Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har kroppen känts bättre? Alltså, har den fungerat bättre?Jag har ju varit överlycklig över att komma hem varje gång men det har aldrig hjälpt mot grundproblemen, varken när jag varit inlagd för depression eller anorexin. Är dock hellre inlagd för depression för då får man mer friheter och personalen lyssnar mer på en och ser en som en individ och inte en diagnos som de gör med anorexin. Men varje gång jag kommit hem har jag fallit tillbaka. Enda gångerna en inläggning hjälpt är när det varit på behandlingshem för ätstörningar men det är ju inte det som är aktuellt nu tyvärr.
Måste skriva av mig om lite viktfunderingar här.
Igår på VC var jag tvungen att väga och mäta mig för att testresultaten skulle kunna jämföras i tabell. Jag sa då, som vanligt, att jag inte ville veta min vikt. Och sen råkade jag ändå få syn på den på skärmen när hon skulle visa mina resultat. Min reaktion inombords var något i stil med:
Så fort jag kom ut därifrån var siffrorna det enda som snurrade i mitt huvud. Och i hjärnan varvades tankar som "men det är ju sent på eftermiddagen, jag har nyss ätit och har druckit rätt mycket idag, dessutom hade jag kläder på mig" med "herregud, jag måste dra ner på maten, jag måste röra på mig mer, såhär mycket KAN jag inte väga!".
Sköterskan tog ett midjemått också (antar att jag nu ligger lite för högt i bmi), där jag vet att jag ligger tvåsiffrigt antal centimeter under det som kallas för riskgränsen. Och hon berömde mig för att se vältränad och fin ut. ÄNDÅ var det bara de där förbannade viktsiffrorna jag hade i huvudet när jag gick ut. Där syns det så himla tydligt vilken djävul den där vågen är. Att den bara visar hur mycket min kropp totalt trycker mot jorden, och ingenting om hur jag ser ut.
Idag kan jag se det betydligt mer nyanserat. Det är inte många dagar sedan jag köpte ett par jeans i den minsta storleken på minst 7 år. Jag kan springa 5 kilometer i sträck utan att dö av ansträngning. Jag kan lyfta tunga saker. Folk jag inte ens känner säger att jag ser fin ut helt spontant ute bland folk, och folk som jag känner väl som sett bilder i underkläder anser att jag är i bra form.
Inget av det där hände för några år sedan. Eller ja, möjligen komplimanger från folk på stan nån gång ibland . Vikten är högre nu, ja, men min kropp fungerar fantastiskt mycket bättre nu än när jag vägde några kilo mindre. Så jag ska då rakt inte dra ner på någon mat, och jag ska inte röra på mig mer av anledningen att tappa vikt. Jag ska äta bra och röra på mig för att jag tycker att det är roligt och ger mig något .
De där viktsiffrorna ska jag försöka förtränga, för så länge man ligger hyfsat inom normalvikt säger dom inte så mycket alls om hur man faktiskt ser ut .
Jag älskar att fiska!
För mig och sambon blir det bara de gamla vanliga tråkiga fiskarna, gädda och kanske om man har tur någon fin abborre då och då. Det är vad som finns i sjöarna där man inte behöver fiskekort om man nu inte har värsta turen att få upp en gös.
Jag är lite mer för att stå på land medans sambon vill vara i båt. Ädelfiske är roligare men också svårare, flugfiska har jag inte ens försökt ännu. Ser mig själv intrasslad i en lååång lina
Jo alltså på riktigt. Fyllde i gårdagens siffror i en bmi-räknare, och jag ligger i kategorin övervikt.Ja, förträng dem!
Utifrån bilder jag sett på dig tidigare är du dels jättefin, dels tror jag inte alls att du ligger högt i bmi.
Och alldeles Oavsett Vad du väger är det nog Det sista du borde tänka på Nu. Lägg inte på mer press och sysselsättning på dig själv. Det är inte heller vikten som är faran för din hälsa i dagsläget.
Sen förstår jag att det är lättare sagt än gjort att ignorera de tankarna, men ändå.
@Chili
Laxbebisar Jag är tokig i fisk både som djur och tyvärr också att äta. Varför vi oftast aldrig tar hem egenfångad fisk är för att jag och sambon har väldigt svårt att ta livet av dom. Det är själva nappandet som är roligt och att få i fisken i båten eller få upp den överhuvetaget. Jag brukar få panik och veva in för mycket vilket resulterar i tappad fisk
Mamma köpte ett flugspö som skulle vara enkelt men det trasslade tyvärr bara. Jag kanske ska prova att öva lite med det ändå. Mamma vill gärna att vi tar hem gäddor då hon vill göra fiskpate men vi har haft dålig fiskelycka de senaste åren tyvärr. Någon gång ska jag våga prova på gädda. Jag har blivit lurad att gädda smakar dy ända sen jag var liten.
Vi bor i Värmland inte långt från Klarälven där det tydligen ska finnas klarälvslax som bara finns på vissa områden i Klarälven enligt vad jag hört
Alltså. Jag är så trött. Jag ska aldrig mer gå på ett extra långt jympapass med mördarfokus på benstyrka. Aaaahhhhhh. Träna pannben är jag sämst på alltså. Vanliga ben också, tydligen.
Idag har jag alltså cyklat 1,5 mil (i transport alltså, men högt tempo), gått 5 km i raskt tempo och jympat i 70 minuter. Jag är så gott som döende....
Och jag känner typ.. Aj min röv efter 1,5 mil på cykel
Men vilken aktiv dag du haft!