Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, vi fick inte ner mer än typ 6,5 kg i våra väskor när vi snabbpackade (vi proppade ju inte helt fullt så hade såklart gått att få ner mer, men det var ju ingen avancerad packning nu :p) så det blev så mycket! Var nog lagom. Vi gick en sväng i skogen i lite kuperad terräng, det blev ju inte väldigt mycket jobbigare än vanligt men lite tog det nog ändå :) Märktes mest i men den branstaste uppförsbacken. Känns som en bra grej att köra på i fortsättningen!

Det enda jag tyckte var jobbigt var att båda väskorna skavde lite... Vid ländryggen liksom. Vänjer man sig eller är det väskorna som har dålig passform då? Har fortfarande rött märke och vi var bara ute i 6 km liksom. Om vi går i flera timmar sen så lär jag garanterat få sår...

Vad tråkigt att ryggsäcken skavde! Har jag nog aldrig varit med om på ländryggen, men jag provade många nyligen sm skavde mot armarna när jag rörde på dem. Är det sådana väskor med midjeband? Vissa saker vänjer man ju sig vid och om ryggsäcken är ny kan det ju vara lite stel. Ni får gå lite mer och testa?

Indoor walking idag igen! Kändes faktiskt ännu lite bättre och roligare nu när jag visste vad jag hade att vänta mig! Så träningen går överlag bra och maten går överlag skit ;) så jag hoppas att det jämnar ut sig och ställer mig inte på vågen för tillfället...

Vad tråkigt att ryggsäcken skavde! Har jag nog aldrig varit med om på ländryggen, men jag provade många nyligen sm skavde mot armarna när jag rörde på dem. Är det sådana väskor med midjeband? Vissa saker vänjer man ju sig vid och om ryggsäcken är ny kan det ju vara lite stel. Ni får gå lite mer och testa?

Ja precis, den har både midje- och bröstband. Ja vi får fortsätta testa, det var ju likadant med båda ryggsäckarna så det kanske är min kropp som är lite knasig :p Alt kanske man inte bör ha midjebältet knäppt, men samtidigt är det ju så skönt för det tar bort så mycket av belastningen från axlarna...

Låter inte skönt med skav mot armarna heller, de vill man ju kunna röra på :p

Ja precis, den har både midje- och bröstband. Ja vi får fortsätta testa, det var ju likadant med båda ryggsäckarna så det kanske är min kropp som är lite knasig :p Alt kanske man inte bör ha midjebältet knäppt, men samtidigt är det ju så skönt för det tar bort så mycket av belastningen från axlarna...

Låter inte skönt med skav mot armarna heller, de vill man ju kunna röra på :p

Det kanske går att ställa in den på något sätt? Min får jag ändra på beroende på hur mycket vikt jag har och hur det är packat i ryggsäcken. Se också till att packa bra så det inte är packningen som bidrar till skavet?

Sitter här och halvtittar på Ernst i Toscana och insåg att jag bara måste åka till Toscana! Tänk att vandra där. :love: Min lille kropp vill att värmen ska komma och ju längre det dröjer desto mer sugen blir jag på att åka bort!

Indoor walking idag igen! Kändes faktiskt ännu lite bättre och roligare nu när jag visste vad jag hade att vänta mig! Så träningen går överlag bra och maten går överlag skit ;) så jag hoppas att det jämnar ut sig och ställer mig inte på vågen för tillfället...

Haha, lagom balans. ;) Kul att träningen är rolig!

ouh, glömde säga att jag shoppat nya träningskläder!!! Mycket bra för motivationen! Nya inneskor, sport-bh och ett träningslinne! Kände mig väldigt fin på gymmet idag!

Det kanske går att ställa in den på något sätt? Min får jag ändra på beroende på hur mycket vikt jag har och hur det är packat i ryggsäcken. Se också till att packa bra så det inte är packningen som bidrar till skavet?

Sitter här och halvtittar på Ernst i Toscana och insåg att jag bara måste åka till Toscana! Tänk att vandra där. :love: Min lille kropp vill att värmen ska komma och ju längre det dröjer desto mer sugen blir jag på att åka bort!

Ja jag får experimentera med inställningarna och kolla så att det inte är packningens fel!

Ja Toscana måste vara underbart verkligen :love: Har en kompis som varit där (inte vandrat dock) och sagt att det är jättevackert verkligen. Har du några resor eller så inplanerade?

Tanken var att gymma igår efter jobbet, men det sket sig rätt rejält. Tågen rullade INTE som de skulle igår och det resulterade i att jag blev tre timmar sen hem. Så jag fick städa, packa och äta i rekordfart så att jag fick lite sömn innan det var dags att åka iväg på utbildning.

All stress från igår har fortfarande inte lagt sig, men det blev iaf betydligt bättre efter en promenad längs vattnet, där jag fick se helt nykläckta svanbebisar! :love: Maten har varit skit idag och fram till fredag kommer det bli en rejäl utmaning, hotellfrukost och sedan utemat är det som gäller. Pust.

Nu ska jag krypa ner i ett varmt bad och försöka slappna av. Funderar på om man ska avancera och kliva upp 45 min tidigare imorgon och yoga lite innan frukosten?

Ja jag får experimentera med inställningarna och kolla så att det inte är packningens fel!

Ja Toscana måste vara underbart verkligen :love: Har en kompis som varit där (inte vandrat dock) och sagt att det är jättevackert verkligen. Har du några resor eller så inplanerade?

Ja det kan ju peta in i ryggen tänker jag. Annars låter det som ryggsäcken är för kort för dig?

Nej inte planerat just nu men jag och killen har många resor vi vill göra. Nu blev det visst en till. :angel: Jag var i Italien på Sorrentohalvön i höstas och blev dödskär i landet/landskapet, måste se mer!

Tanken var att gymma igår efter jobbet, men det sket sig rätt rejält. Tågen rullade INTE som de skulle igår och det resulterade i att jag blev tre timmar sen hem. Så jag fick städa, packa och äta i rekordfart så att jag fick lite sömn innan det var dags att åka iväg på utbildning.

All stress från igår har fortfarande inte lagt sig, men det blev iaf betydligt bättre efter en promenad längs vattnet, där jag fick se helt . nykläckta svanbebisar! :love: Maten har varit skit idag och fram till fredag kommer det bli en rejäl utmaning, hotellfrukost och sedan utemat är det som gäller. Pust.

Nu ska jag krypa ner i ett varmt bad och försöka slappna av. Funderar på om man ska avancera och kliva upp 45 min tidigare imorgon och yoga lite innan frukosten?

Gör't! You can do it. :) Vad skönt att börja dagen med yoga!

Hittills har jag bockat av tandläkarbesöksbokningen på min lista, ska in och kolla tanden första veckan i juni. Ringde även VC för att boka läkartid, mycket eftersom jag idag fick det värsta stressymptomet någonsin tror jag: tänk dig att du åker virvelvinden en kväll på ett nöjesfält, och så får vagnen extra snurr, fast att du egentligen ligger ner i sängen - mycket äcklig känsla och jag är glad att jag låg ner redan när det började.
Ljud-, ljus- och balansupplevelse var verkligen precis som i åkattraktionen. Har upplevt det där förut, men då bara att det snurrat till någon sekund eller två. Det här var nånstans mellan 1-5 minuter (hade ju såklart ingen klocka att titta på).
VC skulle dock byta datorsystem i början av nästa vecka och kunde därför inte boka in något mer än ytterst akuta fall just nu, så jag ska ringa igen när dom fått igång sitt system och kan boka in nya tider. Jag klarar ju mig, kan läsa hemifrån rätt mycket i den här kursen som tur är.

Någon motion har det inte blivit idag. Mer än en promenad till och från affären sisådär 300 meter bort. Men jag har ätit både sen frukost och sen lunch (vilket blev en halv sån där ugnspanpizza, det är i alla fall bättre än juice och knäckebröd), så nu ska jag bara peta i mig nåt litet till innan det är dags att sova.
Imorgon är det dags för ett Power-pass på gymmet (55 minuter skivstångspass i grupp) på morgonen. På eftermiddagen blir det ansträngningsspirometri, där jag innerligt hoppas att dom hittar nåt så jag kan få hjälp med mina andningsproblem när jag springer.

Har ni några tips på jättejätteenkla maträtter förresten? Sånna som inte kräver någon hjärnkapacitet alls i stort sett?
Jag varvar nämligen upp i stress nåt så otroligt vid just matlagning, för att jag inte kan hålla koll på så mycket samtidigt. Men samtidigt måste jag ju äta (speciellt om jag ska orka träna, och träning är positivt för att minska stressen), och jag har varken lust eller råd att äta takeaway hela tiden.
Det enda jag kommit på själv är att jag nog kan göra köttfärssås med sån där färdig kryddpåse, för där kan jag enkelt följa de två-tre steg som finns på påsen och sen är det klart. Och så gör det inte så mycket om köttfärssåsen är färdig långt innan pastan, eftersom den ju klarar att puttra en stund extra. Så en sån ska jag inhandla imorgon.
Funderar över samma sak med lasagne, problemet där är tiden i ugnen eftersom jag då hinner gå iväg och glömma den fullständigt - men känner mig stressad om ett larm står och tickar (även om det inte låter innan det ringer).
Några fler idéer? Det behöver inte vara några kulinariska mästerverk såklart, bara det är bättre än mackor.

Har ni några tips på jättejätteenkla maträtter förresten? Sånna som inte kräver någon hjärnkapacitet alls i stort sett?
Jag varvar nämligen upp i stress nåt så otroligt vid just matlagning, för att jag inte kan hålla koll på så mycket samtidigt. Men samtidigt måste jag ju äta (speciellt om jag ska orka träna, och träning är positivt för att minska stressen), och jag har varken lust eller råd att äta takeaway hela tiden.
Det enda jag kommit på själv är att jag nog kan göra köttfärssås med sån där färdig kryddpåse, för där kan jag enkelt följa de två-tre steg som finns på påsen och sen är det klart. Och så gör det inte så mycket om köttfärssåsen är färdig långt innan pastan, eftersom den ju klarar att puttra en stund extra. Så en sån ska jag inhandla imorgon.
Funderar över samma sak med lasagne, problemet där är tiden i ugnen eftersom jag då hinner gå iväg och glömma den fullständigt - men känner mig stressad om ett larm står och tickar (även om det inte låter innan det ringer).
Några fler idéer? Det behöver inte vara några kulinariska mästerverk såklart, bara det är bättre än mackor.

Jag tycker vanligtvis att många ugnsrätter är väldigt enkla men om det momentet inte heller fungerar har jag inte jättemånga tips. Kanske typ någon typ av pastasås, tpy med skinka/grönsaker/kassler/kallrökt lax eller nåt där du bara snabbt steker upp det du vill ha, har i tomatsås eller grädde eller dylikt + kryddor och sedan vänder ner pasta. Men det kanske också innehåller för många steg.

Min absolut enklaste maträtt som är den enda som jag direkt tänker passar dina kriterier är broccolisoppa. Skala typ två potatis, skär i tjockare skivor, ha i en kastrull. Häll över massa fryst broccoli, typ 500-700 gram. Pressa i ett par vitlökar. Häll på någon liter vatten och motsvarade mängd buljongtärningar. Koka upp och låt koka tills broccolin och potatisen är mjuk. Mixa, häll i ett par dl grädde, smaka av med citron, salt och peppar. Förarbetet går på 2 minuter (skala potatis, häll i broccoli, vitlök och vatten) och det är färdigkokat på 15-20 min. Efterarbetet tar typ också 2 minuter (mixa, grädde, kryddor).

Ja det kan ju peta in i ryggen tänker jag. Annars låter det som ryggsäcken är för kort för dig?

Nej inte planerat just nu men jag och killen har många resor vi vill göra. Nu blev det visst en till. :angel: Jag var i Italien på Sorrentohalvön i höstas och blev dödskär i landet/landskapet, måste se mer!

Ja det kan definitivt ligga något i idéen med packningen. Nu hade vi stora petflaskor och kanterna där nere kan säkert ha bidragit till tryck och skav. Jag tänkte snarare att ryggsäcken vad för lång... Äsch jag får se hur det går i framtiden!

Vad har ni mer för resor ni vill göra? :)

Köttfärslimpa! Sköter sig själv i ugnen, tar ca 1h på 175grader..
Kyckling sköter också sig själv i ugnen..
Gratänger sköter sig själv i ugnen och behöver inte vara så avancerade att göra..
Bara sätt en klocka så man inte missar tiden! :) Det är vad jag kommer på just nu..

Gratänger sköter sig själv i ugnen och behöver inte vara så avancerade att göra..
Bara sätt en klocka så man inte missar tiden! :) Det är vad jag kommer på just nu..

Edit: Äh, läste nu ang att vänta på ugnen.. Never mind

Edit: Äh, läste nu ang att vänta på ugnen.. Never mind
Det funkar rätt bra med ugnen om jag slipper stå och göra massa annat innan :) Det är främst när jag varvar upp genom att förbereda saker på spisen först (som i lasagnefallet, där köttfärsen och såsen ska fixas), och sen ska ha in något i ugnen och vänta som det kör sig eftersom stressen från första delen aldrig går ner då när jag är på helspänn.
För köttfärslimpa är det väl inte så mycket görande med innan den ska in i ugnen?

Tack för tipsen i alla fall, både du och @cherie

Hittills har jag bockat av tandläkarbesöksbokningen på min lista, ska in och kolla tanden första veckan i juni. Ringde även VC för att boka läkartid, mycket eftersom jag idag fick det värsta stressymptomet någonsin tror jag: tänk dig att du åker virvelvinden en kväll på ett nöjesfält, och så får vagnen extra snurr, fast att du egentligen ligger ner i sängen - mycket äcklig känsla och jag är glad att jag låg ner redan när det började.
Ljud-, ljus- och balansupplevelse var verkligen precis som i åkattraktionen. Har upplevt det där förut, men då bara att det snurrat till någon sekund eller två. Det här var nånstans mellan 1-5 minuter (hade ju såklart ingen klocka att titta på).
VC skulle dock byta datorsystem i början av nästa vecka och kunde därför inte boka in något mer än ytterst akuta fall just nu, så jag ska ringa igen när dom fått igång sitt system och kan boka in nya tider. Jag klarar ju mig, kan läsa hemifrån rätt mycket i den här kursen som tur är.

Någon motion har det inte blivit idag. Mer än en promenad till och från affären sisådär 300 meter bort. Men jag har ätit både sen frukost och sen lunch (vilket blev en halv sån där ugnspanpizza, det är i alla fall bättre än juice och knäckebröd), så nu ska jag bara peta i mig nåt litet till innan det är dags att sova.
Imorgon är det dags för ett Power-pass på gymmet (55 minuter skivstångspass i grupp) på morgonen. På eftermiddagen blir det ansträngningsspirometri, där jag innerligt hoppas att dom hittar nåt så jag kan få hjälp med mina andningsproblem när jag springer.

Spenatsoppa. Du behöver följande ingredienser:

Smör
Fryst, stuvad spenat
Grädde

Tag fram en kastrull, smält en klick smör. Släng i spenat (behöver inte tinas upp innan), rör runt medan det smälter. Häll sedan i en liten klick grädde och låt det bara puttra upp med två bubblor. Klart! Det enda som händer om man har för mycket grädde är att sältan från spenaten försvinner lite, då är det bara att salta. Busenkelt! Gott med kokt ägg vid sidan om :)

Sprang idag, gick inte bra alls utan benen blev trötta efter bara nån km. Kände av allergi och sprang för ffort i början men tycker ändå inte att det borde vara så stor skillnad :(
nåja, planen håller övrigt, imorgon 15 km längs sörmlandsleden. Men först jobb, ska upp vid halv 5.

@cili
En annan maträtt som jag åt varje dag är kyckling och ugnsgrillad zucchini. Hacka upp zucchinin och värm kyckling + zucchini i varsin liten form i ugnen (eller i samma form, funkar också). Jag gillar bea till det, men finns ju rätt många färdiga såser att ha till! Man behöver inte förbereda någonting i stort sett :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar