Bates och crown till samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bates och crown till samma häst?

Med tanke på den bommen som sitter i och att lädret håller väldigt hög kvalite.

När det gäller hoppsadeln så tycker jag att den är fullt jämförbar med tex Butet och de andra.

Och ser man lite ute i världen så används den betydligt mer där.

Det är dessutom cair systemet i som inte läcker luft.

Vad de har för garanti vet jag inte (hittar inget på hemsidan) men jag tror det är 1 år på hantverk och 5-10 år på bom (som det brukar vara)

Tycker inte Bates kan jämföras med Butet överhuvudtaget.... Och Bates kan inte heller mäta sig med de flesta engelska tillverkare enligt mig..
Vad tycker du är bättre med Bates?

Eftersom jag haft både och dvs både Bates och Butet så anser jag att jag har en bra referensram.

Utomlands är dessutom Bates en sadel som används betydligt mer av de som rider stora klasser än vad den görs här.

Bates har livstidsgaranti på sina bommar och 5år på läder.

Jag rider upp mot 5st hästar dagligen och har haft min Bates sedan snart 4år. Det finns inte ett märke på den och ingen söm har släppt övht

Jag tycker att lädret är jämförbart med Butet och det är sen stor fördel att man själv kan ställa in bommvidden och fylla ut sadeln som man själv önskar. Cair är dessutom den enda luftstoppningen som inte läcker.

Den är inte hal utan har "trögare" skinn i sätet och vulstrerna.

Den är milsvidd ifrån andar Engelska sadlar tycker jag, de enda sadlarna som kan mäta sig med kvaliten är de franska

Bates tycker jag inte är någon kvalite!
Finns flera stycken som har dessa i vårt stall (både hopp och dressyr) och lädret i dessa är inget att skryta med,trots ägarnas noggranna skötsel!
En brun Bates hopp med stora skav efter skänkeln.Ryttaren har använt sadeln ca 15ggr och ridit med MH läderstövlar.Vid vadklossen har all färg försvunnit mm.
Kvalite? Knappast!

Då har de inte skött den öht :smirk:

Min är riden i i 4år på 5st olika hästar:

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/halmstadlb.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/IJ2W2410.jpg

Skall faktiskt ta bilder på båda mina Bates, men jag har rek denna sadel till många och alla är väldigt nöjda med sina med. Ingen har tappat färg som du säger :confused:

Vad är det då som är så speciellt med Bates bom?
Bates har livstidsgaranti på bommen för att den är utbytbar! Bara för att ett märke inte har livstidsgaranti på bommen betyder inte att den inte är bra. Dessutom har inte Bates 5 år på hantverk, utan bara ett år (som är standard) De har 5 år på sina cair-bossor.

Och vi har nog väldigt skilda åsikter om vad som är kvalitet... Franska sadlar håller enligt mig inte någon högre standard... Engelska sadlar däremot brukar vara i buffelskinn och liknande och är mjuka och underbart sköna. Franska sadlar har oftast antingen kalvskinn (inte särskilt slitstarkt) eller präglat läder (blir fult av slitage). Det är likadant med nya italienska märken som t.ex. Amerigo/Equipe... Fruktansvärt dyra, med dålig infärgning av lädret, och håller ingen vidare kvalitet, och framförallt inte med tanke på priset.

Har fått veta att man kan få inlägg i sadeln för att ex fylla ut på mitten för en häst med mer svängd rygg än bomen. Har du fått gjort detta nån gång och hur bra blir det?

Vad är din erfarenhet av cair-systemet? Vissa verkar tycka att det Flair (som man kan pumpa om och består av fyra luftkuddar) är bättre än Cair.

Om du haft cair har du då märkt nån märkt förändring i hästens rörelser eller ryggmuskler?

Enl hemsidan är bomen flexibel för att följa muskulaturens rörelser, hur mkt flex är det i den egentligen.

Har hört att Innovan är ytterligare föexibel i bomen, nåt du hört talas om?

Undersöker "luftsadel-marknaden" lite och är speciellt intresserad av Innovan, därav alla frågor :-)

Senast ändrad:

Man kan ju stoppa om en sadel så den passar en något rakare/mer böjd rygg än vad den egentligen är till för, men det är inga jättestora ändringar man kan göra (utan att hästen får ont i ryggen)
Alla bomsadlar av kvalitet är ju lite flexibla, men de är ju inte lika flexibla som t.ex. en bomlös, utan det märks knappt...

Kanske var otydlig. Man kan tydligen lägga in ilägg ovanför cair-panelerna för att få bomen mer svängd. Så här står det på bates hemsida:

"If you need to alter the balance of your saddle it is simply done through your retailer with the CAIR® Panel Insert System. Inserts are placed above the CAIR® Air Panels to increase the depth of the saddle panel where you need a little extra height, without compromising the performance of the Air panels themselves."

Senast ändrad:

Men det är samma som med vanlig stoppning, du kan fylla på lite här och där, men bommen måste ändå passar hästen hyfsat för att det ska bli bra.

Men om man kan "ändra formen på bomen" och ändå ha lika mycket plats kvar till stoppning (luft) så är det bates bra mkt mer anpassbara än en vanlig ullstoppad sadel. En ullstoppad kommer ju att bli hårdare där den är mer stoppad medan luftpanelerna fortsätter att ha samma lufttryck inuti. Men den kan ju inte vara helt åt skogen från början förstås.

Vad tycker du om Flair kontra Cair?

Vad är det då som är så speciellt med Bates bom?
Bates har livstidsgaranti på bommen för att den är utbytbar! Bara för att ett märke inte har livstidsgaranti på bommen betyder inte att den inte är bra. Dessutom har inte Bates 5 år på hantverk, utan bara ett år (som är standard) De har 5 år på sina cair-bossor.

Och vi har nog väldigt skilda åsikter om vad som är kvalitet... Franska sadlar håller enligt mig inte någon högre standard... Engelska sadlar däremot brukar vara i buffelskinn och liknande och är mjuka och underbart sköna. Franska sadlar har oftast antingen kalvskinn (inte särskilt slitstarkt) eller präglat läder (blir fult av slitage). Det är likadant med nya italienska märken som t.ex. Amerigo/Equipe... Fruktansvärt dyra, med dålig infärgning av lädret, och håller ingen vidare kvalitet, och framförallt inte med tanke på priset.

Hur många sadlar av märkerna CWD, Butet, Amerigo och equipe har du haft?? Det känns som om du inte har så stor erfarenhet av dessa sadlar.

Jag har haft Butet sadlar som är från -86 och de ser precis likadana ut som de nya. Jag tycker att du är ute och snurrar nu.

Men nyfiken är jag och undrar vilka sadlar du anser vara bättre än tex Butet och CWD??

Idag är all garanti enligt konsumentköplagen dvs 3år för fel.

Bommen är en flexbom på Bates sadlarna.

Har fått veta att man kan få inlägg i sadeln för att ex fylla ut på mitten för en häst med mer svängd rygg än bomen. Har du fått gjort detta nån gång och hur bra blir det?

Vad är din erfarenhet av cair-systemet? Vissa verkar tycka att det Flair (som man kan pumpa om och består av fyra luftkuddar) är bättre än Cair.

Om du haft cair har du då märkt nån märkt förändring i hästens rörelser eller ryggmuskler?

Enl hemsidan är bomen flexibel för att följa muskulaturens rörelser, hur mkt flex är det i den egentligen.

Har hört att Innovan är ytterligare föexibel i bomen, nåt du hört talas om?

Undersöker "luftsadel-marknaden" lite och är speciellt intresserad av Innovan, därav alla frågor :-)

Alla mina hästar trivs utmärkt med just flexbommen och de hästar som gått från en vanlig stel bom till Bates har hoppat betydligt bättre och med mer rygg.

Överlag så tycker jag att mina hästar trivs väldigt bra med dessa sadlar.

Cair jämfört med Flair är väl att jag vill vara helt säker på att det inte läcker luft. Jag är inte intresserad av att fylla på

Men om man kan "ändra formen på bomen" och ändå ha lika mycket plats kvar till stoppning (luft) så är det bates bra mkt mer anpassbara än en vanlig ullstoppad sadel. En ullstoppad kommer ju att bli hårdare där den är mer stoppad medan luftpanelerna fortsätter att ha samma lufttryck inuti. Men den kan ju inte vara helt åt skogen från början förstås.

Vad tycker du om Flair kontra Cair?

Cair blir ju inte mjukare, för lägger du i ett ilägg mellan bossan och bommen blir det ju hårdare där, och samma effekt kan du uppnå med en pad, eller en handduk. Och om man måste stoppa bossan så mycket att den blir hård måste man byta sadel ;)

Jag gillar varken flair eller cair...

Tack!

Har du erfarenhet av att gå från Passiers PS-bom till Bates?

Har du nån uppfattning om ifall bates är mer flexibel än passier i
bomen?

Har en mjukt stoppad Passier Optimum som jag tycker fungerar bra (men ska anpassas lite till i stoppningen). Provade en Wintec isabell idag och tyckte nog att det kändes och såg ut som att hästen kom igång bättre med bakbenen, men det är svårt att se uppifrån (speglar). Hon som stod på marken tyckte att det var märkbar skillnad (men inte revolutionerande kanske).
Isabellen låg dock väl långt bak med sina kilbossor och var i strl 18" (jag behöver max 17,5") så det var inte en helt rättvis provtur.
Är det möjligt att en Bates som passar kan upplevas bekvämare för hästen än en passier Optimum som passar, gör Cair-panelerna så stor skillnad?

Svåra frågor men jag bara spånar :p

Men det finns ingen bom (eller tja, kanske omega-sadlarna, har inte provat dom än) som är så mjuk att den anpassar sig riktigt efter hästen. Den kanske anpassar sig något (vilket bl.a. Sommersadlar gör, bommen är av mjuk plast) men det är inte mycket, det ska man inte tro...

Garantin är INTE 3 år enligt konsumentköplagen. Det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Gasrantin innebär att om en söm har släppt så får du den fixad utan kostnad, reklamation innebär att du får den endast fixad om det är något som har betydelse för sadelns funktion, och att den inte har blivit utsatt för vårdslöshet eller skada.

Jag har inte ägt varken Butet, CWD, Amerigo eller Equipe av olika orsaker. Största orsaken att de varken passar hästen eller att jag tycker dom är prisvärda. Butet är väl den bästa av franska sadlar, men jag tycker även den säljs till överpris. CWD, Amerigo och Equipe har jag sett så många beg exemplar av osm varit i dåligt skick (för att vara knappt använd och i den prisklassen). Jag lägger hellre 15-17 000 på en L&R i buffelskinn som är äckligt bra kvalitet på (har sett förhållandevis många exemplar som varit 10-15 år gamla, knappt skötta, och de ser helt nya ut), än att lägga nstan 30 000 på en Butet, CWD eller Amerigo som ser som skit även fast man sköter den pedantiskt.

Fler? någon som har en crown?

Har en Crown Warmblood (snarlik Jessican men lite annan kanal mellan bossorna, djupare säte och så), och jag är KÄR.. Hopplöst, hjälplöst förälskad :love:

Läderkvaliten är tiptop såvitt jag kan bedömma (den är ullstoppad), jag gillar som någon redan sagt stroppsystemet med främre gjorden fäst i/vid ortspetsen, och tja jag gillar hela sadeln, UTOM att det av någon anledning inte finns någon 'hållare' för stigläderflärpen som blir över.. Men det är också det ENDA jag har att klaga på! (möjligen priset då, plånboken kvider fortfarande i dödsångest..:devil: )

Men det finns ingen bom (eller tja, kanske omega-sadlarna, har inte provat dom än) som är så mjuk att den anpassar sig riktigt efter hästen. Den kanske anpassar sig något (vilket bl.a. Sommersadlar gör, bommen är av mjuk plast) men det är inte mycket, det ska man inte tro...

Denna bommen kan jag iaf böja ganska enkelt med handkraft, den är betydligt mer sviktande än andra sadlar. Detta märks betydligt mer när man hoppar och då lite högre hinder där kraven på bommen blir större

Garantin är INTE 3 år enligt konsumentköplagen. Det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Gasrantin innebär att om en söm har släppt så får du den fixad utan kostnad, reklamation innebär att du får den endast fixad om det är något som har betydelse för sadelns funktion, och att den inte har blivit utsatt för vårdslöshet eller skada.

Läs igen om garantin igen så ser du att ingen garanti omfattar vårdslöshet. Garanti är i princip samma som konsumentköplagen. Att sedan vissa ger längre tid än de 3åren är ju bara att tacka och ta emot. Men släpper en söm under dessa 3år så är det fabrikatisonfel om nu sadeln inte utsatts för vårdslöshet, men å andra sidan så gäller ingen garanti då!

Jag har inte ägt varken Butet, CWD, Amerigo eller Equipe av olika orsaker. Största orsaken att de varken passar hästen eller att jag tycker dom är prisvärda. Butet är väl den bästa av franska sadlar, men jag tycker även den säljs till överpris. CWD, Amerigo och Equipe har jag sett så många beg exemplar av osm varit i dåligt skick (för att vara knappt använd och i den prisklassen). Jag lägger hellre 15-17 000 på en L&R i buffelskinn som är äckligt bra kvalitet på (har sett förhållandevis många exemplar som varit 10-15 år gamla, knappt skötta, och de ser helt nya ut), än att lägga nstan 30 000 på en Butet, CWD eller Amerigo som ser som skit även fast man sköter den pedantiskt.

Har du ingen egen erfarenhet av dessa sadlar så tycker jag inte man skall uttala sig om hur de är i kvalite.

Och i ärlighetens namn hur många CWD har du verkligen sett?? Med tanke på att de bara sålts under väldigt kort tid i Sverige. Du skriver att du sett många ex av dessa och jo jag vill veta var för jag har inte hittat ett enda sådant beg exemplar än!!

Sköter man sin Butet sadel rätt så är det inget slitage alls på dem och absolut inte färgslitage :smirk:

Tack!

Har du erfarenhet av att gå från Passiers PS-bom till Bates?

Har du nån uppfattning om ifall bates är mer flexibel än passier i
bomen?

Har en mjukt stoppad Passier Optimum som jag tycker fungerar bra (men ska anpassas lite till i stoppningen). Provade en Wintec isabell idag och tyckte nog att det kändes och såg ut som att hästen kom igång bättre med bakbenen, men det är svårt att se uppifrån (speglar). Hon som stod på marken tyckte att det var märkbar skillnad (men inte revolutionerande kanske).
Isabellen låg dock väl långt bak med sina kilbossor och var i strl 18" (jag behöver max 17,5") så det var inte en helt rättvis provtur.
Är det möjligt att en Bates som passar kan upplevas bekvämare för hästen än en passier Optimum som passar, gör Cair-panelerna så stor skillnad?

Svåra frågor men jag bara spånar :p

Personligen så tycker jag att Bates känns mer flexibel. Cair gör mkt för hästen och därför tror jag att hästen gillar den bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
808
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka