Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni några tips på jättejätteenkla maträtter förresten? Sånna som inte kräver någon hjärnkapacitet alls i stort sett?

Jag älskar gröt, fiberhavregryn med lite salt mums!! äter det bara som det är men är super gott med äpple och kanel också. Detta är ju dock ingen riktig maträtt men bättre än inget vilket brukar vara alternativet för mig.

Annars kan jag rekommendera att laga mycket mat en dag och portionera ut det i matlådor för hela veckan. Jag brukar laga ungefär tre rätter i större mängd för cirkus en vecka av lunch och middag, ofta får jag även sällskap när jag lagar mat så det blir lite trevligt också. Vet inte om det skulle fungera för dig men för mig, som också tycker många steg och långa tider är jobbiga i matlagning, är det oerhört skönt och ha allt gjort en dag med fullt fokus bara på maten. Så slipper man tänka resten av veckan vad man ska ställa sig och laga för mat, utan man kan bara ta en matlåda och värma. Det är ju dock en förutsättning att du klarar av (och gillar) att äta samma maträtt rätt många gånger under en och samma vecka, om du inte gör många fler maträtter än tre. Jag vet inte om det är jätte skumt, men för mig blir alltid mat godare ju fler gånger jag ätit de (även om jag avskyr det i början). Så för mig funkar det fint fint, sen bor jag själv så det är väll också något att ta hänsyn till.

Bläääää, sprang precis första intervallpasset sedan förra veckans sjukdom och det gick skit. Planen var att springa 3 km i 4:15 min/km och därefter 5x1 km i ett något snabbare tempo. Det sket sig redan från start: pulsen flög i taket, det blåste motvind och benen kändes sirapssega. Slutade med att jag gav upp och sprang alla intervaller i 4:20 tempo, även de som skulle gått snabbare. Orkade bara inte. Jaja, om inte annat så kändes detta som min lägstanivå och jag skulle vara hyfsat nöjd om jag höll detta tempo på måndagens millopp. Funderar på att köra ett 5 km-lopp som går i min stad imorgon kväll, kanske har kroppen vaknat till liv då och jag kan få en något bättre känsla?

(Info till alla icke-löpare i tråden som kanske tycker att skillnaden mellan 4:15 och 4:20-tempo verkar vara minimal: fem sekunder på en kilometer är en hel evighet i löpning, särskilt om man ligger kring ett tempo som är nära ens mjölksyratröskel. Några sekunder för snabbt och kroppen bara dör, medans man i några sekunder långsammare tempo hade kunnat nöta på ett bra tag.)
Jag visste faktiskt inte att de där små sekunderna spelade så stor roll. Tråkigt att det inte gick bra idag men så är det ju ibland, nästa gång kanske du klarar mer än du trott istället :)

Sådär ja, dagens vårdcentralsbesök avklarat och det verkar vara ansträngningsastma som bråkar. Så på fredag ringer läkaren/sköterskan upp mig för att berätta hur det blir med inhalator. Den ska jag sen testa under en period, och sen återkomma för att se om det blivit någon skillnad. Ska bli intressant! Vore skönt att kunna springa utan andnöd :D

@Kiwifrukt Usch vilket jäkla skitpass det låter som, rent ut sagt! Hoppas verkligen att det var en engångs-företeelse och att damen skärper till sig lite i framtiden! Hon kan inte vara i någon form av trotsålder eller någon tröskel i utvecklingen liksom, som gör att hon beter sig lite?

Jag hoppas också det var en engångsgrej, men tyvärr kan det nog vara lite som du är inne på, att det är ett utvecklingssprång eller någon form av trots av något slag. Har varit ganska förskonad från det med henne, peppar peppar ta i trä, så det är väl egentligen helt normalt att det kommer någon gång. Jag läste någonstans att om de var snälla som treåringar får man ett helvete när de är fem, och hon var gudasnäll som treåring, så det är väl det där femårshelvetet som har brutit ut nu.

Idag blev det en promenad på 30 minuter med hästen, i början var hon precis lika fladdrig och okoncentrerad och fånig som igår, men det blev bättre ju längre vi var ute. Nu sket sig vårt ridsällskap imorgon, så där sjönk mitt humör igen, men vi får jobba på. Vi kommer ju aldrig komma över det om jag gräver ner mig och surar ihop, så jag får ta tag i de här promenaderna på mer trafikerade vägar igen. Har inte blivit så mycket av det sista tiden, så det kan vara en så enkel sak som spökar också.

@Qelina Rubbad natrium-kaliumbalans är väldigt farligt, du måste ta det här på allvar nu! Jag blir på allvar rädd att din kropp kommer lägga av snart, snälla ta hjälp av sjukvården! Exakt vad du väger är inte det viktiga i dagsläget utan det du måste fokusera på är att du måste lappa ihop din trasiga kropp innan den faller i bitar. Du är sjuk, livshotande sjuk. Jag vet att du inte vill läggas in men jag tror ärligt talat inte att du fixar att komma ur detta själv. Du har bara en kropp, man kan bryta benen men det går att laga. Går hjärtat sönder är det kört, det är inte säkert att det går att göra någonting och då är livet förbrukat. Jag kanske låter dramatisk men jag önskar så att du kunde ha ihjäl dina demoner och laga kroppen medan tid ännu finns. Kram.

Sådär ja, dagens vårdcentralsbesök avklarat och det verkar vara ansträngningsastma som bråkar. Så på fredag ringer läkaren/sköterskan upp mig för att berätta hur det blir med inhalator. Den ska jag sen testa under en period, och sen återkomma för att se om det blivit någon skillnad. Ska bli intressant! Vore skönt att kunna springa utan andnöd :D

Hoppas det hjälper! :)

Min presentation idag gick superbra :D Däremot får jag banna mig själv för jag har ätit alldeles för lite idag... Vilket nu har resulterat i världens magknip :( Så dumt, jag vet ju att jag måste äta ordentligt för att fungera, men jag var så nervös för presentationen och hade planerat jättedåligt så det blev bara en liten yoghurt och en nöt-bar till lunch... Korkat. Men men, ska strax äta middag så då blir det bra igen! Är ändå imponerad av mig själv att jag inte ens var sugen på att köpa godis på vägen hem trots att jag var så hungrig att jag höll på att storkna :p

Alltså zucchini pasta :love:
Det var ta mig sjutton det godaste jag ätit på bra länge. Slängde i lite champinjoner tillsammans med "pastan" och gjorde blomkål, resten av champinjonerna och zucchinin i ugnen tillsammans med lax och serverade med nån sked naturell kvarg. Mums!

Jag har vilodag idag. I morgon är det gymmet igen och jag har fått mina nya kläder som då ska invigas :)

Jag har ju testat det där receptet ett par gånger efter tips från dig och det är verkligen jättegott! :) Måste göra det igen snart, tror jag har en torskfilé i frysen :)

Ja justja! Men då minns jag att receptet var på tapeten för att det efterfrågades kalorisnåla recept. Så relativt kalorisnålt, väldigt snabbt och enkelt och dessutom gott... Kan ju inte vara annat än bra ;)

Grattis till presentationen, kul att det gick bra! Och bra jobbat med att inte gå in i godisfällan vid hunger där.

Fortfarande halsont idag så fick stå över träningen igen. Skittrist :( Men läget är i alla fall inte sämre, snarare kanske en gnutta bättre så håller tummarna att det inte bryter ut ordentligt.

Har varit ute på en 3 km-prommis innan middagen men tänkte försöka komma ut på en lite längre promenad om en timma eller så, med packning då förstås :)

75 min yoga avklarat. Jag blir alltid så besviken när jag går på yogan på gymmet. Den är seg som sirap, jag är kall hela passet eftersom vi knappt rör på oss så att strecka ut musklerna gör ont och funkar liksom inte. Värdelöst!

@Emtherlia Låter konstigt! Vad gör ni egentligen :p Bara ett par solhälsningar tycker jag gör att kroppen värms upp ordentligt.

------------

Magknipet satt länge, men med lite mat i magen och en vetekudde släppte det äntligen. Var "tvungen" att kvällsfika lite också för att kompensera det låga matintaget så nu blev det lite rökt skinka med god mögelost och några jordgubbar :d :angel:

@Qelina Rubbad natrium-kaliumbalans är väldigt farligt, du måste ta det här på allvar nu! Jag blir på allvar rädd att din kropp kommer lägga av snart, snälla ta hjälp av sjukvården! Exakt vad du väger är inte det viktiga i dagsläget utan det du måste fokusera på är att du måste lappa ihop din trasiga kropp innan den faller i bitar. Du är sjuk, livshotande sjuk. Jag vet att du inte vill läggas in men jag tror ärligt talat inte att du fixar att komma ur detta själv. Du har bara en kropp, man kan bryta benen men det går att laga. Går hjärtat sönder är det kört, det är inte säkert att det går att göra någonting och då är livet förbrukat. Jag kanske låter dramatisk men jag önskar så att du kunde ha ihjäl dina demoner och laga kroppen medan tid ännu finns. Kram.
Vet du mycket om den obalansen? Kan det komma helt plötsligt att hjärtat bara lägger av eller märker man av innan att det är något som är fel? Vad jag läst är det väldigt farligt, det finns många som dör av den där obalansen. Oftast drabbar det dom som kräks och har bulimi men jag har varit sjuk så länge och är i så allvarlig svält att jag fått det här tillståndet i alla fall, tydligen kan anorektiker som varit sjuka länge drabbas av det. Det är super svårt att ta in att min kropp är i svält, att den i princip är döende. Jag vet inte vad jag vill, jag vill ha hjälp men vill inte gå upp i vikt, jag vill våga äta mer, våga vila om jag är trött och ha en bra relation med min kropp, maten, vikten och aktivitet. Den hjälpen jag får nu är vägningar, koll av blodtryck och puls och att jag får hämta ut medicinerna på psyk för att de inte litar på att jag inte tar livet av mig om jag har tabletterna hemma. Hur hamnade jag här? Den duktiga, driftiga tjejen som skulle börja plugga efter gymnasiet och nu står jag här 8 år efter studenten och är fortfarande lika sjuk.Känner mig sjukt värdelös och svag :(

Idag är ytterligare en dag av hemsk kroppsuppfattning. Känner mig helt enorm och känner mig inte alls bekväm i kroppen. Vill inte äta, har promenerat 3 timmar och 10 minuter så lite har jag ju rört på mig även om jag latat mig däremellan

Jag har kvällsmelliset kvar att äta, har tagit lugnande tabletter för att komma ner i varv och kunna äta. Men det kommer bli en kamp.
Försöker fokusera på hundarna och att jag måste ta hand om dom, ska kanske köpa en till hund, en vuxen hund på 3 år, en omplaceringshund. Han kan knappt sitt eller något kommando så vi har lite att träna på (läs massor, det är som att ta sig an en valp fast han är rumsren, men det känns som att det är precis ett sådant projekt jag behöver. Speciellt nu när skolan är slut och det är sommar uppehåll på hundkurserna. Det kommer ju inte bli mer promenader för att jag har två så jag gör inte av med mer energi. Har tänt träna agility med den nya hunden i höst om jag lyckats få vardagslydnanden att fungera. Det är en sheltie så tror det passar bra :) Ska ha honom på prov en eller ett par gånger för att se hur han passar i min vardag,

@zassoo Alltså vi gör ju solhälsningar men det är väldigt bra luftkonditionering i rummet så jag tror att det bidrar till att musklerna inte blir varma, för rummet är kallt och det drar lite. Och allt är sååååå långsamt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 989
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 370
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter