Bates Innova

Sv: Bates Innova

jamen vadå!

gillar man sadeln så får man väl byta till en häst som passar sadeln!!
:D:D:D

:rofl: :rofl:
Det har du ju visserligen rätt i :angel:, får isåfall be ägarna köpa den till mig o sen lägga den på alla andra hästarna!:D :rofl:

Att skänklarna åkte bak var ett av problemen jag upplevde när jag provade extenden på hästen. Det var inte alls samma sak som att prova den på sadelbocken. Så passar innovan ge de små stöden en chans och hoppa upp, de känns inte speciellt små när man sitter på hästen.

Jag har Innovan men stora stöd stl "1".

När jag provred "0" med små stöd så hade jag det här problemet med att skänklarna åkte tillbaka men med den modellen jag köpte så händer inte det. Jag är ca 170 lång kan tilläggas.

Angående lädret så är det inte det bästa. Gillar verkligen inte mockat :/
Jag smörjer efter nästan varje gång jag har ridit med lite fett, då är den inte hal nästa gång man sitter upp och ska rida iaf :p

Lite bilder: http://www.pixbox.se/pic_show_id12723159.html

Alla bilder är inte med Innovan ska kanske sägas.

Tyvärr hade hon inte med sig ngn bates :(, o vi hittade inte iheller ngn sadel till Tiramisu:crazy:, dock hittade vi till lilla Kiara ialf :D (Jaguar XKC :love: )

vad synd! hoppas du hittar en sadel då!

själv väntar jag på sadeln, men ska fota när jag får den så får vi väl se hur den ser ut till häst också :) (ska ju bara prova dock)

jag har innovan hemma nu.
jag tycker materialet nästan känns som syntet att ta på.
är den i läder eller syntet? blev nästan osäker.

Jag har haft min bates innova i ungefär två månader. Jag upplver inte att den är hal. men det är inte bästa kvaliten på lädret, men man kan som sagt inte få allt. Provred en extended när jag provade ut sadel. Det funkade inte alls då jag e 1.78 lång. Sadelutprovaren sa att den är gjord för främst korta personer. Tycker att innvovan e en bra sadel, man får väldigt bra stöd, den har stor anläggnings yta. Och framför allt! Det går att byta koppjärn:d

har tagit bilder. lägger ut dom här sen!
har bates innovan hemma nu på prov

här är bilder...Kom gärna med synpunkter hur sadeln sitter osv! jag har ljusat upp vissa bilder kraftigt. men den mörka (svarta) hästen är det som ska ha ny sadel. han är skitsvår med sadlar. jag blir ju så hemmablind så jag blir så fövirrad när det gäller detta :o

det är innovan med mindre stöd (väntar på dom stora, men passar sadeln inte hästen så kvittar det ju iaf..) ska vara sits 18 (så sitsen ska inte va för liten för mig) just nu sitter normal mot vid järn i.
det går lite upp i luften baktill dvs lättar upp från ryggen lite tidigt, testade på båda kusar o den låg likadant på båda, men den ska kanske göra det?? den bruna hästen fick vara provhäst när jag skulle testa o sitta i den då jag inte ville slänga mig upp på hingsten utan stigläder bland dom andra kusarna. jag satt i den i skritt, typ några meter trav. svårt o känna hur den känns utan stigläder men hästen som inte ska ha den verkade överpositiv iaf.

slänger även in några bilder på wintec isabell werth.
min sadel som jag har hemma liggandes som jag ej använder på den svarta och vill inte använda, men ni kan se hur den ligger.

bilder innova svarta hästen

bilder wintec isabell werth svarta hästen

bilder innova bruna hästen

Jag tycker att det ser ut som att sadeln är för liten för dig, första bilderna ser hyfsade ut men när du börjar rida så hamnar alldeles för långt bak i sadeln... Är det stöden som trycker dig bakåt? Ser nästan ut som det...

Senast ändrad:

såg det också på bilderna (men det kändes inte när jag red dock). ändå är det en 18. och mina andra sadlar är 17 så igentligen borde jag fått bättre plats i en 18. (tycker man)
kan ju vara stöden eftersom det inte direkt syntes vid stillastående, mest i rörelse.
känd emig lite obalanserad utan stigläder, vet inte om det spelade in....

finns det 18½ sitsar då måntro eller ngt?

Senast ändrad av en moderator:

18,5 hade nog varit bättre, då hade du både haft större plats för baken och stöden hade nog inte pressat dig bakåt. Men jag har förstått att det bara finns strl 0 och 1, eller svamlar jag?

det enda jag vet är att dom hade en 17 i butik och jag bad om en större och skulle då få en 18 som jag fick nu. Vill absolut inte ha för liten sitsstorlek då jag redan har det problemet med min nuvarande.

jag har kollat på sadeln o ser inget om vad det står ang sitsen heller.

Nä för liten sitsstorlek blir ju bara dåligt för både häst och ryttare. Wintecen ser ju ut att vara rymligare i sätet, men tycker den ligger lite konstigt?

Senast ändrad:

wintecen är 17.
den ligger ej bra på honom. (personlig åsikt)
jag tycker han "blir låst vid ridning"
(används dock inte på han, har bara testat den 2 ggr)
den ska dock vara lite annorlunda i bommen har jag hört än bates innovan.
typ lite rakare än innovan. Men jag vet dock inte.

har sökt lite på nätet o den verkar ju ej finnas i större än 17½, så det måste vara en 17½ som jag har hemma.

info:
Storlekar: 0 och 1. (Stl 0=16½"-17", stl 1=17"-17½")

men på utländsk sida så står det.
att storlek 2 är 18-18½.
men finner inga svenska sidor med den storleken.

hur mäter man sitsen? måste nästan kolla vad det är för storlek!

Det står i papperna som var med sadeln om det är en 1 eller 0. 1 är den stora. Jag tror inte att du kommer kunna sitta i den med de stora stöden för då hamnar dina skänklar ännu längre bak.

varför kan du inte sätta dit ett par stigläder? Jag satte mina under kåpan. Om du är rädd om den så sätter du även lite teddyludd runt lädret. Det skyddar bra även om man har stiglädret ovanpå kåpan.

Annars ser det inte så tokigt ut på bilderna. Är sadeln långt fram? Eller är det bara svårt att se bogbladet;) Jag upplever att min innova inte ligger helt jämt när jag bara spänner sadelgjorden, men det var samma sak med bates, och det fattar jag inte riktigt:confused: för vanligt stoppade sadlar märks det inte på.. Kan vara min som är sne, men grannens gör tydligen nått liknande, och din ser ut att göra lite samma sak, hmm, men hästen går förbaskat bra i den. Så så länge det funkar så vill jag inte fundera.... då rider jag...
http://codex.no-ip.com/~orion/l121.jpg
Här rider jag i min med små stöd

står ett sadelnr på en lapp som avslutar med - 1S
så då måste den va storlek 1?
va allt jag hittade.

men då är den ju inte 18 som jag trodde.
vilket iof är bra, för då borde den gå o få i storlek 2 tycker man.
men då blir den ju ännu större o vet inte hur den ligger på kusen och passar mig (känslan alltså). hm. dilemma. Är en sån där som vill prova innan jag köper.

sadeln är dock ej för långt fram, jag tänker på det varje gång jag sadlar. den är ngt vid bogbladen tycker jag själv. Men det känns som alla sadlar blir det framförallt på den svarta. :-/

enda nackdel jag kom på var att den nöp pyttelite vid insidan av låren.
kanske för att den är helt ny o stel?

ska testa den idag igen, men på den svarta. ska försöka dra sadeln ytterligare bakåt.
komme rmed mer rapport sen o bilder

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?