Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra jobbat @cili! Kul att det gick så bra! :)

@Qelina, de andra säger alla de där bra sakerna jag tänker. Livet blir inte bättre av att du inte äter. Det blir jävligt mycket sämre, på alla plan.

Kl

För min del går det skit.
Knät fortsätter spöka (fel knä...) och jag och sambon bor nu hos hans pappa pga renovering. Längre dagar, inget gym, kass kropp. :p

Min stora nya grej just nu är att jag har börjat gå hos en naprapat för min axel. Gick ju först hos en sjukgymnast, där jag fick göra massa rotationer osv, och det blev ju bättre men inte helt bra. Sen gick jag till den här naprapaten, som säger att jag "fuskar" när jag drar ner hö skulderblad, att jag liksom drar in det istället för ner och bak. Vilket ingen har sagt till mig tidigare, och som jag sen efter det här har upptäckt att jag gör typ hela tiden! :crazy: Jag gör nån liten miniknyck med skulderbladet när man tex gör stora cirklar med armarna framåt/bakåt och i axelpress, och har troligtvis gjort det hela livet, bara det att jag inte fått något problem från det förrän jag började med pole och då började hänga i bara en arm osv.

Så nu är mitt stora mål att jobba bort det här felaktiga rörelsemönstret och få bort min onda axel! Jag har fått en massa små rehabrörelser och stretcher av naprapaten, samt att jag ska gå hos henna ca varannan- var tredje vecka. Dock är jag tydligen väldigt känslig, hon kan inte ta i så hårt eller göra så stora grejer varje gång o jag får rätt så ont/blir öm efteråt, men det känns så himla värt det! Efter senaste gången (torsdags), så kände jag mig lite öm i axeln, men framförallt så himla trött i ryggen strax under hö skulderblad, vilket jag antar beror på att hon har kunnat lossa upp spänningar som jag hade så att jag kunnat börja aktivera muskeln. Hade pga det en vilohelg, men det var kvar litegrann igår, så var lite orolig hur det skulle funka på pole-klassen, men det gick faktiskt bra och kändes t o m bättre efteråt! :)

Hur gör ni för att hålla igång träningen och inte tappa maten fullständigt under sommaren? Jag har alltid massor av ambitioner i början (typ nu, men i år är ju vädret helt bananas så det känns inte direkt som sommar), men sen blir det inte särskilt mycket med det. Om man dessutom sommarjobbar, ska hinna med häst och kanske även lyckas vara lite social någon gång ibland känns det nästan omöjligt. Har ni några bra knep för att hålla igång, och har ni några träningsrelaterade mål inför sommaren? (Ge mig inspiration, typ. :angel:)

Jag tycker att sommaren är den bästa årstiden för hälsosam kost och träning. Dagarna är längre = hinner träna sen kväll eller tidig morgon, man är ledig mer, man äter lättare mat med mycket grönsaker och frukt, sol, sömn, etc.
Jag tänker att sommaren är min batteriladdning för resten av året, det brukar vara motiverande!

Jag är ehm inte i superbra skick idag men hade sjukt roligt igår på dansgolvet.
Ska masa mig ut på en långpromenad i maklig takt och njuta av solen snart :)

Här byggs det för fullt på en kiosk av lastpallar. Det blir lite marklyft när den ska flyttas :D tre lastpallar med panel på väger en del. Och så sågar och skruvar jag. Vardagsmotion som heter duga! ;)

Gud vilken dålig start på dagen det blev, först sov jag helt uselt trots att mamma kom hit igår kväll för att hålla mig sällskap och sen var det blodprovstagning nu på morgonen. De fick sticka mig 4 gånger och jag blev så illamående att kräkreflexerna vaknade och jag var nära att kräkas och svimma. Och det gjorde verkligen ont också.

Men sen blev det lite bättre för jag träffade en kompis och gick lång promenad, vi var ute i 100 minuter och gick så det blev en rejäl runda.

Behöver städa lite här hemma också, jag brukar vara pedant men även det har fått stryka på foten i den här depressionen så det är inte alls lika städat och ordnat som vanligt hos mig. Ska se om jag kan förmå mig till att städa nu direkt eller om det blir senare. Väntar också på svar om det bli stall idag också, kompisen visste inte än.

Skönt att läsa att det inte bara är jag som inte orkar duscha och sånt när jag mår dåligt utan att det händer andra också.

Jag tampas hela tiden men frågan om jag vill leva eller dö. Och jag vet att jag på ett sätt gör det svårare för mig att ha ett liv värt att leva när jag inte äter, det är liksom inte kul att vara på psyk flera dagar i veckan och vårdcentralen minst en gång i veckan och vara övervakad av mina föräldrar hela tiden och allt det andra som anorexin och depressionen innebär. Samtidigt som ångesten när jag äter gör det omöjligt för mig att njuta av livet för att den ångesten är så hemsk och får mig att vilja ta en massa tabletter eller till och med dö. Mat är medicin om man har anorexi, så därför vore det ju rimligt att ta medicinen, men det dumma är att det som är bäst för en är det som känns sämst och svårast av allt.

I did it!:banana::banana::banana: Jag har städat hela lägenheten så nu luktar det grönsåpa om golven och jag älskar den doften! Låter kanske lite fånigt men jag känner att jag verkligen uträttat och klarat av något stort, inget alls i jämförelse med vad alla som jobbar och pluggar och har barn och så gör varje dag och vad jag gör när jag mår bättre men för mig just precis i den situationen jag är i just nu är det stort och jag ska inte jämföra mig. Det känns faktiskt lite skönt att ha klarat något som tog emot så mycket att göra.

Här byggs det för fullt på en kiosk av lastpallar. Det blir lite marklyft när den ska flyttas :D tre lastpallar med panel på väger en del. Och så sågar och skruvar jag. Vardagsmotion som heter duga! ;)
Ojoj, det där blir nog mer än ett pass på gymmet låter det som! Tycker du om att bygga och fixa?

Nu är det väl dags att samla ihop sig själv efter en helt galen helg, bestående av för mycket mat, alkohol och på tok för lite träning. :angel:

Slutar jobbet 08:30 vilket är helt perfekt! Hem och äta frukost nummer två, cykla till stallet, rida två hästar och sedan cykla hem igen. Ska ta med någon form av nyttigt mellanmål, sen blir det kyckling och grönsaker framåt kvällen när jag är hemma igen. Kan bli en mycket bra dag, om det inte börjar blåsa mera, för blåst gör mig så arg. :o
Vad har du för hästar? Fick du vädret du ville ha? Här hos oss har det regnat och blåst och varit super träligt väder, hoppas du slapp blåsten som du ville.

Hej svejs lingonfejs :D Här har dagen inletts med promenad och yoga, ska ut och pumpa däcken på cykeln sen så att jag kan cykla bort till tandläkaren i eftermiddag. Är hoppfull nu att vi kan få en lösning på det här och är glad att sommarlovet i stort sett är här! Håll tummarna att det här är sista tandläkarbesöket på ett tag ;)
Har du varit hos tandläkaren än? Du måste berätta hur det gick, har ju följt följetongen med Zassoos tand ett tag nu :D

@cili grymt jobbat på loppet! :) Att komma tillbaka/fortsätta kämpa på det sättet trots skador ÄR en stor bedrift, och det tror jag även att erfarna löpare tycker. :)
Mina vänner brukar beskriva mig som envis :angel: Jag har gett mig fasiken på att jag ska kunna röra på mig. Inget jäkla knä eller andra skador ska sätta käppar i hjulet för det. Sen att det blir mycket trial and error i jakt på vad som funkar i träningsväg är sånt jag får ta. Har i alla fall blivit galet bra på att bygga upp knät om och om igen, och för varje problem jag stöter på nu är vägen tillbaka kortare eftersom grunden ändå är så pass fin.
Tråkigt nog är det dock att jag slutat med ridningen som gjort den största skillnaden när det kommer till knäsmärtor :( Men jag hoppas kunna ta upp det utan problem framöver när jag jobbat upp bättre benstyrka. Kunde jag rida flera krävande hästar dagligen för sisådär 6 år sen utan symptom alls så borde jag kunna rida en framöver. Jag har ju råkat lova mig själv att jag ska få en häst i examenspresent ;)

Har du varit hos tandläkaren än? Du måste berätta hur det gick, har ju följt följetongen med Zassoos tand ett tag nu :D

Jag tycker den där följetongen kan få ett lyckligt slut snart :p

Men nu har jag varit där! :) Det tog 5 minuter, den lilla biten tandben satt oerhört löst så det tog tandläkaren ungefär en halv sekund att plocka ut den med pincett :D Han tyckte inte det såg så fint ut där tanden hade suttit i och med att det var en vanlig utdragning och att det var 5 veckor sedan. Men att det mycket väl kan bero på den lilla benbiten som har irriterat och försenat läkningen. Jag ska fortsätta med corsodyl (bakteriedödande) och så fick jag en ny tid om några veckor för att se hur det fortskrider. Ni får hålla tummarna att det läker fint nu! :)

I did it!:banana::banana::banana: Jag har städat hela lägenheten så nu luktar det grönsåpa om golven och jag älskar den doften! Låter kanske lite fånigt men jag känner att jag verkligen uträttat och klarat av något stort, inget alls i jämförelse med vad alla som jobbar och pluggar och har barn och så gör varje dag och vad jag gör när jag mår bättre men för mig just precis i den situationen jag är i just nu är det stort och jag ska inte jämföra mig. Det känns faktiskt lite skönt att ha klarat något som tog emot så mycket att göra.

Jag pluggar och volontärar och har barn och jag känner mig definitivt duktig när jag har städat ändå ;) Nog för att det finns vissa människor som städar av bara farten men för en hel del av oss (de flesta?) är ju städning inte det roligaste i världen. Så självklart får man vara glad och stolt över sig själv för att man gör sådant som tar emot, oavsett vad man gör annars! Bra jobbat!

@Qelina Jag förstår känslan och den kan minsann även folk som jobbar, pluggar, har barn och så vidare känna! Allt beror på vad förutsättningarna är - jag kände mig till exempel jätteduktig nyss för att jag satte igång en maskin tvätt trots att jag i övrigt har en jättelat dag då jag inte orkar ta mig för någonting. Det är jätteviktigt att kunna känna sig nöjd även för små saker tycker jag, där är du definitivt på rätt spår! Bra jobbat! :)

@zassoo Vad roligt att höra att det gick så lätt hos tandläkaren, hoppas verkligen att det var en sådan liten skitsak som skapade de nya problemen. Jag håller alla tummar jag har!

Jag har träningsvärk i exakt de musklerna jag fokuserade på igår (triceps, bröst och baksidan av axlarna) och känner mig löjligt nöjd med det. Snart ska jag pila iväg till gymmet igen för ett pass med fokus rygg och biceps och ikväll ska jag på bowling-date! Har inte bowlat på år och dar så det ska bli hemskt roligt :)

Vad har du för hästar? Fick du vädret du ville ha? Här hos oss har det regnat och blåst och varit super träligt väder, hoppas du slapp blåsten som du ville.

Bara medryttarhäst/ar beroende på hur mycket jag vill och orkar, alla står i samma stall så. Nordsvenskar hela bunten! :D Det var helt okej väder lagom tills jag kom dit, då började det spöregna och blåsa, riktigt surt!

Som sagt, vädret samarbetade inte alls. Lagom när jag hoppade upp i sadeln började det regna och det har inte slutat än :meh:. Så en mil på cykel sammanlagt och en häst riden, var på tok för blöt, kall och hungrig för att ge mig på nästa. Så nu ligger jag i soffan och väntar på att kycklingen ska bli klar i ugnen, muuums! Klarnar det upp senare ska jag försöka ta en lugn promenad, kände av benhinnorna mer är jag någonsin gjort tidigare i slutet på förra veckan, så nu ska de vänjas in långsamt, de små asen. :p

Jag tycker att sommaren är den bästa årstiden för hälsosam kost och träning. Dagarna är längre = hinner träna sen kväll eller tidig morgon, man är ledig mer, man äter lättare mat med mycket grönsaker och frukt, sol, sömn, etc.
Jag tänker att sommaren är min batteriladdning för resten av året, det brukar vara motiverande!

Det jag fetmarkerade i din text är nog boven i dramat för min del. Förra sommaren snittade jag tio timmar/dag på jobbet fem dagar i veckan från midsommar till halva augusti, och eftersom jag i vanliga fall kan planera mina dagar lite som jag själv vill var det stora problemet att jag satt "fast" på jobbet i så många timmar och inte kunde göra någonting vettigt, ens om det inte kom något folk. Inomhusjobb dagtid gör ju även att soltimmarna blir reducerade.

Ett annat problem är att jag har hästen så långt hemifrån (dock betydligt närmare i år än förra året, så det är en fördel), men med en timmes bilresa, hästskötsel, ridning (om så bara en halvtimme-40 minuter) och så dusch på det får man gå upp svintidigt för att hinna vara på jobbet i tid, och det finns inte på min världskarta, tyvärr. Så då blev det ridning på kvällen, efter klockan åtta p.g.a. att jag inte var hemma från jobbet före sju och sen bilresan på det, och då var jag hemma runt tio = ingen ork att göra någon annan form av träning. Och de där lediga dagarna är det ju så himla mycket annat man vill och behöver göra.

I år är ju dock jobbsituationen högst oklar, och hästen är som sagt flyttad närmare hemmet, så jag hoppas att det kan underlätta lite. Och en fördel är ju att man tappar matlusten lite i värmen, så det inte blir lika mycket onyttigt. Å andra sidan väger nog mitt horribla glassberoende över så det blir nog inte så himla nyttigt i alla fall, jag levde på glass förra året. :angel:

Det är tentavecka den här veckan, jag har redan rå-ångest eftersom jag inte känner att jag har något som helst grepp på de här tentan, utan allt är bara luddigt och hemskt. Bröt i alla fall av pluggandet med att gå ut och gå min vanliga powerwalk. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka att en taxichaufför stannade mig och frågade om jag hade problem för att jag gick så fort? Han är dessutom den andre som påpekar det, men den förra var vår lite halvt flummiga granne, så hen tar jag inte riktigt på allvar. :p

Blärk, vilket väder! :down: Är skittrött idag och fram till lunch gick dagen så himla fort, efter lunch har det gått seeeegt... Ska svänga förbi gymmet och göra min knärehab (dvs jag behöver inte ens byta om utan gör det i mina vanliga kläder och inget annat) efter jobbet. Sen hem och inta soffläge hela kvällen tror jag bestämt! En lugn och skön dag hemma där man orkar/hinner plocka, pyssla och diska (att diska är längst ner på priolistan för mig). Är ensam hemma hela veckan och det märks verkligen vilken skillnad det är när man är två som hjälps åt hemma eller bara en.

Övrigt i veckan: I morgon blir det massage och laserpenna på knäna, ser fram emot ännu en smärtsession. :p
Sen blir det en del motion med ridning och säkert promenader samt rehab.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17