Bättre hållning!

S

sunnyday

Finns det några bra och effektiva övningar man kan göra för att få en bättre sits och hållning i dressyren?
Säckar lite med axlarna, inte så bra... :smirk: Några tips?

:bow:

Sv: Bättre hållning!

sträcka på dig:idea: :p

Har haft samma problem, jag var bara tvungen att tänka på det varje gång jag rider så sitter det snart där...

Min tränare hade mig att rida med dressyrspöet bakom ryggen genom att hålla fast det i armvecken - svårt att förklara men det går bara att göra på ett sätt. Jag lovar man måste räta på axlarna för att det skall fungera:crazy:

Min tränare hade mig att rida med dressyrspöet bakom ryggen genom att hålla fast det i armvecken - svårt att förklara men det går bara att göra på ett sätt. Jag lovar man måste räta på axlarna för att det skall fungera:crazy:

Svankar du inte då?

Haha, vad smart. Då håller man ju armarna rätt med. Det ska jag testa:)

Tänk inte bara på hållningen när ni rider! :D det är mitt bästa tips!

Jag är en hemsk kutrygg och går och hänger med axlarna som jag bar på två tunga tyngder. Men iochmed ridningen har jag börjat sträcka på mig närhelst jag kommer att tänka på det, bak med axlarna, fram med bröstet, in med navel mot ryggraden. Något som är väldigt jobbigt i början men som kommer mer naturligt med tiden. först då blir det lättare att även få med en bra hållning i ridningen, när det sitter naturligt i ryggraden att sträcka på ryggen.

ps min tränare nämnde även att jag skulle svänga överdrivet på höfterna när jag gick :D

jag har samma problem, och för mig handlar det om att jag inte är tillräckligt stark i mellandelen, mage etc.

så förutom att ständigt tänka på det, rulla "tillbaka" axlarna, envisas med att se kaxig ut på hästen, så skulle jag nog även försöka träna lite magmuskler om jag var du!

Ja tyvärr sägs det fortfarande att man ska göra så, ta tillbaka axlarna eller rulla tillbaka dem, men då blir det också oftast en svankning .

Likadant att man ska ta IN magen..men då åker ju axlarna fram igen.

Prova gärna att ta NER axlarna och UPP magen istället.

Funkar!

oj, nu måste jag fundera! :o

jag brukar försöka tänka att jag ska komma tillbaka med axlarna bara, sen om jag rullar eller inet vet jag iofs knappt :D

tänker nog "ihop" (inte mycket dock) med skulderbladen och försöker få axlarna att hänga avslappnat ganska "lågt", så att bröstbenet automatiskt kommer uppåt/framåt. jag vill ju ha mitt "öga" i bröstbenet, så det måste ju kunna "se" ordentligt :D

är det fel tänkt?

Tänk att magen ska komma först, och sträck på dig, tänk på de hela tiden inga genvägar finns;)

tack för alla svar! ska genast börja tänka mig för. :P Hållningen har nog tyvärr mkt att göra med vad man jobbar med också..
Står oftast böjd över ett bord och då åker ju axlarna fram osv... Men jag ska träna på. :D

Det är jättebra att tänka på hur man för sig till vardags. Hur sitter du i en stol? När du sitter i soffan? När du går? Tänk på att alltid sträva efter en bra hållning även när du inte rider. Det har funkat super för mig!:idea:

oj, nu måste jag fundera! :o

jag brukar försöka tänka att jag ska komma tillbaka med axlarna bara, sen om jag rullar eller inet vet jag iofs knappt :D

tänker nog "ihop" (inte mycket dock) med skulderbladen och försöker få axlarna att hänga avslappnat ganska "lågt", så att bröstbenet automatiskt kommer uppåt/framåt. jag vill ju ha mitt "öga" i bröstbenet, så det måste ju kunna "se" ordentligt :D

är det fel tänkt?

Om du gör så, svankar du. Svankar du, om än väldigt lite trycker du undan hästens rygg och motverkar hästen att jobba med bakbenen.

Det är jättebra att tänka på hur man för sig till vardags. Hur sitter du i en stol? När du sitter i soffan? När du går? Tänk på att alltid sträva efter en bra hållning även när du inte rider. Det har funkat super för mig!:idea:

"Bra hållning" innebär inte alltid en för ridningen gynnsam position.

Att kunna svinga sitt bäcken symmetriskt, att ha kännedom om sina magmuskler och att kunna använda dem i alla riktningar, att andas rätt, att kunna föra sitt bäcken ovanpå sina sittben i alla riktningar och att skapa symmetriska mönster och rörelser, det är jätteviktigt, att bara sträcka på sig innebär för det mesta att skapa en spänning och att sluta andas.

tänk att du har en tråd som sitter fast i ditt huvud, och att den hela tiden "lyfter" upp dig. alltså ska du sträcka dig uppåt mot tråden så mycket du kan. då åker automatiskt bröstet fram, magen in och axlarna bak, eftersom man försöker komma så högt upp som möjligt hela tdien ;)

tänk att du har en tråd som sitter fast i ditt huvud, och att den hela tiden "lyfter" upp dig. alltså ska du sträcka dig uppåt mot tråden så mycket du kan. då åker automatiskt bröstet fram, magen in och axlarna bak, eftersom man försöker komma så högt upp som möjligt hela tdien ;)

Och så svankar man ;)

hm..
jag har analyserat alla mina bilder och kommit fram till att jag inte svankar, men det beror nog på att jag inte rider som jag "vill" utan har samma problem som trådskaparen..

hur ska jag tänka då?

Min tränare är fantastisk man som med små medel gör att man sitter som en prinsessa :love:
det finns ingen som han :bow:

hm..
jag har analyserat alla mina bilder och kommit fram till att jag inte svankar, men det beror nog på att jag inte rider som jag "vill" utan har samma problem som trådskaparen..

hur ska jag tänka då?

Men om du inte analyserar bilder utan känner efter? det kan ju handla om millimetrar och det är just dem som hästen känner, och det är just dem som är skillnaden mellan samling och bakbenen i Danmark.

:)

Har du en god andning under ridning?

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar