Bättre med resårgjord vid sadeltvång?

godishanna

Trådstartare
Min pålles sadeltvång har tilltagit trots att jag alltid spänner försiktigt. Förut kanske han fick det en gång i halvåret eller nåt nu händer det kanske en gång i veckan. Jag spänner alltid löst och ett hål i taget samt gör nåt annat mellan varje hål (typ sätter på reflexer, ländtäcke osv) och spänner växelvis på höger o vänster sida, tar ut ur stallet, spänner ett hål, går runt, sitter upp och spänner de sista från ryggen. Ändå händer det...:( Senast idag när vi skulle gå ut ur stallet, med lösare gjord än vanligt eftersom han verkade lite sur. För några veckor sen höl han på att lägga sig när jag skulle sitta upp, och då hade vi ju gått ett varv efter senaste hålet spändes, läskigt! Tycker synd om honom för han ser helt olycklig ut när frambenen sträcks framåt (som en katt som sträcker sig) o han nästan lägger sig.
Nu till min fråga, kan det hjälpa med elastisk sadelgjord och isåfall med resår på en eller båda sidorna (jag spänner ju från båda)? Kanske en som även är anatomisk? Tacksam för tips på nån bra sådan.

Sv: Bättre med resårgjord vid sadeltvång?

det är inte så att han har ont? om det inte handlar om smärta så tycker jag du ska testa resårgjord, den är ju lite mer flexibel. själv har jag en gjord där spännena löper i en ring, den trivs både jag och min häst med, bästa gjord jag stött på.

Hm, sist det hände så kollade jag honom när jag sadlat av och han hade en synbar "bula" på ena sidan där gjorden sitter, men den den var tydlig o kan inte ha funnits före sadlingen för det skulle jag sett. kanske gjorden trycker där så att det svullnar under ridningen... men det förklarar ju inte varför han reagerar innan man spänt åt gjorden

Bara en tanke. Min mors häst fick "sadeltvång" när hon hade höga värden både på erlicha och borrelia. Fick massa andra skumma symptom oxå som liksom sadeltvånget försvann direkt när värdena var normala igen (behandling).

Jag har en häst med sadeltvång som fungerat bra på en lädergord med resår på båda sidor. Den har dessutom magplatta vilket gör att trycket fördelas mer. Sen gäller det ju att göra som du redan gör, dvs inte dra för hårt. Prova med att byta jgord! Lycka till!!!

Bytte gjord till en Wintec som är anatomisk med elasticiteten på mitten, superbra :) Inget sadeltvång på 3 v :D Hoppas det håller i sig!

Prova med en gjord som har magplatta.

Min häst har sadelgjordstvång. Det är mycket bättre med en sadelgjord med resår och då i båda ändar. Jag kan inte ens ha en sadelgjord med resår i bara ena änden på min häst, hon lägger sig ner jättelätt då.
Så testa du det :)

Min pålles sadeltvång har tilltagit trots att jag alltid spänner försiktigt. Förut kanske han fick det en gång i halvåret eller nåt nu händer det kanske en gång i veckan. Jag spänner alltid löst och ett hål i taget samt gör nåt annat mellan varje hål (typ sätter på reflexer, ländtäcke osv) och spänner växelvis på höger o vänster sida, tar ut ur stallet, spänner ett hål, går runt, sitter upp och spänner de sista från ryggen. Ändå händer det...:( Senast idag när vi skulle gå ut ur stallet, med lösare gjord än vanligt eftersom han verkade lite sur. För några veckor sen höl han på att lägga sig när jag skulle sitta upp, och då hade vi ju gått ett varv efter senaste hålet spändes, läskigt! Tycker synd om honom för han ser helt olycklig ut när frambenen sträcks framåt (som en katt som sträcker sig) o han nästan lägger sig.
Nu till min fråga, kan det hjälpa med elastisk sadelgjord och isåfall med resår på en eller båda sidorna (jag spänner ju från båda)? Kanske en som även är anatomisk? Tacksam för tips på nån bra sådan.

Tycker du ska testa elastisk sadelgjord.Den ska Ju inte vara i läder, har hört att De Blir Värre då!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 386
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 962
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 389
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Gårdagens möte med psykologen var lite spännande. Det känns som hon inte vill släppa att jag inte är stressad. Hon tycker att jag måste...
Svar
0
· Visningar
229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka