Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili - ta dig till akuten! Vill inte vc hjälpa dig så måste du ju vända dig någonstans. Det var ju det svaret vi fick angående A's sticka i hälen. Och akuten var de enda som hjälpte oss trots att det inte var ett akutfall.

@cili - ta dig till akuten! Vill inte vc hjälpa dig så måste du ju vända dig någonstans. Det var ju det svaret vi fick angående A's sticka i hälen. Och akuten var de enda som hjälpte oss trots att det inte var ett akutfall.
Det är typ 5 mil till akuten. Först cykel till stationen, tåg till grannstan, stadsbuss från tåget till sjukhuset, sen sitta ensam på ett okänt ställe som dessutom är ett sjukhus. Jag vet ärligt talat inte om jag pallar det, alls. Det lär dessutom ta rejält lång tid, och då kan jag inte ta mig hem igen.

@cili Det måste ju finnas fler vårdcentraler? Jag vet att du skrev att du inte orkar byta eftersom du skulle flytta men alternativen är ju inte så många. Hoppas det löser sig.

Puh, här har vi varit aktiva idag! Fyra vändor till tippen med en massa skräp som vi rensat ut från stallet mm, hej och hå! Tur att vi har nära till tippen i alla fall, men det tog 4-5 timmar ändå med all i- och urlastning. Nu trött i hela kroppen. Lite yoga blir det nu, sedan är vi väl värda TACOS med extra allt :D

Flyttar om en månad, så jag orkar inte hålla på med byte av vårdcentral just nu.
Jag får inte boka någon tid hos en läkare, har försökt i flera veckor. Dom skyller på byte av journalsystem och att det inte finns några tider.

@Mineur
Nej, inte ens ett halvt försök till hjälp eller någon fråga om det. Han sa "Hej, du hade bokat en telefontid på vårdcentralen", jag svarade "Ja, det här såhär..." och började förklara. Då blev jag avbruten och han frågade om jag varit hos honom innan. Det beror på vad du heter, svarade jag, eftersom han inte presenterat sig. Han sa ett namn, jag svarade nej men att jag varit hos hans kollega i februari. Resultat: bara ett konstaterande om att det borde jag förstå att man inte kan göra så (hur jag nu ska förstå det när sköterskan som bokade tiden intygade att det gick att göra över telefon), att jag skulle ringa och boka en besökstid och sen la han på. Jag trodde givetvis att tiden var bokad hos samma läkare som jag träffat förut.

Ringde nyss 1177 för att fråga hur jag ska göra. Jag får inte ens fortsätta nästa termin om jag inte har någon rejält bra anledning (dvs läkarintyg) till varför jag inte är klar med den här terminen i tid, och om jag inte får fortsätta med skolan så får jag inte heller ta emot lägenheten i Gbg. Så då står jag utan bostad, utan studier och utan inkomst. "Ojdå" svarade hon, följt av att jag ju borde förstå att man faktiskt inte kan fixa en sjukskrivning eller ett recept över telefon (dvs andra gången jag fick skit för det idag, trots att det inte var jag som ville ha en telefontid och trots att sköterskan som bokat den intygat att det gick). "Men jag kan inte hjälpa dig med det här, du får ringa och boka en ny tid med läkaren", att jag försökt boka tid i fyra veckor men inte får någon det verkade det ryckas på axlarna åt. Trevlig sommar, grattis till den tredubblade stressen och ha det så roligt framöver, ungefär.
Och så fick jag numret till psykakuten, dit jag kan ringa om jag funderar över att skada mig själv. På riktigt. Jag vill väl för i helvete inte dö, jag vill ha hjälp i tid innan kroppen lägger av helt. Jag känner igen varenda symptom, det är exakt som dagarna innan det hände förra gången. Det enda som saknas är att pulsen går ner, medvetandegraden sänks och jag mer liknar en zombie än en levande människa. Men man kan tydligen välja på "mår så pass bra att jag kan fortsätta jaga läkartid i några veckor" eller "jag tänker ta livet av mig".

Idag förstår jag alla som klagar på svensk sjukvård. Jag gör så gott jag kan för att få hjälp i tid och därmed minska tiden jag behöver för att må bra igen, men får ju bara dörrar slagna i ansiktet gång på gång. Och eftersom jag inte är självmordsbenägen räknas inte läget som akut.

@Shannado @CillaW @Silverkedjan Fungerar det så illa i de landsting som ni jobbar i också? Med bokning av tid, olika svar och bemötande m.m. som Cili råkat ut för?

Träningen går ganska bra den här veckan, körde mitt andra benpass idag. Det blev utfall och raka marklyft, tänkte köra knäböj också men har känt lite obehag i mitt vänstra knä de senaste gångerna. Så jag tar det nog lite försiktigt veckan ut, sen blir det semester och inget gym på nästan 2 veckor (:eek:) så det borde vara plenty of time för att vila upp kroppen ordentligt.

Lagade oxrullader för första gången idag också, det blev asgött :d

IMG_0573-2_zpsuo1fmskm.jpg

Dagens motion: Ungefär en halvtimmes ridning med ponnyhästen som faktiskt hanterade en mötande bil riktigt bra idag (peppar peppar ta i trä), och sen 7 km powerwalk nu ikväll. Blev lite längre än vi tänkt i och med att de tydligen asfalterar vår vanliga väg, så vi fick vända och gå tillbaka igen. :p

Flyttar om en månad, så jag orkar inte hålla på med byte av vårdcentral just nu.
Jag får inte boka någon tid hos en läkare, har försökt i flera veckor. Dom skyller på byte av journalsystem och att det inte finns några tider.

@Mineur
Nej, inte ens ett halvt försök till hjälp eller någon fråga om det. Han sa "Hej, du hade bokat en telefontid på vårdcentralen", jag svarade "Ja, det här såhär..." och började förklara. Då blev jag avbruten och han frågade om jag varit hos honom innan. Det beror på vad du heter, svarade jag, eftersom han inte presenterat sig. Han sa ett namn, jag svarade nej men att jag varit hos hans kollega i februari. Resultat: bara ett konstaterande om att det borde jag förstå att man inte kan göra så (hur jag nu ska förstå det när sköterskan som bokade tiden intygade att det gick att göra över telefon), att jag skulle ringa och boka en besökstid och sen la han på. Jag trodde givetvis att tiden var bokad hos samma läkare som jag träffat förut.

Ringde nyss 1177 för att fråga hur jag ska göra. Jag får inte ens fortsätta nästa termin om jag inte har någon rejält bra anledning (dvs läkarintyg) till varför jag inte är klar med den här terminen i tid, och om jag inte får fortsätta med skolan så får jag inte heller ta emot lägenheten i Gbg. Så då står jag utan bostad, utan studier och utan inkomst. "Ojdå" svarade hon, följt av att jag ju borde förstå att man faktiskt inte kan fixa en sjukskrivning eller ett recept över telefon (dvs andra gången jag fick skit för det idag, trots att det inte var jag som ville ha en telefontid och trots att sköterskan som bokat den intygat att det gick). "Men jag kan inte hjälpa dig med det här, du får ringa och boka en ny tid med läkaren", att jag försökt boka tid i fyra veckor men inte får någon det verkade det ryckas på axlarna åt. Trevlig sommar, grattis till den tredubblade stressen och ha det så roligt framöver, ungefär.
Och så fick jag numret till psykakuten, dit jag kan ringa om jag funderar över att skada mig själv. På riktigt. Jag vill väl för i helvete inte dö, jag vill ha hjälp i tid innan kroppen lägger av helt. Jag känner igen varenda symptom, det är exakt som dagarna innan det hände förra gången. Det enda som saknas är att pulsen går ner, medvetandegraden sänks och jag mer liknar en zombie än en levande människa. Men man kan tydligen välja på "mår så pass bra att jag kan fortsätta jaga läkartid i några veckor" eller "jag tänker ta livet av mig".

Idag förstår jag alla som klagar på svensk sjukvård. Jag gör så gott jag kan för att få hjälp i tid och därmed minska tiden jag behöver för att må bra igen, men får ju bara dörrar slagna i ansiktet gång på gång. Och eftersom jag inte är självmordsbenägen räknas inte läget som akut.

Åh, det är så hopplöst! Sitter i en liknande situation. Blev sjukskriven för en månad sen, på psykmottagningen jag tillhör. Höll på att bli inlagd (LPT). De ansåg att läget var såå allvarligt och jag skulle få en ny läkartid innan sjukskrivningen gick ut, vilket var i fredags. Hade en tid den 11/6 men läkarna jag träffade (ja de var två eftersom de ville bedöma om jag skulle läggas in) sa att så länge kunde jag ju inte vänta på nästa tid, jag måste följas upp. Har hela tiden sagt att den 11/6 kan jag inte för det krockar med min psykologtid och min psykolog jobbar bara en dag i veckan så den kan inte bokas om. Nu säger psyk att jag inte kan få en läkartid förrän i augusti eller september. Jag frågade vad jag ska göra, hur jag ska lösa det med sjukskrivningen? "Jag vet inte" blev svaret. Då kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, och de svarade att det är bättre för mig om min mottagning på psyk sjukskriver mig eftersom de känner till min historia. Ja, det tycker ju jag också men de vägrar ju ge mig en tid :banghead: Och de anser ju tydligen att jag är en fara för mig själv, men det gör ingen skillnad. Och akutpsyk sjukskriver inte. Liksom, vem fan vet hur jag ska lösa det här då?!

När jag träffade de båda läkarna så fick jag lite hopp om att det skulle ordna sig och jag blev lovad massor av hjälp. Jag började kravla mig upp ur det svarta hål jag befann mig i. Och så blir det så här, igen.

Dagen motion: skruvande och målande. Sen fick jag såklart ont i axeln :down: men jag överväger faktiskt att ställa mig på CTn en stund, ska överväga det lite till bara ;)

Gör ett litet inhopp då jag också blir förbannad över @cili försök att få träffa läkare. Jag tror att vi bor i samma landsting men helt olika delar och jag kan få en läkartid på två tre DAGAR, även om det inte är akut.

@snow Vad tråkigt med en sådan reaktion från hästen! Jag tänker dock direkt att han kan vara lite testig? Du känner ju honom väl och de andra som har ridit kanske han enklare har accepterat. För mig känns det inte helt ovanligt att hästar reagerar starkt och försöker fly från "faror" som de normalt sett aldrig bryr sig om. T.ex. nuvarande medryttarhästen försökte skygga, vända och sticka hem pga en sten vid stigen en av de första gången jag red henne... :meh: Hon är annars den mest bombsäkra häst jag träffat, reagerar aldrig för något. Även andra hästar har testat på många olika sätt. Hur gick det för er ikväll? Hoppas det löser sig för er och att han inte visar något problem hos veterinären!

Ni vet när man egentligen är väldigt trött men sticker ut och rider ändå och så har man en helt fantastisk ridtur? :love: Vet inte om det var tack vare massagen men jag hade en helt annan sits idag, bästa hittills kanske! Jobbade i galoppen och red i riktigt kort, samlad galopp. Herre vad underbart det är, älskar't! Pålleplutt var hur glad som helst och pinnade på, solen sken och det var lite varmare än det varit senaste tiden. Balsam för själen.

Nu vet jag dock inte hur jag ska överleva mitt hormonella sötsug som dök upp igår. :p Igår blev det en kopp varm choklad med massa vispgrädde. Kanske inte ska göra samma sak varje kväll...

@cili Alltså, va fan! Blir riktigt sur å dina vägnar.:rage: Det stämmer verkligen att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Kram på dig!

@snow Vad tråkigt med en sådan reaktion från hästen! Jag tänker dock direkt att han kan vara lite testig? Du känner ju honom väl och de andra som har ridit kanske han enklare har accepterat. För mig känns det inte helt ovanligt att hästar reagerar starkt och försöker fly från "faror" som de normalt sett aldrig bryr sig om. T.ex. nuvarande medryttarhästen försökte skygga, vända och sticka hem pga en sten vid stigen en av de första gången jag red henne... :meh: Hon är annars den mest bombsäkra häst jag träffat, reagerar aldrig för något. Även andra hästar har testat på många olika sätt. Hur gick det för er ikväll? Hoppas det löser sig för er och att han inte visar något problem hos veterinären!

Tack Chili! Visst kan det vara så, himla tråkigt bara om han ska "testa" folk på detta extremt farliga sätt. Det måste vi jobba bort i så fall!

Idag longerade jag pålle innan jag satt upp och han var nästan ovanligt lyhörd. Jag satt upp och började jobba honom med en gång. Förutom att han bröt av till trav ett par ggr i vänstergaloppen (hans starka sida) när det började bli jobbigt så gjorde han allt jag bad om och han kändes inte spänd. Travade av i låg form på halvlång tygel... Vi körde lite markträning också och där är han mycket lydig. Efter lite övertalning gick han lugnt och fint över en typiskt läskig vattenmatta som han inte sett förr.

Så ja, inte blev jag klokare av detta... Ska bli skönt i alla fall att göra en check hos veterinären.

Tack Chili! Visst kan det vara så, himla tråkigt bara om han ska "testa" folk på detta extremt farliga sätt. Det måste vi jobba bort i så fall!

Idag longerade jag pålle innan jag satt upp och han var nästan ovanligt lyhörd. Jag satt upp och började jobba honom med en gång. Förutom att han bröt av till trav ett par ggr i vänstergaloppen (hans starka sida) när det började bli jobbigt så gjorde han allt jag bad om och han kändes inte spänd. Travade av i låg form på halvlång tygel... Vi körde lite markträning också och där är han mycket lydig. Efter lite övertalning gick han lugnt och fint över en typiskt läskig vattenmatta som han inte sett förr.

Så ja, inte blev jag klokare av detta... Ska bli skönt i alla fall att göra en check hos veterinären.

Jag tänker lite som Chili. Det är ju ett levande djur, och dom kan göra lite saker man inte alltid förstår varför. Kan du inte hitta nån mer rutinerad fodervärd? Hur gammal är han? Kanske låta en ryttare som inte blir rädd rida honom ett tag? Tror du bor en bit ifrån mig annars hade jag kunnat hjälpa till.

Åh jag blir så jäkla arg över vården. Jag var ju på psykakuten i söndags och dom bortprioriterade mig trots självmordstankar, överdos och anorexi för att jag inte var "våldsam eller psykotisk" som dom sa det själva. De fallen sågs som mer akuta.Men vad tusan ska man behöva göra? Den dosen jag tog i lördags hade enligt min sjuksköterska mycket väl kunnat döda mig, jag hade bara tur, ändå fick jag ingen hjälp. Nu ville jag ju inte ha deras hjälp utan var dit tvingad av mina föräldrar men man kan väl för tusan få träffa en läkare i alla fall när föräldrarna är med och beskriver läget och jag var ärlig mot sjuksköterskan?

Är det utbrändhet eller depression du känner av nu? Har du något sätt att bryta en ond cirkel på på egen hand tills vården tar sitt ansvar och hjälper dig? Går det inte att ringa CSN och förklara läget?
Jag skulle nog säga att det är värt att ringa 112 nästa gång och se till att få åka ambulans eller poliseskort till psykakuten/akuten, för då bortprioriteras man inte. Du får verkligen inte bortprioriteras, för du balanserar på en tunn tråd mellan liv och död och behöver snarare högprioriteras. Du är en fara för dig själv och ditt LIV - vilket räcker mer än väl för att bli högprioriterad, men eftersom inte idioterna fattar det lär det behövas blåljus för att det ska gå in. Sorgligt men sant.

Utbränd, sönderstressad. Ingen depression. Får väldigt långa poäng på depressionstest när dom gör sånna på mig (det är typ det första som görs när man väl får en tid hos läkare/kurator).
Jag kan inte göra ett dugg, för jag kan inte skriva ett eget intyg. Gör ju så gott jag kan för att minska stressen, men det är svårt att tänka bort att jag kommer stå utan inkomst och bostad i höst för att dom anser att jag inte behöver någon läkartid.

Just nu borrar dom betong på en tomt sisådär 20-30 meter bort, och har gjort det sen i måndags. Varje gång som sätter igång den mår jag illa, alltså kräk-illa. Så pass dåligt mår min hjärna nu för tiden.

Vi har fått hemtentan nu. Trots att jag knappt kan läsa det som står där eftersom jag tappar bort vilken rad jag är på och blandar ihop orden så det mest liknar grekiska måste jag alltså försöka göra den och skicka in på fredag. Wish me luck. Kan ju alltid försöka skylla på att datorn måste sparat konstigt om det hela blir oläsligt.
Blir så otroligt ledsen och förtvivlad när jag läser dina inlägg. Herregud, det får inte gå till såhär! Önskar jag kunde trolla bort all psykisk OCH fysisk smärta för dig, du är inte värd det! Inte ett dugg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30