Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad roligt, då får du kanske motivation till att fortsätta Tränar du bara gym eller går du på pass eller springer också?Jag var på gymmet imorse för första gången på tre (?) veckor, och det gick superbra!
Åh gud vad jag känner igen mig. Inte i att ha en "farlig" häst men att behöva hitta en fodervärd till sin häst och veta att hästen är lite speciell så att allt blir svårare. Min madam är ju världens snällaste men väldigt, väldigt pigg och känslig. Gillar man pigga hästar är hon världens roligaste men det är väldigt många som inte klarar av henne. Sen går hon inte att sko utan lugnande medicin just nu för att hon blev rädd om bakbenen efter skadan. Och hon går inte att lasta så man måste hyra en liten hästbuss för att flytta henne. Så ja, jag kan relatera till allt det där med oron för hur det ska gå när någon ny ska ha henne. Jag har tyvärr inte något alternativ så som du har med lösdriften utan jag satsar allt på att hitta en vettig person som kan klara av henne, annars får hon bli sällskapshäst.Riktigt tung dag detta. Igår skulle hästens eventuella fodervärd rida honom på sin ridlektion i ridhuset. Något som jag (och min medryttare) gjort varje vecka hela vintern. Jag kände inte igen min häst; han var som förbytt och kastade sig i panik två gånger helt utan förvarning och hans ryttare (som enligt min mening gjorde allting rätt) flög som en vante. Som tur är skadade hon sig inte, men hon blev givetvis jätterädd. Och jag också. Jag har ingen aning om varför han betedde sig så här helt plötsligt - jag vet ju att han kan reagera när han blir spänd, men vid samtliga dessa tillfällen så har jag haft en "rimlig förklaring" till varför han reagerat. Igår förstod jag verkligen ingenting alls. Vi ska åka till veterinären nästa vecka och undersöka honom, om det kan vara så att han har ont någonstans. Det märkliga är att reaktionen kom så plötsligt - i söndags galopperade min sambo på honom utomhus och han var jättesnäll, i måndags var han världens lydigaste häst när jag tömkörde och så igår var han som en vildhäst med nerverna utanpå kroppen.
Konsekvensen av detta är i alla fall att han inte kommer lånas ut på foder i höst. Även om någon skulle vilja så känner jag att jag inte skulle palla de psykiskt att ha på mitt samvete om han beter sig så här igen. Han får åka hem till lösdriften istället.... Usch, detta känns som en riktig mardröm. Jag trodde att jag hade en snäll häst - som förvisso är reaktionssnabb i vissa situationer - men inte en farlig, opålitlig häst som reagerar med att fly i panik för saker som ingen kan förstå?
Flyttar om en månad, så jag orkar inte hålla på med byte av vårdcentral just nu.@cili
Vad tråkigt! Byt vårdcentral? Och ring och boka den där besökstiden så du kan få ett intyg ändå! Även om du inte har det redo till terminsslutet kan du ändå skicka in det till CSN och förklara vilket strul det blev med tiderna.
Åh jag blir så jäkla arg över vården. Jag var ju på psykakuten i söndags och dom bortprioriterade mig trots självmordstankar, överdos och anorexi för att jag inte var "våldsam eller psykotisk" som dom sa det själva. De fallen sågs som mer akuta.Men vad tusan ska man behöva göra? Den dosen jag tog i lördags hade enligt min sjuksköterska mycket väl kunnat döda mig, jag hade bara tur, ändå fick jag ingen hjälp. Nu ville jag ju inte ha deras hjälp utan var dit tvingad av mina föräldrar men man kan väl för tusan få träffa en läkare i alla fall när föräldrarna är med och beskriver läget och jag var ärlig mot sjuksköterskan?Flyttar om en månad, så jag orkar inte hålla på med byte av vårdcentral just nu.
Jag får inte boka någon tid hos en läkare, har försökt i flera veckor. Dom skyller på byte av journalsystem och att det inte finns några tider.
@Mineur
Nej, inte ens ett halvt försök till hjälp eller någon fråga om det. Han sa "Hej, du hade bokat en telefontid på vårdcentralen", jag svarade "Ja, det här såhär..." och började förklara. Då blev jag avbruten och han frågade om jag varit hos honom innan. Det beror på vad du heter, svarade jag, eftersom han inte presenterat sig. Han sa ett namn, jag svarade nej men att jag varit hos hans kollega i februari. Resultat: bara ett konstaterande om att det borde jag förstå att man inte kan göra så (hur jag nu ska förstå det när sköterskan som bokade tiden intygade att det gick att göra över telefon), att jag skulle ringa och boka en besökstid och sen la han på. Jag trodde givetvis att tiden var bokad hos samma läkare som jag träffat förut.
Ringde nyss 1177 för att fråga hur jag ska göra. Jag får inte ens fortsätta nästa termin om jag inte har någon rejält bra anledning (dvs läkarintyg) till varför jag inte är klar med den här terminen i tid, och om jag inte får fortsätta med skolan så får jag inte heller ta emot lägenheten i Gbg. Så då står jag utan bostad, utan studier och utan inkomst. "Ojdå" svarade hon, följt av att jag ju borde förstå att man faktiskt inte kan fixa en sjukskrivning eller ett recept över telefon (dvs andra gången jag fick skit för det idag, trots att det inte var jag som ville ha en telefontid och trots att sköterskan som bokat den intygat att det gick). "Men jag kan inte hjälpa dig med det här, du får ringa och boka en ny tid med läkaren", att jag försökt boka tid i fyra veckor men inte får någon det verkade det ryckas på axlarna åt. Trevlig sommar, grattis till den tredubblade stressen och ha det så roligt framöver, ungefär.
Och så fick jag numret till psykakuten, dit jag kan ringa om jag funderar över att skada mig själv. På riktigt. Jag vill väl för i helvete inte dö, jag vill ha hjälp i tid innan kroppen lägger av helt. Jag känner igen varenda symptom, det är exakt som dagarna innan det hände förra gången. Det enda som saknas är att pulsen går ner, medvetandegraden sänks och jag mer liknar en zombie än en levande människa. Men man kan tydligen välja på "mår så pass bra att jag kan fortsätta jaga läkartid i några veckor" eller "jag tänker ta livet av mig".
Idag förstår jag alla som klagar på svensk sjukvård. Jag gör så gott jag kan för att få hjälp i tid och därmed minska tiden jag behöver för att må bra igen, men får ju bara dörrar slagna i ansiktet gång på gång. Och eftersom jag inte är självmordsbenägen räknas inte läget som akut.
Utbränd, sönderstressad. Ingen depression. Får väldigt långa poäng på depressionstest när dom gör sånna på mig (det är typ det första som görs när man väl får en tid hos läkare/kurator).Åh jag blir så jäkla arg över vården. Jag var ju på psykakuten i söndags och dom bortprioriterade mig trots självmordstankar, överdos och anorexi för att jag inte var "våldsam eller psykotisk" som dom sa det själva. De fallen sågs som mer akuta.Men vad tusan ska man behöva göra? Den dosen jag tog i lördags hade enligt min sjuksköterska mycket väl kunnat döda mig, jag hade bara tur, ändå fick jag ingen hjälp. Nu ville jag ju inte ha deras hjälp utan var dit tvingad av mina föräldrar men man kan väl för tusan få träffa en läkare i alla fall när föräldrarna är med och beskriver läget och jag var ärlig mot sjuksköterskan?
Är det utbrändhet eller depression du känner av nu? Har du något sätt att bryta en ond cirkel på på egen hand tills vården tar sitt ansvar och hjälper dig? Går det inte att ringa CSN och förklara läget?
@snow Men vad tråkigt! Det är inte så att det blåser en massa hos er och att det ger otäcka ljud i ridhuset som i sin tur skrämmer hästen?
[USER=118915]@snow Fy fasiken vad tråkigt, åh vad jag lider med dig! Hästar är fantastiska på många sätt, men ibland är det också något fruktansvärt jobbiga att ha hand om. Hur gick det med eventuella ridskoleplaner, eller känns det också för osäkert nu? För att se det från den ljusa sidan så har du ju i alla fall en fin lösdrift som du känner till och kan lita på, även om det såklart inte är den idealiska lösningen så finns det i alla fall ett alternativ utan att du ska behöva leta runt en massa i panik. Men fy, jag förstår verkligen att det är tungt! [/USER]