Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej hörrni, jag har just sprungit 16 jäkla kilometer..!! :eek: :bump:

Det var dock inte meningen att det skulle bli så långt. Jag gjorde en utflykt idag, tog cykeln ner till bussen och sen bussen bort till Gimo som ligger kanske 1,5 mil bort. En del av Upplandsleden går runt sjön Gimodammen, sträckan ska vara 12,5 km men det bygger på att man springer rätt... :angel: Bitvis var skyltningen under all kritik och jag sprang således fel... ganska långt... La in gångpauser redan från början, men efter ett tag blev de längre och längre, men jag sprang i alla fall den största delen av tiden. De första kilometrarna var urfina, fina stigar precis längs vattnet och jag njöt. Men sedan var det på tok för mycket grusvägar för min smak, man såg heller inte vattnet därifrån. Var ruskigt trött mot slutet också men höll i hela vägen. Stannade vid 13 km och sköljde vatten över huvudet, det var "rätt" varmt. Men fläktade en del så det gick okej. Nu har jag hällt i mig en jäkla massa vatten, resten av dagen blir luuuuugn! :D

10518242_298667400311801_1096708382_n.jpg

Ser härligt ut! Och heja dig som klarade längre än du tänkt!

Cyklade hem från jobbet igår på ett par timmar. Medvind och 26 grader varmt, betydligt trevligare än att sitta på bussen och svettas:-) Drack vatten och sportdryck, som ett sista test inför lördagen, har nämligen bytt sort och var inte säker på om magen skulle gilla det. Men det gick bra.

Idag ska jag på ett pass som jag misstänker är backintervaller med eller utan stavar. Sen blir det någon lugnare löptur på torsdag bara för att hålla benen igång, nummerlappshämtning och bilpackning på fredag, och på lördag är det dags!

Jag har sprungit! :) nya skorna känns bra och själva passet likaså.

Började med nån km jogga, sen korta och snabba intervaller. Avslutade med lite längre jogga. Totalt 4,5 km.

Kom och tänka på en sak angående dubbla lager! Hade ett par strumpor för flera år sedan som hade dubbla lager och de var helt vedervärdiga, gick inte att få på dem på foten ordentligt för de bara korvade sig. Your comment? :D

Att det är så vedervärdiga dubbelstrumpor funkar. :D Har dock aldrig haft det problemet med Löplabbets. Dessutom har de varit väldigt hållbara, de jag haft längst är säkert tre år och då har de, förutom promenader och löpning, spenderat många timmar i vandrarkängorna.

Var precis samma för mig när det begav sig.

Om du behöver ha det lite lättare snört över någon del av foten kan du snöra som vanligt fram till den punkten, sedan gör du en knut som om du skulle knyta snörena men du gör ingen rosett, snör (snörar? :D ) lite lösare när det behövs, gör en ny "knut" och sedan snör du som vanligt och låser. Då kommer inte snörningen jämna ut sig lika fort igen.

Orkar du upprepa snörprincipen eller länka till inlägg/länk?
Jag blir nyfiken!

Det finns massor med olika sätt att snöra beroende på om det glappar i hälen, trycker över tån eller spänner över vristen. Kolla t.ex. här:

lacing_img.jpg

Eller här:

ecee1be6d93b249e971a91e72755f912.jpg

Tack! Har inga problem med glapp nu. Men jag vill gärna lära mig för att slippa framöver. Och för att jag är en nyfiken jäkel.. ;)

Att det är så vedervärdiga dubbelstrumpor funkar. :D Har dock aldrig haft det problemet med Löplabbets. Dessutom har de varit väldigt hållbara, de jag haft längst är säkert tre år och då har de, förutom promenader och löpning, spenderat många timmar i vandrarkängorna.

Hah! :D Får prova och utvärdera.

Tack! Har inga problem med glapp nu. Men jag vill gärna lära mig för att slippa framöver. Och för att jag är en nyfiken jäkel.. ;)

Jag tänkte passa på att slänga in en fråga.

Finns det någon bra sida för hur man bör lägga upp sin uppstart av löpning?

Jag skulle vilja läsa på lite. Jag vet väl en del. Men kan behöva en uppfräschning.

Det jag tänker på är framför allt hur mycket som är lämpligt att springa för mig.

Om inte ni i tråden vet?

Jag har under större delen av min uppväxt sprungit. Tyvärr lite för mycket och på fel underlag i fel skor. Så jag drog på mig benhinneinflamation som om som ett brev på posten 3:e löppasset även i bra skor på bra underlag under många år. Gjorde alla möjliga övningar, sjukgymnastik, stretch, medicinerade och krämade/linimentade/värmdekylde etc..

Efter det tog jag några år ledigt från löpning. Jag började sen promenera MYCKET i skogen på små stigar med bra underlag. Och det under något års tid.
Till slut började jag springa lite.
Gradvis kunde jag utöka det till att springa ca 3-4 dagar/v mellan 8-15 km ca.
Så sprang jag under några år. Då kunde jag även om det krisade springa på asfalt. Men valde då att springa kortare sträckor.

Jag slet sönder ett ledband i vristen och kunde inte springa på något år. Kom igång lite halvt efter mkt trassel med ledbandet.
Men inga problem med benhinnorna.

Nu har jag inte sprungit på runt 2 år.
Däremot jobbar jag med hästar. Rider, har lektioner(går då med) och tar hästar för hand. Sista året har jag också bott på gård, mockat en del, fodrat, gått massor etc utöver det vanliga jobbet.

Jag märker att jag har kondis nog att springa en del. Jag har ju också en vilja som är lite väl extrem.
Så rent logiskt fattar jag ju att jag inte bör ta i fullt iom att jag inte är van vid just löpning.
Jag springer i skogen på små stigar med mjukt underlag och en del över små berg, rötter, stenar etc.

Så min fråga är väl: hur lugn måste ag tvinga mig att vara?
Hur långt får jag springa nu i början. Hur länge ligger jag på samma innan jag får upp till mer? Etc..

Jag tänkte passa på att slänga in en fråga.

Finns det någon bra sida för hur man bör lägga upp sin uppstart av löpning?

Jag skulle vilja läsa på lite. Jag vet väl en del. Men kan behöva en uppfräschning.

Det jag tänker på är framför allt hur mycket som är lämpligt att springa för mig.

Om inte ni i tråden vet?

Jag har under större delen av min uppväxt sprungit. Tyvärr lite för mycket och på fel underlag i fel skor. Så jag drog på mig benhinneinflamation som om som ett brev på posten 3:e löppasset även i bra skor på bra underlag under många år. Gjorde alla möjliga övningar, sjukgymnastik, stretch, medicinerade och krämade/linimentade/värmdekylde etc..

Efter det tog jag några år ledigt från löpning. Jag började sen promenera MYCKET i skogen på små stigar med bra underlag. Och det under något års tid.
Till slut började jag springa lite.
Gradvis kunde jag utöka det till att springa ca 3-4 dagar/v mellan 8-15 km ca.
Så sprang jag under några år. Då kunde jag även om det krisade springa på asfalt. Men valde då att springa kortare sträckor.

Jag slet sönder ett ledband i vristen och kunde inte springa på något år. Kom igång lite halvt efter mkt trassel med ledbandet.
Men inga problem med benhinnorna.

Nu har jag inte sprungit på runt 2 år.
Däremot jobbar jag med hästar. Rider, har lektioner(går då med) och tar hästar för hand. Sista året har jag också bott på gård, mockat en del, fodrat, gått massor etc utöver det vanliga jobbet.

Jag märker att jag har kondis nog att springa en del. Jag har ju också en vilja som är lite väl extrem.
Så rent logiskt fattar jag ju att jag inte bör ta i fullt iom att jag inte är van vid just löpning.
Jag springer i skogen på små stigar med mjukt underlag och en del över små berg, rötter, stenar etc.

Så min fråga är väl: hur lugn måste ag tvinga mig att vara?
Hur långt får jag springa nu i början. Hur länge ligger jag på samma innan jag får upp till mer? Etc..

Det är svårt att lägga band på sig i löpningen när annan träning gjort att man har både styrka och kondition. Det är tyvärr inte mycket annan träning som ersätter de "kroppstyngden gånger två-smällar" som man skickar upp genom knäna i varje löpsteg, så att ta det fånigt lugnt i början är min rekommendation. Eftersom du dessutom haft en del problem och inte sprungit på ett tag skulle jag verkligen satsa på att fasa in löpningen under en eller några månader. Ett tips är att leta upp ett femkilometersprogram för nybörjare, t.ex. det här eller något annat du tycker verkar vettigt. Kanske behöver du inte börja på vecka ett, men se till att börja lugnt. Kombinera med så mycket rask gång och styrketräning du vill.

När du springer fem kilometer i sträck, snegla på något 10 km på 8 veckor-program eller liknande och hoppa på lämplig vecka. Vill du öka mängden ytterligare kollar du ett halvmaraprogram, o.s.v.

Det är svårt att lägga band på sig i löpningen när annan träning gjort att man har både styrka och kondition. Det är tyvärr inte mycket annan träning som ersätter de "kroppstyngden gånger två-smällar" som man skickar upp genom knäna i varje löpsteg, så att ta det fånigt lugnt i början är min rekommendation. Eftersom du dessutom haft en del problem och inte sprungit på ett tag skulle jag verkligen satsa på att fasa in löpningen under en eller några månader. Ett tips är att leta upp ett femkilometersprogram för nybörjare, t.ex. det här eller något annat du tycker verkar vettigt. Kanske behöver du inte börja på vecka ett, men se till att börja lugnt. Kombinera med så mycket rask gång och styrketräning du vill.

När du springer fem kilometer i sträck, snegla på något 10 km på 8 veckor-program eller liknande och hoppa på lämplig vecka. Vill du öka mängden ytterligare kollar du ett halvmaraprogram, o.s.v.

:O :O :O :O

Men hjääälp! Det där är ju fruktansvärt! Åh, vad tråkigt!
Det känns ju liksom som något en pensionär eller något skulle hålla på med.. Jag kollade tom v 12. Tom det känns ju som ett sömnpiller och knappt ens värt det.

Ja, ska jag hålla på så måste jag få träna på annat vis mer än jag gör.
Ska kolla upp simhallen!

Och så får jag nog försöka få tag i min sjukgymnast/kiropraktor och be honom om råd, skräddarsytt. För riktigt så där himla lite känns ju jättekonstigt för mig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka