Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Blueberry Jag har inte mätt mina olika pulser ännu eftersom jag fortfarande är sjuk =/ Men det skulle vara intressant att veta vad man "bör" ligga på!

Hur mäter man maxpuls? Kuta snabbt som faan tills man inte orkar mer?:D

@Emtherlia Det enda sättet att veta exakt är att göra ett riktigt maxpulstest i typ ett lab eller övervakad av proffs, men det går att komma ganska nära på egen hand.

Om du får så hög puls att det dunkar i ungefär hela kroppen, du får tunnelseende och blir yr och spyr eller kissar på dig är du ungefär 5-7 bpm från maxpuls. Några riktigt intensiva backintervaller kan fixa biffen ;)
Min högsta uppmätta är 203, då trodde jag att jag skulle svimma, och jag räknar med att min maxpuls är ungefär 207.

Det stämmer inte riktigt på formeln 220 - ålder, i så fall skulle min maxpuls vara 192. Men pulsen är till viss del genetisk och min syster är också en högpulsare. :)

Jag kollade min vilopuls i morse, och den är ganska precis samma som i våras.

skarmavbild_2014-07-08_kl_074722_53bb860d2a6b22851a6df4f6.png

Mätte under 30 minuter, snittade 59 bpm. Lägsta var 54, förutom när jag somnade i några minuter och den bottnade på 30, hehe. Högst var den när jag nös en gång, då studsade den upp till 89.
De andra topparna är av att jag har rört på mig, det räcker med att flytta en arm eller ett ben så tickar den uppåt.

Nu när flera beachisar har köpt nya pulsklockor – vad ligger ni på? Om ni ska få ut något vettigt av pulsträningen behöver ni veta vilopuls och maxpuls :) Mät vilopulsen på kvällen eller morgonen, var så lugn och avslappnad du bara möjligtvis kan, ligg stilla och bara andas.

Åh jag måste härma dig med det där! Jag har bara testat att ha pulsbandet på mig på kvällen när jag gått och lagt mig och kollat i realtid direkt på klockan, vilket gjordes precis när jag köpt den (när nu det var? två månader sen?). Då låg jag större delen av tiden på 47, ibland upp mot 49.

Har däremot inte gjort ett maxpulstest än. Bävar lite inför det :p
Ska ta tag i att göra fler sånna där mätningar snart. Vill ha bättre koll på återhämtning och sånt så jag har något att jämföra med i framtiden. Tror att jag får skriva ner ett slags schema med tjusiga rutor att fylla i :D

Åh jag måste härma dig med det där! Jag har bara testat att ha pulsbandet på mig på kvällen när jag gått och lagt mig och kollat i realtid direkt på klockan, vilket gjordes precis när jag köpt den (när nu det var? två månader sen?). Då låg jag större delen av tiden på 47, ibland upp mot 49.

Har däremot inte gjort ett maxpulstest än. Bävar lite inför det :p
Ska ta tag i att göra fler sånna där mätningar snart. Vill ha bättre koll på återhämtning och sånt så jag har något att jämföra med i framtiden. Tror att jag får skriva ner ett slags schema med tjusiga rutor att fylla i :D

Jag går ju snabbt upp i puls när jag tränar, men jag landar också väldigt snabbt efter till exempel en intervall. Min "återhämtningspuls" är mellan 140 och 150 bpm, har jag bara kommit ner dit så är jag redo att köra igen. :)
Jag pratade med andra Ida om det i går och tydligen är allt under en minut bra, jag ligger på ganska precis 40 sekunder. Duktigt blåbär!

Okej hörrni, jag har just sprungit 16 jäkla kilometer..!! :eek: :bump:

Det var dock inte meningen att det skulle bli så långt. Jag gjorde en utflykt idag, tog cykeln ner till bussen och sen bussen bort till Gimo som ligger kanske 1,5 mil bort. En del av Upplandsleden går runt sjön Gimodammen, sträckan ska vara 12,5 km men det bygger på att man springer rätt... :angel: Bitvis var skyltningen under all kritik och jag sprang således fel... ganska långt... La in gångpauser redan från början, men efter ett tag blev de längre och längre, men jag sprang i alla fall den största delen av tiden. De första kilometrarna var urfina, fina stigar precis längs vattnet och jag njöt. Men sedan var det på tok för mycket grusvägar för min smak, man såg heller inte vattnet därifrån. Var ruskigt trött mot slutet också men höll i hela vägen. Stannade vid 13 km och sköljde vatten över huvudet, det var "rätt" varmt. Men fläktade en del så det gick okej. Nu har jag hällt i mig en jäkla massa vatten, resten av dagen blir luuuuugn! :D

10518242_298667400311801_1096708382_n.jpg

Bra jobbat @zassoo !

Jag har träningskläderna på och ska ut och springa om en liten stund. Sen tänker jag nog spendera resten av dagen med en bok i närliggande park.

Grymt @zassoo!

Jag passade på att sola under förmiddagen när det var fint, nu är det åska och ösregn så nu chillar jag inne istället. Väntar på att åskan ska gå över så jag kan ta ett bad:p

Bra jobbat @zassoo !

Jag har träningskläderna på och ska ut och springa om en liten stund. Sen tänker jag nog spendera resten av dagen med en bok i närliggande park.

Grymt @zassoo!

Jag passade på att sola under förmiddagen när det var fint, nu är det åska och ösregn så nu chillar jag inne istället. Väntar på att åskan ska gå över så jag kan ta ett bad:p

Tack! :) Låter som fina planer ni har båda två :up:

Just det, inte för att jag vet om någon är intresserad :p Men: skavsårsrapport! :D Var lite nervös för om mina fötter skulle gå totalt sönder, men jag chansade. De höll för 3 km men skulle ju springa ganska mycket längre idag.

Nåväl, jag slängde på nya skavsårsplåster och knöt skorna sådär fint med låsning igen. Var ännu mer noggrann idag att inte snöra åt nästan alls (!) på mittendelen av foten. I fem kilometer gick det felfritt, sedan började jag få små små blåsor i höger hålfot men ingenting som direkt hindrade mig så jag är supernöjd! Lättade än mer på snörningen efter 13 km och tror att jag skulle fått ännu mindre skav om jag gjort så från början. Definitivt framsteg i skofrågan :up:

Just det, inte för att jag vet om någon är intresserad :p Men: skavsårsrapport! :D Var lite nervös för om mina fötter skulle gå totalt sönder, men jag chansade. De höll för 3 km men skulle ju springa ganska mycket längre idag.

Nåväl, jag slängde på nya skavsårsplåster och knöt skorna sådär fint med låsning igen. Var ännu mer noggrann idag att inte snöra åt nästan alls (!) på mittendelen av foten. I fem kilometer gick det felfritt, sedan började jag få små små blåsor i höger hålfot men ingenting som direkt hindrade mig så jag är supernöjd! Lättade än mer på snörningen efter 13 km och tror att jag skulle fått ännu mindre skav om jag gjort så från början. Definitivt framsteg i skofrågan :up:

Man kan göra SÅ himla mycket med rätt snörning!

@Blueberry Jag har inte mätt mina olika pulser ännu eftersom jag fortfarande är sjuk =/ Men det skulle vara intressant att veta vad man "bör" ligga på!

Hur mäter man maxpuls? Kuta snabbt som faan tills man inte orkar mer?:D

Tricket är att successivt öka ansträngningsgraden utan att dra på sig för mycket mjölksyra. Gäller alltså att känna till ungefär var man har sin syratröskel, för drar man på sig mjölksyra under ett maxpulstest och inte blir av med den någorlunda under vilan kommer man inte nå upp i sin maxpuls.

Här är ett rätt bra artikel i ämnet: http://www.marathon.se/traning/sa-gor-du-ett-maxpulstest

Jag har liksom aldrig reflekterat över det, så det var verkligen TOPPEN att du tog upp det! :)

Var precis samma för mig när det begav sig.

Om du behöver ha det lite lättare snört över någon del av foten kan du snöra som vanligt fram till den punkten, sedan gör du en knut som om du skulle knyta snörena men du gör ingen rosett, snör (snörar? :D ) lite lösare när det behövs, gör en ny "knut" och sedan snör du som vanligt och låser. Då kommer inte snörningen jämna ut sig lika fort igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka