Det är inte så konstigt. Under viktnedgången upplever jag det som att många, även jag själv, blir lite lätt höga på framgången. Framgångarna avlöser varandra och man äger fan hela världen. Sedan börjar målet närma sig och därmed ska viktminskningsprojektet göras om till ett vikthållningsprojekt. Hur man går ner i vikt finns det massor med kunskap om, men det känns som att alla metoder, bloggar, böcker och världen i allmänhet tappar bollen när det blir dags att hålla vikten.
Vad jag tycker att du ska göra är att göra upp en precis lika genomtänkt plan för att hålla vikten som du hade för att gå ner. Tänk på hur du hanterat motgångar och svårigheter under viktminskningen och översätt dem till en rimlig hålla-vikten-strategi. Principerna är nämligen exakt desamma; vad du äter på julafton eller någon dag i månaden kommer inte påverka din vikt, det är vad du gör varje dag som spelar roll. Sedan måste du ju forma varje dag så att det är trevligt att leva och det är faktiskt okej med lite godis, fika eller vad man nu vill ha varje dag om det hålls på en vettig nivå (och vad som är en vettig nivå bestäms ju av din ämnesomsättning, aktivitet, träning etc, det finns inga regler).
Du måste också fundera på hur du ska hantera en viktuppgång, för väldigt få som varit överviktiga går igenom resten av livet utan att behöva ta omtag då och då. Sätt en viktgräns som du inte ska gå över, kanske 3-4 kg över din målvikt (vissa har 1-2 kg men det kan man ju dra på sig bara det blir lite varmt) och bestäm dig på förhand att ge dig rimligt med tid att gå ner de där kilona igen. Säg att du går upp 4 kg, tänk då på hur lång tid det tog att gå ner de där sista 4 kilona när du gick ner första gången. Ge dig själv rimliga ramar att arbeta inom.
Jag skulle kunna skriva en novell om det här, men jag stoppar där så länge.