Bates och crown till samma häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bates och crown till samma häst?

Så det är DU som bestämmer vad som är en bra hoppsadel och vad som inte är det? Det är enligt DIG och DINA åsikter vi ska gå efter om vi tänker köpa en hoppsadel? Du har aldrig tänkt på att vissa GILLAR ett flat säte, oavsett om dom rider dressyr eller hoppar 130, och vissa gillar ett djupt säte oavsett om dom rider dressyr eller hoppar 130.

Jag har en måttbeställd, extra framskuren med extra stora kåpor utan så jättestora stöd (kan plocka av dom om jag vill) med ett väldigt flat säte (dock kanske inte så flat som Butets, men nästan). Jag har en haflinger som jag definitivt inte kommer hoppa 130 banor med, men jag vill ändå ha en bra sadel som passar honom och som funkar för våra småskutt.

Sen så vill jag ha "proffsens" sadel om den passar mig. Gillar jag en sadel och den passar hästen kommer jag köpa den oavsett om den kostar 10 000 eller 25 000. Bara för att elitryttare rider i samma sadel betyder inte att jag som inte rider OS ska ha en sämre sadel. Jag bryr mig lika mycket om min häst som elitryttarna gör. Du kanske inte gör det, men alla är vi ju olika...

Och förresten, vad är din definition av en skogsmulle? Skulle vara intressant att höra....

Tja jag tycker nog att ren hoppsadel är de som är som tex Butet, Hubertusen är inte extrem med tanke på stöd etc och jo den ena hästen jag tävlar har en sådan och jo jag gillar den väldigt mkt.

Njä jag tycker kanske att man inte behöver en sadel som är måttsydd eller extra framskuren inga stöd alls och väldigt flat etc det menar jag med hoppsadel. Dessutom så är tex Butet uformad för att ta upp stötar i extrem landning vilket många andra märken inte är.

Och nej jag anser mig inte behöva den allra extremaste dressyrsadeln utan jag rider den dressyren jag behöver i min Wellington. Finns ingen anledning för mig att ha *proffsens* sadel

Så det är DU som bestämmer vad som är en bra hoppsadel och vad som inte är det? Det är enligt DIG och DINA åsikter vi ska gå efter om vi tänker köpa en hoppsadel? Du har aldrig tänkt på att vissa GILLAR ett flat säte, oavsett om dom rider dressyr eller hoppar 130, och vissa gillar ett djupt säte oavsett om dom rider dressyr eller hoppar 130.

Jag har en måttbeställd, extra framskuren med extra stora kåpor utan så jättestora stöd (kan plocka av dom om jag vill) med ett väldigt flat säte (dock kanske inte så flat som Butets, men nästan). Jag har en haflinger som jag definitivt inte kommer hoppa 130 banor med, men jag vill ändå ha en bra sadel som passar honom och som funkar för våra småskutt.

Sen så vill jag ha "proffsens" sadel om den passar mig. Gillar jag en sadel och den passar hästen kommer jag köpa den oavsett om den kostar 10 000 eller 25 000. Bara för att elitryttare rider i samma sadel betyder inte att jag som inte rider OS ska ha en sämre sadel. Jag bryr mig lika mycket om min häst som elitryttarna gör. Du kanske inte gör det, men alla är vi ju olika...

Och förresten, vad är din definition av en skogsmulle? Skulle vara intressant att höra....

Jag betackar mig för påhopp, det är VÄLDIGT onödigt!!!

Och nej jag anser INTE att man behöver ha samma krav på en sadel om man skogsmullar som en som åker hela världen runt och tävlar i svår hoppning. *sorry* där skiljer vi oss åt rejält men det kanske har med erfarenhet att göra när det gäller sådant tävlande vad vet jag!!

Och VAR har jag skrivit att NI skall köpa en specifik sadel??

Och NEJ jag anser inte att man behöver ha en måttsydd sadel efter dig själv för att ens tävla på regional nivå. Och NEJ detta betyder INTE att en sadel inte skulle passa din häst. Och det finns INGET som säger att man måste ha en sadel som passar till 100%

För oavsett så är det ALLTID DITT sätt att rida som avgör hur hästen mår och hur hållbar den blir oavsett om det är ryggen eller benen, En sadel är knappast det avgörande för hur du bryr dig om dina hästar!!

Passier är ju inte riktigt en flexibel sadel. Tyska sadlar i allmänhet är tunga och hårdare än t.ex. engelska sadlar. Av alla bommar jag känt på är inte Bates/Wintec något speciellt, utan helt ordinära sadlar.

Jadu detta vet du då bättre än hela övriga välden och de är absolut inte kända för sin flexibom :angel:

´
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang. Tror du att alla som köper en sadel för 30 papp isf köper en Butet eller en hoppsadel ens för den delen? Och varför skulle en skogsmulle inte gilla ett flat säte?

Nu skrev jag ang Butet och ingen annan sadel och nej de är inte de allra skönaste sadlar att sitta i om man skogsmullar eftersom de är tillverkade för hoppning och lättsitts

*kl*
Nu diskuteras det annat än ursprungsfrågan, jag låser tråden och ber er fortsätta diskussionen i ny tråd eller i någon av de befintliga sadeltrådarna.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka