Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså man blir ju helt galen på hur vården fungerar, jag har hört så mycket från familj och omgivning att det känns som man hört allt men man upphör aldrig att förvånas över hur totalt fel vården fungerar ibland. Jag blir så arg när jag hör, läser eller själv upplever att det inte fungerar eller när man till och med blir felaktigt och illa bemött. Jag hoppas verkligen dina läkare skärper till sig och gör sitt jobb.Åh, det är så hopplöst! Sitter i en liknande situation. Blev sjukskriven för en månad sen, på psykmottagningen jag tillhör. Höll på att bli inlagd (LPT). De ansåg att läget var såå allvarligt och jag skulle få en ny läkartid innan sjukskrivningen gick ut, vilket var i fredags. Hade en tid den 11/6 men läkarna jag träffade (ja de var två eftersom de ville bedöma om jag skulle läggas in) sa att så länge kunde jag ju inte vänta på nästa tid, jag måste följas upp. Har hela tiden sagt att den 11/6 kan jag inte för det krockar med min psykologtid och min psykolog jobbar bara en dag i veckan så den kan inte bokas om. Nu säger psyk att jag inte kan få en läkartid förrän i augusti eller september. Jag frågade vad jag ska göra, hur jag ska lösa det med sjukskrivningen? "Jag vet inte" blev svaret. Då kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, och de svarade att det är bättre för mig om min mottagning på psyk sjukskriver mig eftersom de känner till min historia. Ja, det tycker ju jag också men de vägrar ju ge mig en tid Och de anser ju tydligen att jag är en fara för mig själv, men det gör ingen skillnad. Och akutpsyk sjukskriver inte. Liksom, vem fan vet hur jag ska lösa det här då?!
När jag träffade de båda läkarna så fick jag lite hopp om att det skulle ordna sig och jag blev lovad massor av hjälp. Jag började kravla mig upp ur det svarta hål jag befann mig i. Och så blir det så här, igen.
Super bra jobbat. Och angående tiden spelar det ju ingen roll hur snabbt andra springer i jämförelse, det viktiga är ju att du gjort det på en nivå som känns bra för dig och att du är nöjdSprang blodomloppet, 5 km igår och är SÅ NÖJD! Ingen tid för andra att hurra för kanske men sprang hela tiden. Det var ett tag sen jag sprang såpass långt (verkliga sträckan 5,3).
Har haft lite annat att tänka på i veckan men även maten har gått riktigt bra. Träningsplanerna veckan ut är lite oklara, ett cykelpass och ett gympass ska jag väl få in iaf.
Ge inte upp! Finns det någon du kan be om hjälp att kriga för dig? Dina föräldrar, något syskon, någon kontakt inom vården, en kompis? Finns det ingen mer vårdcentral ? Jag tycker du ska ringa den du ringde idag och verkligen se till att de får höra varför du ringer, stå på dig och berätta precis som du skriver här hur allvarligt det faktiskt är. Jag förstår vilken kamp det innebär att ringa igen men det här är livsviktigt Cili, så här ska du inte behöva ha det. Jag kan ringa åt dig, på riktigt alltså, om du vill ha hjälp så ställer jag upp, det är lättare för mig att kämpa för andra än mig själv, bara att PMa mig.Borde aldrig ringt dit.
Jag hann säga att jag listat om mig till deras vc (en privat sådan) för att jag försökt få tag i läkartid på min förra i fyra veckor utan att lyckas. Utan att ens fråga vad problemet var snäste hon ett "Nej här kan du inte få någon tid. Jag har absolut inte någonting innan midsommar". "Nähä, när är närmsta tid efter det då?" frågade jag lugnt. "Ja du det vet jag inte, det kan jag inte svara på!" sa hon surt tillbaka. Där brast det. Bröt ihop fullständigt och la på, för jag orkade inte höra mer av hennes predikan om att man minsann inte kan få en läkartid hur som helst (observera, hon hade fortfarande inte hört ett ord om varför jag ringt för det hade jag inte fått en chans att berätta).
Jag orkar inte mer. Jag skiter i skola, CSN, bostad, SGI, mat och vad fan nu mer som behövs i ett normalt liv, för jag orkar inte längre. Grattis sjukvården, ni har knäckt en patient som faktiskt försökte och ville bli bra.
Jag skickade ett mail där jag radade upp alla symptom och skrev att läkaren själv sagt att jag skulle komma tillbaka för diskussion om sjukskrivning och medicinering. Om det har någon effekt vet jag däremot inte.Ge inte upp! Finns det någon du kan be om hjälp att kriga för dig? Dina föräldrar, något syskon, någon kontakt inom vården, en kompis? Finns det ingen mer vårdcentral ? Jag tycker du ska ringa den du ringde idag och verkligen se till att de får höra varför du ringer, stå på dig och berätta precis som du skriver här hur allvarligt det faktiskt är. Jag förstår vilken kamp det innebär att ringa igen men det här är livsviktigt Cili, så här ska du inte behöva ha det. Jag kan ringa åt dig, på riktigt alltså, om du vill ha hjälp så ställer jag upp, det är lättare för mig att kämpa för andra än mig själv, bara att PMa mig.
Alltså man blir ju helt galen på hur vården fungerar, jag har hört så mycket från familj och omgivning att det känns som man hört allt men man upphör aldrig att förvånas över hur totalt fel vården fungerar ibland. Jag blir så arg när jag hör, läser eller själv upplever att det inte fungerar eller när man till och med blir felaktigt och illa bemött. Jag hoppas verkligen dina läkare skärper till sig och gör sitt jobb.
Kan man verkligen ringa 112 för att man mår dåligt psykiskt? Alltså jag vet ju att folk gör det men då ska det väl vara riktigt allvarligt?
Bra gjort! Var åker ni på semester? Det är säkert precis vad du behöver just nuJag skickade ett mail där jag radade upp alla symptom och skrev att läkaren själv sagt att jag skulle komma tillbaka för diskussion om sjukskrivning och medicinering. Om det har någon effekt vet jag däremot inte.
Oavsett vilket så åker jag iväg utomlands på lördag och är borta i två veckor. Det ska bli fantastiskt skönt att stänga av telefonen, försöka släppa tankar på skola/boende/annat och bara leva här och nu. Inga måsten, ingen förutbestämd resrutt att anpassa sig efter, bara fokus på "hur känner vi att vi vill göra idag?". Hade jag inte haft det att se fram emot så hade jag nog inte orkat göra någonting just nu
Samma här, mina vänner blir helt chockade när jag berättar om saker som hänt och de förstår inte hur vården kan behandla mig som dom gör och att jag inte får rätt hjälp och hur illa jag blivit bemött på slutenvården. Att vara inlagd för depression är en sak, det är liksom helt ok, man mår skit men jag tycker man blir mer behandlad som en person . Men när det är för anorexin är det ett helvete utan slut. Dom har sin syn på hur personer med anorexi är och fattar inte att vi är individer. Dom tror man ljuger om allt, de styr varje steg man tar, varje andetag, varje minut, massor av vak och förbud och inget alls att säga till om, de lägger sig i och styr saker som är helt absurda. Två av mina kompisar blev så chockade när de såg hur några i personalen behandlade mig att de gick för att prata med dom efteråt, det slutade med att de 5 minuter senare kom tillbaka till mig och stor grät och sa att de inte förstod hur jag kunde stå ut när jag blev bemött så här. De klarade inte 5 minuter på psyk, jag har spenderat månader eller år där.Folk som inte har så mycket erfarenhet av vården tror ofta att det inte kan vara så illa. Och sen inser dom hur det är för mig och bara "oj, det är ju inte klokt!"... nä jag vet liksom. Jag blir inte förvånad över nånting längre. Har varit med om så mycket saker som vården gjort, som t.o.m är olagligt.
Fick en tid till vårdcentralen imorgon i alla fall. De brukar tycka att jag är "för svårt fall" typ men då får väl dom prata med psyk så dom tar emot mig då.
Samma här, mina vänner blir helt chockade när jag berättar om saker som hänt och de förstår inte hur vården kan behandla mig som dom gör och att jag inte får rätt hjälp och hur illa jag blivit bemött på slutenvården. Att vara inlagd för depression är en sak, det är liksom helt ok, man mår skit men jag tycker man blir mer behandlad som en person . Men när det är för anorexin är det ett helvete utan slut. Dom har sin syn på hur personer med anorexi är och fattar inte att vi är individer. Dom tror man ljuger om allt, de styr varje steg man tar, varje andetag, varje minut, massor av vak och förbud och inget alls att säga till om, de lägger sig i och styr saker som är helt absurda. Två av mina kompisar blev så chockade när de såg hur några i personalen behandlade mig att de gick för att prata med dom efteråt, det slutade med att de 5 minuter senare kom tillbaka till mig och stor grät och sa att de inte förstod hur jag kunde stå ut när jag blev bemött så här. De klarade inte 5 minuter på psyk, jag har spenderat månader eller år där.