Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå krav så blir jag ibland lite trött på de jag umgås med :p Det är dessutom svårt att inte påverkas ibland men om jag stålsätter mig så går det.

Till exempel, denna termin läser vi ju parallella kurser. Som vanligt så är kommunikationen mellan kursansvariga helt obefintligt, vilket medförde att båda kursansvariga ville vara snälla och lägga tentorna lite tidigare på terminen så vi inte skulle få alla tentor samtidigt precis innan sommaren. Detta medförde dock att tentorna ändå hamnade samtidigt, men tidigare på terminen. Så vi hade vår dubbla tentaperiod för någon vecka sedan och det var verkligen skittufft att ha två tentor, klienter och ett stort grupparbete samtidigt. Men detta medförde att vi nu har en jättelugnt period när nästan alla examinerande moment är över! Bara sluttampen på grupparbetet och klienterna kvar. Det tar kanske totalt 3,5-4 heldagar på en vecka, d.v.s. 1-1,5 dag per vecka är vi så gott som lediga.

Min vänner: "Åh, får så dåligt samvete, jag känner inte att jag bara kan vara ledig. Jag läser massa behandlingsböcker under de lediga stunderna". Jag kunde verkligen slappna av under dessa dagar och vara helt ledig innan jag hört allt deras ångestsnack om att de måste plugga bara för pluggandets skull :banghead: Detta kommer från personer som åtskilliga gånger sagt att de känt sig rejält stressade i perioder under senaste veckorna, så pass att de närmast mår fysiskt dåligt. Det är ju bara två veckor kvar till sommaren, vi har pluggat mer än heltid stora delar av terminen, ta det lugnt och ge er själva lite utrymme känner jag bara.

Bara ett väldigt långt exempel på hur lätt det är att sätta krav på sig själv!

Jaja, idag är min lediga dag i alla fall :D Och jag ska fan vara ledig, även om det är liiiite jobbigt att veta att de andra pluggar järnet som vanligt.

@cherie Tack, det känns väldigt bra faktiskt! :)

Oj, dina kursare borde nog tagga ner lite :p Jag tänker mig att plugg är som träning, man måste vila sig för att hjärnan ska hinna återhämta sig och sedan kunna lära in ännu mer :D Du gör helt rätt i att vara ledig nu när du har möjlighet!

Idag inväntar jag telefonsamtal från läkaren/sköterskan gällande medicinering för ansträngningsastma :bump:
Så snart jag fått det så tänkte jag kravla mig iväg till gymmet och köra lite på känn där. Har inte varit nere i gymdelen på länge (bara kört olika gruppass), så det får bli kravlöst och lugnt när det inte är fullt med folk tänkte jag. Dessvärre har jag ingen aning om när det ringer, och jag vet inte om jag har täckning där nere (styrketräningsdelen är på källarplan) så jag vågar inte gå innan samtalet är genomfört.

Enligt väderprognosen ska det bli fint väder imorgon = jag tänkte skruva fast klickgrejerna i mina cykelskor idag, så jag kan bege mig ut och testa dom imorgon :bump:

@cherie ni har ju säkert pluggat mer än heltid andra delar av terminen. Ingen anledning till stress! Njut av ledigheten istället :)

Jag borde börja med en ny sport: gång. Snabbast till pendeln utan att springa (pga kaffekopp i handen och träningsvärk i benen) vinner ;)

Hej alla! Jag börjar se ett ljus framåt så nu ska jag bara bli av med den här nesliga förkylningen så ska jag komma igång lite mer igen. Träffade min PT igår och som jag sagt tidigare så kommer hon inte att komma tillbaka till Xtravaganzas gym. Däremot så jobbar hon kvar på Efct och kommer troligen ha fler klasser där, bla crossfit! Och bäst av allt, hon kan fixa så att jag och en av träningskompisarna får årskort där som hennes vän, för bara 200:-/månad! Då får jag tillgång till bättre gym på två ställen i stan och många olika grupper, men bäst av allt så får jag träna med PTn igen! :) har en månads uppsägning på Xtra, ska säga upp det när jag går på måndagens gruppträning. Sen byter vi helt enkelt! Åh, det ska bli så kul med en nystart och få träna tillsammans med mina favoriter igen.just nu känns allt så slentrianmässigt och blaha, och så vill jag inte ha det. Håll tummarna för att allt går i lås nu :)

Många av er kommer nog tänka att jag var dum som ens tänkte tanken på att skaffa en till hund, men jag ville det så gärna och den här hunden behöver verkligen ett nytt hem. Jag tycker så synd om honom och vill att han ska få det bättre.Men mina föräldrar var här igår och de sa att jag inte kan skaffa en till hund om det är så att jag behöver deras hjälp till exempel om jag blir inlagd. Dom klarar bara av att ta hand om en hund, och sen så tyckte dom att om jag ska ha en till hund så ska jag ta en valp för det är så mycket jobb med den här hunden. Dom sa att jag är för sjuk, att jag verkligen ser sjuk ut nu, att jag är så mager, ansiktet är grått, kroppshållningen förändrad, jag hänger inte med när vi pratar och glömmer saker.

Jag vill ju verkligen inte bli inlagd så det är klart att jag försöker allt jag kan för att undvika det men samtidigt är anorexin stark, mina värden är dåliga och det är inte säkert att jag till slut kan välja själv om jag vill bli inlagd eller inte. Så jag kan inte ha kvar nya hunden.Gillar ju honom så mycket och är så ledsen över att skicka hem honom dit jag vet att han inte får det bra :(

Senast ändrad:
Hur mycket har du i terapin fått träna på att stå ut med/vänja dig/utsätta dig för starka starka känslor och ångest? Personligen tycker jag det är en väldigt viktig del eftersom det i nästan alla behandling av ångestrelaterad problematik är en förutsättning att kunna stå ut med mycket ångest och starka känslor för att på lång sikt kunna bli frisk.
Hmm, min förra terapeut och jag jobbade en del med det, men vi hann liksom inte bli "klara" innan hon blev mamma ledig. Så jag har provat lite då vi gjort krislistor på sådant man kan göra istället för negativa saker, är det sådana saker du tänker på? Hur jobbar man annars med det? Finns det något jag kan göra själv?

Angående paprikan gick jag och la mig med fruktansvärd ångest och imorse var jag bara tvungen att ställa mig på vågen. Hade jag gått upp i vikt av en bit paprika? Nej, tvärtom hade jag gått ner ganska mycket sen sist. Så den där paprikan gjorde mig inte tjock. Måste försöka komma ihåg det till nästa gång.

Jag ska läsa ikapp & svara lite ikväll, men måste bara kika in för att säga att det för en gångs skull är jag som kan säga: I dag blir det ridning! såhär på fredagen. Tycker mig minnas att både @Emtherlia och @Sleepan brukar göra det och jag har blivit så förbaskat avundsjuk och ridsugen varje gång jag sett det. Men idag är det min tur! :bump:

(att jag sedan har så ont i lår, rumpa, magmuskler och axlar att blotta tanken på att rida känns fasansfull för kroppen är en helt annan femma. "De ä bar å åk." :D)

Jag ska läsa ikapp & svara lite ikväll, men måste bara kika in för att säga att det för en gångs skull är jag som kan säga: I dag blir det ridning! såhär på fredagen. Tycker mig minnas att både @Emtherlia och @Sleepan brukar göra det och jag har blivit så förbaskat avundsjuk och ridsugen varje gång jag sett det. Men idag är det min tur! :bump:

(att jag sedan har så ont i lår, rumpa, magmuskler och axlar att blotta tanken på att rida känns fasansfull för kroppen är en helt annan femma. "De ä bar å åk." :D)

Åh vad härligt!
Själv har jag tyvärr bara ridit två fredagar på hela detta halvåret pga jobbet, men jag njuter varje gång.
Hoppas det går bra!

Jag blir galen över skolarbetet just nu, tack för att den här kursen snart är slut. Den här sista delkursen har varit uppdelat i två veckors-intervaller, där vi för varje två-veckors-period har fått x antal kapitel att läsa. Det sista började nu i måndags, det är tre låååååånga kapitel i en svintråkig bok och två lite kortare i en rolig. Det hade varit en helt okej arbetsbörda om vi hade fått de där tio arbetsdagarna (två veckor) på oss, men nu ska sista grupparbetet in redan på tisdag, och de här kapitlen ska ingå. Alltså, hur tänker de? Vi blir av med tre arbetsdagar som vi hade kunnat läsa på, och det var precis på gränsen till att det gick att läsa igenom allt och fatta vad det går ut på redan innan. Dessutom var de två veckorna innan dess om möjligt ännu värre, så det fanns inte en chans att kunna "fuska" och börja lite tidigare. Jag har knappt gjort annat än läst de sista dagarna, och ändå känns det som att det inte finns en möjlighet att lyckas läsa klart allting till tisdag. Givetvis är allt på engelska också, så det tar dubbelt så lång tid att läsa som om det vore svensk litteratur. :banghead:

Inte ens kandidatuppsatsen var så här jobbig som den här kursen har varit.

Många av er kommer nog tänka att jag var dum som ens tänkte tanken på att skaffa en till hund, men jag ville det så gärna och den här hunden behöver verkligen ett nytt hem. Jag tycker så synd om honom och vill att han ska få det bättre.Men mina föräldrar var här igår och de sa att jag inte kan skaffa en till hund om det är så att jag behöver deras hjälp till exempel om jag blir inlagd. Dom klarar bara av att ta hand om en hund, och sen så tyckte dom att om jag ska ha en till hund så ska jag ta en valp för det är så mycket jobb med den här hunden. Dom sa att jag är för sjuk, att jag verkligen ser sjuk ut nu, att jag är så mager, ansiktet är grått, kroppshållningen förändrad, jag hänger inte med när vi pratar och glömmer saker.

Jag vill ju verkligen inte bli inlagd så det är klart att jag försöker allt jag kan för att undvika det men samtidigt är anorexin stark, mina värden är dåliga och det är inte säkert att jag till slut kan välja själv om jag vill bli inlagd eller inte. Så jag kan inte ha kvar nya hunden.Gillar ju honom så mycket och är så ledsen över att skicka hem honom dit jag vet att han inte får det bra :(

Di känner inte att det kan bloggen motivation för dig att verkligen, verkligen försöka bli bra? Går du upp i vikt kan du kanske behålla hunden?

Apropå krav så blir jag ibland lite trött på de jag umgås med :p Det är dessutom svårt att inte påverkas ibland men om jag stålsätter mig så går det.

Till exempel, denna termin läser vi ju parallella kurser. Som vanligt så är kommunikationen mellan kursansvariga helt obefintligt, vilket medförde att båda kursansvariga ville vara snälla och lägga tentorna lite tidigare på terminen så vi inte skulle få alla tentor samtidigt precis innan sommaren. Detta medförde dock att tentorna ändå hamnade samtidigt, men tidigare på terminen. Så vi hade vår dubbla tentaperiod för någon vecka sedan och det var verkligen skittufft att ha två tentor, klienter och ett stort grupparbete samtidigt. Men detta medförde att vi nu har en jättelugnt period när nästan alla examinerande moment är över! Bara sluttampen på grupparbetet och klienterna kvar. Det tar kanske totalt 3,5-4 heldagar på en vecka, d.v.s. 1-1,5 dag per vecka är vi så gott som lediga.

Min vänner: "Åh, får så dåligt samvete, jag känner inte att jag bara kan vara ledig. Jag läser massa behandlingsböcker under de lediga stunderna". Jag kunde verkligen slappna av under dessa dagar och vara helt ledig innan jag hört allt deras ångestsnack om att de måste plugga bara för pluggandets skull :banghead: Detta kommer från personer som åtskilliga gånger sagt att de känt sig rejält stressade i perioder under senaste veckorna, så pass att de närmast mår fysiskt dåligt. Det är ju bara två veckor kvar till sommaren, vi har pluggat mer än heltid stora delar av terminen, ta det lugnt och ge er själva lite utrymme känner jag bara.

Bara ett väldigt långt exempel på hur lätt det är att sätta krav på sig själv!

Jaja, idag är min lediga dag i alla fall :D Och jag ska fan vara ledig, även om det är liiiite jobbigt att veta att de andra pluggar järnet som vanligt.

Man MÅSTE ta sig lov att vara ledig ibland. Det gjorde inte jag när jag pluggade och det gick rätt dåligt. Sista året var det tuffaste och jag la nästan heltid på studierna, först då strukturerade jag mig och pluggade aldrig sena kvällar eller helger. Satt koncentrerat mina 6-8 h per vardag istället. Och det är ju så skönt! I dagsläget måste jag ha min lediga tid för att orka jobba, jag ägnar så lite tankeverksamhet till jobbet på fritiden som jag kan. Håller man på sådär för länge bränner man ju ut sig, garanterat. Njut av din lediga dag! :D

Sådär, på ett besök hos nya sjukgymnasten fick jag mer hjälp och information än jag fick på fyra, fem träffar hos förra sjukgymnasten. Han konstaterade mycket snabbt att en lårmuskel som sitter mer på insidan av benet måste stärkas där den fäster mot knäet då den yttre, stora lårmuskeln är starkare och drar i knäskålen (tydligen vanligt men är man överrörlig får det konsekvenser). Så jag ska till gymmet och göra benspark 3x10 ett ben åt gången, men bara röra mig från fullt utsträckt ben och sänka ca 1 dm, och upp igen. Endast där aktiveras just den muskeln. Så kul att hoppa upp där och få insturktionerna, lägga handen på benen och känna exakt att det han säger är rätt. :)

Så det ska jag göra varannan dag i 2 veckor, sen återbesök och då ska förhoppningsvis denna muskel ha kommit ikapp lite. Sen kan vi börja med ett träningsprogram. Jag är förväntansfull! Han såg inga hinder utan är tvärsäker på att han kan hjälpa mig och att knäna kommer funka bra igen. Han verkar inte vilja kräma ut massa timmar heller utan det lät som att jag får ett träningsupplägg och sen kan han finnas som stöd vid behov, inte tusen återbesök "bara för att". Skönt! Vilken skillnad det är att prata med någon som är kunnig, han förstod direkt och kände till många problem, samband och de sjukdomar som ligger i familjen. Dessutom fick jag bra resonemang kring smärtan och om man ska ignorera, träna eller vila och vilken typ av smärta som är mer okej än annan.

Så nu kör vi, friska fina knän beställt! :D

Alltså det är helt stört vilken skillnad det är! :) (och då har jag ändå mens just nu :angel: hehe) Känner mig SÅ mycket piggare, starkare och gladare! Tror det är en blandning av allt jag ändrat: inget plugg på helgen, ingen häst, sänka kraven på mig själv, bort med tanden, kolla att jag är frisk osv. Och naturligtvis ljuset :love:

Jag måste däremot hålla i mig själv ibland för att inte fara iväg och ställa krav igen, ta på mig fler åtaganden osv. Tror det är viktigt att landa ordentligt, och komma ihåg att man kan falla tillbaka. Var på väg att höra av mig om en ny medryttarhäst, men jag insåg att jag måste fortsätta ta hand om mig själv ett tag och inte minst vänta tills jag verkligen känner suget efter hästarna igen.

Ursäkta uppsatsen :p
Verkligen jätte kul att läsa, och så bra att du kommit till alla de här insikterna och börjar må bättre. Det här med att inte dras med för mycket och ta på sig saker känner jag verkligen igen mig i. När jag får minsta lilla extra energi drar jag iväg och tar lätt snabba och stora beslut som sen inte alltid kanske är de bästa i längden. Vem vet, om en månad eller två kanske du känner att du är redo för en ny medryttarhäst, men det låter bra att du vill satsa på att ta hand om dig själv först och låta hästarna komma när du orkar och vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 990
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar