Bättre hållning!

Sv: Bättre hållning!

Att träna på gym med vikter är inte statisk träning - utan rätt utförd dynamisk -isometrisk :D

Att träna med vikter på gym ger koordination
styrka i hållningsmusklerna
och lika bra bålstabilitet som en boll.

Vet jag väl inte om det är någon nackdel för ridningen direkt.:angel:

Det jag själv har haft mest nytta av som fd kroppsbyggare är just hållningen i ryggraden. När man lyfter vikter så måset man stå i fullständig balans i ryggraden för att 'isolera' den muskel man tränar.

Du kan aldrig lyfta havresäckar och bommar på det sättet

TS
- går du till ett RIKTIGT GYM så får du hjälp att träna dig till en "bra hållning", som känns naturlig för dig
vissa maskinställen har för ointresserade instruktörer som inte bygger själva och maskinerna passar inte alla kroppar

Jag använde ett dåligt ordval, statiskt, det är inte korrekt. Allt annat står jag fast vid. Styrketräning på gym (Med maskiner) är inte vad jag anser vara vad en ryttare behöver.

Har man slutat med gymnastik till häst?
Kommer ni inte ihåg övningarna man fick göra på ridskolan?

Bensammanslagingar framåt o bakåt. Bra för balansen.
Veva med armar o axlar när man skrittar på lång tygel.

Bra fråga! Jag frågade ett gäng ungdomar häromdagen, de såg alldeles ?? ut.

Det är en väldans ändrad inställning hos ungdommarna i dag och farmförallt hos deras föräldrar.

De skall ha VALUTA för sina pengar, de ser det inte som en fostran utan mer som att de köper en "åktur"

Det är en väldans ändrad inställning hos ungdommarna i dag och farmförallt hos deras föräldrar.

De skall ha VALUTA för sina pengar, de ser det inte som en fostran utan mer som att de köper en "åktur"

Så sant så, många ggr har tanken att ha ridskola föresvävat mig men det har stannat just vid tanken. Jag skulle bli gråhårig(are) på kuppen.

Ooh, gymnastik till häst kommer jag i håg, fick göra massor! hade en gammal ridlärare som ansåg att lärde sig bättra av att rida utan sadel och göra 10.000 mystiska övningar varje lektion.

-klappa benen ihop framåt och bakåt
-vända sig i sadeln under fart, fanns två sätt
-diversa armrörelser
-stå upp på hästryggen

Säkert mer som jag inte kommer ihåg också. Jag fick iaf en riktigt bra balans. :bow:

Jag tycker inte att "bra hållning" ala sopkvast längs ryggen behöver betyda bra sits som underlättar för hästen.

Själv försöker jag fokusera på vad jag önskar att hästen ska göra och så tillåta den att göra så genom att flytta/ändra min kropp. Funkar verkligen jättebra. Lyckas såklart inte alltid lika bra. :p Men försöker iaf.

Att träna på gym med vikter är inte statisk träning - utan rätt utförd dynamisk -isometrisk :D

Vet jag väl inte om det är någon nackdel för ridningen direkt.:angel:

Det jag själv har haft mest nytta av som fd kroppsbyggare är just hållningen i ryggraden. När man lyfter vikter så måset man stå i fullständig balans i ryggraden för att 'isolera' den muskel man tränar.

Du kan aldrig lyfta havresäckar och bommar på det sättet

TS
- går du till ett RIKTIGT GYM så får du hjälp att träna dig till en "bra hållning", som sedan komemr att kännas naturlig för dig. Ta en soor kille som instruktör - de brukar vara snälla :D
vissa maskinställen har för ointresserade instruktörer som inte tränat själva och maskinerna passar inte alla kroppar - de säkerstälelr helelr inte hållningen vilket fria vikter gör. Står du inte i bra hållning så tappar du vikten

Tack tack tack, du tog mina ord! :bow: :bow: :bow:

Det finns ju mer sofistikerade övningar nu för tiden,
Yoga till häst...:D

Det behövs mer än bara koordinaion och styrka i hållningsmuskerlna för att hitta känslan och balansen i ridningen.
Jag saknade känslan av smidighet, balans och koordinations- förmåga när jag gick på gym. Så är det dessutom noll i själslig utveckling.
Det jag saknade fick jag genom att träna kampsport/Yoga. Andningen blir heller inte lika harmonisk på gym, -anser jag som provat alla varianter. :)

Jag har massor av övningar!

PM'a så kan jag skicka dig några övningar (beskrivande bilder).
:)

kand u inte PMa mig med!!

och ang. gymnastik till häst så körde jag det ofta som fram- och avskrittning när jag jobbade på ridskolan. ungarna älskade det! ibland körde vi hela passen, damsadel och voltigeövningar.. superviktigt, och nyttigt!

Finns det några bra och effektiva övningar man kan göra för att få en bättre sits och hållning i dressyren?
Säckar lite med axlarna, inte så bra... :smirk: Några tips?

:bow:

Istället för att tänka på att räta upp din rygg, så tänk på att öppna ditt bröst och balansera ditt huvud på din hals, så två snören var fästa vid dina öron och lyfta ditt huvud rakt upp.

Hälsning Maja

Mig med......

Jag slår också ett slag för Yoga - Smidighet, styrka och balans......:bow:

Om du lyfter rätt och tungt - så måste du andas med diafragman i tak med lyftandet, så det bölri rätt långsamt.

tyvärr så har tyvärr sällan instruktörerna tränat själva på nån högre nivå...

MEN envar bli ju salig på sin fason - det är inget fel med yoga.
Var och en får ju hitta sin väg

Senast ändrad:

Om du lyfter rätt och tungt - så måste du andas med diafragman i tak med lyftandet, så det bölri rätt långsamt.
Det är inte andningen rent tekniskt sett som jag ifrågasätter, utan harmonin och glädjen som uppkommer när man inte lyfter tungt...:D
Jag får inte samma känsla vid tunga lyft, om du förstår vad jag menar.

Över till något helt annat:
Bilder för den som vill nosa på yoga:
http://www.powerofyoga.com/yoga-postures.htm
Jag rekomenderar inte att göra hel brygga i början, man kan lätt skada sig ifall man saknar styrka och smidighet.
Andningen är det allra viktigaste i Yoga.

Yapp. Det har jag!
(kan inte öppna sånna tunga grejjor)

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar