Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag är lite nedstämd idag. Efter alla rapporter senaste dagarna om den stora risken att bli bärare av multiresistenta bakterier vid resor till Asien är jag inte alls lika pepp på resan..... :(

@cili, skönt att läsa hur bra du resonerar!
Släng de där jävla siffrorna åt skogen. Du är skitfin!

Och jag håller tummarna för en flytt till Götet! :D
Bara 3 km från mitt nya hem! :)

Åh, jag är lite nedstämd idag. Efter alla rapporter senaste dagarna om den stora risken att bli bärare av multiresistenta bakterier vid resor till Asien är jag inte alls lika pepp på resan..... :(

Åh. Men du! :( Jag har ingen koll alls på det där. Men är det något som kommit nu?
Jag oroar mig ju sällan för sånt, och hade nog åkt iväg lika glatt ändå, men ibland är det la bra att vara lite försiktig kanske.
Hoppas ni kan finna glädje i att åka ändå och slipper ställa in resan.
Kram!

Min löpning igår blev till att hjälpa syrran med hennes kids istället. Men, imorn hoppas jag på att ta en liten, lugn runda. Ger ju som sagt inget inför Varvet, men kanske lite psykiskt iaf. :)

Längtar tills Varvet är gjort, haha.
Ska fortsätta med löpningen, massa Crossfit och en del styrketräning.

Nästa torsdag ska jag göra fystest på gymmet! :D
Konditionstest, styrka och mäta fettprocent. Sjukt spännande! :D

Har inte hängt med angående detta, men på vilka sätt kan man riskera att drabbas av detta? Multiresistenta bakterier är skit och anledningen till att vi är så restriktiva med antibiotika i det här landet, ser ju tyvärr inte likadant ut i övriga världen... :crazy:

Åh. Men du! :( Jag har ingen koll alls på det där. Men är det något som kommit nu?
Jag oroar mig ju sällan för sånt, och hade nog åkt iväg lika glatt ändå, men ibland är det la bra att vara lite försiktig kanske.
Hoppas ni kan finna glädje i att åka ändå och slipper ställa in resan.
Kram!

Det publicerades en ny studie från Finland om ämnet i dagarna och därför är uppståndelsen stor. Man har ju länge vetat att multiresistenta bakterier är väldigt utbredda i Asien, men studien (som ändå innehöll 450 pers!) visar att väldigt många, ungefär 30-50% av alla resenärer till Asien (lite beroende på område) bär på ESBL-bakterier när de kommer hem. Jämfört med 1% innan resan. Helt sjukt. Känns som att risken är så hög att jag i princip måste välja mellan att resa och för alltid leva med multiresistenta bakterier med ett kanske kortare liv som följd.

Känns dock otänkbart att ställa in resan, vi har betalt så mycket redan, men det tog verkligen bort mycket av glädjen :(

(Taggar dig också @zassoo)

Jag kom iväg till gymmet idag. Egentligen var det en dum vecka att bestämma sig för att försöka komma igång med träningen igen, jag är redan rätt fullbokad hela veckan... och nästa vecka också. :D Men någon gång måste man ju börja.
Det kändes bra, det är rätt många övningar man kan göra sittande eller liggande eller på knä :D Lagom lite folk sådär en timme innan stängning och lagom trött nu efteråt. Trots den överkroppsfokuserade träningen är min fot är nog i chocktillstånd ändå - är den helt plötsligt inte längre den enda kroppsdelen som får min uppmärksamhet?! :D

Det publicerades en ny studie från Finland om ämnet i dagarna och därför är uppståndelsen stor. Man har ju länge vetat att multiresistenta bakterier är väldigt utbredda i Asien, men studien (som ändå innehöll 450 pers!) visar att väldigt många, ungefär 30-50% av alla resenärer till Asien (lite beroende på område) bär på ESBL-bakterier när de kommer hem. Jämfört med 1% innan resan. Helt sjukt. Känns som att risken är så hög att jag i princip måste välja mellan att resa och för alltid leva med multiresistenta bakterier med ett kanske kortare liv som följd.

Känns dock otänkbart att ställa in resan, vi har betalt så mycket redan, men det tog verkligen bort mycket av glädjen :(

(Taggar dig också @zassoo)

Men fy, vilket skit! :(
Förstår om det inte känns så roligt...

Jag för min del är förmodligen mer naiv än jag bör, men jag hade inte oroat mig. Jag kanske borde göra det med tanke på mina någorlunda många resor till just Asien, men näe, jag kommer inte sluta resa dit.

Men fy, vilket skit! :(
Förstår om det inte känns så roligt...

Jag för min del är förmodligen mer naiv än jag bör, men jag hade inte oroat mig. Jag kanske borde göra det med tanke på mina någorlunda många resor till just Asien, men näe, jag kommer inte sluta resa dit.

Jag brukar inte heller vara orolig för såna här saker... Men... siffrorna är ju skyhöga? Det är ju inte som att det är 1 på 100 som drabbas. Det är liksom varannan person. Varannan person! Och det handlar om bakterier som gör att de allra enklaste infektionssjukdomarna kan bli otroligt svårbehandlade. Utan antibiotika kan dessa infektionssjukdomar, som vi i dagsläget tar med en klackspark just för att antibiotika alltid har funkat, bli livshotande...

ESBL (som är den bakterie som studien undersökte) är det oklart hur länge man bär på. Vissa menar hela livet, då man sett att personer som blivit smittade med bakterien, trots negativt resultat efter ett par år, återigen kan testas positivt efter antibiotikakurer där bakterierna får nytt fäste och blossar upp. Om jag inte minns fel från min tid på SSK-programmet så är ESBL dessutom lite tricky för det kan dela med sig av sitt "recept på resistens" till andra bakterier.

Jag har en enorm respekt för resistenta bakterier. Kanske mer än jag bör, jag vet inte.

Men med tanke på siffrorna så blir det ju i princip så att de som reser till riskområdena i Asien (särskilt upprepade gånger) så gott som väljer att bli smittade. Och för mig är det en ganska big deal att bli bärare av en resistent bakterie. Även inom sjukvården är det en ganska big deal.

Nä usch, läskigt vilket som!

Senast ändrad:
Sprang ett så kallat "5 km lopp" idag (i verkligheten var banan 4,7 km) och tiden landade på runt 19 min (har inte sett någon resultatlista än och jag glömde stänga av min egen klocka när jag gick i mål). Känslan var iaf bättre än igår och jag sprang om tjejer loppet igenom. Blir spännande att se hur dagsformen är på måndag.

Bra jobbat @snow!

Mindre bra jobbat här idag, haha. Skulle gymma mellan jobb och möte men mötet blev inställt så då köpte muffins och åkte hem istället :p blev en lugn promenad och agilityträning.
bytte pass imorgon dock så nya planen är promenad+gym imorgon.

Grymt @snow! och bra jobbat @Praeterea med träningen

@Sleepan Hur långt är det loppet du ska springa?
Jag blir inspirerad av er som springer lopp, någon gång ska jag ta och göra en 5K, men jag sätter sån galen press på mig om det är något som ens liknar tävlingsförhållanden :p

@cherie Låter sjukt läskigt, förstår att du blir orolig...

Wääääh så störigt, hade packat matpåsen jättefint i morse med lunchlåda, två mellanmål och vattenflaska OCH SÅ GLÖMMER JAG PÅSEN I HALLEN :arghh: Suck... Jag kan köpa mat i skolan, det är inte så, men fan vad störigt att maten kommer stå där hela dagen :p

Idag ganska lugnt men räknar med totalt 40 min promenad och 30 min lugn yoga.

@zassoo Gud vad sånt är störigt! En kompis gjorde samma grej fast värre, glömde en hel kasse med mat inför en vecka i fält. :p Kan lova att det dröjde innan stämningen var god efter den upptäckten. ;)

@cherie Tror inte du ska oroa dig i onödan! Larmrapporter dyker upp för det mesta hela tiden tycker jag... Man kan ju inte begränsa sig helt heller. :) Åk och njut av resan! Jag är jätteavis för jag är SÅ resesugen men måste lägga krut på renoveringen i år... så det blir klart nån gång innan min pension, haha.

KL

Ridning ikväll! Solen skiner och så får det gärna förbli. Har träningsvärk i rumpa från ridningen i förrgår och fältjobbet de här två dagarna.

Grymt @snow! och bra jobbat @Praeterea med träningen

@Sleepan Hur långt är det loppet du ska springa?
Jag blir inspirerad av er som springer lopp, någon gång ska jag ta och göra en 5K, men jag sätter sån galen press på mig om det är något som ens liknar tävlingsförhållanden :p

@cherie Låter sjukt läskigt, förstår att du blir orolig...

Det är 21 km, så... Det är egentligen ganska så mycket för långt för mig i nuläget. :p
Men, i värsta fall får jag bryta helt enkelt.

Kl

Ah. Sovmorgon idag efter som jag blivit förskjuten till att jobba kväll. Så jäkla skönt!
Ska jobba på fotbollsmatch ikväll. IFK möter AIK, så det kan nog bli ganska intressant... :p

Jag måste gå lite OT, men det här är typ mitt enda ventilationshål gällande tågluffandet i sommar :D
Vi fick precis ett positivt svar via couchsurfing från en tjej i Berlin, så nu börjar resplanen ta form :bump: . Vi flyger till Hamburg den 6/6, stannar där två dagar och åker sedan till Berlin.
Efter det har vi ingen bestämd rutt, mer än att vi vill österut och ta åtminstone en dag på spa. Jag är sugen på att ta mig till Kroatien också, men vi får helt enkelt se vart vi hamnar. Hemresan är inte bokad, eftersom vi inte vet var vi befinner oss just då. Det vore ju lite tråkigt att vara beroende av att behöva vara på en viss ort den sista dagen, blir inte lika mycket utrymme för spontanresor då.

För att leda in det lite på beachtrådspåret igen så lär vi ju gå en hel massa under den här resan i alla fall :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 989
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 370
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar