Bättre självförtroende i ridningen?

H

hastkrafter

Jag kan bli osäker vid hoppning, fast jag älskar att hoppa. Jag tror det är så att jag har rätt dåligt självförtroende och låter nerverna ta över alldeles för mycket.

Har ni några tips på hur man kan få bättre självförtroende vid ridningen?

Detta kanske är en onödig tråd men skulle vara kul att läsa om ni har några speciella tips.

Sv: Bättre självförtroende i ridningen?

Jag är också osäker vid hoppning, efter en olycka i samband med just hoppning. Först nu, drygt 2 år efter olyckan har jag börjat slappna av i hoppningen, tycker inte alls att det är lika läskigt och blir inte lika nervös. Det som hjälpt mig är att jag hittat en häst som jag är supertrygg med, han hoppar allt man styr honom på och busar aldrig.

Ditt problem verkar ju snarare inte vara av rädsla utan snarare av att du vill klara av det du ska, om jag inte tror fel?

Då är mitt tips att sänka kraven, och sätta upp små mål, exempelvis att vid ett ridpass fokusera på att sitta bra i sadeln och tänka mindre på hästen eller hur snygga skänkelvikningarna bli. Jag brukar också känna att mitt självförtroende är i botten efter vissa ridpass, men tänker då mer på vad jag gjorde bra än på vad som var dåligt. Viiktigt är också att inte jämföra sig själv med andra, utan utgå ifrån dig själv, vad du kan osv.

Du har rätt i det du säger att jag kan ställa höga krav ibland, och ibland då jag blir frustrerad så varvar jag upp och tillslut blir allting kaos.
Det förekommer inte då jag rider dressyr men just då jag hoppar då och då.

Tack för tipsen, ska tänka på det. Tror det är en bra idé då jag ofta kan bli för förhoppningsfull och som jag sa tidigare, jag ställer helt enkelt för höga krav på mig själv. :)

Jag har också väldigt dåligt självförtroende är det gäller hoppning.
Jag har völdigt svårt för avstånd och hoppar antingen före eller efter hästen. Nu när jag börjat hoppa regelbundet går det bättre. Serier/kombinationer är värst.

Mitt bästa tips är att börja lågt och sluta när det går som bäst :)
Lycka till

Du har rätt i det du säger att jag kan ställa höga krav ibland, och ibland då jag blir frustrerad så varvar jag upp och tillslut blir allting kaos.
Det förekommer inte då jag rider dressyr men just då jag hoppar då och då.

Tack för tipsen, ska tänka på det. Tror det är en bra idé då jag ofta kan bli för förhoppningsfull och som jag sa tidigare, jag ställer helt enkelt för höga krav på mig själv. :)

Du låter precis som mig. Exakt likadan är jag.
Men somsagt försök börja rida lite mer, träna för en bra tränare som berömmer dig mycket. Börja lågt och sluta när det går som bäst.

Tack för tipset :)
Min ridlärare säger då och då att jag måste ha mer is i magen och först hoppa då hästen hoppar, har gått mycket bättre på sista tiden. :)

Vore kul med mer svar!:)

Hejsan :)
har det hänt något ang. hoppning t ex. att en häst har vägrat och att du har ramlat av eller liknande som gjort att du blivit osäker??

Det gäller att lita till 100% på sin häst/ponny för att stärka självförtroendet :)
Ni ska rida som ett team.
Höjden på hindrena har ingen betydelse vare sig dom är 10 eller 50 cm höga i början :)

Kryss tycker jag är bra, hästen tar ett mjukt språng och är säker i sig, då blir också ryttaren säker :)
försök att slappna av, lita på din häst, du kan rabbla i huvudet, min häst är världens bästa hopphäst, min häst är världens bästa hopphäst.¨

Så gjorde jag när jag red en dressyrponny som hatade att hoppa ;) hon brukade vägra, men när jag litade på henne, så hoppade hon, och hon tyckte att det var kul ^^

Lycka till!
kramar Anna

Jag försöker att fokusera på min egen sits och anridning.
Min häst är en bra hoppare och vi tävlar men han är också en riktig vilde som kan leva rövare rätt så ordentligt och då vill jag inte alls vara med längre :(
När jag är koncentrerad på att sitta rätt och försöka slappna av så fungerar allt mycket bättre plus att jag sitter kvar lättare än om jag spänner mig.
Ett annat bra tips är att titta över hindret och inte rakt på det för det är ju över ni ska eller hur?!
Hoppa inte högre än vad du är bekväm med.

Jag kan bli osäker vid hoppning, fast jag älskar att hoppa. Jag tror det är så att jag har rätt dåligt självförtroende och låter nerverna ta över alldeles för mycket.

Har ni några tips på hur man kan få bättre självförtroende vid ridningen?

Detta kanske är en onödig tråd men skulle vara kul att läsa om ni har några speciella tips.

Tycker inte alls det är en onödigt tråd,du behöver ju tips och råd !!

Tips
Hoppa lite lägre hinder tills du känner dig trygg
Lite naturhinder i skogen , kanske mer avslappnande
Bra tränare , ett stort plus för att man ska få ett bättre självförtoende
Lär känna hästen mer än vad du redan gör , så ni får tilllit till varandra.
Tänk inte så mycket när du hoppar, bara positiva tankar!!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka