Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgen har inne
Hittills har jag bockat av tandläkarbesöksbokningen på min lista, ska in och kolla tanden första veckan i juni. Ringde även VC för att boka läkartid, mycket eftersom jag idag fick det värsta stressymptomet någonsin tror jag: tänk dig att du åker virvelvinden en kväll på ett nöjesfält, och så får vagnen extra snurr, fast att du egentligen ligger ner i sängen - mycket äcklig känsla och jag är glad att jag låg ner redan när det började.
Ljud-, ljus- och balansupplevelse var verkligen precis som i åkattraktionen. Har upplevt det där förut, men då bara att det snurrat till någon sekund eller två. Det här var nånstans mellan 1-5 minuter (hade ju såklart ingen klocka att titta på).
VC skulle dock byta datorsystem i början av nästa vecka och kunde därför inte boka in något mer än ytterst akuta fall just nu, så jag ska ringa igen när dom fått igång sitt system och kan boka in nya tider. Jag klarar ju mig, kan läsa hemifrån rätt mycket i den här kursen som tur är.

Någon motion har det inte blivit idag. Mer än en promenad till och från affären sisådär 300 meter bort. Men jag har ätit både sen frukost och sen lunch (vilket blev en halv sån där ugnspanpizza, det är i alla fall bättre än juice och knäckebröd), så nu ska jag bara peta i mig nåt litet till innan det är dags att sova.
Imorgon är det dags för ett Power-pass på gymmet (55 minuter skivstångspass i grupp) på morgonen. På eftermiddagen blir det ansträngningsspirometri, där jag innerligt hoppas att dom hittar nåt så jag kan få hjälp med mina andningsproblem när jag springer.

Har ni några tips på jättejätteenkla maträtter förresten? Sånna som inte kräver någon hjärnkapacitet alls i stort sett?
Jag varvar nämligen upp i stress nåt så otroligt vid just matlagning, för att jag inte kan hålla koll på så mycket samtidigt. Men samtidigt måste jag ju äta (speciellt om jag ska orka träna, och träning är positivt för att minska stressen), och jag har varken lust eller råd att äta takeaway hela tiden.
Det enda jag kommit på själv är att jag nog kan göra köttfärssås med sån där färdig kryddpåse, för där kan jag enkelt följa de två-tre steg som finns på påsen och sen är det klart. Och så gör det inte så mycket om köttfärssåsen är färdig långt innan pastan, eftersom den ju klarar att puttra en stund extra. Så en sån ska jag inhandla imorgon.
Funderar över samma sak med lasagne, problemet där är tiden i ugnen eftersom jag då hinner gå iväg och glömma den fullständigt - men känner mig stressad om ett larm står och tickar (även om det inte låter innan det ringer).
Några fler idéer? Det behöver inte vara några kulinariska mästerverk såklart, bara det är bättre än mackor.[/Q
Vad läskigt med yrselattacker!
Mitt mattips: Fryst lax och wokgrönsaker. In i ugnen en halvtimme, går säkert att ha kortare tid på högre värme om det känns lättare.

@cili, usch vad det låter jobbigt! :(
Du är iaf grym som kämpar på! Det kommer bli bättre.

Vad det gäller mat är mitt tips kasslergryta.
En bit kassler, en paprika, matlagningsgrädde (0,5 liter eller mer) och chilisås.
Tärna kassler och ha i den i gryta, stek en kort stund. Häv i paprikan som du också tärnar. Sen i med chilisås och grädde och låt puttra ihop en kvart eller så.
Det ska bli ganska salt, och så lite sött av chilisåsen.

Gör inget om det får puttra lite längre då riset blir klart.

Kram!

Så jävla trött. En halvtimme tidigare på jobbet idag för att jobba in lite flex.
Och imorn ska jag jobba 07.30-20.00... Dock självvalt. Men ändå!

Jag vill ha helg. Och semester...

Ikväll ska jag springa tänker jag. Två små korta pass till innan varvet ska det bli. Kanske inte ger så mycket, men för pannbenet kan det nog hjälpa...

Det funkar rätt bra med ugnen om jag slipper stå och göra massa annat innan :) Det är främst när jag varvar upp genom att förbereda saker på spisen först (som i lasagnefallet, där köttfärsen och såsen ska fixas), och sen ska ha in något i ugnen och vänta som det kör sig eftersom stressen från första delen aldrig går ner då när jag är på helspänn.
För köttfärslimpa är det väl inte så mycket görande med innan den ska in i ugnen?

Tack för tipsen i alla fall, både du och @cherie

Okej! Då har jag en annan enkel rätt om är stående som snabbmat här hemma förutom broccolisoppan.

Tina typ 400-500 gram valfri vit fisk över natten t.ex. Tina valfri mängd frysgrönsaker, gärna ganska mycket (enklast är väl typ såna där "herrgårdsgrönsaker" som är en blandning, jag brukar dock ta broccoli, blomkål, ärtor och morötter t.ex.). Lägg fisken i en ugnssäker form och lägg grönsakerna över. Blanda ihop 3-4 dl creme fraiche, en till två fiskbuljongtärningar, massa citronpeppar och häll sedan över fisken och grönsakerna. Riv ev över lite ost. In i ugnen i typ 30 min i kanske 200 grader. Servera som det är (innehåller ju mycket grönsaker) eller med ris/potatis/potatismos beroende på hur mycket energi du orkar lägga ner :)

Förstår att du tycker lasagnen är lite meckigt. Det tycker jag med!

God morgon! Min träning är redan avklarad, 30 min där hälften bestod av yoga-magövningar och resten körde jag ett minipass cirkelträning med armhävningar, utfall och burpees. Jobbigt! Men så skönt att svettas lite innan dagen drar igång, idag ska jag presentera mitt kandidatarbete och jag inbillar mig att nervositeten dämpas lite av motion ;)

God morgon! Min träning är redan avklarad, 30 min där hälften bestod av yoga-magövningar och resten körde jag ett minipass cirkelträning med armhävningar, utfall och burpees. Jobbigt! Men så skönt att svettas lite innan dagen drar igång, idag ska jag presentera mitt kandidatarbete och jag inbillar mig att nervositeten dämpas lite av motion ;)

Wow härligt jobbat! Visst är det skönt att starta dagen med ett träningspass, det är jättehärligt att få komma igång.

Lycka till med kandidatarbetet, tror du kommer kicka ass!

Alltså jag hatar burpees och det verkar som att mitt gym precis upptäckt dem, de är faan med i varenda pass! Jag kan inte göra burpees utan att få ont i ryggen, helt värdelöst!

Spenatsoppa. Du behöver följande ingredienser:

Smör
Fryst, stuvad spenat
Grädde

Tag fram en kastrull, smält en klick smör. Släng i spenat (behöver inte tinas upp innan), rör runt medan det smälter. Häll sedan i en liten klick grädde och låt det bara puttra upp med två bubblor. Klart! Det enda som händer om man har för mycket grädde är att sältan från spenaten försvinner lite, då är det bara att salta. Busenkelt! Gott med kokt ägg vid sidan om :)

Åh, det får det nog bli idag! Jag har en stor förpackning spenat i frysen, vore skönt att minska ner den. Tack för idén!

Det låter som att jag måste börja äta fisk :angel:
Tack för alla förslag!

Nu ska jag bege mig till ett gruppass på gymmet. Det är så himla skönt med just det här passet den här tiden, för vi brukar vara 4-5 personer i hela salen. Och dom andra är sånna där trevliga damer som verkar träna för att det är kul samt för att rehabilitera skador = det ligger inget prestationskrav i luften.
Till frukost har jag ätit nåt så fantastiskt dåligt som en sked linfrön och två skedar loppfrön med ett glas juice... Men jag vågar inte sätta i mig mer precis innan ett pass (så går det när man går upp för sent), får äta desto mer efteråt istället :) Har för övrigt upptäckt att dessa frön är rätt fantastiska för magen, speciellt loppfröna. Hur bra som helst när man är stressad och får ont i magen/sura uppstötningar p.g.a. det, för då lindrar det så man kan äta utan problem sen :)

Fortfarande sjuk och vågar inte riskera att bli mer sjuk (födelsedagsgalej hela helgen och resa nästa vecka). Har åtminstone varit hos kiropraktorn. Motionsmässigt är det promenader som gäller just nu.

Hmm, vet inte vad jag ska tänka eller känna. Har svårt att ta till mig det som händer, skjuter bort det och tar inte in det. Tänker att det inte är någon fara. Var på psyk idag och hade faktiskt gått ner lite i vikt idag jämfört med förra veckan, trodde verkligen inte det, hade visserligen en ovanligt hög vikt förra veckan så det kanske inte var så svårt att komma under den men jag blev ändå förvånad.

Men det är inte vikten som oroar mig, den känns fortfarande för hög. Det som oroar mig lite men som jag inte kan ta in är att min kropp mår dåligt och är i svält. Jag trodde inte den kunde vara det på min vikt för även om jag vet att jag är underviktig med ganska många kilon känner jag mig ju så stor. Men tydligen så är kroppen sliten efter så många sjuka år. Mina blodvärden visar tydligen på att min kropp är i svält och får i sig för lite mat och nu måste jag gå och ta blodprover en gång i veckan, jag behöver ta vikt en gång i veckan, kolla blodtryck och puls 2 gånger i veckan och hämta ut mediciner en gång i veckan. Kommer bli mycket sjukvård, blä! Det som oroar dom mest just nu är att natrium/kaliumbalansen i blodet är rubbad och den styr reningen av blodet och gör att hjärtat slår regelbundet och gör så att hjärtat slår överhuvudtaget. Det är alltså ganska dåligt när den här balansen rubbas.

Jag borde vara jätte rädd men har svårt att förstå att hjärtat kan sluta när som helst. Tur att jag har hundlivet som gör att jag fortsätter kämpa på med maten när anorexin inte tycker att jag borde äta alls. Älskade hundar vad de betyder mycket för mitt friska liv och för att de får mig att inte bara lägga mig och ge upp:love:

Förresten så är det helt hemskt väder här idag, utan överdrift så kan man lugnt säga att det ösregnar. Är det likadant hos er? Regnar det i hela Sverige idag? Inte så populärt med regn hos hunden och inte mig heller. Var ute ett tag på förmiddagen och nu håller jag på att frysa sönder. Sitter med elfilt och fem filtar för att försöka få upp värmen men kommer antagligen inte känna mig varm på hela den här dagen. När jag börjat frysa är det svårt att få det att gå över.Hunden fick bara en kort runda på förmiddagen eftersom jag var borta på psyk så det får bli en lite längre på eftermiddagen och så sparar jag långrundan till kvällen då jag har sällskap av min kusin.

@cili Så här gör jag min köttfärslimpa, men det går ju att variera i oändlighet! :)

400-500g (svensk) fläskfärs
1pkt (svensk) bacon
vitpeppar, salt, paprika
Honung
Sweetchili sås
Ströbröd + mjölk
Lök, jag brukar använda silverlök för jag gillar den smaken

Låter ströbrödet svälla i lite mjölk (går jätte snabbt), finhackar löken och i färsen, klipper ner några av baconen i färsen (man skulle kunna använda färdigtärnad bacon också), kryddar med vitpeppar, salt, paprika, honung och sweetchili, i med ströbrödet och blanda runt. Forma till en limpa och i en smörad ungsfastform, "virar" resten av baconen runt limpan och penslar med lite honung och lite sweetchili, in i ugnen ca 1h 175grader! :up:

Bläääää, sprang precis första intervallpasset sedan förra veckans sjukdom och det gick skit. Planen var att springa 3 km i 4:15 min/km och därefter 5x1 km i ett något snabbare tempo. Det sket sig redan från start: pulsen flög i taket, det blåste motvind och benen kändes sirapssega. Slutade med att jag gav upp och sprang alla intervaller i 4:20 tempo, även de som skulle gått snabbare. Orkade bara inte. Jaja, om inte annat så kändes detta som min lägstanivå och jag skulle vara hyfsat nöjd om jag höll detta tempo på måndagens millopp. Funderar på att köra ett 5 km-lopp som går i min stad imorgon kväll, kanske har kroppen vaknat till liv då och jag kan få en något bättre känsla?

(Info till alla icke-löpare i tråden som kanske tycker att skillnaden mellan 4:15 och 4:20-tempo verkar vara minimal: fem sekunder på en kilometer är en hel evighet i löpning, särskilt om man ligger kring ett tempo som är nära ens mjölksyratröskel. Några sekunder för snabbt och kroppen bara dör, medans man i några sekunder långsammare tempo hade kunnat nöta på ett bra tag.)

Äsch nu hann jag ju handla innan jag såg det där. :P Jag är lite dålig på att äta fisk... kanske får nog av dem i teorin på jobbet. Haha. Släng gärna in om du har något bra recept! Fisksoppor är jag dålig på.
Jag är egentligen inte heller så bra på just fisk, men det är min plan att lära mig mer och äta det oftare! :)

@cili Det låter jätteläskigt med den där stressreaktionen! Hoppas att du lyckas få en tid asap! Angående jätteenkel mat så brukar jag typ koka pasta och sen samtidigt steka lite saker som är gott o sen blanda ihop allting. Jag är generellt sett ingen såsfantast så jag tycker att det bli jättegott som det är, medans andra kanske vill ha nån slags sås (men då kan man nog bara röra ner nån smaksatt crème fraîche över det man stekt så lär det bli bra). Jag brukar oftast köra lite det som finns hemma, kan vara typ champinjoner, zuccini, lök, tomat, färsk babyspenat osv. Eller bara ha ner diverse saker i en stekpanna o sen ha över några ägg ihopvispade med lite mjölk o salt o peppar, det blir typ som en scrambled omelett. :)

Bläääää, sprang precis första intervallpasset sedan förra veckans sjukdom och det gick skit. Planen var att springa 3 km i 4:15 min/km och därefter 5x1 km i ett något snabbare tempo. Det sket sig redan från start: pulsen flög i taket, det blåste motvind och benen kändes sirapssega. Slutade med att jag gav upp och sprang alla intervaller i 4:20 tempo, även de som skulle gått snabbare. Orkade bara inte. Jaja, om inte annat så kändes detta som min lägstanivå och jag skulle vara hyfsat nöjd om jag höll detta tempo på måndagens millopp. Funderar på att köra ett 5 km-lopp som går i min stad imorgon kväll, kanske har kroppen vaknat till liv då och jag kan få en något bättre känsla?

(Info till alla icke-löpare i tråden som kanske tycker att skillnaden mellan 4:15 och 4:20-tempo verkar vara minimal: fem sekunder på en kilometer är en hel evighet i löpning, särskilt om man ligger kring ett tempo som är nära ens mjölksyratröskel. Några sekunder för snabbt och kroppen bara dör, medans man i några sekunder långsammare tempo hade kunnat nöta på ett bra tag.)

Som icke-löpare så tackar jag för förklaringen av de olika tiderna i slutet, även om jag fortfarande tycker att båda tiderna verkar sjukt snabba! Jag tycker att det verkar som att det ändå gick rätt bra, med tanke på att det var motvind och att du precis varit sjuk. Eller brukar du ligga mycket snabbare? (kan typ noll om löpning)

Igår på pole-träningen så kändes det väldigt bra! Överlag så gick det väl egentligen sådär, de tricksen som vi gick igenom som vi kommer att ha i vår koreografi funkade inte bra hop eftersom att jag hade dåligt grepp o bara gled, vilket är synd eftersom att jag kan de tricksen var för sig (och när jag har bättre grepp typ ihop, oftast). Men det roligaste (och viktigaste :angel:), var att för första gången så hade vi ett trick som jag hade lätt för! Jag brukar liksom inte ha så lätt för att lära mig de nya tricksen, oftast så behöver jag några gånger för att fatta vad jag ska göra, men nu så var det liksom plätt-lätt på en gång (på ena sidan, den andra kändes fortfarande lite ostadig, men den går utan problem). Så jag är sjukt nöjd över det! :D

Och idag så drog jag iväg på ett pass cirkelträning på gymmet, så kul men sååå jobbigt! Jag har typ ingen kondis alls och det gör ju att jag inte orkar göra så mycket styrka när jag bara flåsar. :o Tycker att hon lägger upp de här cirkelpassen så himla bra, det är rätt många stationer och vi kör bara två varv, så man hinner liksom inte ta ut sig totalt i en övning, men istället så kommer ju muskel-grupperna tillbaka i en annan station, så att man använder dem verkligen, fast utan att det känns så jobbigt just då, utan det märker man mer efteråt. Tänkte försöka ha det som rutin att alltid gå på de här passen på tisdagarna, känner verkligen att jag behöver få upp både styrka och flås!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 989
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 370
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar