Bättre hållning!

Sv: Bättre hållning!

Trodde att man blundade o koncentrerade sig på andning o hållning:confused:
Man kan väl lätt glömma var man befinner sig.

:D AhA, nu hade jag väl inte direkt tänkt mig Yoga på hästryggen men det kanske är den ultimata träningen :idea:

(Hade älgar i trädgården härommorgonen såg dem knappt trots båda ögonen öppna)

Prova gärna att ta NER axlarna och UPP magen istället.

Funkar!

Ibland tar det ett tag att läsa o fatta vad det blir i praktiken:D (trög o senil :o )

Sen glömde jag skriva. Men nu måste jag göra det i alla fall.

Ditt tips är väldigt bra, Carola, verkligen! Det blir mycket mera rätt om man tänker så!

Ville bara understryka det, när det handlar om sitsen.:)

Ibland tar det ett tag att läsa o fatta vad det blir i praktiken:D (trög o senil :o )

Sen glömde jag skriva. Men nu måste jag göra det i alla fall.

Ditt tips är väldigt bra, Carola, verkligen! Det blir mycket mera rätt om man tänker så!

Ville bara understryka det, när det handlar om sitsen.:)

Kul att du provade det! Och skrev tillbaka!

Det handlar ju bara om ord ibland som in ut och upp men direktionen är ju viktig.

IN med magen och UT med bröstet. Jo jag tackar jag :D

(Fick jag alltid höra och göra)

Kul att du provade det! Och skrev tillbaka!

Det handlar ju bara om ord ibland som in ut och upp men direktionen är ju viktig.

IN med magen och UT med bröstet. Jo jag tackar jag :D

(Fick jag alltid höra och göra)

Jo jag måste ofta prova för att fatta hur det blir:D

Jag fick höra samma sak som du. Men det blev ju inte så bra:crazy: Jag trodde länge att det var jag som inte fick till det, bara.

Många som lär ut ridning är inte så pedagogiska, tyvärr. De vet hur det ska vara men kan inte få eleverna att förstå.

Du kanske håller för låga händer? Om händerna blir för låga blir oftast sitsen dålig.

Du håller ju dem jättehögt det ser man ju på bilden :D

*kolla till vänster på ditt eget inlägg *

Jag inser nu att det är dax.

Jag tar mina hundar o går o lägger mig.

tror fler borde göra det. (Gå o lägga sig alltså, mina hundar får ni inte ta)

:rofl:

Har man slutat med gymnastik till häst?
Kommer ni inte ihåg övningarna man fick göra på ridskolan?

Bensammanslagingar framåt o bakåt. Bra för balansen.
Veva med armar o axlar när man skrittar på lång tygel.

kommer ihåg det, rent livsfarligt egentligen bensammanslagningar framåt och vips hästen sticker och du voltar bakåt på och över hästens rumpa och blir ihjälsparkad och dör- end of story

"Bra hållning" innebär inte alltid en för ridningen gynnsam position.

Att kunna svinga sitt bäcken symmetriskt, att ha kännedom om sina magmuskler och att kunna använda dem i alla riktningar, att andas rätt, att kunna föra sitt bäcken ovanpå sina sittben i alla riktningar och att skapa symmetriska mönster och rörelser, det är jätteviktigt, att bara sträcka på sig innebär för det mesta att skapa en spänning och att sluta andas.

Nej, för förhoppningsvis går du inte som om du hade en kvast i ryggen normalt heller. Att inte skjuta axlar och bäcken fram och att inte svanka när man för sig normalt gör lika mycket nytta på marken som på hästryggen. Låser man höfterna när man går normalt då lär man få problem även där. Så förhoppningsvis inser man då misstaget och rör på sitt bäcken ändå.

kommer ihåg det, rent livsfarligt egentligen bensammanslagningar framåt och vips hästen sticker och du voltar bakåt på och över hästens rumpa och blir ihjälsparkad och dör- end of story

hahaha :bow: :crazy:

Vi fick göra bensammanslagningar när vi var på den nivån att vi hade ledare - skulle väl inte gå idag. Vilken unge idag älskar hästar så mycket att det räcker att springa beredvid. :D

Vi fick också rida damsadel, samt ta oss runt sadeln i skritt.
Alltså flytta över benen på samma sida,rida baklänges, båda benen på andra sidan och tillbaks igen.

Vi fick också lägga oss ned på hästen bakåt i skritt.

Det ingick tydligen grundvoltige :D

Vi fick också stå i fältsit med fötterna i stiglädren i skritt och trav.

Vi fick också hoppa låga hinder utan stigbyglar med händerna ut som flygplan när vi kommit upp lite och kommit förbi ledarnivån

Den ridlärare vi hade är med i den här serien med små faktaböcker i pytteformat som det finns uppemot 15 av. Ulla Ståhlberg har skrivit tror jag.
- Från den tiden då det var lite stil på allting :D

Hm - det verkar som om jag är uråldrig

"Kaptensvändning" tränade vi på ibland (så sent som för två år sedan). Finns en del instruktörer som inte glömt gamla hederliga knep.

(Benet över manken - dvs ändan mot sadeln, vänd så du får magen mot sadeln istället, benet över på andra sidan igen - dvs tillbaka i sadeln)

Vi fick göra bensammanslagningar när vi var på den nivån att vi hade ledare - skulle väl inte gå idag. Vilken unge idag älskar hästar så mycket att det räcker att springa beredvid. :D

Vi fick också rida damsadel, samt ta oss runt sadeln i skritt.
Alltså flytta över benen på samma sida,rida baklänges, båda benen på andra sidan och tillbaks igen.

Vi fick också lägga oss ned på hästen bakåt i skritt.

Det ingick tydligen grundvoltige :D

Vi fick också stå i fältsit med fötterna i stiglädren i skritt och trav.

Vi fick också hoppa låga hinder utan stigbyglar med händerna ut som flygplan när vi kommit upp lite och kommit förbi ledarnivån

Den ridlärare vi hade är med i den här serien med små faktaböcker i pytteformat som det finns uppemot 15 av. Ulla Ståhlberg har skrivit tror jag.
- Från den tiden då det var lite stil på allting :D

Hm - det verkar som om jag är uråldrig

haha, kan jag då hävda att det är lite stil på mig också, eftersomo jag använt allt det där på mina lektioner så sent som förra våren? :D

Men du, hur många har det?

Bättre väl att lära sig rätt från början. :p

alla bör ha det, inte bara för hållningens skull utan även för ryggens skull. förstår mig inte på dem som inte tränar mage och rygg, hur man kan stå ut med det. när man sedan ber om tips för att få bättre hållning, så kan man inte kräva tips som inte kräver tränad mage och rygg. för det är ett faktum, det finns inga bekväma genvägar till snygg hållning, först måste man träna upp magen och ryggen, sedan kommer hållningen av sig naturligt.

jag har alltid haft tränad mage och rygg, och hållningen har funnits med mig sedan jag började rida. har inte behövt använda några tips, förutom lite småjusteringar som att sträcka på sig lite xtra m.m.

så det är mitt bästa tips. gör 50-100 situps + 50 rygglyft om dagen, på en gång eller utspritt, bestämmer ni själva, i några veckor så ska ni se resultat på hållningen (:

förstår mig inte på dem som inte tränar mage och rygg, hur man kan stå ut med det.
Och jag i min tur kan inte förstå varför man väljer att enbart träna rygg och mage när man har en helt kropp att ta hand om.
Vad med andning, koordination och balans?

så det är mitt bästa tips. gör 50-100 situps + 50 rygglyft om dagen, på en gång eller utspritt, bestämmer ni själva, i några veckor så ska ni se resultat på hållningen
Man behöver inte ens göra så många för att märka resultat.En nybörjare kan inte göra mer än vad den har ork till, anser jag.
Och dessutom så finns det både roligare och mindre jobbiga och smartare övningar att göra än situps. :bump:;)

jomen det förstår ju jag med:smirk: , men i just det här fallet så ligger mage och rygg i centrum. att man alltid ska behöva rabbla upp en hel sida som "back-up" ifall någon här på buke skulle komma med synpunkter.

jag bara satt och väntade på att någon skulle komma med en sådan kommentar att man måste ta hand om hela kroppen, och det är ju självklart och något som alla vet tror och hoppas jag. (:

Hade alla vetat det, så skulle inte trådar som denna dyka upp i den omfattning som vi nu ser. Du vet det, och det är ju glädjande, för dig. ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar