Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, ibland är det bra att få se så där tydligt att inget har hänt med kroppen fast man tror det. Kläder kan vara väldigt bra på det viset samtidigt som de kan ge panik om det är så att de helt plötsligt inte passar. Som när jag gått upp i vikt i behandlingar och inte kan ha samma kläder längre. Det är något jag måste acceptera och jobba på nu om jag ska gå upp i vikt. Och som alla nog behöver tänka på om det är så att man växt ur kläder, det innebär ju inte att man är tjock eller en sämre människa. Och det är ganska naturligt att man blir lite större med åren, svårt att se ut som en tonåring när man är över tjugo.

Nu kan jag ibland få wake up calls när ett par byxor helt plötsligt bara ramlar av mig eller när kläderna blir större och större eller sitter annorlunda. Anorexin blir jätte glad över sådant medan riktiga jag blir förvånad och förbluffad och samtidigt inte fattar eller kan ta in det för att det känns som jag äter för mycket. Men jag försöker att ta till mig att jag omöjligt kan växa dag för dag om kläderna blir större eller om de inte helt plötsligt är för små. En jobbig sak tycker jag är att kläderna kan göra att andra ser att jag går ner i vikt, jag vill ju gärna dölja det för mina föräldrar men kläderna kan ibland "avslöja" mig, det är svårt att klä sig så att det inte syns att jag gått ner i vikt.

Det är jättenyttigt att titta på hur kläder man har kunnat ha tidigare sitter. Är det ett nytt plagg är det en helt annan sak, det tog lång tid för mig att acceptera att de är så olika i sina storlekar. Jag är generellt en 36:a i byxor exempelvis, men jag har vissa (framför allt ridbyxor, för jag har antingen ridbyxor eller jeans på mig och jeans har ju andra storlekar för det mesta) som är så stora i midjan att jag måste gå ner till 34, och omvänt att de är så små att jag måste ta en 38:a. För några år sen hade jag nog börjat gråta över att tvingas gå upp en storlek (nu är 38 fortfarande en helt normal storlek, det är mer att jag dels är så liten att jag längdmässigt behöver de där mindre storlekarna och dels att det är det här "gå upp en storlek" som jag tyckte var jobbigt). Men har du haft kläderna tidigare och de fortfarande passar är det ändå någon form av rättvisare bild än den man kanske skapar i sitt eget huvud.

Som det här med mina tävlingsridbyxor. Jag har inte tävlat på många år, och jag tävlade mest sommartid och absolut inte varje helg, så de är inte slitna. Men jag köpte dem trots allt sommarlovet mellan sjuan och åttan, och det är under en period i mitt liv som jag räknar som den när jag var som allra mest i form. Sen har de bara blivit hängande i garderoben under många år, men det var en glad överraskning att de fortfarande satt bra nu när jag skulle ha dem igen. Sen är min underkropp fortfarande rätt oförändrad, det är överkroppen jag är mer missnöjd med, och jag kan ju lugnt säga att jag inte kommer få på mig kavajen över säkerhetsvästen som jag hade sist jag tävlade. Men det är ju inte heller normalt att ha en stor säkerhetsväst under ridkavajen, och att kroppen inte ändrat sig någonting sen 2004.

Nu har jag jympat ett vanligt medelpass, drömmen i jämförelse med igår :D

Men nu har jag känningar i mitt vanliga högerknä och benhinnorna så ska ta det lite lugnt resten av veckan.

Idag ser ut att bli en vilodag för mig! Jag är så jävla trött på all jävla motvind! Jag cyklar till och från jobbet varje dag och alltid är det fucking motvind, åt båda hållen:rage:

Fy fan! Know the feeling. Varenda gång! Finns inget som gör mig så arg, en gång klev jag av cykeln och kastade den åt sidan :o

Hahaha underbart :D Jag avskyr också blåst, kan bli orimligt arg av att det blåser :o :angel:

Blev en timme med ben, mage och rygg på gymmet. Nu har jag bråkat med friskis hemsida som inte låter mig boka pass tills på måndag :( får gå dit och fråga i helgen.

Har en rätt grym dag måste jag säga! Underbart väder mestadels idag vilket jag har utnyttjat så gott jag kunnat! På väg hem hoppade jag av bussen på en annan hållplats för att kunna promenera hem genom skogen :love:

img_5685.jpg

Väl hemma kände jag att jag ville njuta lite mer av solen så jag körde ett kort träningspass på gräsmattan med hjälp av kettlebells, gummiband och kroppsvikt. Väldigt ostrukturerat, lite övningar jag kände för, men bland annat blev det kettlebell swings, utfall med kettlebell, armhävningar med mera. Avslutade med burpees :D

img_5687.jpg

Sen gick jag in och yogade lugnt i 30 minuter. Nu dusch och sen middag och semifinal i eurovision :D

Aktiv dag idag, har även promenerat på lunchen en sväng utöver busspromenader så totalt blev det 1 h 15 min promenad + 20 min styrka + 30 min yoga idag.

Vilken härlig dag @zassoo ! Är riktigt avundsjuk!

Jag tog mig iväg på ett pass yoga idag efter jobbet iallafall och det var bra för vilket härligt pass det blev! Riktigt härligt flow mellan rörelserna och styrka blandat med rörlighet! Nu väntar jag också på eurovision och ser fram emot en liten sovmorgon imorgon!

Så det blev typ vila idag:p Kände mig sopprotig så jag körde ett litet pass på 25 min med olika övningar. Körde en del magövningar och lite yogaposer samt några solhälsningar. Perfekt och skönt till lite standup på tv:D

Nu håller jag på att gå under av ångest, jag åt 1/4 paprika utöver maten eftersom det blev lång tid mellan måltiderna och jag kände mig lite yr, det var ingen stor bit för det var en liten paprika men jag mår så sjukt dåligt över det här. Resten av maten var en kamp att få i sig och jag är så rädd för vad som händer med min kropp nu :( Hjälp! Hur mycket påverkar 1/4 paprika? Kommer jag gå upp i vikt? Kommer kroppen förändras? Är det farligt? Så mycket oro inom mig och det kommer tankar om att jag måste äta mindre imorgon för att väga upp det här, men det leder mig ju inte framåt. Men känslorna är starka :cry::banghead:

Nu håller jag på att gå under av ångest, jag åt 1/4 paprika utöver maten eftersom det blev lång tid mellan måltiderna och jag kände mig lite yr, det var ingen stor bit för det var en liten paprika men jag mår så sjukt dåligt över det här. Resten av maten var en kamp att få i sig och jag är så rädd för vad som händer med min kropp nu :( Hjälp! Hur mycket påverkar 1/4 paprika? Kommer jag gå upp i vikt? Kommer kroppen förändras? Är det farligt? Så mycket oro inom mig och det kommer tankar om att jag måste äta mindre imorgon för att väga upp det här, men det leder mig ju inte framåt. Men känslorna är starka :cry::banghead:
Ja, kroppen kommer förändras. Men bara yttepyttelite, och i helt rätt riktning - dvs ett friskare du, eftersom kroppen nu fick några fler vitaminer att bygga av.
Så däng till den där anorexin med ett imaginärt baseballträ och klappa dig själv på axeln för att du lyssnade på kroppen och gav den lite extra när den visade att den mådde dåligt (genom yrseln).

Förlorade matchen med 1-3.. 2 skitmål fick dem med sig..:turd: Men vi gjorde en bra match, spelade riktigt bra större delen av matchen! Och jag har sprungit som ett as rent ut sagt i typ 80min.. :D
Jag "glömde" :angel: dock att vi spelade på konstgräs idag så har ett fint brännsår på knät efter en glidtackling.. :rofl: och så fick jag en stenhård boll rakt i facet av deras målvakt från typ 2-3m håll.. haha, den tog mest på kindbenet, är lite svullen redan och kommer väl bli lite snyggt blå/röd/lila där sen.. Är iaf glad att det missade ögat! :p

NU! Ska jag sova, jobbar 06-18 imorn.. Over and out!

Förlorade matchen med 1-3.. 2 skitmål fick dem med sig..:turd: Men vi gjorde en bra match, spelade riktigt bra större delen av matchen! Och jag har sprungit som ett as rent ut sagt i typ 80min.. :D
Jag "glömde" :angel: dock att vi spelade på konstgräs idag så har ett fint brännsår på knät efter en glidtackling.. :rofl: och så fick jag en stenhård boll rakt i facet av deras målvakt från typ 2-3m håll.. haha, den tog mest på kindbenet, är lite svullen redan och kommer väl bli lite snyggt blå/röd/lila där sen.. Är iaf glad att det missade ögat! :p

NU! Ska jag sova, jobbar 06-18 imorn.. Over and out!
Fotboll?

@Qelina bra att du åt extra! Nej, du kommer inte alls att bli tjock av det.

Hur mycket har du i terapin fått träna på att stå ut med/vänja dig/utsätta dig för starka starka känslor och ångest? Personligen tycker jag det är en väldigt viktig del eftersom det i nästan alla behandling av ångestrelaterad problematik är en förutsättning att kunna stå ut med mycket ångest och starka känslor för att på lång sikt kunna bli frisk.

@zassoo Vilken toppendag du verkar ha haft! Det låter som att du har börjat må bättre och få mer kraft/energi igen? :)

Alltså det är helt stört vilken skillnad det är! :) (och då har jag ändå mens just nu :angel: hehe) Känner mig SÅ mycket piggare, starkare och gladare! Tror det är en blandning av allt jag ändrat: inget plugg på helgen, ingen häst, sänka kraven på mig själv, bort med tanden, kolla att jag är frisk osv. Och naturligtvis ljuset :love:

Jag måste däremot hålla i mig själv ibland för att inte fara iväg och ställa krav igen, ta på mig fler åtaganden osv. Tror det är viktigt att landa ordentligt, och komma ihåg att man kan falla tillbaka. Var på väg att höra av mig om en ny medryttarhäst, men jag insåg att jag måste fortsätta ta hand om mig själv ett tag och inte minst vänta tills jag verkligen känner suget efter hästarna igen.

Ursäkta uppsatsen :p

Alltså det är helt stört vilken skillnad det är! :) (och då har jag ändå mens just nu :angel: hehe) Känner mig SÅ mycket piggare, starkare och gladare! Tror det är en blandning av allt jag ändrat: inget plugg på helgen, ingen häst, sänka kraven på mig själv, bort med tanden, kolla att jag är frisk osv. Och naturligtvis ljuset :love:

Jag måste däremot hålla i mig själv ibland för att inte fara iväg och ställa krav igen, ta på mig fler åtaganden osv. Tror det är viktigt att landa ordentligt, och komma ihåg att man kan falla tillbaka. Var på väg att höra av mig om en ny medryttarhäst, men jag insåg att jag måste fortsätta ta hand om mig själv ett tag och inte minst vänta tills jag verkligen känner suget efter hästarna igen.

Ursäkta uppsatsen :p

Ingen uppsats, tycker det låter underbart och vad glad jag blir för din skull! Så himla bra jobbat av dig. Inte många som så effektivt kan identifiera vilka problematiska situationer de befinner sig i och dessutom åtgärdar de som behövs åtgärdas :) Toppen att du känner att du mår så mycket bättre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 989
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter