Sådär, på ett besök hos nya sjukgymnasten fick jag mer hjälp och information än jag fick på fyra, fem träffar hos förra sjukgymnasten. Han konstaterade mycket snabbt att en lårmuskel som sitter mer på insidan av benet måste stärkas där den fäster mot knäet då den yttre, stora lårmuskeln är starkare och drar i knäskålen (tydligen vanligt men är man överrörlig får det konsekvenser). Så jag ska till gymmet och göra benspark 3x10 ett ben åt gången, men bara röra mig från fullt utsträckt ben och sänka ca 1 dm, och upp igen. Endast där aktiveras just den muskeln. Så kul att hoppa upp där och få insturktionerna, lägga handen på benen och känna exakt att det han säger är rätt.
Så det ska jag göra varannan dag i 2 veckor, sen återbesök och då ska förhoppningsvis denna muskel ha kommit ikapp lite. Sen kan vi börja med ett träningsprogram. Jag är förväntansfull! Han såg inga hinder utan är tvärsäker på att han kan hjälpa mig och att knäna kommer funka bra igen. Han verkar inte vilja kräma ut massa timmar heller utan det lät som att jag får ett träningsupplägg och sen kan han finnas som stöd vid behov, inte tusen återbesök "bara för att". Skönt! Vilken skillnad det är att prata med någon som är kunnig, han förstod direkt och kände till många problem, samband och de sjukdomar som ligger i familjen. Dessutom fick jag bra resonemang kring smärtan och om man ska ignorera, träna eller vila och vilken typ av smärta som är mer okej än annan.
Så nu kör vi, friska fina knän beställt!
Så härligt att du hittat en sådan sjukgymnast! Jag har bara dåliga erfarenheter av sjukgymnaster och att de gärna vill att man kommer ofta för att göra just ingenting egentligen.. Däremot har jag en underbar kiropraktor!