Beach 2017 del II

Hade tänkt mig fyra träningspass den här veckan men det blev två. Har å andra sidan ridit tre pass, yogat och fått ganska många steg varje dag :up:

Apropå ridningen, ni som har hängt här i tråden ett par år kanske kommer ihåg mina återkommande problem med ridningen? Grav prestationsångest bland annat. Well, det kom tillbaka med även denna häst :down: Bara så sent som i veckan var jag på väg att vifta med den vita flaggan och helt sluta rida. Typ jag skiter i det här, det är för svårt, jag kan inte. Meeen, fick ett jättebra peppigt samtal av en stallkompis som hjälpte så sjukt mycket. Kontentan, och det jag har tagit med mig: Ha inte så jävla bråttom :angel: Andas, ta det lugnt. Börja i skritt och gå inte över till trav förrän det fungerar i skritt! Man får skritta hela passet om det är vad som behövs. Man behöver inte trava och galoppera av nån jäkla principsak. Och om det börjar gå dåligt, gå tillbaka till ett läge där det funkar. Så nu har jag ridit fredag, lördag, söndag och skrittat så mycket som jag nog aldrig har gjort. Men helt plötsligt har jag fattat hur jag ska använda mina sittben och hästen har gått så himla bra :D Så jag får väl erkänna att jag faktiskt KAN rida, jag måste bara ha lite tålamod och inte försöka stressa fram något. Känns bra! Nu ska jag bara försöka att inte få hybris ;) och fortsätta med att börja om från början varje pass. Det ÄR ju kul att rida, men för min del har min inställning och mina hjärnspöken satt krokben.

Jag är lite sån med det mesta. Allt ska hända på en gång och med vissa saker funkar det ju inte alltid. En del saker tar tid, och man måste nog lära sig att det är så det är. Jättebra att du fick bra hjälp av stallkompisen. :up:

Jag har gått in i ett annat mode för att bli mer hälsosam, jag har insett att det hela barkar åt helt fel håll. Jag brukade promenera runt 240 minuter per dag, utan större ansträngning. Nu känns det inte så lätt längre, jag har försökt tvinga mig runt på lika långa rundor trots en ökad trötthet och orkeslöshet i kroppen. Vill mest ligga på soffan. Klart jag vill ut också men inte så mycket som förr. Jag vet att det beror på mitt dåliga matintag, enligt ätstörningen är det för mycket men logiken säger något annat men det går inte ihop. Jag ansåg mig i princip frisk för någon månad sedan, tänk att det kan vända så snabbt. Skrämmande. Riktigt läskigt.

Jag har i alla fall bestämt att inte tvinga mig till många och långa promenader när orken inte finns, att istället för att ha minst 240 minuters promenadtid varje dag sänker jag det till 180 minuter. En stor minskning, vet inte om jag kommer klara att gå så mycket om jag är så här trött eller om det kommer kännas som för lite. En förändring i alla fall så får jag se hur det går.

Det är första förändringen mot ett hälsosammare liv. Mitt matintag möjliggör inte längre långa och många promenader. Kanske någon gång ibland men jag orkar inte ha det som tvång och känna mig misslyckad, så jag sätter ett mer realistiskt mål.

Hatar faktiskt hur allt är just nu. Jag trodde aldrig fram till för bara en månad sedan att jag aldrig skulle klara att svälta mig igen, jag såg det som helt borta ur mitt liv. Jag vill så gärna vara frisk och stark, jag är definitivt inte underviktig, väldigt långt ifrån men jag mår ändå inte bra. Vikten är inte allt även om jag inte känner mig värd att äta mer när jag väger så här mycket.

Men ni i tråden är en bra inspiration till vad man kan orka och klara om man mår bra. Tack!

Hade tänkt mig fyra träningspass den här veckan men det blev två. Har å andra sidan ridit tre pass, yogat och fått ganska många steg varje dag :up:

Apropå ridningen, ni som har hängt här i tråden ett par år kanske kommer ihåg mina återkommande problem med ridningen? Grav prestationsångest bland annat. Well, det kom tillbaka med även denna häst :down: Bara så sent som i veckan var jag på väg att vifta med den vita flaggan och helt sluta rida. Typ jag skiter i det här, det är för svårt, jag kan inte. Meeen, fick ett jättebra peppigt samtal av en stallkompis som hjälpte så sjukt mycket. Kontentan, och det jag har tagit med mig: Ha inte så jävla bråttom :angel: Andas, ta det lugnt. Börja i skritt och gå inte över till trav förrän det fungerar i skritt! Man får skritta hela passet om det är vad som behövs. Man behöver inte trava och galoppera av nån jäkla principsak. Och om det börjar gå dåligt, gå tillbaka till ett läge där det funkar. Så nu har jag ridit fredag, lördag, söndag och skrittat så mycket som jag nog aldrig har gjort. Men helt plötsligt har jag fattat hur jag ska använda mina sittben och hästen har gått så himla bra :D Så jag får väl erkänna att jag faktiskt KAN rida, jag måste bara ha lite tålamod och inte försöka stressa fram något. Känns bra! Nu ska jag bara försöka att inte få hybris ;) och fortsätta med att börja om från början varje pass. Det ÄR ju kul att rida, men för min del har min inställning och mina hjärnspöken satt krokben.

Skritt är en underskattad gångart! Bra jobbat! :)

Vi åkte till Dalarna i fredags och kom hem idag på eftermiddagen :) Spenderade hela lördagen på Leksands sommarland och tyvärr regnade det och var 13 grader när vi kom dit så vi orkade inte bada mer än max en timme för vattnet var för kallt :meh: Men vi klädde på oss regnkläder och röjde på den delen där man inte badar resten av dagen och det blev tillslut en bra dag med fyra nöjda vuxna och fyra nöjda barn :) Vi vuxna åkte den höga linbanan och det var en häftig upplevelse! :love:

På kvällen blev det god mat vid stugorna vi hyrt och ett par öl. Vi har haft det superbra! Men skönt att vara hemma hos djuren igen :heart Hade tänkt träna nu på kvällen men är för sliten så jag tar en kvällspromenad med hunden istället :) I morgon börjar jag jobba igen, ska bli skönt med rutiner igen. Men maken och barnen är lediga en vecka till så det blir ändå inte riktigt vardag än :)

Någonstans visste det där passet som blev lite halvdant igår var det tog. För det var en trött kropp som med mycket pannben och vilja tog sig igenom dagens träning. Började med att simma 40 längder, varav 30 mest gick på nedräkning och pannben. Lite pliktskyldigt 10 min på crosstrainer och avslutade med core. Där jag var nöjd, för jag fick riktigt bra kontakt, jag är annars en mästare på att fuska i just coreträningen. :angel: Jag letar alltid svårfuskade övningar. :p

Nu dusch och sova, med nya tag imorgon.

Jag har gått in i ett annat mode för att bli mer hälsosam, jag har insett att det hela barkar åt helt fel håll. Jag brukade promenera runt 240 minuter per dag, utan större ansträngning. Nu känns det inte så lätt längre, jag har försökt tvinga mig runt på lika långa rundor trots en ökad trötthet och orkeslöshet i kroppen. Vill mest ligga på soffan. Klart jag vill ut också men inte så mycket som förr. Jag vet att det beror på mitt dåliga matintag, enligt ätstörningen är det för mycket men logiken säger något annat men det går inte ihop. Jag ansåg mig i princip frisk för någon månad sedan, tänk att det kan vända så snabbt. Skrämmande. Riktigt läskigt.

Jag har i alla fall bestämt att inte tvinga mig till många och långa promenader när orken inte finns, att istället för att ha minst 240 minuters promenadtid varje dag sänker jag det till 180 minuter. En stor minskning, vet inte om jag kommer klara att gå så mycket om jag är så här trött eller om det kommer kännas som för lite. En förändring i alla fall så får jag se hur det går.

Det är första förändringen mot ett hälsosammare liv. Mitt matintag möjliggör inte längre långa och många promenader. Kanske någon gång ibland men jag orkar inte ha det som tvång och känna mig misslyckad, så jag sätter ett mer realistiskt mål.

Hatar faktiskt hur allt är just nu. Jag trodde aldrig fram till för bara en månad sedan att jag aldrig skulle klara att svälta mig igen, jag såg det som helt borta ur mitt liv. Jag vill så gärna vara frisk och stark, jag är definitivt inte underviktig, väldigt långt ifrån men jag mår ändå inte bra. Vikten är inte allt även om jag inte känner mig värd att äta mer när jag väger så här mycket.

Men ni i tråden är en bra inspiration till vad man kan orka och klara om man mår bra. Tack!

Önskar bara att vi kunde göra mer för dig. :heart

Har anmält mig till en löpgrupp under hösten. Planen är att bli hetsad att köra intervaller, samt att fila lite på tekniken.
Igår körde jag ett MTB-lopp. Hade inte tänkt vara med, är rädd för trängsel och hetskörning bland vassa stenar, men på något vis stod jag där på starten ändå:nailbiting: Den förväntade trängseln uteblev, hetskörningen likaså:D Hade sällskap med en kompis runt och vi tog det ganska lugnt med några godispauser. Det var mycket uppför i början, sen en brutal utförskörning innan det blev ett slätare vägparti och sen rätt mycket stig sista biten.
Plan för veckan:
Måndag: vilodag/bärplockning
Tisdag: Transportlöpning delar av vägen till jobbet
Onsdag: Rida snabbarödatravaren
Torsdag: Transportcykling om vädret behagar vara någorlunda anständigt (regnskurar duger, men gärna ingen åska eller ihållande spöregn)
Fredag: Någon form av hemmastyrka
Lördag: Löpning långt och lugnt
Söndag: vilodag

Jag är lite sån med det mesta. Allt ska hända på en gång och med vissa saker funkar det ju inte alltid. En del saker tar tid, och man måste nog lära sig att det är så det är. Jättebra att du fick bra hjälp av stallkompisen. :up:

Mm jag har en tendens att tro att jag ska vara duktig på saker utan att ha övat på det :o:angel: Kan gälla allt från ridning då som sagt (varför går det inte lika bra när jag rider som när hans ägare rider, hon som haft hästen sen han var nyfödd...) till att såga en bräda (varför är jag så dålig som inte kan såga brädan perfekt?! :( "men zass du har ju knappt sågat i hela ditt liv..." oops :angel:).

Lite sånt jag har att jobba på :D

Skritt är en underskattad gångart! Bra jobbat! :)

Verkligen! Och liksom, han lär ju bli bättre genomarbetad om jag skrittjobbar hela passet och får honom i form än om jag typ slängtravar runt bara för att. Perspektiv!! :D

Jag kände att jag behöver lite inspiration och motivation, samt bli lite mer fokuserad i min träning. Det har ett tag blivit så att jag går till gymmet, börjar med lite löpband eller crosstrainer/elliptical och sen gjort lite övningar jag känner för. Vilket har blivit väldigt blandat, ben, core, axlar, bröst i en salig röra: Jag bli väl absolut inte sämre av det, men jag känner inte heller att jag har utmanat mig själv så att jag utvecklas. Samtidigt, jag har tio dagar kvar innan det är två veckors semester utan tillgång till gym och ungefär en månad till jag ska starta om på mitt nygamla gym, så jag vet inte om det är så stor idé att lägga upp en superseriös plan nu...

Likväl snodde jag idag helt fräckt det ena av @Mineur s PT-pass, det med bulgarian split squats och goblet squats. Det var åtminstone tanken, men väl på gymmet så var vi typ fem pers i hela lokalen, men ALLA på samma hantlar och maskiner. Så det blev inte alls strukturerat, utan jag tog den övning som det fanns plats för/fanns lämplig vikt ledig till. Inga riktiga superset och i slutänden gjorde jag inte alla övningar, men tyckte det fick duga ändå. Nästa gång går det kanske bättre...

Jag körde dock lite mer fokuserat med pull upsi stället, som faktiskt har gått framåt rejält senaste tiden. Numera kan jag göra två, om jag starta på låda så att armarna är lätt böjda och axlarna på plats redan när jag startar. Och så några till med ett litet hopp för att få lite fart uppåt och sedan dra upp sista biten. Och alltid sakta, sakta ner med kontroll. En med start från backen borde jag klara av innan jag åker tycker jag. Det är iallafall tanken.
Jamen vad härligt! Det var mest därför jag skrev ner passen här faktiskt, för att ni andra skulle kunna använda/inspireras av dem ifall ni ville :)

Vad skönt att du fick ordning på tankarna innan de for iväg för långt med dig! Jag kommer ihåg att jag ibland körde pass med enbart skritt och galopp när jag hade häst (med väääldigt mycket skritt som uppvärmning naturligtvis), mest för att det var de gångarter vi kom bäst överens i. Det var min tränare som rekommenderade att göra det de gånger det kändes ovanligt svårt, just för att vi inte skulle hamna i en ond cirkel där vi bara blev frustrerade och ledsna på varandra jag och hästen. Ibland får man ta några steg utanför den berömda lådan helt enkelt! :)

PT-pass i morse, och jag tror nog aldrig att jag har känt mig så trött i ryggmusklerna förut. Det brukar annars kännas lite svårt att komma åt dem tycker jag (åtminstone de övre), men idag brände det rejält! Jag fixade även 2 strikta pull ups helt utan hjälp vilket jag är sjukt nöjd med!

Målen jag satte med PT:n förra veckan (innan vi testat något alls) var 3 pull ups, 40 kg bänkpress och 65 kg knäböj. Vi har sedan dess varit och nosat väldigt nära på både bänkpressen och pull ups, och vi har 6 veckor kvar med varandra, så jag känner att jag kanske underskattade mig själv lite när jag satte målen. Nåja, bättre det och att jag överträffar mig själv än tvärtom :)

Det har för övrigt varit en mycket aktiv helg med gym båda dagarna och massor av hundpromenader däromkring. Veckan som helhet landar på 4 styrkepass vilket jag är jättenöjd med, och planen för den som kommer är:

Måndag: Vila (röd dag här och vi ska till Edinburgh Fringe :))
Tisdag: 6 km transportpromenad, benpass
Onsdag: 6 km transportpromenad, ridning.
Torsdag: 6 km transportpromenad, PT-pass med fokus axlar och bröst.
Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Lördag: Stryketräning med fokus rygg och och rumpa.
Söndag: Eventuellt spinning, annars vila.

Vad skönt att du fick ordning på tankarna innan de for iväg för långt med dig! Jag kommer ihåg att jag ibland körde pass med enbart skritt och galopp när jag hade häst (med väääldigt mycket skritt som uppvärmning naturligtvis), mest för att det var de gångarter vi kom bäst överens i. Det var min tränare som rekommenderade att göra det de gånger det kändes ovanligt svårt, just för att vi inte skulle hamna i en ond cirkel där vi bara blev frustrerade och ledsna på varandra jag och hästen. Ibland får man ta några steg utanför den berömda lådan helt enkelt! :)

Ja, jag vet att jag gjort så ibland också, struntat i traven för att det är så förbaskat svårt att rida i trav om hästen inte är lösgjord. Men denna har en enorm galopp vilket är lite svårmanövrerat tycker jag, och liiiite läskigt också :o (jag erkänner!) Alltså han sticker verkligen inte men tar så låååånga galoppsprång att det går med en faslig fart att ta sig ett varv runt i ridhuset :laugh:

Just nu verkar supermycket skrittjobb vara bäst så då kör vi så :) Whatever works, liksom. Får väl också försöka öva på att anpassa förväntningarna efter min och hästens dagsform. Varje pass kan inte vara glitter och enhörningar, ibland sitter man på en sketen brun häst bara :rofl:

Ja, jag vet att jag gjort så ibland också, struntat i traven för att det är så förbaskat svårt att rida i trav om hästen inte är lösgjord. Men denna har en enorm galopp vilket är lite svårmanövrerat tycker jag, och liiiite läskigt också :o (jag erkänner!) Alltså han sticker verkligen inte men tar så låååånga galoppsprång att det går med en faslig fart att ta sig ett varv runt i ridhuset :laugh:

Just nu verkar supermycket skrittjobb vara bäst så då kör vi så :) Whatever works, liksom. Får väl också försöka öva på att anpassa förväntningarna efter min och hästens dagsform. Varje pass kan inte vara glitter och enhörningar, ibland sitter man på en sketen brun häst bara :rofl:
Jag tycker det är jätteläskigt, men också härligt, med stora hästar! Trivs bäst på ponny jag, 25 år gammal :D Gärna glittriga ponnyer!
HUR kan det inte bli mer hopp och jubel över detta, sjukt starkt ju?!!??! :banana: :banana: :D

Förtydligande: Jag är jävligt impad.
Haha, jag tyckte att mitt inlägg lät så skrytigt och nöjt redan så jag ville inte riskera att bli "too much" :o Jantelagen osv... Men jag vet ju att vi kommit överens om att man får skryta bäst man vill här i tråden, så här kommer den tidigare uteblivna glädje/stolthetsdansen:
:bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::D

Jag tycker det är jätteläskigt, men också härligt, med stora hästar! Trivs bäst på ponny jag, 25 år gammal :D Gärna glittriga ponnyer!

Jamen jag med egentligen! Gillar bäst ponny eller mindre kallblod, ändå sitter jag här med 180 cm hästen liksom O_o

Haha, jag tyckte att mitt inlägg lät så skrytigt och nöjt redan så jag ville inte riskera att bli "too much" :o Jantelagen osv... Men jag vet ju att vi kommit överens om att man får skryta bäst man vill här i tråden, så här kommer den tidigare uteblivna glädje/stolthetsdansen:
:bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::D

Skit i Jante! Tycker du ska vara jäkligt stolt, hur coolt som helst ju :D

Jamen jag med egentligen! Gillar bäst ponny eller mindre kallblod, ändå sitter jag här med 180 cm hästen liksom O_o

Skit i Jante! Tycker du ska vara jäkligt stolt, hur coolt som helst ju :D

Är det den storleken på hästen förstår jag att du får kämpa ibland! Jag har liksom fullt upp med min på 145 cm :o

Är det den storleken på hästen förstår jag att du får kämpa ibland! Jag har liksom fullt upp med min på 145 cm :o

Haha japp, han är gigantisk :D Men välriden, och känns inte så stor när man sitter på. Fast jag skulle egentligen önska mig en storlek på runt 150 kanske :p Men hans ägare är lång med långa dressyrben så de passar perfekt ihop :) Hon kallar mina ben för taxben :rofl: Bara för att jag får korta stiglädren 4-5 hål efter henne :angel: Innan hon gjorde fler hål i stiglädren fick jag SNURRA, kände mig som ett riktigt ponnybarn :D

Haha japp, han är gigantisk :D Men välriden, och känns inte så stor när man sitter på. Fast jag skulle egentligen önska mig en storlek på runt 150 kanske :p Men hans ägare är lång med långa dressyrben så de passar perfekt ihop :) Hon kallar mina ben för taxben :rofl: Bara för att jag får korta stiglädren 4-5 hål efter henne :angel: Innan hon gjorde fler hål i stiglädren fick jag SNURRA, kände mig som ett riktigt ponnybarn :D

Jag blir helt inspirerad av ert snack om ridning!! :) Gud va duktiga ni är!!!
Har en gammal kallblodstant hemma som bara skrotar i hagen eftersom jag inte vågat rida igång riktigt igen efter graviditeterna eftersom hon är så sabla nervig och klurig. Kanske ska testa att bara börja skritta, skritta, skritta under hösten och typ se vad som händer? :D:nailbiting::nailbiting:
Om inte annat är det grym träning:idea: en timme skritt på henne är typ som ett fem timmars stentufft dressyrpass på en normal häst :o

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 851
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 854
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar