Bättre hållning!

Sv: Bättre hållning!

Oj, det blir avancerat nu!

Om jag ska känna efter så vet jag med mig att jag har en tendens att falla fram, eftersom underskänkeln gärna trillar bakåt. Tycker det är jobbigt att bära upp axlarna och blir lite "säck-potatis-lookalike" plus att händerna gärna sjunker ner mot manken... :crazy:

sjutton, jag måste börja träna igen :crazy: :D

Magmuskler är superviktigt för hållningen! För att fixa axlarna kan man tänka ihop med skulderbladen, ist för att rulla bakåt. Spö i ryggen kan också vara bra, men man kan ju inte ge någon eftergift när man sitter så, så är ju dumt att rida för länge med det.. Lätt att man svankar också..

Det här är inte lätt, men att bara sträcka på sig och dra bak axlarna fungerar inte. Du blir stel i nacken och underarmarna och har du en känslig häst kommer h*n reagera direkt.

Kroppen strävar hela tiden efter jämnvikt och på hästryggen leder detta till: ngt dras bakåt = ngt annat åker fram.

När du hittar din balans kommer sitsen automatiskt att rätta till sig.
Här kommer ett konkret tips: Be ngn du litar på longera din häst, gärna med inspänningstyglar. Slå knut på tygeln och lägg upp stigbyglarna. Sitt sedan bara med armarna och benen hängande rakt ner helt avslappnade. När du känner dig trygg och i balans (du får inte knipa dig fast med benen) gå över till trav.

Nu kommer det bästa:bump: om du sitter och kutar nu kommer du skumpa av hästen:rofl:

Det här är bara en övning, men det bästa med den är att den är självinstruktiv.
Och du kommer att ha träningsvärk i muskler du inte visste att du hade.:)

Lycka Till! (om du provar vore det jättekul o höra hur det gick)

Glömde en viktig sak.
I den här övningen bör man sitta i en dressyrsadel.
Sedan kan du i traven ta tag i framvalvet med en hand i taget och försöka dra dig framåt nedåt i sadel. (korrigerar mellandelen)

så förutom att ständigt tänka på det, rulla "tillbaka" axlarna, envisas med att se kaxig ut på hästen, så skulle jag nog även försöka träna lite magmuskler om jag var du!

Tänk inte bara på hållningen när ni rider! :D det är mitt bästa tips! ---
ps min tränare nämnde även att jag skulle svänga överdrivet på höfterna när jag gick :D

Lägger man ihop det här så får man bra sits genom att gå omkring och svänga på höfterna och se kaxig ut! Det gillar jag.....:bump: :rofl:

Jag fortsätter och fundera på vad en annan tränare sa om att rida med 'hängrumpa' och 'putmage'. I kombination med ovanstående kommer jag nog att roa mina kollegor på jobbet rätt ordentligt. :rofl:

Kl

Jag tänker upp med bröstbenet, alt upp med tuttarna, och samtidigt försöker jag länga ut hela baksida rygg och rumpa så att allt blir rakt, inte svank. Man kan tänka bäckenben upp samtidigt, så att man inte svankar.

Om man strävar efter att ha den hållning som man vill att hästen ska ha, så tycker jag det blir bra. :idea:

Medvetenhet om den egna kroppen är steg ett; därefter kan man börja önska sig nåt av hästen. Är man inte själv lösgjord, rakriktad osv så lär inte hästen bli det.

Vad tror ni om det? :p
/Trötter

Om man strävar efter att ha den hållning som man vill att hästen ska ha, så tycker jag det blir bra. :idea:

Medvetenhet om den egna kroppen är steg ett; därefter kan man börja önska sig nåt av hästen. Är man inte själv lösgjord, rakriktad osv så lär inte hästen bli det.

Vad tror ni om det? :p
/Trötter

Jag tror precis som du. Så ovanligt :D

Många ryttare är väldigt korta i sina bröstmuskler och får därmed dålig hållning. Alltså dom muskler som sitter ovanför brösten, mot armvecken. Efter som att man alltid sitter med armarna framför sig, och även när man sitter vid datorn och dylikt.

Så mitt tips är att stretcha bröstmusklerna genom att stå i en dörröppning och hålla handlederna på dörrkarmen och sedan står du som att du skulle gå igenom dörren, då sträcker man ut dom. Gör det både högt och lågt, varje dag.

Det har i alla fall hjälpt mig väldigt mycket med min hållning.

Jo jag rider också så.. Hela jag återspeglas i hästen, även om mina hjälper ibland inte riktigt överensstämmer med hästens reakationer i dess kropp. Fast i stort gör de nog det.. hm

Utöver ridningen, gå till gymmet! :bump: :banana:

Mjao....beror på vad du menar med det :p

Sitta o flåsa i maskiner ger ju inte så mkt för ridningen, däremot träning med balansboll, vikter, gummiband och balansmatta, det kan jag hålla med om. Ren råstyrka har man väl som hästmänniska ändå.:angel: :D

Mjao....beror på vad du menar med det :p

Sitta o flåsa i maskiner ger ju inte så mkt för ridningen, däremot träning med balansboll, vikter, gummiband och balansmatta, det kan jag hålla med om. Ren råstyrka har man väl som hästmänniska ändå.:angel: :D

Å jo, kan man lugnt säga att det gör! Muskelträning i alla former ger väl bättre smidighet och styrka eller så har jag fattat all kunskap jag har fel...:p Visst blir man stark ändå av ridning och man blir ju inte en bättre ryttare av gymmet jst men man blir ju desto mer smidig och stark av att träna mer!

Å jo, kan man lugnt säga att det gör! Muskelträning i alla former ger väl bättre smidighet och styrka eller så har jag fattat all kunskap jag har fel...:p Visst blir man stark ändå av ridning och man blir ju inte en bättre ryttare av gymmet jst men man blir ju desto mer smidig och stark av att träna mer!

Vi har helt enkelt olika erfarenhet!

Statisk träning i maskin på gymmet är för mig bortkastad tid.

Jag rekommenderar det aldrig till någon.

Däremot lösa vikter, och ovan nämnda balansredskap, koordinationsträning i stallet (Göra allt likadant fast med andra sidan)
och jogging räcker gott och väl.

Allt är individuellt och måste anpassas för den enskilde men träning på gym ger inte den smidighet man söker, inte den styrka man vill åt.

Att vara stark, som ryttare, innebär att du har bålstabilitet, då skulle förvisso tyngdlyftning kunna komma in i bilden, som en övning med lagom mängd tyngder, eller bara för att kunna göra det upplyftet som tyngdlyftarna gör, de innehar ju en extremposition och den vinklingen av bäckenet kanske skulle passa några att träna på.

(Här kan man så smått börja träna på att sitta på huk med hälarna i golvet, det räcker de 25 första övningstillfällena) Bibehåll stabilitet och balans här och gå sen vidare med att lyfta dig uppåt, stadigt och utan att lyfta hälarna. Tilsätt sedan vikter efter hand.

Det var inte ridningen i sig som jag syftade på när jag sa att ryttare/hästmänniskor är starka/innehar råstyrka, det var alla morotsäckar, fodersäckar, mockning, drgaande av sadeldjord etc. som jag tänkte på. (Tänk bara vad en hinderbom väger)

Om man använder alla moment vid tunga lyft som träningstillfällen för koordination och balans vinner man mkt.

Men som sagt igen, vi ser alla olika på saken och har alla olika erfarenheter och läroprocesser. Jag tycker det blev en mkt intressant diskussion det här.

:bow:

Att träna på gym med vikter är inte statisk träning - utan rätt utförd dynamisk -isometrisk :D

Att träna med vikter på gym ger koordination
styrka i hållningsmusklerna
och lika bra bålstabilitet som en boll.

Vet jag väl inte om det är någon nackdel för ridningen direkt.:angel:

Det jag själv har haft mest nytta av som fd kroppsbyggare är just hållningen i ryggraden. När man lyfter vikter så måset man stå i fullständig balans i ryggraden för att 'isolera' den muskel man tränar.

Du kan aldrig lyfta havresäckar och bommar på det sättet

TS
- går du till ett RIKTIGT GYM så får du hjälp att träna dig till en "bra hållning", som sedan komemr att kännas naturlig för dig. Ta en soor kille som instruktör - de brukar vara snälla :D
vissa maskinställen har för ointresserade instruktörer som inte tränat själva och maskinerna passar inte alla kroppar - de säkerstälelr helelr inte hållningen vilket fria vikter gör. Står du inte i bra hållning så tappar du vikten

Senast ändrad:

Har man slutat med gymnastik till häst?
Kommer ni inte ihåg övningarna man fick göra på ridskolan?

Bensammanslagingar framåt o bakåt. Bra för balansen.
Veva med armar o axlar när man skrittar på lång tygel.

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar