Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag fetmarkerade i din text är nog boven i dramat för min del. Förra sommaren snittade jag tio timmar/dag på jobbet fem dagar i veckan från midsommar till halva augusti, och eftersom jag i vanliga fall kan planera mina dagar lite som jag själv vill var det stora problemet att jag satt "fast" på jobbet i så många timmar och inte kunde göra någonting vettigt, ens om det inte kom något folk. Inomhusjobb dagtid gör ju även att soltimmarna blir reducerade.

Ett annat problem är att jag har hästen så långt hemifrån (dock betydligt närmare i år än förra året, så det är en fördel), men med en timmes bilresa, hästskötsel, ridning (om så bara en halvtimme-40 minuter) och så dusch på det får man gå upp svintidigt för att hinna vara på jobbet i tid, och det finns inte på min världskarta, tyvärr. Så då blev det ridning på kvällen, efter klockan åtta p.g.a. att jag inte var hemma från jobbet före sju och sen bilresan på det, och då var jag hemma runt tio = ingen ork att göra någon annan form av träning. Och de där lediga dagarna är det ju så himla mycket annat man vill och behöver göra.

I år är ju dock jobbsituationen högst oklar, och hästen är som sagt flyttad närmare hemmet, så jag hoppas att det kan underlätta lite. Och en fördel är ju att man tappar matlusten lite i värmen, så det inte blir lika mycket onyttigt. Å andra sidan väger nog mitt horribla glassberoende över så det blir nog inte så himla nyttigt i alla fall, jag levde på glass förra året. :angel:

Ok, det låter det ju verkligen inte optimalt för uppladdning.. :(
Har du det mindre hektiskt resten av året? Det där schemat låter ju ohållbart och då är jag ändå ganska duktig på att vara tidsoptimist själv..

En 9 km lång promenad och en portion thaimat senare så mår jag kanon :)

@Chili Vettigt men tråkigt med rehab. Massagebiten låter ju dock lite bättre, det borde jag också ta tag i!

En 9 km lång promenad och en portion thaimat senare så mår jag kanon :)

@Chili Vettigt men tråkigt med rehab. Massagebiten låter ju dock lite bättre, det borde jag också ta tag i!

Mja, massagen är behandlingsmassage och för det mesta gör det så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. :p Stundvis är det dock skönt om hon masserar ett mindre inflammerat område och sen är det ju skönt efteråt i det långa loppet! :) Kan verkligen rekommendera det istället för att gå på random thai/nordisk/spamassage. Förutom mina särskilda områden som gör ont går hon på de klassiska musklerna i armar, händer, nacke/övre ryggen som inte är så glada över skrivsbordsjobb också.

Hur gör ni för att hålla igång träningen och inte tappa maten fullständigt under sommaren? Jag har alltid massor av ambitioner i början (typ nu, men i år är ju vädret helt bananas så det känns inte direkt som sommar), men sen blir det inte särskilt mycket med det. Om man dessutom sommarjobbar, ska hinna med häst och kanske även lyckas vara lite social någon gång ibland känns det nästan omöjligt. Har ni några bra knep för att hålla igång, och har ni några träningsrelaterade mål inför sommaren? (Ge mig inspiration, typ. :angel:)

Jag jobbar 12h 4-6pass/v (blandat dag/natt), har häst 6dagar/v, tränar fotboll 2dagar/v + match,är på gymmet 3-4ggr/v, kommer börja springa 2ggr/v igen (haft ett trasigt lår), cyklar mtb för skoj skull och borde börja simma (tråååååkigt).. :angel:

Jag gör upp veckoschema för maten 1-2v i stöten beroende på hur inspirerad jag är :p Storhandlar då för hela veckan/veckorna så fyller jag bara på med mjölk när det behövs.. Det är lättare för mig med ett matschema och matlådor då jag jobbar varierat dag och natt och alltid 12h, det är inte så kul att ställa sig och laga mat efter en lång dag så för mig är matlådor perfekt!
Jag är kräsen och käkar bara sånt som är gott.. ;) mestadels käkar jag kyckling eller lax och det går att variera på så många olika vis (även om man får idétorka ibland..)

Jag tränar sånt jag tycker är kul därför har jag inga problem med att hålla igång träningen oavsett årstid, dessutom ÄLSKAR jag att träna i regn!! :love: :D
Jobbar jag dag kör jag direkt till stallet efter jobb, eller hem och byter om och cyklar till fotbollen/gymmet/skogen och springer..
Jobbar jag natt knallar jag ner till gymmet när jag slutat och ibland tar jag hästen direkt efter gymmet och sen hem och sover, annars tar jag hästen när jag vaknat..

Mina mål för sommaren är att springa en bättre tid än förra året i ett terränglopp, komma ut mer med mtb och göra flest mål i laget i fotbollen.. :D Men jag är nöjd om jag får hålla mig skadefri så jag kan hålla igång med allt :)

Mja, massagen är behandlingsmassage och för det mesta gör det så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. :p Stundvis är det dock skönt om hon masserar ett mindre inflammerat område och sen är det ju skönt efteråt i det långa loppet! :) Kan verkligen rekommendera det istället för att gå på random thai/nordisk/spamassage. Förutom mina särskilda områden som gör ont går hon på de klassiska musklerna i armar, händer, nacke/övre ryggen som inte är så glada över skrivsbordsjobb också.

Precis, om det är riktigt tufft så är det väldigt skönt efteråt om inte annat :)
Jag brukar kunna pressa fram några tårar när min sätesmuskulatur gås igenom..

Tillägg: dock brukar jag bli "sjuk" av en sådan massagebehandling. Vet faktiskt inte riktigt varför men ett par timmar efteråt så börjar jag frysa och måste bädda ned mig i soffan.

Tillägg: dock brukar jag bli "sjuk" av en sådan massagebehandling. Vet faktiskt inte riktigt varför men ett par timmar efteråt så börjar jag frysa och måste bädda ned mig i soffan.

Ja det är mycket som sätts igång i kroppen! Jag får ofta lätt träningsvärk eller extra ömhet dagen efter. Efter att vi tog höfterna/låren första gången gjorde det ont i en vecka när jag gjorde något lite mer ansträngande...

Har förresten insett att min pollensäsong har börjat, tjoho. :meh: Måste komma ihåg att börja äta medicin redan i helgen då jag ska ut i naturen flera dagar nästa vecka. Det är nästan sanslöst vad mycket jag kan snora, nya och klia sönder ögonen annars, uuuuh.

Ja det är mycket som sätts igång i kroppen! Jag får ofta lätt träningsvärk eller extra ömhet dagen efter. Efter att vi tog höfterna/låren första gången gjorde det ont i en vecka när jag gjorde något lite mer ansträngande...

Har förresten insett att min pollensäsong har börjat, tjoho. :meh: Måste komma ihåg att börja äta medicin redan i helgen då jag ska ut i naturen flera dagar nästa vecka. Det är nästan sanslöst vad mycket jag kan snora, nya och klia sönder ögonen annars, uuuuh.
Jag hade ju skippat medicin igår eftersom regnet vräkte ner hela förmiddagen. Dumt gjort insåg jag sen under träningen ;) måste komma ihåg att se till att få receptet förnyat nu också!

Nu har jag stoppat in gps-klockan i datorn så nu kan jag bidra med massa siffror från loppet.
Snabbaste tiden på en kilometer blev 5:50, vilket är en sekund bättre än mitt tidigare rekord :D . Då är jag alltså på samma nivå som jag var då, vilket känns himla bra!
På 12 minuter hann jag 1.92 km. En förbättring med 90 meter sedan tidigare rekord, och 120 m mer än vad jag sprungit i år.
3 km tar jag äntligen på under 20 minuter (19:31), har varit några sekunder ifrån förut så det var skönt att få till :D
5 km: 32:17! :bump: 34:43 var förra rekordet, från ett lopp den 25 april i år. Mellan det loppet och nu har jag sprungit en gång (dvs Vårruset på 35:55, hade säkert fått nån minut bättre om det inte varit fullt med promenerande folk längst fram i joggingstartgruppen...) samt cyklat några mil, så jag skulle säga att all förbättring beror på att jag numera kan andas bättre när jag springer. Denna banan var mer kuperad än de två andra loppen, och höftböjaren jävlades inte med mig den 25te april (men kändes av på Vårruset), så förbättringen är egentligen ännu bättre än den ser ut :D

Helt plötsligt känns det inte ett dugg omöjligt att komma under 30 minuter på 5 km, kanske redan i år. Nu ska jag fokusera mer på styrketräning av muskler kring höfter och knän, cykla mer för att få upp konditionen på ett skonsamt sätt och sen börja löpträna på riktigt igen när styrketräningen börjat ge lite resultat (vill inte råka ut för några fler skador så jag ska inte ut och springa nu med detsamma, höften säger klart och tydligt att det inte är någon bra idé).

Jag är galet nöjd!
Tiderna som sådana kanske inte är något att komma och visa upp bland folk som ägnar sig åt löpning, men vet man om bakgrunden med opererade knän, trasig menisk och allt annat som jävlats längs vägen så tror jag nog att man kan ana hur fantastiskt det känns :D

Nu när jag kommit hem och firat prestationen med kycklinggratäng (tack gode gud för matlådor) och stoppat ner benen i backontrackskydd ska jag försöka sova.
Härligt jobbat Cili! Super kul ju :)

Ok, det låter det ju verkligen inte optimalt för uppladdning.. :(
Har du det mindre hektiskt resten av året? Det där schemat låter ju ohållbart och då är jag ändå ganska duktig på att vara tidsoptimist själv..

+ @WS6 (eftersom jag är tekniskt inkompetent och inte förstått hur jag ska citera två olika personer i samma inlägg :angel:)

Jag blev egentligen klar med min "riktiga" högskoleutbildning för två år sen, men det "riktiga" jobbsökandet har gått mer än trögt och jag har inte fått napp än. Därför har jag fortsatt plugga högskolekurser på distans under läsåret och sommarjobbat under somrarna, och det är väl framför allt kontrasten mellan att plugga på distans och kunna lägga upp dagen som man vill med plugg, häst och träning till att helt plötsligt jobba mer än heltid som har varit problematisk. Jag jobbar ju inte så resten av året, liksom.

Sen kände jag väldigt tydligt förra året i slutet av sommaren att det inte fungerade, det var jag som la schemat, men eftersom min/vår chef är låt oss säga mindre begåvad på att vara chef och att vara tillmötesgående, så fick jag en person som skulle jobba som kunde jobba två pass på hela sommaren, och det andra passet fick jag nästan tvinga personen att ta, så vi andra tre gick på knäna. Eftersom arbetsdagarna blir så långa där hade jag lagt att alla skulle jobba fyra dagar/vecka och vara lediga tre, men det sket sig ju eftersom vi fick dela upp den andra personens pass mellan oss och de andra två var så mycket yngre att jag givetvis fick ta det värsta, det var inte ens lagligt att de skulle jobba så mycket som de annars skulle gjort. Det är definitivt en anledning till att jag inte ska jobba där i år, om vi säger så.

Jag tycker ändå jag lyckades hålla igång hästen rätt okej under förra sommaren, hon vilade fyra veckor mellan halva juli-halva augusti (när det var som värst på jobbet) och det var planerat så, resten av tiden lyckades jag hålla igång ridningen i alla fall fyra gånger/vecka. Det är mest den där andra träningen, som jag verkligen behöver, som jag måste försöka få in i vardagen. Jag har fått in någon halvokej rutin nu, och det vore synd om det sket sig för att jag blir sommarlat.

Trots lite problem hit och dit med tänder, katter och annat så känner jag mig GLAD! :) Jag har en lång ledighet framför mig, stressen är extremt mycket mindre än den varit det senaste året, jag har en underbar sambo jag snart ska gifta mig med, jag trivs helt enkelt rätt bra just nu! Härlig känsla.

Har rört på mig litegrann idag också, efter morgonens promenad + yoga blev det runt 6 km cykling också till och från tandläkaren. Snart lite mer svettiga pass hoppas jag :D

@cili Din kycklinggryta/gratäng blev smaskens! Även om min säkert inte alls smakar som din mormors! :p
Jag la till champinjoner och kryddade med lite honung, hickorysalt, vitpeppar och sweetchili.. ingen vitlök då jag inte hade det hemma.. och bara ost på halva.. tack för tipset! :up:

@cili Din kycklinggryta/gratäng blev smaskens! Även om min säkert inte alls smakar som din mormors! :p
Jag la till champinjoner och kryddade med lite honung, hickorysalt, vitpeppar och sweetchili.. ingen vitlök då jag inte hade det hemma.. och bara ost på halva.. tack för tipset! :up:
Det är det som är så härligt, att man kan använda ett recept som grund och sen freestyla :D

• Gilla
Reactions: WS6
Har precis genomlidit ett tandläkarbesök (snart får vi nog starta Tandtråden här på buke...). Nu har dom filat på en lagning så det inte ska göra ont när jag tuggar. Mot de förjävliga ilningarna ska jag tandkrämsbehandla. Hoppas att det funkar nu.

Är löjligt påverkad av lugnande just nu (trots det höll jag på att dö av skräck när han sa att vi skulle bedöva), så det blir nog en stunds vila tills dom går ur lite mer. Var förutseende och tog dom igår kväll, så verkningstiden ska vara över runt lunch. Fick ställa 8 larm + be en person ringa och väcka mig för att komma upp imorse :angel:

Så ja, vila it is. Tills det är dags för läkartid via telefon.
Sen ska jag peta i mig nåt att äta, cykla iväg till coop och köpa hallon (hett tips!) och invänta att syrran ska komma hem från jobbet så vi kan bege oss till gymmet. Den här aktivitetsnivån är typ mitt max just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar