsor här, alltid kul med fler!
Har inte läst här på länge, men med tanke på din historia och hur du beskriver ditt ätande så tvivlar jag verkligen på att du är "långt ifrån underviktig".Jag är långt ifrån underviktig men kroppen gillar inte mitt sätt att äta och inte jag heller, den enda som gillar det är anorexin och den ska ju bort.
Ja det ska bli jätte kul med studierna! Jag gick upp 23 kg under behandlingen varav flera av dom kilona var över den målvikt dom satt för mig och sen på hemmaplan fortsatte det upp ytterligare ett par kilo så jag har god marginal viktmässigt till en undervikt och känner mig verkligen inte bekväm i den kroppen jag har nu. Så nej, det är inte bara en sjuk tanke eller känsla utan jag har gått upp runt 25 kg totalt på ett år.Har inte läst här på länge, men med tanke på din historia och hur du beskriver ditt ätande så tvivlar jag verkligen på att du är "långt ifrån underviktig".
Kul med studierna!