Beach 2013, del X

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del X

När jag började springa så sprang jag kanske två gånger i veckan ca 3,3 km per gång. Sedan har jag ökat försiktigt och springer ibland 5 km och har nu även sprungit över en mil! Men jag går ofta tillbaka till min "första-runda" för att inte slita ut mig. :)

Jag har ännu inte haft några skador *peppar peppar, ta i trä*. Men det är såklart jättesvårt att säga vilken nivå du ska börja på och hur snabbt du kan avancera.

Mycket tror jag även beror på hur underlaget ser ut, om du har många "extra-kilon" att bära runt på och hur mycket du rört på dig tidigare.
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja, eller att du gör upp ett schema med hur många minuter du springer per gång. :) Nu vet jag inte hur mycket du har sprungit innan, men säg att man börjar med att gå 3 minuter och springer 1, sen kan man vartefter öka tiden man springer/minska tiden man går. Jag tycker att det är ett himla bra sätt, inte minst att man mentalt känner att man orkar mer och mer.

Oj vad kallt! Man tänker ju typ att det alltid är varmt i Australien :D Förstår att det är svårt att inte ha något kvar från hemma, men kul att du har hittat lite vänner :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Vad skönt att benet verkar bättre zass!

Jag har ridit, och stack sen ut på 7.8 km löptur i skogen, höll mig i skuggan under träden och efter en seg start gick det riktigt bra och kändes skönt! 5:27 min/km så helt ok tempo! Nu ska jag nog gå ner och få reparerat skärmen och satt nya bromsklossar på cykeln, hög tid... :p

Queen: Har du kollat på t.ex. appen c25k eller liknande program för nybörjare? Lätt att överanstränga sig i början och samtidigt förstöra glädjen så det kanske kan vara bra att ha något att följa eller iaf några riktlinjer! :) och BRRR förresten!
 
Sv: Beach 2013, del X

KL
Vilket är det bästa sättet att träna upp springmuskler (benen) utan att riskera skador?? Långsamt och lite längre sträckor, eller korta sträckor med lite högre tempo?? Eller ingetdera? ;)

Jag tycker intervaller har funkat bäst för mej som har mycket skador i benen. Plus att jag har valt att springa på mjuka vägar, helst gräsvägar där man får lyfta på benen lite och liksom "strecha" igenom leder och muskler när man springer, det blir lätt stumt på hårdare underlag (tycker jag iaf). :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Beach 2013, del X

2,1 kg ner på 5 dar..:banana::banana: Det händer grejor och det med reda! Jag är så superlycklig och har verkligen fått kraft att fortsätta kämpa, tycker till och med redan att kläderna sitter lite lösare..:D

Tack för allt stöd och tips! Det här kommer bli så himla bra!
Dagen till ära firar jag med lite vattenmelon och lite internetshopping. :D

Mvh Domino_s
 
Sv: Beach 2013, del X

Jaa, äntligen! :D

Emth, ja. Man ska nog vara lite mer ihärdig med att rensa ogräs än jag är bara, men aja. ;) har ingen stuga, bara en lott men det duger bra. :) är nära hem ändå.
 
Sv: Beach 2013, del X

KL

Jag har insett att jag inte kan handla :mad:

Jag överskattar mitt födointag tror jag, haha. Nu har jag:

1,5 liter mjölk (bäst före: 24/7 på litern och 30/7 på halvlitern, båda oöppnade)
1 stor frp keso (öppnad, bör alltså ätas de närmaste dagarna)
1 stor frp kvarg (bf: 30/7)
1 liter turkisk yoghurt (bf: 6/8)
1 frp cottage cheese ananas (bf: 25/7)

Utöver det har jag en halv frp creme fraiche som måste ätas idag.

Hur kan jag lägga upp det här på ett bra sätt så att jag slipper slänga och slipper äta enorma mängder på en gång? :angel:

Kan tillägga att jag inte dricker mjölk bara så där, utan har den helst till t.ex. gröten, i teet eller i maten.
 
Sv: Beach 2013, del X

Stuva någonting med mjölken? Och frys in i lagom portioner sen.
Gör smoothies med yoghurten, blir sjukt gott!!
 
Sv: Beach 2013, del X

Om du har ägg: kesoplättar! Går utmärkt att frysa också :)
Blanda ägg och keso och kör med stavmixer, lite kokosmjöl eller vanligt mjöl beroende på hur du vill ha med kolhydrater. Stek! :)
 
Sv: Beach 2013, del X

*kl*
Tågresa hem från härlig semester! Enda tråkiga har varit att jag haft en smygande halvkrasslighet som slagit ut i förkylning varje gång jag tränat löpning/cykel så även om MTB:n var med så blev det bara ett kortare pass. Har däremot promenerat, paddlat och rott en del och så har jag börjat lära mig VINDSURFA! :D

Om två dagar blir det vidare mot Nice och sedan till UCPA:s center där nere för mer surfing, wohej!

OCH, jag har även varit med i en lokal löptävling. Grönemadsloppet. 2,2 km långt var det och vi var hela 18 startande. Jag är sjukt nöjd då jag inte maxat på den typen av distans sedan jag tvingade mig runt coopertestet (max-distans på 12 minuter) på gymnasiet. DÅ sprang jag 2 km på 12 minuter. I lördags tog jag 2,2 på 10:18, dvs en km-tid på runt 4,45. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Bra jobbat! Här är en till som LCHF:ar mer eller mindre strikt så har också koll på grejer om du vill ha tips/råd. Jag har pluggat "kost vid träning" och har under våren ätit mer kolhydrater (främst i form av baljväxter, nötter och frukter) men tyvärr fungerar det inte så bra för mig då jag galet lätt triggar igång ett matsug. Jag har ju haft lätt att lägga på mig om jag inte håller hårt på kosten (vilket fått sin förklaring i och med hypotyreosdiagnosen) vilket gör att jag har rätt mkt koll... :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Juste, det hade jag ju glömt att jag skulle göra med ananaskeson :p hade en jordgubbskeso jag gjorde kesoplättar av förra veckan - mixade Havregryn, ägg och keso som jag stekte på :d
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja såna byxor! Och du är verkligen jättefin, så det är tråkigt att du har en svacka. (Även om jag vet hur det känns).

Ja, 4 km kändes ganska långt, i slutet av veckan är det 5 dock, det blir jobbigt :crazy:

Cherie: Tråkigt för din sambo. Jag har lite känningar i knäna ibland och det är svårt att svara på om det är allvarligt. Jag hade vilat några dagar till för att se om det känns bättre, och sen ta det lite försiktigt. Även försökt hitta var känningarna kom ifrån, t.ex. dåliga skor, fel underlag osv.

Queen: Jag tycker du ska kolla på träningsprogram, finns många (både appar och andra) för ovana löpare, där finns mycket tips att få :)

yew98fq: Låter som en härlig semester! Och bra jobbat med loppet, det är ju skitsnabbt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp