Beach 2015, del 3

Så tråkigt med krånglande knän! :(
Dock påverkas ju även de av för lite mat och för mycket rörelse...
Du promenerar minst 14 timmar i veckan, och det är nästan 2/3 dag. Det är JÄTTEMYCKET, eftersom det är varje vecka. Din kropp är trött, även dina knän.
Du skulle nog behöva väldigt, väldigt mycket mer vila än du vill ge dig...
Kram!
Ja, knän är träliga, de påverkar ju så mycket, även när man går, det går ju liksom inte att gå utan att använda knäna. Hade tänkt springa idag istället men får vänta ytterligare en dag. Imorgon ska jag till gymmet och brukar värma upp med att springa lite kort, ca 15 minuter men går det bra kanske jag springer lite till. Har en förhoppning om att löpbandet kanske går bättre för att jag slipper springa på hård asfalt. Men vi får se, kanske inte blir något imorgon heller. Knäna kanske behöver längre vila och mer rehab innan de är redo för att springa.

Ja, det blir ju minst 2 timmar per dag och oftast mer, idag kommer det t.ex. bli ca 3 timmar promenad.Men jag är väldigt trött idag, gick och la mig efter frukosten och kom inte ut med hunden förrän vid ett (hade varit ute och rastat honom kort innan frukosten så klart).

Nu har jag gjort nästan alla fystester! Knäböj, bänkdrag och gripper hade vi inte utrustning för så det blir imorgon eller nästa vecka.

Först gjorde jag två olika spänsthopp, har ingen aning om hur dessa gick för jag har inga referenser (men jag har nog rätt kass spänst skulle jag tro). Sedan gjorde jag 3 dips (hehe, inte så jättebra men jag har faktiskt aldrig tränat på dips), 5 strikta chins (klarade ju fler innan olyckan men har tappat en del efter det), 11 brutalbänk (hade väl kunnat klämma någon till men det är så läskigt att fastna i ytterläget i denna tycker jag!). Avslutade med Coopertest, dvs att springa så långt man kan på 12 minuter. Jag kom 15 och en kvarts varv på inhomhuslöparbanan som är 200 m, dvs lite drygt 3000 meter. Snitthastighet under 4 min/km så det är jag riktigt nöjd med faktiskt!

Tyvärr kan jag inte jämföra mina resultat med några landslagsryttare eftersom fysprofilen är väldigt ny för ridsporten, och inga landslagsryttare är officiellt testade :cautious:. Finns heller inga kriterier för vad en elitryttare "bör" ligga på. Fysträning för ryttare verkar oerhört eftersatt måste jag säga.

Låter som en jättebra skoldag @cili! Lärorikt och spännande! :)

Kl

Crossfitdax idag igen. Blev idiotförklarad på jobbet när någon frågade vad det kostade... :p
Tur att jag tycker det är värt det, och att de som inte tycker det slipper :)

Är super stressad, fick vår nya skoluppgift igår och innan nästa vecka är slut ska vi ha skrivit en debattartikel och fått den publicerad! Jag är livrädd och stressad till max, både för att jag aldrig skrivit en debattartikel och inte vet riktig vad som förväntas av en sådan och för att jag måste hinna få den publicerad.Tänk om jag skriver något men det inte duger för publicering?

Och jag måste hitta ett ämne jag brinner för, tycker något om och är kunnig inom. Huvudet snurrar av idéer och förslag men inget känns rätt. Har ni något förslag på vad jag kan skriva om? Jag har en idé som ligger bäst till just nu men allt känns virrigt och jag känner inte att jag har material till en hel artikel.

Nu har jag gjort nästan alla fystester! Knäböj, bänkdrag och gripper hade vi inte utrustning för så det blir imorgon eller nästa vecka.

Först gjorde jag två olika spänsthopp, har ingen aning om hur dessa gick för jag har inga referenser (men jag har nog rätt kass spänst skulle jag tro). Sedan gjorde jag 3 dips (hehe, inte så jättebra men jag har faktiskt aldrig tränat på dips), 5 strikta chins (klarade ju fler innan olyckan men har tappat en del efter det), 11 brutalbänk (hade väl kunnat klämma någon till men det är så läskigt att fastna i ytterläget i denna tycker jag!). Avslutade med Coopertest, dvs att springa så långt man kan på 12 minuter. Jag kom 15 och en kvarts varv på inhomhuslöparbanan som är 200 m, dvs lite drygt 3000 meter. Snitthastighet under 4 min/km så det är jag riktigt nöjd med faktiskt!

Tyvärr kan jag inte jämföra mina resultat med några landslagsryttare eftersom fysprofilen är väldigt ny för ridsporten, och inga landslagsryttare är officiellt testade :cautious:. Finns heller inga kriterier för vad en elitryttare "bör" ligga på. Fysträning för ryttare verkar oerhört eftersatt måste jag säga.

Haha, jag som inte alls är inne i "träningsvärlden" fattar inte ett ord av vad du skriver, jag har ingen aning om vad dips och chins och brutalbänk är :p Antar att typ alla vet vad det är förutom jag (pinsamt), jag har ju hört orden så klart men skulle någon be mig göra dom skulle jag stirra på dom och inte fatta vad jag skulle göra :D

Men när vi gjorde cooper testet i skolan har jag för mig att man skulle springa fram och tillbaka över hallen varje gång det pep och så höll man på så under en viss tid, det fanns en maxtid men kommer inte ihåg vad den var riktigt, och man sprang så länge man orkade, många klarade inte hela, vi var bara ett fåtal kvar på slutet då jag tyvärr svimmade för under den tiden var min astma inte under kontroll så jag fick en astmaattack men fortsatte springa i alla fall (ja, jag var lika envis och pressade mig själv lika hårt på den tiden) tills det helt plötsligt bara svartnade för ögonen och jag ramlade ihop på golvet, jag var 1 minut från att ha klarat hela testet. Men det kanske finns olika cooper test eller så blandar jag ihop det? Har du hört talas om det jag pratar om?

Tycker du presterade riktigt bra på ditt cooper test iaf! Det kan du vara nöjd med :)

@Qelina Är nog många som inte vet vilka dessa övningar är!

Chins:
chins.jpg

Dips:
300px-Dips.png

Brutalbänk:
brutalbc3a4nk2.jpg

Det du pratar om är ett beep-test (man springer efter ett förinspelat ljud och ska vända varje gång det piper). Coopertest är en liknande grej men man springer alltså så långt man orkar på 12 min :).

Låter som en jättebra skoldag @cili! Lärorikt och spännande! :)

Kl

Crossfitdax idag igen. Blev idiotförklarad på jobbet när någon frågade vad det kostade... :p
Tur att jag tycker det är värt det, och att de som inte tycker det slipper :)

Låter som diskussionerna här på jobbet vad hästeriet kostar egentligen (för dem här som har egen häst) och folk blir riktigt chockade. Men vad spelar det folk för roll egentligen om man lägger X eller Y antal kronor på sin hobby?

Vad kostar det med crossfit?

I min box (som det kallas) kostar det 849:- i månaden, så det är dyrt. Jättedyrt. Men värt.
Finns både betydligt billigare och dyrare här i Göteborg, men jag skulle aldrig få för mig att byta.

@Chili, allt som går att diskutera ska diskuteras, tydligen ;)
Har ju varit uppe här innan också hur dyrt det är, men för min del är det värt det :)
Jag betalar ju inget för mina andra två gymkort och lägger inte pengar på någon häst så. Jag skulle tex inte lägga flera tusen i månaden på att kunna ha en egen häst, men inte sjutton bryr jag mig om anda gör det :)

I min box (som det kallas) kostar det 849:- i månaden, så det är dyrt. Jättedyrt. Men värt.
Finns både betydligt billigare och dyrare här i Göteborg, men jag skulle aldrig få för mig att byta.

Har ju varit uppe här innan också hur dyrt det är, men för min del är det värt det :)
Jag betalar ju inget för mina andra två gymkort och lägger inte pengar på någon häst så. Jag skulle tex inte lägga flera tusen i månaden på att kunna ha en egen häst, men inte sjutton bryr jag mig om anda gör det :)
Äsch, jämför med vad det kostar med ridlektioner (alltså i samma antal som dina crossfitpass) så blir det nog tyst ;)
Så länge ingen annan drabbas av ens utgifter så tycker jag gott att man kan köra på! Känns lite underligt att någon utomstående skulle in och peka på vad jag ska och inte ska göra med mina pengar.

@Qelina, Jag är också totalt lost på gymbegrepp. Det tog evigheter innan jag fattade att pull ups är typ samma sak som armhävning (och nu är det väl inte ens samma sak, så får jag skämmas ännu mer :o). Beep-testet hade jag någon form av hatkärlek till. Brorsan och jag tävlade mot varandra (han är två yngre, men vi gick ju på samma skola med samma idrottslärare tills jag slutade nian), så läraren brukade alltid avsluta med att säga "bara så du vet sprang X till nivå Y" precis innan hon startade bandet. Gissa vem som typ jagade ihjäl sig för att komma en nivå högre? :angel:

35 minuters promenad med hästen lyckades vi skramla ihop idag. Hade för en gångs skull tur, imorse/förmiddags var det mulet och såg riktigt tråkigt ut, men sen sprack det upp och blev kalasväder. Tog en annan runda idag än vad vi brukar, hästen hatar den men det är en genväg för att slippa en bra bit trälig asfaltssträcka, så det vore bra om hon åtminstone lärde sig gå där utan att bryta samman. Så framför allt blev det ett bra "träningspass" psykiskt för hennes del, men jag kom i alla fall ut i solen och vi gick en kvart längre än den vanliga promenadvägen precis vid stallet.

@Qelina, Jag är också totalt lost på gymbegrepp. Det tog evigheter innan jag fattade att pull ups är typ samma sak som armhävning (och nu är det väl inte ens samma sak, så får jag skämmas ännu mer :o). Beep-testet hade jag någon form av hatkärlek till. Brorsan och jag tävlade mot varandra (han är två yngre, men vi gick ju på samma skola med samma idrottslärare tills jag slutade nian), så läraren brukade alltid avsluta med att säga "bara så du vet sprang X till nivå Y" precis innan hon startade bandet. Gissa vem som typ jagade ihjäl sig för att komma en nivå högre? :angel:

Pull ups är väl samma sak som chins, armhävningar är push ups :)

+ @cili

Ja jag förstår inte riktigt varför man måste rättfärdiga nånting in absurdum för att man lägger mycket pengar på det, när det är något hälsosamt som gör en glad och till en troligtvis trevligare kollega i längden...

Åh gud, beep-testet hade jag helt glömt bort... Det var verkligen min värsta mardröm när jag gick i högstadiet, åh vad jag fasade för att en dag behöva springa det! Som tur är slapp vi på vår skola undan med "bara" Coopertestet (vilket i sig gav upphov till flera veckors ångest i alla fall, så det kunde ju räcka) men de på grannskolan var tvungna att göra båda delar och än idag blir jag knäsvag av blotta tanken. Jag skulle förmodligen tycka det var rätt kul när jag väl gjorde det, men prestationsångesten skulle nog ta kål på mig först tror jag.

Man... klättrar? :D Nämen det är lite läskigt, därav vill man inte drabbas av yrsel eller grov syreskuld och ger gärna upp lite i förtid om man är ovan vid övningen som jag är :).
Uuuh så läskigt! Jag tycker liksom att hyperextensions är skitläskiga, på den nivån är vi...:nailbiting: Jag har alltid varit lite mesig av mig!

Som jag befarade ser det ut som att plugget får ta överhand över träningen den här veckan. Jag hade planerat att sticka till gymmet under dagen idag men sitter fast på biblioteket med det jävla examensarbetet samt två andra uppsatser och en helskottas massa kurslitteratur att ta mig igenom och jag tror helt enkelt inte att jag fixar gymmet också. För att inte braka samman totalt av stress har jag bestämt mig för att idag, imorgon, lördag och söndag får bli riktiga råpluggardagar då jag släpper alla mina vanliga regler och rutiner och bara sitter och jobbar tills jag faktiskt är klar - oavsett vad klockan blir och vad jag missar på grund av det. Ställde in morgondagens jobbpass och har undvikit att göra andra planer mer än torsdag + fredag kväll. Igår körde jag dock Metafit och imorgon blir det PT-pass, och lyckas jag sedan få in ett till träningspass (vilket jag borde kunna göra i helgen) så får det vara bra så den här veckan.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 387
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 636
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30