Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili Mina kontaktpersoner tycker det räcker med vägning en gång i veckan men det är läkaren som har propsat på varje dag, men ena kontaktpersonen sa idag att läkaren inte är så insatt och de hoppas få en ätstörningskunnig på mottagning att säga till läkaren att det räcker med en gång för att det blir för mycket annars. Jag vet inte hur jag ska orka ta mig till ytterligare en mottagning när jag är på psyk varje dag och har hunden och allt annat. Har fått en kontakt av Lindgren men då måste jag pendla och jag orkar inte det just nu :( Det bästa vore någon i samma stad och egentligen helst på min mottagning men de har bara fokus på kroppen just nu trots att det är psyk, konstigt.

@Jenka Hur jobbade du då med ångesten? Har du några tips? Jag har fått lära mig att göra listor på saker att göra när ångesten kommer så att jag gör dom istället för dumma grejer. Så det blir kanske lite motsatsen till hur du jobbade? Jag har även jobbat med ACT för massor av år sedan,alltså att låta känslorna finnas där utan att agera på dom. Men det var länge sen och jag känner att jag skulle behöva fräscha upp det arbetssättet och komma in i tänket igen.

@Tassetass Nej jag får ingen terapi alls och inga samtal
Okej, då är jag med.
En annan fundering: hur tror du att det skulle fungera med en kort inläggning? T.ex. 1-2 veckor? Det kanske vore fördelaktigt med en drastisk förändring, men som inte varar så länge?

Har själv gjort just så för ca 10 år sedan. Var inne en vecka (gick med på det frivilligt, och fick därför också bestämma när det räckte), och fick sen komma hem med sjukskrivning, en ny plan för medicinering och framtida vårdbesök, samt hade dagliga telefonsamtal från mottagningen första veckan hemma. Mig hjälpte det genom att jag dels inte behövde använda hjärnan på en hel vecka eftersom maten serverades och att det var rätt strikt vad man fick och inte fick göra. Det fanns hela tiden personal som kunde prata om det man tyckte var jobbigt. Och maten behövde jag inte äta bland de andra, jag fick äta själv på mitt rum med personal närvarande till och från. Det var inte roligt under tiden jag var där, det kan jag skriva under på. Men det blev ändå en slags vändpunkt, och sedan motiverades jag ganska starkt av att jag inte ville bli så dålig att jag hamnade där igen.

Har du berättat för psyk att du vill jobba med just det psykiska? Det är klart att dom kommer ha fortsatt fokus på din kropp också, eftersom den blivit så pass svag nu, men har du sagt till dom att du behöver hjälp med ångesten nu direkt för att klara att vända det?
Testa en privat aktör en period om dom inte ändrar sig på psyk. Det är inget som säger att du måste gå där i flera månader om du inte trivs med det, men mest troligt finns det inget att förlora på att pröva.

@cili Mina kontaktpersoner tycker det räcker med vägning en gång i veckan men det är läkaren som har propsat på varje dag, men ena kontaktpersonen sa idag att läkaren inte är så insatt och de hoppas få en ätstörningskunnig på mottagning att säga till läkaren att det räcker med en gång för att det blir för mycket annars. Jag vet inte hur jag ska orka ta mig till ytterligare en mottagning när jag är på psyk varje dag och har hunden och allt annat. Har fått en kontakt av Lindgren men då måste jag pendla och jag orkar inte det just nu :( Det bästa vore någon i samma stad och egentligen helst på min mottagning men de har bara fokus på kroppen just nu trots att det är psyk, konstigt.

@Jenka Hur jobbade du då med ångesten? Har du några tips? Jag har fått lära mig att göra listor på saker att göra när ångesten kommer så att jag gör dom istället för dumma grejer. Så det blir kanske lite motsatsen till hur du jobbade? Jag har även jobbat med ACT för massor av år sedan,alltså att låta känslorna finnas där utan att agera på dom. Men det var länge sen och jag känner att jag skulle behöva fräscha upp det arbetssättet och komma in i tänket igen.

@Tassetass Nej jag får ingen terapi alls och inga samtal

Om du lägger fram det att du inte klarar av att pendla så är jag rätt säker på att du inte behöver det. Vet att hon åker till både Nyköping och Norrköping :idea:

Mitt i mitt yogapass fick vi besök av några släktingar till sambon från Kanada, sjukt oväntat haha! Men väldigt trevligt. Nu tänkte jag göra klart passet och sen ska vi kanske försöka få i oss någon middag. Har bara ätit ballerinakakor sedan tretiden och det räcker som bekant inte som middag. Tacos blir det :D

Haha, jag går och längtar efter benböj och marklyft så det kanske blir en sväng till gymmet efter jobbet imorgon :)
älskar hur kroppen känns efter träning, måste verkligen träna oftare.

Duktiga ni är! Jag längtar efter att få komma igång på riktigt nu igen. Taggad! :D

Och imorn är det där jävla loppet... Gaah. Ser fram emot när det är över. Haha

Ang ångesthantering fick jag också verktyg för att lära mig acceptera ångesten. Alltså inte försöka ignorera den eller hålla mig sysselsatt, utan kunna sätta mig ner och säga att "nu har jag ångest", svinjobbigt men den äter ju inte upp en och blir snarare mindre om man accepterar den. Vet inte om det var det @cherie menade?

Ja, acceptans är en väg att gå för att lära sig stå ut med ångesten. Det kan såklart vara otroligt jobbigt att stanna kvar i känslor som är så pass starka, särskilt om man inte är van och istället gör något ångestlindrande i stunden (men som egentligen går helt emot ens långsiktiga värderingar). Det är därför jag undrar om @Qelina har fått träna på att faktiskt exponera sig för starka emotioner, som förslagsvis ångest. Att i terapirummet eller mellan terapisessionerna få i uppgift att stanna kvar i ångesten, precis som du beskriver. Just för att öka tolerans och för att se att de inte äter upp en. Lära sig att inte direkt agera på ångesten på ett destruktivt sätt.

Finns det privata alternativ när det gäller terapi för ätstörningar?

Det finns det absolut, men det kan vara bra att göra undersökningar innan så man vet att personen har erfarenhet av problematiken - särskilt nu när det handlar om en ganska svår problematik. De allra flesta seriösa terapeuter remitterar dock vidare om de känner att de inte har kunskap om ämnet. Anorexi är en svår sjukdom att behandla, det ska ingen sticka under stol med.

Vilken underbar dag jag haft.

I morse hade jag tid att plocka och dona lite hemma, ordna lite med mina växter och annat som jag tycker om. Sedan har jag strosat runt på stan större delen av dagen, haft en lunchdejt med sambon, och därefter avnjutit en fin sommarsittning med bästa psykologprogrammet! Och nu när jag kom hem mitt i natten så möttes jag av en gigantisk bukett med rosa rosor och tre paket :love: Sambon som förberett inför min födelsedag imorgon (idag).

Jag önskar jag bara kunde pausa tiden just nu, för åh så jag trivs med livet. Uppfylld av allt det fina, jag är så nöjd med hur livet artat sig. Vet att jag alltid tjatar om det här, men det är så underbar känsla att känna att allt bara... klaffar. Jag hoppas jag kan känna såhär även i framtiden, som att allt är komplett på något vis.

Solen skiner, bloggstatistiken ökar (mitt inlägg om BMI har fått spridning!), katten är trattfri och snart öppnar apoteket så jag kan bege mig dit och hämta en inhalator. Fantastisk!
Så om en dryg timme ska jag och cykeln bege oss iväg på nya äventyr. Hoppas att ni andra också får en trevlig lördag!

Heja heja @Sleepan! :bump:

Grattis på födelsedagen @cherie. :)

Och idag är det äntligen min tur att säga det, idag är det äntligen min tur att få rida lite! Eller ja, rida och rida, blir väl mest att åka med en sväng i skogen, men jag är eld och lågor. :D

Stort grattis @cherie! Och åh, vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Livet :heart
Så härligt när allt är sådär bra!

Och tack hörni för alla hejarop!
Ska snart klicka upp och käka pasta och kycklingsallad! Haha.

Åååh vad jag är sur. Var nere till apoteket för att hämta inhalatorn och hörde då att det var nån speaker på torget intill, så jag gick förbi där och kollade vad dom höll på med. Jo, då var det snart dags för en start i ett cykellopp. Ett lopp som jag googlat mig blå för att ta reda på om det skulle gå i år, vilken dag och hur man anmäler sig. Men internet var helt jävla tomt på det där loppet för två månader sen, utöver att det står med på funbeat (har jag för mig det var) där folk själva kan lägg in lopp.
Så dom hade en klunga på kanske 20 cyklister som skulle genomföra loppet. Hade dom skrivit någonstans online att loppet skulle bli av och vilket datum (t.ex. på cykelklubbens hemsida, hade jag ju tyckt varit ganska lämpligt), så hade jag (och säkert fler) kunnat vara med. Men icke, det kom upp på hemsidan för första gången i år för mindre än en månad sen. I alla fall jag föredrar att ha lite framförhållning när jag planerar in sånt.

Så nu ska jag ta min cykel och cykla en helt annan runda. Sen ska jag skriva ett diplom till mig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 991
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9