Bates och crown till samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bates och crown till samma häst?

Cair blir ju inte mjukare, för lägger du i ett ilägg mellan bossan och bommen blir det ju hårdare där, och samma effekt kan du uppnå med en pad, eller en handduk. Och om man måste stoppa bossan så mycket att den blir hård måste man byta sadel ;)

Jag gillar varken flair eller cair...

Nej du har fel!

Man lägger inte inläggen under luftkudden utan närmst bommen dvs bossorna är precis likadana som innan och dessa inlägg påverkar inte dem alls. Går inte att jämföra med pad eller handduk :smirk:

Luftkuddarna är fortfarande mot hästen, inte inläggen!

ALLA bommar kan man böja, och Bates är inte mer flexande än t.ex. Somemrs sadlar. De är inte så speciella som de låter...
När det kommer till att en söm har släppt så går det på tillverkarens garanti, men om garantitiden har utgått så kan man endast reklamera om det har någon betydelse för funktionen. Vårdslöshet (för att kunna reklamera, är det inom garanti-tiden så är det lite annorlunda) är t.ex. om du skulle tappa sadeln i golvet från en halv-1 meters höjd. Så vårdslöshet behöver inte vara att man slängt sadeln i golvet och hoppat på den, det mesta räknas som vårdslöshet.

Jag HAR erfarenhet från dessa sadlar, har provat dom och känner folk som har, och även sett många begagnade. Bara för att jag själv inte velat punga ut 30 papp för en dålig sadel så behöver ju inte det betyda att jag inte har någon erfarenhet av dom, det betyder bara att jag har dålig erfarenhet av dom. Sen om jag har ägt en själv i 10 år eller om en person jag känner har ägt sin i 10 år spelar ju ingen som helst roll. Jag gör en bedömning i alla fall. Bara för att du inte håller med mig betyder inte att jag har fel och att CWD, Butet, Amerigo och Equipe är de bästa sadlarna som finns.

Tror du att alla som har CWD säljer dom på annonssidorna? Jag har sett dom i butiker, genom bekanta, utländska annonssidor osv. Och bara för att dom inte sålts i Sverige under så lång tid betyder inte att de inte finns. Första CWD-sadeln jag såg var för några år sen. (båda nya och beg) Sammanlagt har jag väl sett 10-15 ex iaf, och är det så bra kvalitet borde inte alla ha sett ut som skit, och alla borde inte haft såpass dåligt läder.

Och läs vad jag skriver!
Jag SKREV att iläggen placeras mellan bommen och bossan. Bara för att DU inte känner att det blir hårdare just där när du känner med handen så känner hästen det när den har en ryttare i sadeln som den måste släpa runt på i en timme eller mer. Det är precis samma effekt som att lägga en pad eller handduk under (eller stoppa om bossan). Inget speciellt med andra ord!

Bates är inte guds gåva till hästarna. Det är en fullständigt ordinär sadel på alla sätt och vis.

ALLA bommar kan man böja, och Bates är inte mer flexande än t.ex. Somemrs sadlar. De är inte så speciella som de låter...
När det kommer till att en söm har släppt så går det på tillverkarens garanti, men om garantitiden har utgått så kan man endast reklamera om det har någon betydelse för funktionen. Vårdslöshet (för att kunna reklamera, är det inom garanti-tiden så är det lite annorlunda) är t.ex. om du skulle tappa sadeln i golvet från en halv-1 meters höjd. Så vårdslöshet behöver inte vara att man slängt sadeln i golvet och hoppat på den, det mesta räknas som vårdslöshet.

Detta får stå för dig!

Hur många 130-140cm banor har du ridit?? Hur många 2m nedhopp har du hoppat??

Inte förens man har gjort detta så vet man hur bommen tar upp vikt!

Och den garantin som säljaren ger på sadeln omfattar INTE heller vårdslöshet utan i princip är det exakt samma som köplagen reglerar!

Jag HAR erfarenhet från dessa sadlar, har provat dom och känner folk som har, och även sett många begagnade. Bara för att jag själv inte velat punga ut 30 papp för en dålig sadel så behöver ju inte det betyda att jag inte har någon erfarenhet av dom, det betyder bara att jag har dålig erfarenhet av dom. Sen om jag har ägt en själv i 10 år eller om en person jag känner har ägt sin i 10 år spelar ju ingen som helst roll. Jag gör en bedömning i alla fall. Bara för att du inte håller med mig betyder inte att jag har fel och att CWD, Butet, Amerigo och Equipe är de bästa sadlarna som finns.

Visst spelar det roll om du själv har ägt den eller inte, det säger väl sig självt. Du kan omöjligt veta hur personen sköter sin sadel. Visst de kan säga att de gör så eller så men du kan aldrig vara säker!

Butet årsmodell-86 dvs den är 21år gammal!!!

butet4.jpg

butet1.jpg

butet2.jpg

butet5.jpg

butet6.jpg

Så här och många med den är min uppfattning om hur Butetsadlarna brukar se ut.

Jag har faktiskt inte en aning om hur din vänner sköter sina för att få dem att tappa färg etc

Tror du att alla som har CWD säljer dom på annonssidorna? Jag har sett dom i butiker, genom bekanta, utländska annonssidor osv. Och bara för att dom inte sålts i Sverige under så lång tid betyder inte att de inte finns. Första CWD-sadeln jag såg var för några år sen. (båda nya och beg) Sammanlagt har jag väl sett 10-15 ex iaf, och är det så bra kvalitet borde inte alla ha sett ut som skit, och alla borde inte haft såpass dåligt läder.

Grattis att du lyckats se så många CWD under dessa fåtal år sadeln funnits i Sverige. Jag har faktiskt inte lyckats att se någon förens nu under detta året och förra året trots att jag både tävlar elittävlingar i Sverige och internationelle tävlingar utomlands :smirk:

Och läs vad jag skriver!
Jag SKREV att iläggen placeras mellan bommen och bossan. Bara för att DU inte känner att det blir hårdare just där när du känner med handen så känner hästen det när den har en ryttare i sadeln som den måste släpa runt på i en timme eller mer. Det är precis samma effekt som att lägga en pad eller handduk under (eller stoppa om bossan). Inget speciellt med andra ord!

Bates är inte guds gåva till hästarna. Det är en fullständigt ordinär sadel på alla sätt och vis.

Sadeln blir inte hårdare i stoppningen vad du än säger!! Det är endast en förhöjning av bommen och påverkar INTE luftkuddarna över huvudtaget!!!

Sedan har du ju faktiskt ratar varenda sadel som finns så att du ratar Bates förstår jag faktiskt

*knapplån*

Intressant att det kom upp en diskussion i alla fall även fast ni inte verkar vara ett dugg överens vad som är bäst för hästarna :D . Jag har en Bates nu och är väldigt nöjd med den men som det ser ut om en Crown passar så kommer jag antagligen gå över till en sådan dressyrsadel. Däremot så har jag bestämt mig för att ekonomin nog inte är fullt tillräcklig just nu så jag avvaktar nog men en hoppsadel ett par månader, och om det sedan kommer bli en crown eller en bates får framtiden utvisa, men Någon utav de märkena blir de nog.

Jag tror inte att någon utav sadlarna är dålig i kvalitén osv (tvärt om) och för de pengarna som de ändå kostar så förväntar jag mig kvalité. Däremot var jag intresserad av hur de var i jämförelse men där verkar ni ju ha väldigt delade åsikter.

Själv så tror jag att det är olika vad olika hästar trivs med för slags stoppning osv. och därför så tycker jag att man ska prova sig fram. Jag har en häst som har fungerat bra att rida med både vanlig traditionell ullstoppning, cair och flair. Har inte märkt så stor skillnad på henne utan jag tror att det väsentligaste är att sadeln ändå passar hästen i övrigt. Men själv är jag nog mest inne på flairsystemet ändå. Kommer få hjälp av en 'L.H' från Skåne att prova sadel i Augusti troligen, ska bli spännande och vi får då se vad det blir för någon :)

Tills vidare nu när plånboken fortfarande är relativt t.o.m fortsätter jag och rider på i min Bates Maestro som faktiskt funkar fin fint just nu.

Riktat specifikt till dig som rider i Bates sadlar då :) vilka modeller har du? Jag vill i vilket fall ha en sadel som man sitter bra och stadigt i (om jag någon gång ska våga hoppa några små hinder :D ) och som har hyfsat med stöd.

Jag har Bates close contact och Bates momentum. Lika bra båda två, dock är momentum skönare i sätet

Jag har inte hoppat en enda 130 bana faktiskt. Men det påverkar ju inte vad jag tycker om sadlarna. Men o du tycker det är ett hållbart argument, har du genomfört studier vilka bomamr som tar upp stötar bäst?

Nej, det spelar ingen roll om jag själv har ägt en sadel eller inte. De personer som jag känner med ovannämda sadlar VET jag sköter dom, för jag har sett dom putsa, putsa, putsa... Och du missade tydligen hela min poäng i ett tidigare inlägg: En riktigt bra kvalitetssadel behöver man knappt putsa, den håller sig fin ändå.
Dessutom gällde inte detta främst Butet, utan främst CWD,Amerigo och Equipe. Butet håller högre kvalitet än de ovan (som jag skrivit i tidigare inlägg) men jag tycker fortfarande inte att Butet kan mäta sig med engelska kvalitetssadlar.

Jag hjälper många med sadlar, har besökt många stall, och då ser man alla möjliga sadlar. Och iom vilken sadelnörd jag är :D så gillar jag att kolla på folks sadlar. Att du inte ser några på tävlingsbanorna tycker jag inte är så konstigt, alla tävlar inte elittävlingar, och är man på en tävlingsplats brukar väl inte det första man tänker på är vad folk har för sadlar?

Tänk efter en stund, det är ju klart att det påverkar stoppningen om du lägger nåt mellan bommen och stoppningen. Om det inte påverkar så är bommen så mjuk att den är böjlig som en flexicurve, och det är den inte.

Har jag ratat varenda sadel som finns? Det var något nytt.... Finns jättemånga sadlar jag gillar, och jag har inte ratat Bates, jag säger bara att jag föredrar andra märken framför Bates.

Läs själv så kanske du förstår bättre ang Bates system att fylla ut och deras flexibom

http://www.cairpanelsystem.com/flash.htm

http://www.wintec.net.au/easyChangeGulletSystem/

If you need to alter the balance of your saddle it is simply done through your retailer with the CAIR® Panel Insert System. Inserts are placed above the CAIR® Air Panels to increase the depth of the saddle panel where you need a little extra height, without compromising the performance of the Air panels themselves.

En sadel med så pass fint skinn som tex CWD behöver smörjas liksom Butet gör man inte det så torkar lädret ut! Dessa sadlar är gjorda i ett länder som inte blir halt vilket är väldigt vanligt på de engelska sadlarna.

Skulle aldrig i hela mitt liv ge mig ut på en terräng med en hal sadel :crazy:

Tja jag vet inte riktigt jag brukar iaf titta på utrustningar på tävling och jo jag anser att om man rider på högre nivå så har man oftast högre krav på sadlar.

Jag vet faktiskt inte en enda "skogsmulle" som lagt 30'kr på en sadel, möjligen så har de köpt beg men då har de sadlarna ridits i rätt så hårt innan och antagligen på väldigt många olika hästar.

Och du jag har en mkt fin kvalitetssadel från ett väldigt känt märke som görs i England och tja jag vet inte om jag tycker att det skinnet är så mkt finare än just Bates även fast denna anses som Englands finaste märke

Jag vet faktiskt inte en enda "skogsmulle" som lagt 30'kr på en sadel, möjligen så har de köpt beg men då har de sadlarna ridits i rätt så hårt innan och antagligen på väldigt många olika hästar.

Den här tråden spårade ur för länge sen. Men nog fasiken finns det skogsmullar som lägger pengar på sina hästars sadlar. Nu har jag noll koll på just Butet, aldrig ens tittat på en irl. Och jag är glad om jag slipper lägga 30' på en sadel, men jag la 24' på två sadlar härommånaden. Till en fyraåring, som kommer vxa ur dem. Och jo de var nya, helt sonika för de inte fanns att hitta på begmarknaden, tyvärr.

Men att hobbyryttare aldrig lägger stora summor på sadel/sadlar är fel, sen är det ju inte heller så att en sadel för 30 K nödvändigtvis är ett dugg bättre/sämre än den för 15 t ex.

Tja kanske inte sadeln man måste vänta på så länge och som ligger i den prisklassen. Butet kan ta ut så högt pris för sina sadlar eftersom det ligger mkt jobb bakom. Dessutom så är det väldigt bra hållbarhet på dem och de inbringar högt andrahandsvärde.

Se bara på min Butet från -86 i bilderna ovan

Och njä jag vet inte om "skogsmullar" köper just en sadel som tex Butet som är så extremt hoppinriktad

Nu var det inte märket utan ekonomipåståendet jag reagerade på.

Vad gäller din sadel från 86 så jo jag har sett bilderna, men faktiskt så - no ofence - men jag känenr lite 'jaha och?'. Visst är sadeln i fint skick för sin ålder. Men enligt min ringa erfarenhet handlar det om skötsel lika mycket som kvalitet. Ponnyernas sadlar från 70-talet mötte 90-talet i tip-top skick.

Jag har bytt in 7 år gammal sadel i 'mellanprisklass' (12 K ny), som sadelmakaren trodde var 6 MÅNADER gammal tills jag talade om hur gammal den var. En 10 år gammal appaloosa sålder jag för mer än jag köpte den för (då 4 år gammal).

Skötsel är A och O. Sen spelar kvaliten in med - givetvis, en 'skitsadel' från Hööks/börjes för 1 - 2000 kr kan man bibehålla skicket på till stor del med skötsel, men man kan liksom inte ta bort att det syns att det inte är bra läder.

Men det finns bra läder och bra hantverk i andra sadlar än Butet.

Sen tvivlar jag inte på att sadeln är bra, men det är inte det det handlar om i det vi diskuterar nu.

Köpte faktiskt en wintec pro hopp idag. hästen verkade helt tillfreds och den var även helt ok att dressyra i. Dessutom är priset oslagbart. Tänke att jag behöver en hoppsadel (till kavalettiskutt och skogsridning) mer än en ny dressyrsadel och är nyfiken på cair så varför inte testa en wintec. Trodde aldrig jag skulle köpa en syntetsadel men nu är jag väldigt glad och nöjd.

Hur som. När jag var i butiken frågade jag ang flexibiliteten och försäljaren visade då på hur sadeln är lite flexibel på diagonalen. Det var klart märkbart när jag vred på den (kunde även känna det när jag satt på hästen). Vet inget om märket du jämför med ovan men den är definitivt mer vridbar än mina passier med PS-bom.

Vad gäller din sadel från 86 så jo jag har sett bilderna, men faktiskt så - no ofence - men jag känenr lite 'jaha och?'. Visst är sadeln i fint skick för sin ålder. Men enligt min ringa erfarenhet handlar det om skötsel lika mycket som kvalitet. Ponnyernas sadlar från 70-talet mötte 90-talet i tip-top skick.

Jag besvarade påståendet att Butet skulle tappa färg och se för**liga ut enl DK trots att de sköttes superbra. Detta är jag väldigt tveksam till och därför lade jag in bilderna. Sadeln på bilderna har dessutom funnits på försäljningsstall och ridits i på mer än 4st hästar varje dag tills jag fick den. Jag har också använt den till 4st hästar och tävlat med den i fälttävlan i mkt dåligt väder och ridit emd den i havet etc.

Jag har inte sett så många dåliga Butet sadlar som DK hävdar!

Är bomformen likadan på caprilli CC och Momentum? Tycker det ser ut som att momentum är rakare, även att de nyare caprilli cc ser rakare ut i bommen än lite äldre caprilli cc.

Jag är lite intresserad av att prova en Elevation nämligen, och momentum och den är väll samma.
Den hästen har Butet i dag, men efter breddning av bommen tycker jag att den blev mer åt det svängda hållet, och hästen behöver en med rak bom.

Hmm, blev lite rörigt, men tacksam för svar, råd!

Ja de är rakare idag än förr. Jag tycker dessutom att Momentum/Elevation är rakare än CC.

Red lektion i Wintec:en idag och den funkar super. Jag är SÅÅÅ nöjd, trodde inte att det gick att få en bra sadel till det priset.
Går utmärkt att länga lädren lite och markarbeta i den, ingen risk för stolsits. Kanske får bli en i läder så småningom men för tillfället är jag mer än tillfreds, equisuaden ger utmärkt grepp. Faktiskt rätt skönt med en sadel som inte kostar en förmögenhet och man måste vara överförsiktig med för att inte råka repa den.

Säger bara :bump::bump::bump::love:

Att du inte känner skogmullar som inte lägger 30'kr på en sadel betyder liksom inte att de inte finns.
Jag vet att många tävlingsryttare har djävligt svårt att tro att även skogsmullar är kunniga om hästens ve och väl, dess utrustning, hälsa, hovvård osv osv. Vi tom försäkrar våra hästar;). Att vara aktivt tävlande är inte på något sätt en garanti för den saken.
Och om nu en 30'kr sadel är så outstanding så ska den väl tåla att det ridits hårt i den och på väldigt många hästar. Eller går de sönder då?
Och nej, JAG har inte lagt 30.000 på en sadel men väl 33'kr på två

Att du inte känner skogmullar som inte lägger 30'kr på en sadel betyder liksom inte att de inte finns.
Jag vet att många tävlingsryttare har djävligt svårt att tro att även skogsmullar är kunniga om hästens ve och väl, dess utrustning, hälsa, hovvård osv osv. Vi tom försäkrar våra hästar;). Att vara aktivt tävlande är inte på något sätt en garanti för den saken.
Och om nu en 30'kr sadel är så outstanding så ska den väl tåla att det ridits hårt i den och på väldigt många hästar. Eller går de sönder då?
Och nej, JAG har inte lagt 30.000 på en sadel men väl 33'kr på två

Säger det igen titta på min sadel från -86 riden i på minst 4st hästar varje dag.

Och nej bara för att sadeln inte är dyr så betyder det inte nödvändigtvis att den är illa för hästen, eller hur??

Och nej jag anser inte det vara nödvändigt för en som inte tävlar att ha en utpräglad hoppsadel som tex Butet, det är onödigt och dessutom är den väldigt flat.

Var någonstans läser du att de skulle vara icke hästkunniga för att de inte tävlar?? Finns säkert de som inte kan så mkt om sin häst som tävlar också!

Men en investering på 30'kr för att kanske rida ett par ggr veckan eller rida ut (min ben. på skogsmulle) är ju rätt överdriven. Samma sak om man skulle köpa den största bilen och pendla ensam till jobbet varje dag och samtidigt vara ensamstående. Jag skulle absolut inte göra det iaf!

Jag vill inte ens tänka på vad jag lagt ut på sadlar har 5st hemma :crazy:

Jag har faktiskt använt min Bates CC som dressyrsadel i fälttävlan ett par ggr :D

utmärkta att markarbeta i :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka