Beach 2015, del 3

På väg hem efter en heldag i skolan, var riktigt effektiv med projektgruppen och vi kom långt på rapporten. Nu är jag helt slut! Skulle behöva sova middag typ :p Blir nog en lugn kväll. Imorgon är jag hemma och pluggar hela dagen så då ska jag se till att åtminstone komma ut och promenera lite. Idag blir det totalt 50 min promenad.

Alltså, idag mättes det upp till 13 grader varmt vid stallet (där är lite varmare än här hemma eftersom jag bor vid vattnet och det än så länge kyler), vindstilla och strålande solsken. :love: Jag påmindes lite om det som faktiskt är bra med årstiderna i det här landet, vilket jag tvivlar lite på varje år under de mörka, kalla, blöta månaderna.

Medryttaren och jag har i alla fall varit ute och ridit i två timmar, mestadels skrittarbete eftersom hästarna var helt loja i den plötsliga värmen och min då verkades i fredags, men det blev lite trav och ett hopp över det där stockhindret också. Vi var inte tillbaka förrän halv fem, och då var det både sol och varmt fortfarande.

Inte ens att mitt promenadsällskap smet iväg med ett annat sällskap ikväll kunde reta upp mig, för jag fick precis reda på att grupparbete tre av fyra är godkänt! :bump:

Haha, en kompis som är ryttare och pluggar till idrottstränare har castat mig för att göra fysprofil för ryttare imorgon och på onsdag. Det innebär att jag ska köra maxtest i chins, dips, knäböj, brutalbänk, bänkdrag, squat jump samt springa ett Coopertest (3000 m). Looolz, jag är typ sämre tränad än någonsin just nu i typ allt utom kanske längdskidåkning ;). Men men, det kan ju vara kul att maxtesta sig lite, haha.

Det lät ju faktiskt väldigt kul! Och du är nog i bättre form än du tror ;)

KL

Totalt promenerat 4,11 km idag på lunchpromenad + transport hem. :) Sen gick jag även ca 30 min på stan i affärer när jag gick hem. Helt underbart med lunchpromenad i solskenet, spanade på storskraken i vattnet och alla människor som var ute. :love: Promenaden blev komplett med raggarbil på raggarrunda med stereon på högsta volym, då vet man att det är vår. ;) Nu gött trött och en gooood middag på det och en chokladbit med 81 % kakao. Där har jag nått min kakaogräns för vad som inte är kul att äta i mängder längre, haha.

Ja visst är det underbart med solen utomhus :love: Den ska stanna hela veckan också verkar det som, i alla fall här!

Jag är totalt slut nu. Har hållt igång hela dagen i skolan, åkt till träningen, åkt och storhandlat, lagat middag och har precis landat i soffan. Aaahhhh, så skön känsla :) Precis lagom med någon timma sisådär innan läggdags.

Jag känner mig lite nerslagen, skulle sprungit en sväng idag men kände direkt att mina knän inte pallade det idag. Har haft känningar ett tag, det började ju i januari när jag började på Friskis och då hade jag väldigt ont. Då slutade jag träna och fick rehabträning av sjukgymnasten och sen har det gått ok men nu gick det bara inte. Blev super ledsen för jag var så super sugen på att springa. Är orolig för att det inte ska gå över alls med mina knän, jag skulle ju få börja träna efter 2 veckor rehabträning och det har gått 4 veckor nu så det borde ju vara ok, men ändå krånglar det.

Jag känner mig lite nerslagen, skulle sprungit en sväng idag men kände direkt att mina knän inte pallade det idag. Har haft känningar ett tag, det började ju i januari när jag började på Friskis och då hade jag väldigt ont. Då slutade jag träna och fick rehabträning av sjukgymnasten och sen har det gått ok men nu gick det bara inte. Blev super ledsen för jag var så super sugen på att springa. Är orolig för att det inte ska gå över alls med mina knän, jag skulle ju få börja träna efter 2 veckor rehabträning och det har gått 4 veckor nu så det borde ju vara ok, men ändå krånglar det.

Så tråkigt med krånglande knän! :(
Dock påverkas ju även de av för lite mat och för mycket rörelse...
Du promenerar minst 14 timmar i veckan, och det är nästan 2/3 dag. Det är JÄTTEMYCKET, eftersom det är varje vecka. Din kropp är trött, även dina knän.
Du skulle nog behöva väldigt, väldigt mycket mer vila än du vill ge dig...
Kram!

Idag har jag tränat Body Balance. Sköööönt!
Var så jäkla sugen på att köra Crossfit istället, men då hade det blivit fyra dagar i rad med imorgon, så det fick banne mig vänta. Får skynda lite långsamt. :p

Idag kom mina nya fina Crossfitskor iaf, i rätt storlek. De ska invigas imorn! :D

Idag var praktikanten tillbaka på gymmet, men nu som vikarie så hon höll i cirkelträningen själv. Skitbra! Ett tufft och roligt pass. Mycket rygg, mage och baksida lår/rumpa :up:

Sen har jag pratat bort hela kvällen med en dagismamma. Vi skulle planera den kommande loppisen men det blev en hel del annat också :angel: Hon gick hem nyss och jag är färdig för sängen. Dottern sover hos mormor så jag ska krypa ner i sängen, slå på tvn och försöka njuta av lugnet och en hel natts ostörd sömn! :) Imorgon har jag inget inplanerat alls, mer än att vara med dottern som är hemma med en förkylning. Det varnas för regn på fm men sen hoppas jag på vårväder igen! Kanske kan unna mig en joggingtur :)

Startade dagen med lite promenad och löpning, länge sen jag joggade så varvade 1 min gång och 2 min jogg över Harbour Bridge. Började och avslutade med promenad. Totalt 25 min varav 12 min jogg. Kändes bra! Körde sen 25 min hemmastyrka.

MEN! Idag lämnar vi Sydney, ska på middag hos avlägsen släkt till pv ikväll och sen stannar vi ett par dagar på soffan hos vänner och sen börjar campinglivet igen! Jag känner ju att jag kommit igång riktigt bra igen så ska verkligen försöka hålla det:) Men det är svårt att planera någonting riktigt ordentligt när vi bor i bilen, eftersom vi lever så spontant liksom. Men ska verkligen försöka! Och maten ska jag fortsätta vara noggrann med:up:

Ska bli kul att se lite nytt igen!

Sådär ja, nu är programansvarige mailad. Återstår att se vad och om hon kan göra något (egentligen vet jag ju inte ens om hon kommer gå på min eller lärarens linje, vilket känns rätt jobbigt just nu).

Planen för dagen: Knäböj hela förmiddagen. P.g.a. skolan givetvis. Får se hur mycket jag pallar, knät är lite sisådär sen lördagens heldag om styrketräning. Känns det inte bra så får jag helt enkelt vara åskådare.
Ikväll blir det core, om jag inte blir fullständigt död efter eventuella knäböj.

Hrrmmm vaknade upp med snorig näsa och hals... Har dessutom en stor jävla svullen sak (som dock inte gör ont) vid ljumsken/blygdläppen typ :p Vet inte om jag borde träna men åh så jag vill... Ska vila hela dagen och sen känna mig för. Inget halsont iaf!

Hrrmmm vaknade upp med snorig näsa och hals... Har dessutom en stor jävla svullen sak (som dock inte gör ont) vid ljumsken/blygdläppen typ :p Vet inte om jag borde träna men åh så jag vill... Ska vila hela dagen och sen känna mig för. Inget halsont iaf!

Svullen lymfkörtel?

Svullen lymfkörtel?

Ja precis, jag funderade på det. Och tänker att det kanske inte är så smart att träna då egentligen...

Jag har ju dock haft problem med bölder i ljumskarna ett tag nu, så jag har svårt att avgöra när det är varfyllda sådana eller bara svullna lymfkörtlar. Tror detta är en lymfkörtel men den har så konstig form, som en liten minisaltgurka. Eller minimorot. Den är liksom avlång och ganska stor :p Men den ligger under huden, så det är inget som buktar ut. Jaja, jag märker väl...

Morgonpigg idag :D Trots att Minimannen tycker att det är en bra idé att väcka mig fyra gånger varje natt :cautious:

Sitter just nu vid köksbordet och äter hallonkräm med mjölk och dricker lakritste :love: Har förberett min GoPro för att kunna filma en uteritt, men det är ju aptråkigt väder :mad: Tänkte åka förbi gymmet en sväng också. Konditionsträna och simma är planerna :bump: :bump:

Vad trist och obehagligt det låter @cherie, men "bra" på sätt och vis att du haft det innan så du kanske har lite koll på hur du ska hantera det. Hoppas det försvinner snart!

Vilken härlig dag det låter som @LindgrenV! Hoppas du får en fin uteritt och att vädret skärper sig lite grann :)

Alltså JÖSSES vilken fantastisk lektion vi hade idag!! Lite drygt tre timmar knäböj och hur olika rörelser ser ut på kraftplatta.
Vi har ägnat massa tid åt att långsamt perfektionera våra knäböj. Jag som kom dit med ont i ena knät tänkte att jag nog mest skulle få titta på idag, men icke. Kunde inte knäböja ner till en sån där skolidrottsbänk ni vet (vad kan dom vara, 30-40 cm över marken?), så till mig tog han fram en vanlig stol + la på viktplattor som gav ytterligare 10 cm. Det var ett helvete att ta sig upp där långsamt och kontrollerat (förbjudet att göra någon som helst gungrörelse), trots att han hjälpte till genom att jag fick dra lite lätt med armarna. En kvart senare (som bestod av teoretisk information och att titta på andra försökskaniner) korrigerade vi mina vinklar lite till, då kunde jag gå ner till stol utan viktplattor på utan minsta problem, hade säkert kunnat nå den där skolbänken också - och helt smärtfritt! Det var sån vansinnigt stor skillnad! Så nu har jag fått i hemläxa att gå hem och träna mer på mina knäböj (framför spegel) och att aktivera baksida lår/rumpa.

Och eftersom han jobbar mycket med kraftplattor passade jag på att fråga om hur det egentligen står till vid löpning (för det har vi ju pratat om här i tråden några gånger). Han konstaterade att 3 gånger kroppsvikten är ett bra medelvärde att gå på, för det är åtminstone ingen överdrift. Uppåt 5 gånger kroppsvikten vid sprint eller om man har ett dåligt löpsteg.

När det gäller styrkelyft (han hade mer på stången än han vägde själv när vi mätte) så innebär det mindre belastning (men under längre tid) än t.ex. ett hopp utan vikt. Skillnaden är att när man gör något långsamt kan man ha mer fokus på rätt teknik samt hinner aktivera musklerna ordentligt (=mindre skaderisk) jämfört med när man gör något hastigt (t.ex. höjdhopp) där man inte kan fokusera lika bra på att man har rätt vinklar och muskelaktivering, vilket lägger betydligt mer belastning på lederna.

Vad trist och obehagligt det låter @cherie, men "bra" på sätt och vis att du haft det innan så du kanske har lite koll på hur du ska hantera det. Hoppas det försvinner snart!

Vilken härlig dag det låter som @LindgrenV! Hoppas du får en fin uteritt och att vädret skärper sig lite grann :)
Jag ramlade av :angel: Vårkänslor och jätteblåsigt fick Dundertunnan att explodera... Och jag red barbacka med långa tyglar :rofl: Men jag fick det på film - hade med min GoPro! Jag garvade hela vägen hem... Vi stötte på en räv också! :bump: (Och min första reaktion var att yla när jag såg den :banghead:)

Bjuder på't:

10835097_10203602778925749_5292153059851550509_o.jpg

10506889_10203602778885748_3239362568013296316_o.jpg

11018883_10203602778605741_2009205869739985718_o.jpg

11025716_10203602778765745_1090648924948209634_o.jpg

1782328_10203602779005751_6738613010733696017_o.jpg

11041936_10203602778805746_5948445951730182639_o.jpg

11034416_10203602778845747_7718639259636394396_o.jpg

11043411_10203602778525739_4762967552676859018_o.jpg

11046738_10203602778245732_2227470649865326077_o.jpg

11038110_10203602779525764_2816366501743643796_o.jpg

Jag har jobbat och nu har jag sjukt mycket energi! Ska tillbaka till jobbet om några timmar, innan dess långpromenad. Jag känner iof för att springa men kanske borde vänta tills imorgon, vi får se!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 387
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 636
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30