@Qelina
Måste lägga till en bit till min text där. Jag är en av de som har sjukt svårt att acceptera hur jag ser ut. Eller snarare hur jag tror att jag ser ut. När jag bara ser fett och fladder i spegeln säger andra tvärt om, och det är bara inte rimligt att hela omvärlden gemensamt ska ha bestämt sig för att ljuga för mig.
Efter det folk skrev här senast, när jag la ut bikinibilden, försöker jag tänka positivt och inte smutskasta mig själv hela tiden. Jag la t.ex. upp den bilden på instagram med texten "I like me very much, just as I am. And I don't need no Mr Darcy to tell me that", och syftade då på filmen Bridget Jones Dagbok där Mark Darcy säger "I like you very much, just as you are" till Bridget. Normalt sett har jag svårt att påstå att jag gillar mig själv väldigt mycket, precis som jag är. Men jag bestämde mig för att tycka så om åtminstone den bilden, till att börja med.
Jag ser mig själv som en strl M-L. Det är vad jag säger om nån frågar, det är de storlekarna jag hämtar när jag ska prova kläder i en butik. Igår fick jag gå tillbaka till en butik och byta en nyinköpt topp från storlek S till XS. Nog för att jag format om kroppen till viss del de senaste åren, men nån regelrätt L har jag nog aldrig varit. Det är en dum tanke som jag planterat i mitt huvud, den slog rot, jag fortsatte vattna den och så växte den till att bli ett helt fält av ogräs. Det ogräset måste jag nu rensa bort. Det görs inte på en dag, det funkar inte att hälla bekämpningsmedel i en hjärna. Istället får jag försöka kväva de där växterna en och en, låta dom torka ut, dra upp och kasta dom i soptunnan. Ibland spiller man en vattenkanna över dom, ibland häller man med mening, men det viktiga är att dagarna då man försöker rensa det där fältet är fler. Jag vill ju inte ha ett ogräsfält med fula växter, det vore mycket finare att ha rosor, magnolior och liljor där istället - det där fina tankarna om hur bra jag är på olika saker, hur stark min kropp blivit när jag gett den rätt förutsättningar. Jag försöker ta bort ogräset och plantera de där fina blommorna där istället.
För mig funkar det inte att bara säga "jag är inte tjock" och försöka inbilla mig det. Den meningen är tom för mig, och det enda ordet jag hör är det sista. "Inte" försvinner liksom bort där.. Däremot funkar det att lägga på en del till, något jag är (eller åtminstone vill bli/tycka att jag är). Vissa dagar blir det inte så kraftfullt, andra dagar kan jag spä på ordentligt. T.ex. "jag är inte fet, jag är normal", jämfört med "jag är inte ful, jag är assnygg!". Ibland försöker jag bara fokusera på det som är bra (och sluta använda ordet "inte"), och det är dit jag försöker komma mer och mer. Att bara ta den där sista delen av meningen. "Jag är assnygg", "idag ser jag slimmad ut", "jag är smart", "jag kan det här".
Det kommer bakslag, det går inte att undvika. Men förhoppningsvis blir dom färre. Att istället för att gå runt och hata sin kropp alla timmar om dygnet, alla dagar i veckan kanske det bara blir när man är svullen innan mens. Men som sagt, det går inte att göra på en dag. Var glad för alla framsteg. Just nu kanske det är ett stort steg för dig att säga att du är rätt nöjd över en viss kroppsdel, det kanske känns löjligt att tänka så men det är ett steg i rätt riktning. Det finns inget människobarn som bara ställt sig upp och knallat iväg en kilometer felfritt, vissa saker måste man träna på, misslyckas med, försöka igen och så en dag kan man bara, utan att man vet hur det gick till. Hjärnan fungerar på samma sätt. Se den som en muskel som måste tränas. Den är inte van vid rörelsemönstret, därför måste vi leda in den på rätt spår. Den kommer snubbla, trilla, slå sig och då får man sitta ner och gråta en stund. Sen borstar man av smutsen, blåser lite på såret och gör ett nytt försök. En vacker dag går tankebanorna som på räls. Givetvis kommer det farthinder som man inte är förberedd på ibland, man kör av vägen och rullar några varv, men då har man i alla fall sitt säkerhetsbälte så man inte behöver börja om från början igen när man tagit sig ur vraket.