Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prova gärna att ta NER axlarna och UPP magen istället.
Funkar!
Ibland tar det ett tag att läsa o fatta vad det blir i praktiken (trög o senil )
Sen glömde jag skriva. Men nu måste jag göra det i alla fall.
Ditt tips är väldigt bra, Carola, verkligen! Det blir mycket mera rätt om man tänker så!
Ville bara understryka det, när det handlar om sitsen.
Kul att du provade det! Och skrev tillbaka!
Det handlar ju bara om ord ibland som in ut och upp men direktionen är ju viktig.
IN med magen och UT med bröstet. Jo jag tackar jag
(Fick jag alltid höra och göra)
Du kanske håller för låga händer? Om händerna blir för låga blir oftast sitsen dålig.
Har man slutat med gymnastik till häst?
Kommer ni inte ihåg övningarna man fick göra på ridskolan?
Bensammanslagingar framåt o bakåt. Bra för balansen.
Veva med armar o axlar när man skrittar på lång tygel.
"Bra hållning" innebär inte alltid en för ridningen gynnsam position.
Att kunna svinga sitt bäcken symmetriskt, att ha kännedom om sina magmuskler och att kunna använda dem i alla riktningar, att andas rätt, att kunna föra sitt bäcken ovanpå sina sittben i alla riktningar och att skapa symmetriska mönster och rörelser, det är jätteviktigt, att bara sträcka på sig innebär för det mesta att skapa en spänning och att sluta andas.
kommer ihåg det, rent livsfarligt egentligen bensammanslagningar framåt och vips hästen sticker och du voltar bakåt på och över hästens rumpa och blir ihjälsparkad och dör- end of story
Vi fick göra bensammanslagningar när vi var på den nivån att vi hade ledare - skulle väl inte gå idag. Vilken unge idag älskar hästar så mycket att det räcker att springa beredvid.
Vi fick också rida damsadel, samt ta oss runt sadeln i skritt.
Alltså flytta över benen på samma sida,rida baklänges, båda benen på andra sidan och tillbaks igen.
Vi fick också lägga oss ned på hästen bakåt i skritt.
Det ingick tydligen grundvoltige
Vi fick också stå i fältsit med fötterna i stiglädren i skritt och trav.
Vi fick också hoppa låga hinder utan stigbyglar med händerna ut som flygplan när vi kommit upp lite och kommit förbi ledarnivån
Den ridlärare vi hade är med i den här serien med små faktaböcker i pytteformat som det finns uppemot 15 av. Ulla Ståhlberg har skrivit tror jag.
- Från den tiden då det var lite stil på allting
Hm - det verkar som om jag är uråldrig
Men du, hur många har det?
Bättre väl att lära sig rätt från början.
Och jag i min tur kan inte förstå varför man väljer att enbart träna rygg och mage när man har en helt kropp att ta hand om.förstår mig inte på dem som inte tränar mage och rygg, hur man kan stå ut med det.
Man behöver inte ens göra så många för att märka resultat.En nybörjare kan inte göra mer än vad den har ork till, anser jag.så det är mitt bästa tips. gör 50-100 situps + 50 rygglyft om dagen, på en gång eller utspritt, bestämmer ni själva, i några veckor så ska ni se resultat på hållningen