Beach 2017 del II

Lite halvt OT: Var för övrigt fett opepp idag också, är inne på åttonde (!) mensdagen och det märkt att hormonerna är helt ur fas. När semestern är slut ryker hormonspiralen och jag gör slut med hormonerna en gång för alla. Nu har jag provat ALLT (som jag får prova), men inget funkar. Nästa steg blir kopparspiral, men funkar inte det så kommer jag nog att sterilisera mig. Att lägga så här mycket krut på preventivmedel när jag inte ens vill ha fler barn känns som ett jäkla resursslöseri.

Usch det låter jobbigt :down: Jag har haft fett störig mensvärk och dåligt med energi hela dagen så har lite extra sympati för sånt idag :meh:

Lite halvt OT: Var för övrigt fett opepp idag också, är inne på åttonde (!) mensdagen och det märkt att hormonerna är helt ur fas. När semestern är slut ryker hormonspiralen och jag gör slut med hormonerna en gång för alla. Nu har jag provat ALLT (som jag får prova), men inget funkar. Nästa steg blir kopparspiral, men funkar inte det så kommer jag nog att sterilisera mig. Att lägga så här mycket krut på preventivmedel när jag inte ens vill ha fler barn känns som ett jäkla resursslöseri.

Gah va jobbigt, jag la också ner allt va hormoner heter för snart ett år sen efter att ha testat det mesta jag får och inget funkar. Så himla skönt att slippa eländet! :)

Jag har verkligen inget flyt med mina träningspass den här veckan :grin: Cyklade till gymmet igår och hamnade år årets värsta regnskur. Lyckades inte komma in från regnet med mitt passerkort så jag höll på att få ett vredesutbrott. Sen när jag väl kom in fick jag spendera en halvtimme under handtorken med alla mina saker. Träna utan skor, och sen cykla hem i regnet igen i min redan dyblöta jacka. Som jag frös! Sen väl hemma kom jag på att jag tränat ben fast jag skulle träna överkropp :p Så det blev två benpass i rad.

Ja ja, bättre lycka nästa gång!

I onsdags blev ett löppass från 10K trainer, den här gången fem min uppvärmning, sedan springa 15 min och gå 1 min tre ggr och avsluta med fem min nedvarvning. Det blev ganska långsamt tempo, ca 9,5 km totalt. Det kändes bra men lite ont i vänster knä efteråt.

Kände av knäet lite igår men vågade mig ändå på ett litet styrkepass på kvällen. Det blev typ som chins fast med fötterna i marken typ (kommer inte ihåg vad de heter?) ute i nån stång på en lekplats :D, sedan marklyft och bänkpress hemma på balkongen. Ett par plankor som avslutning. Kändes förvånansvärt bra med tanke på knäet.

Funderar på om man kommer våga ta nåt litet lugnt löppass ikväll, vi får se!

Det blev en kort löprunda på 4,5 km idag! Höll ett rätt bra tempo trots lite träningsvärk från igår (i genomsnitt 5 min 10 sekunder per km och snabbaste kilometern gick på drygt 4 min 30 sekunder) och knäet kändes bra då men har lite ont nu :( det får nog bli ett par vilodagar med bara promenader och kanske nåt styrkepass!
Nu ska jag va riktigt onyttig och dricka ett par glas rödvin och grilla :o:d:d

Öh, hej på er! Jag har liksom kommit av mig att skriva här. Hinner inte riktigt med mina sociala medier nuförtiden :p Tränar gör jag i alla fall, så gott jag kan med tanke på vattenbristen (=svårt med dusch och så, blir ett jäkla meck för att planera in hårtvätt på jobbet :cautious:). I skrivande stund ligger jag på kökssoffan efter att ha avnjutit oförskämt mycket ost och kex :D

Åh vad duktiga ni är alla med träningen och så, jag är grymt imponerad av er som styrketränar. Hur får ni motivation till det egentligen? Jag har försökt lite grann men tycker inte det är så otroligt roligt. Cirkelträning i grupp i gymmet tyckte jag om men när jag för ett eller två år sedan skulle gymma för att jag hade patellatendinos i mina knän så gick jag på gymmet 3 gånger i veckan och tyckte det var sjukt tråkigt. Vänjer man sig eller tyckte ni det var kul från början?

Åh vad duktiga ni är alla med träningen och så, jag är grymt imponerad av er som styrketränar. Hur får ni motivation till det egentligen? Jag har försökt lite grann men tycker inte det är så otroligt roligt. Cirkelträning i grupp i gymmet tyckte jag om men när jag för ett eller två år sedan skulle gymma för att jag hade patellatendinos i mina knän så gick jag på gymmet 3 gånger i veckan och tyckte det var sjukt tråkigt. Vänjer man sig eller tyckte ni det var kul från början?

Jag hade inget val, typ. Min kropp var så jädra körd efter graviditeten och jag fick inte ordning på det själv. Jag var svag och instabil och kunde inte träna det jag var van sen innan. Bestämde mig för att ge styrketräningen åtminstone ett halvår, kastade många tusenlappar på en PT och nånstans på vägen blev jag biten. Första månaderna var dock pest, eftersom alla mina svagheter verkligen hamnade i rampljuset. Sedan började jag bli starkare, viktskivorna tyngre (kör i princip bara fria vikter, maskiner är verkligen dödstråkiga) och övningarna mer komplexa och det gav mig en ny respekt för min kropp. När jag började märka skillnad i kroppen så bestämde jag mig för att helt enkelt aldrig sluta styrketräna. Jag vill aldrig bli så svag igen, för det är så jävla gött att vara stark.

Det är inte kul varje pass, men det är inte alla promenader, löppass, yogapass eller spinningpass heller. Motivation är bra, men disciplin viktigare. För att jag ska kunna vara disciplinerad krävs det nån sorts plan, massor med kunskap (därav PT, för jag kunde typ inget om styrketräning) och att jag gör det enkelt rent praktiskt och logistiskt att träna. Nära till gymmet, mycket träningskläder, familj som stöttar osv. När jag verkligen inte vill träna byter jag om och åker ändå, vill jag vända i dörren när jag väl är där så gör jag det.

Typ så är min syn på och relation till styrketräning.

Jag tyckte nog att det var ganska roligt från början faktiskt, men jag fick en rätt bra inkörsport till styrketräningen då jag råkade bli kompis med en som just hade tagit sitt PT-diplom och som jag fick massor av pepp och inspiration från. Jag motiveras av att känna mig stark, och av känslan att det alltid finns nya utmaningar att ta sig an och övervinna. Älskar att imponera på mig själv! :p

Jag har även försökt lära mig ett så bett utbud av övningar som möjligt, så att jag alltid kan ta fram något nytt eller ovanligt ifall jag känner mig uttråkad och motivationen svajar. Om det krisar riktigt med motivationen i styrketräningen så kör jag helt enkelt pass och/eller träning utomhus den veckan, så brukar styrketränings-suget infinna sig ganska fort igen.

Men jag skulle definitivt rekommendera alla att börja med att ta hjälp av en PT i början (5 pass kan räcka beroende på vad man har för förutsättningar, så det behöver inte vara en jätte-investering), dels av säkerhetsskäl men även för att lära sig ordentligt om allt kul som faktiskt finns att göra på ett gym! Jag tror att det är många som bara ser maskinerna, och just de är enligt min åsikt det tråkigaste som finns på hela stället (även om det finns några riktigt bra).

På tal om att imponera på sig själv så gjorde jag just det på gymmet i morse! Jag har länge haft en liten "hang up" när det gäller bänkpressen, är livrädd för att bli för trött och fastna under stången typ. Jag har sällan sällskap till gymmet tyvärr (slutar tidigare och tränar oftare än sambon), så jag har nästan aldrig någon "spotter" som kan hjälpa mig.

I alla fall, detta har inneburit att jag fastnat lite på typ 25-27.5 kg i pressen för att jag inte vågat lita på att jag klarade av mer. Men idag kände jag mig stark i 25, så jag gick upp till 27.5. Kände mig stark i det, så jag smög upp på 30 (skalade dock ner till 4 reps här, för säkerhets skull). Och innan jag visste ordet av så hade jag fixat två treor på 35! Alldeles själv! :banana:

Det var preciiis så att den kom upp den sista gången, men rent fysiskt tror jag att jag hade mycket kvar att ta av ändå. Det är mest den mentala spärren jag behöver jobba med. Nu ska jag fortsätta med få men tyngre reps ett tag, helt i enlighet med programmet jag fick av PT:n, och så är jag nog uppe på det initiala målet 40 kg bänkpress på nolltid tror jag! :bump:

Imorgon bitti blir det PT-pass, och jag längtar!

Första jobbveckan avklarad, och den har inte varit någon hit motionsmässigt. I måndagskväll hade jag ett möte att gå på efter jobbet, tisdag och onsdag var det åskkulor hela kvällen, och jag orkade verkligen inte gå upp tidigare torsdag och fredag. :o
Maten har varit en annan fullkomlig katastrof, och där inser jag mer och mer att det måste bli någon form av förändring, för så här går det inte att fortsätta.

Idag har jag jobbat lördag, och slutade vid två. Typ enda fördelen med att jobba helg. Eftersom ponnystackaren har stått hela veckan, så stannade jag på marken idag och promenerade 25 minuter med henne vid handen istället. Smart drag misstänker jag, för hon var rejält på tå redan från start. Jobbar exakt likadant nästa vecka, så tänkte försöka tvinga mig själv till disciplin (såvida det inte åskar igen då, för där går min gräns), men nu måste jag skärpa till mig.

På tal om att imponera på sig själv så gjorde jag just det på gymmet i morse! Jag har länge haft en liten "hang up" när det gäller bänkpressen, är livrädd för att bli för trött och fastna under stången typ. Jag har sällan sällskap till gymmet tyvärr (slutar tidigare och tränar oftare än sambon), så jag har nästan aldrig någon "spotter" som kan hjälpa mig.

I alla fall, detta har inneburit att jag fastnat lite på typ 25-27.5 kg i pressen för att jag inte vågat lita på att jag klarade av mer. Men idag kände jag mig stark i 25, så jag gick upp till 27.5. Kände mig stark i det, så jag smög upp på 30 (skalade dock ner till 4 reps här, för säkerhets skull). Och innan jag visste ordet av så hade jag fixat två treor på 35! Alldeles själv! :banana:

Det var preciiis så att den kom upp den sista gången, men rent fysiskt tror jag att jag hade mycket kvar att ta av ändå. Det är mest den mentala spärren jag behöver jobba med. Nu ska jag fortsätta med få men tyngre reps ett tag, helt i enlighet med programmet jag fick av PT:n, och så är jag nog uppe på det initiala målet 40 kg bänkpress på nolltid tror jag! :bump:

Imorgon bitti blir det PT-pass, och jag längtar!

Heja! :banana:

Jag har heller aldrig någon som passar när jag bänkar, vilket betyder att jag ökar vikterna långsammare än nödvändigt. Men jag tänker att jag blir väl ändå rätt stark under tiden förhoppningsvis :p

Har tränat från och till (styrka) i några år. Egentligen sen i januari jag fått köra på utan större pauser pga hälsan. Jag har en kompis som fungerar som min PT. Allt jag lärt mig har jag lärt mig av honom. Vi skickar videos åt varandra som vi ser på IG eller youtube, diskuterar övningar, dieter m.m.

Alla pass är långt ifrån bra eller roliga. T.ex gårdagens axelpass var sådär. Trött innan. Ville bara ligga under täcket och frossa chips. Men skam den som ger sig. Till gymmet for jag (eller jag och barnet), axlar tränade jag. Hem for vi. Taggar för ett benpass imorgon. Planerar övningar och kollar IG för inspiration.

Jag kände att jag behöver lite inspiration och motivation, samt bli lite mer fokuserad i min träning. Det har ett tag blivit så att jag går till gymmet, börjar med lite löpband eller crosstrainer/elliptical och sen gjort lite övningar jag känner för. Vilket har blivit väldigt blandat, ben, core, axlar, bröst i en salig röra: Jag bli väl absolut inte sämre av det, men jag känner inte heller att jag har utmanat mig själv så att jag utvecklas. Samtidigt, jag har tio dagar kvar innan det är två veckors semester utan tillgång till gym och ungefär en månad till jag ska starta om på mitt nygamla gym, så jag vet inte om det är så stor idé att lägga upp en superseriös plan nu...

Likväl snodde jag idag helt fräckt det ena av @Mineur s PT-pass, det med bulgarian split squats och goblet squats. Det var åtminstone tanken, men väl på gymmet så var vi typ fem pers i hela lokalen, men ALLA på samma hantlar och maskiner. Så det blev inte alls strukturerat, utan jag tog den övning som det fanns plats för/fanns lämplig vikt ledig till. Inga riktiga superset och i slutänden gjorde jag inte alla övningar, men tyckte det fick duga ändå. Nästa gång går det kanske bättre...

Jag körde dock lite mer fokuserat med pull upsi stället, som faktiskt har gått framåt rejält senaste tiden. Numera kan jag göra två, om jag starta på låda så att armarna är lätt böjda och axlarna på plats redan när jag startar. Och så några till med ett litet hopp för att få lite fart uppåt och sedan dra upp sista biten. Och alltid sakta, sakta ner med kontroll. En med start från backen borde jag klara av innan jag åker tycker jag. Det är iallafall tanken.

Festival för mig i helgen vilket inneburit noll träning men mååånga timmars dans :D Denna veckan slutar därmed på 4,5 h träning. Ett par crossfit-pass, ett hemmapass med mina kettlebells samt ett par yogapass här hemma :)
Idag blir en lugn dag, ska försöka ta igen en del sömn inatt tänkte jag. Sen får vi se vad nästa vecka bjuder på, sista semesterveckan så vem vet ;)

Ett tips som jag såg på insta för en tid sen och funkar bra (för mej iaf) - använd gummiband vid raka marklyft! Sätt fast ett runt g.band i ngt stabilt i höjd med höften (strax nedanför höftbenet). Kliv i, gå fram så du känner att det spänner. Gör marklyften som vanligt, squeeze. Får mycket bättre kontakt i baksida lår och rumpa med detta!:up:

Idag blev det en tvåtimmarsrunda med barnen i bärselen, är helt slut!! :p Fast vi brukar gå längre rundor. Känner fortfarande av styrkepasset från torsdags i kroppen lite :o:o dessutom ösregnade det typ halva vägen så tycker det va rätt bra jobbat av oss att ta oss runt.

Ungefär 75 minuter ridning med varierande gångarter på riktigt pigg och framåt häst. Såg visserligen lite väl mycket spöken i omgivningen, men där får jag väl helt enkelt skylla mig själv när jag låtit henne stå hela veckan. Bra avslutning på en annars ganska beige vecka.

Hade tänkt mig fyra träningspass den här veckan men det blev två. Har å andra sidan ridit tre pass, yogat och fått ganska många steg varje dag :up:

Apropå ridningen, ni som har hängt här i tråden ett par år kanske kommer ihåg mina återkommande problem med ridningen? Grav prestationsångest bland annat. Well, det kom tillbaka med även denna häst :down: Bara så sent som i veckan var jag på väg att vifta med den vita flaggan och helt sluta rida. Typ jag skiter i det här, det är för svårt, jag kan inte. Meeen, fick ett jättebra peppigt samtal av en stallkompis som hjälpte så sjukt mycket. Kontentan, och det jag har tagit med mig: Ha inte så jävla bråttom :angel: Andas, ta det lugnt. Börja i skritt och gå inte över till trav förrän det fungerar i skritt! Man får skritta hela passet om det är vad som behövs. Man behöver inte trava och galoppera av nån jäkla principsak. Och om det börjar gå dåligt, gå tillbaka till ett läge där det funkar. Så nu har jag ridit fredag, lördag, söndag och skrittat så mycket som jag nog aldrig har gjort. Men helt plötsligt har jag fattat hur jag ska använda mina sittben och hästen har gått så himla bra :D Så jag får väl erkänna att jag faktiskt KAN rida, jag måste bara ha lite tålamod och inte försöka stressa fram något. Känns bra! Nu ska jag bara försöka att inte få hybris ;) och fortsätta med att börja om från början varje pass. Det ÄR ju kul att rida, men för min del har min inställning och mina hjärnspöken satt krokben.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 851
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 854
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar