Sv: Bättre hållning!
Å jo, kan man lugnt säga att det gör! Muskelträning i alla former ger väl bättre smidighet och styrka eller så har jag fattat all kunskap jag har fel...
Visst blir man stark ändå av ridning och man blir ju inte en bättre ryttare av gymmet jst men man blir ju desto mer smidig och stark av att träna mer!
Vi har helt enkelt olika erfarenhet!
Statisk träning i maskin på gymmet är för mig bortkastad tid.
Jag rekommenderar det aldrig till någon.
Däremot lösa vikter, och ovan nämnda balansredskap, koordinationsträning i stallet (Göra allt likadant fast med andra sidan)
och jogging räcker gott och väl.
Allt är individuellt och måste anpassas för den enskilde men träning på gym ger inte den smidighet man söker, inte den styrka man vill åt.
Att vara stark, som ryttare, innebär att du har bålstabilitet, då skulle förvisso tyngdlyftning kunna komma in i bilden, som en övning med lagom mängd tyngder, eller bara för att kunna göra det upplyftet som tyngdlyftarna gör, de innehar ju en extremposition och den vinklingen av bäckenet kanske skulle passa några att träna på.
(Här kan man så smått börja träna på att sitta på huk med hälarna i golvet, det räcker de 25 första övningstillfällena) Bibehåll stabilitet och balans här och gå sen vidare med att lyfta dig uppåt, stadigt och utan att lyfta hälarna. Tilsätt sedan vikter efter hand.
Det var inte ridningen i sig som jag syftade på när jag sa att ryttare/hästmänniskor är starka/innehar råstyrka, det var alla morotsäckar, fodersäckar, mockning, drgaande av sadeldjord etc. som jag tänkte på. (Tänk bara vad en hinderbom väger)
Om man använder alla moment vid tunga lyft som träningstillfällen för koordination och balans vinner man mkt.
Men som sagt igen, vi ser alla olika på saken och har alla olika erfarenheter och läroprocesser. Jag tycker det blev en mkt intressant diskussion det här.