Nu har jag stoppat in gps-klockan i datorn så nu kan jag bidra med massa siffror från loppet.
Snabbaste tiden på en kilometer blev 5:50, vilket är en sekund bättre än mitt tidigare rekord
. Då är jag alltså på samma nivå som jag var då, vilket känns himla bra!
På 12 minuter hann jag 1.92 km. En förbättring med 90 meter sedan tidigare rekord, och 120 m mer än vad jag sprungit i år.
3 km tar jag äntligen på under 20 minuter (19:31), har varit några sekunder ifrån förut så det var skönt att få till
5 km: 32:17! 34:43 var förra rekordet, från ett lopp den 25 april i år. Mellan det loppet och nu har jag sprungit en gång (dvs Vårruset på 35:55, hade säkert fått nån minut bättre om det inte varit fullt med promenerande folk längst fram i joggingstartgruppen...) samt cyklat några mil, så jag skulle säga att all förbättring beror på att jag numera kan andas bättre när jag springer. Denna banan var mer kuperad än de två andra loppen, och höftböjaren jävlades inte med mig den 25te april (men kändes av på Vårruset), så förbättringen är egentligen ännu bättre än den ser ut
Helt plötsligt känns det inte ett dugg omöjligt att komma under 30 minuter på 5 km, kanske redan i år. Nu ska jag fokusera mer på styrketräning av muskler kring höfter och knän, cykla mer för att få upp konditionen på ett skonsamt sätt och sen börja löpträna på riktigt igen när styrketräningen börjat ge lite resultat (vill inte råka ut för några fler skador så jag ska inte ut och springa nu med detsamma, höften säger klart och tydligt att det inte är någon bra idé).
Jag är galet nöjd!
Tiderna som sådana kanske inte är något att komma och visa upp bland folk som ägnar sig åt löpning, men vet man om bakgrunden med opererade knän, trasig menisk och allt annat som jävlats längs vägen så tror jag nog att man kan ana hur fantastiskt det känns
Nu när jag kommit hem och firat prestationen med kycklinggratäng (tack gode gud för matlådor) och stoppat ner benen i backontrackskydd ska jag försöka sova.