Bates och crown till samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

cactuspower

Trådstartare
Vad tror ni, kan en häst som har haft en Bates även tänkas ha en Crown sadel? Hur är dessa sadlar om man jämför, prisklass, kvalité och givetvis bommens utformning etc.

Sv: Bates och crown till samma häst?

Skulle kunna funka, både crown och bates har raka bommar
har testat en bates på min pålle, var nöjd med den, bra läderkvalite och så helt klart prisvärd

Det låter bra det :) Har en Bates till hästen nu, det är en dressyrsadel och modellen är Maestro. Men nu är jag inne på att skaffa en dressyrsadel från Crown med flairstoppning i och om jag ska skaffa en till hoppsadel blir nog det däremot en Bates igen, är nog mest inne på Momentum då tror jag. Någon som vet hur denna modell är? Jag vill gärna se mycket detaljbilder.

Även modeller av olika crown och bates sadlar. Sedan undrar jag hur kvalitén är på sadlarna om man jämför de med varandra?

Okej :) har du med flair eller ullstoppning? Några bilder på din sadel kanske, vill gärna se hur de ser ut under kåpan också om det är möjligt.

Har inga bilder men kan kanske ta några. Här är en länk till ett album där jag rider mammas häst i en annan äldre Crown dressyrsadel, vet dock inte modellen. Men den är oxå jättetrevlig.

http://www.pixbox.se/alb_show_id119411_page0.html

På båda Crown sadlarna är det som ett V som ena stropparna sitter i. Amerigo t.ex. kör med samma system. Det gör atts adeln inte glider fram lika lätt om man har en rund häst som har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget.

Tack för bilderna, tycker eran fjording ser så trevlig ut :)

Stroppsystemet låter jättebra, har själv en häst som inte är fet eller så men hon är lite bukig och därför vill gärna gjorden åka fram en bit (eller den förra ville det) . Har nu en Dyón Glen Gordon sadelgjord som är lite svängd vilket förhindrar detta. Men det låter jättebra och genom tänkt i alla fall :)

Vore jätte snällt om du hade möjlighet att ordna lite bilder :bow:

Ja, passar Bates kan Crown också tänkas passa. Beroende på vilken Bates/Crown modell så kan det ju skilja lite, men det är inte någon jättestor skillnad skulle jag inte vilja påstå....
Däremot tycker jag Crown är mer prisvärd och håller högre kvalitet än Bates.

Nu har jag tagit två bilder men de är för stora för att lägga upp, men jag kan maila dem till dig om du pm:ar din mail. :)

har ingen crown men har hört att folk är mycket nöjda med den! :)

Det låter bra det. De är väll i ungefär samma prisklass eller?
Om man tänker på de dyrare Bates och jmf med vad en Crown kostar? Jag ska nog få hjälp med utprovning utav en Crown slutet på sommaren :) . Trivs jag i den kanske jag köper en hopp av samma märke då, vill dock ha någon med mer stöd i tror jag.. annars verkar det ju även finnas bates som verkar bra.

De dyrare Bates som finns (Innova och Isabell) som kostar runt 17-18 000 håller samma kvalitet som Crowns sadlar för 10-11 000... Crowns dyrare sadlar är helt underbara... Dom har riktigt mjuk och fint läder, och passar den dig och hästen hade jag köpt en sån före Bates.

Man kan knappast jämföra Crown och Bates kvalitetsmässigt faktiskt. Bates är en betydligt bättre sadel.

Jag har både Bates CC och Bates Momentum och båda sadlarna har mkt bra läder och fint arbete

De dyrare Bates som finns (Innova och Isabell) som kostar runt 17-18 000 håller samma kvalitet som Crowns sadlar för 10-11 000... Crowns dyrare sadlar är helt underbara... Dom har riktigt mjuk och fint läder, och passar den dig och hästen hade jag köpt en sån före Bates.

Du kan väl omöjligt jämföra Bates med Crown och säga att crown har bättre läderkvalite :eek:

Jag jämför mina Bates med de Butet som jag bytte ut :angel:

Ja, passar Bates kan Crown också tänkas passa. Beroende på vilken Bates/Crown modell så kan det ju skilja lite, men det är inte någon jättestor skillnad skulle jag inte vilja påstå....
Däremot tycker jag Crown är mer prisvärd och håller högre kvalitet än Bates.

Eftersom du hävdar att det är så undrar jag vilken typ av garanti som Crown har på sina sadlar??

I min värld ;) så är det milsvidd mellan dessa två märken

Vad de har för garanti vet jag inte (hittar inget på hemsidan) men jag tror det är 1 år på hantverk och 5-10 år på bom (som det brukar vara)

Tycker inte Bates kan jämföras med Butet överhuvudtaget.... Och Bates kan inte heller mäta sig med de flesta engelska tillverkare enligt mig..
Vad tycker du är bättre med Bates?

Bates tycker jag inte är någon kvalite!
Finns flera stycken som har dessa i vårt stall (både hopp och dressyr) och lädret i dessa är inget att skryta med,trots ägarnas noggranna skötsel!
En brun Bates hopp med stora skav efter skänkeln.Ryttaren har använt sadeln ca 15ggr och ridit med MH läderstövlar.Vid vadklossen har all färg försvunnit mm.
Kvalite? Knappast!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka