Bästa tipsen/medlet MOT insekter??

milly

Trådstartare
Antar att det är många som vill ha tips om detta just nu, så lika bra starta en tråd! Vad har ni för tips? Vad brukar ni använda? Färdiga medel i flaskor eller blandar ni eget? Vad isåfall??

Förutom SWITCH, för det hjälper bara mot knott o fästingar...

Själv har jag inga goda tips, tyvärr. :(

Sv: Bästa tipsen/medlet MOT insekter??

Jaa andvänder flugspray (köpt, kommer inte ihåg märket) visseligen hjälper det bara under en halvtimmes tid.. men bättre än inget alls.
Dessutom kommer min häst inte gå ute på bete i sommar, (gräs i liten hage).

Okej. ja, de där flugsprayerna har inte jag uplevt som särskild effektiva... Bara svindyra.

Funderar på nån egen blandning? Med vitlök o grejer?? Någon som vet nåt bra?

Förra sommaren hade min ponyn ett flugtäcke på dig, som täckte magen. Det hjälpte väll inte så jätte mkt, men de förhindrade iallafall att knotten satte sig där.
Sen så gav vi henne massor med vitlök i maten, hon fick faktisst inte en enda fästing förra året! :bow: vet inte om det var en tillfällighet eller att fästingarna inte gillade henne, eller så gillade dom inte vitlöken..

Förrut gjorde jag egen smet, som funka ganska bra. Så här gjorde jag den.
Blandade matolja, en burk bäckolja och massa pressad vitlök i! Största nackdelen var ju att dom blir väldigt flottiga, men det går ju bort förr eller senare! :banana:

Jag kör med en egen blandning, och den håller faktiskt bromsarna borta från min enligt dem väldigt smakliga medryttarpålle.

I ett par deciliter äppelcidervinäger pressar jag ner ett par-tre vitlöksklyftor. Sen får det stå och dra i ett par dagar innan jag silar bort vitlöken. Till sist har jag i några droppar citronellaolja, som är jäkligt effektivt mot flygfän. Eventuellt späder jag med lite vatten, och sen är det bara att spraya eller svampa det på pållen!

Den här tråden var en bra påminnelse för övrigt: nu ska jag tillverka årets första omgång!

Vi köpte - Mygg & Sånt - supereffektivt men håller bara 4 tim
Men en ridtur utan flygfän tackar man inte nej till :D
Sedan var vi och sprayade hästarna då vi visste att det kom fram mycket insekter + insektstäcke

Broms Broms under deras period :D

Hjorthornsolja mot broms,väldigt effektivt (luktar skunk), Körde RB 86 förra sommaren (varje dag), funkade ganska bra,dock inte hundra.

En stallkompis rekommenderade tydligen MD hästdeo eller myggdeo eller vad det nu heter. Har inte provat själv, men hon säger att det är det enda som hjälpt.
Själv ger jag inte mycket för sprayer man köper. De hjälper dåligt och om de hjälper, så varar effekten sällan mer än ett par timmar. Högst. :smirk:

Jag har gjort en egen blandning i år som funkat jättebra. Prblemet är att den blistrar och bränner på ställen som utsätts för sol och pälsbeklädda områden. Så har bara använt den på juver/skap. Här är i alla fall receptet:
1 vitlök
2dl trögflytande olivolja

Mosa/hacka vitlöken. Blanda med oljan i en flaska. Låt dra ett dygn. Smeta på hästen! :)

Den funkar mycket effektivare än alla sprayer jag testat. Och oftast räcker det med att jag smetar in juvret/skapet, så försvinner insekterna från resten av hästen med.
I skapet/under juvret smetar jag på tjockt med olja. Men man kan ta på andra utsatta ställen också, t.ex. i ansikten. Då brukar jag smeta in händerna i det och sen "smörja in" pälsen. Då blir det inte oljigt och bränns inte, men lukten är avskräckande ändå.
Jag har bara inte provat så länge att ha det så i t.ex. huvudet, så jag vet inte än om det finns några biverkningar där. Men effektivt är det, det ska jag tala om! :devil:

jag tog citron, vitlök och matolja i en mixer, och flugorna älskade det! vad gjorde jag för fel.. :)

/jenny

finnjola skrev:
Förrut gjorde jag egen smet, som funka ganska bra. Så här gjorde jag den.
Blandade matolja, en burk bäckolja och massa pressad vitlök i! Största nackdelen var ju att dom blir väldigt flottiga, men det går ju bort förr eller senare! :banana:
Smetar du in hela hästen? Jag tar bara på bogen , öronen, skapet o lite i virvlarna. Men jag tycker inte att han blir flottig. Han är eksemhäst men är otroligt fin, ingen som ser honom tror det om jag inte säger det. Har täcke också på resten av kroppen förstås.

Jag tycker att de flesta medlen inte funkar för hästar. Men en sak som jag använder och det är lite grön såpa utpätt med vatten som jag sen sprayar på hela hästen. Det tycker jag verkar vara det bästa och billagaste.

Min häste var jätte fin när hon hade det. Medans hennes hag kompisar hade värsta bullorna på halsen, de hade något hemkok på sig, vet dock inte vad det innehöll.

Jag ska eventuellt prova Switch i sommar mot fästningar men jag får se hur jag gör.

Becca85 skrev:
Jag tycker att de flesta medlen inte funkar för hästar. Men en sak som jag använder och det är lite grön såpa utpätt med vatten som jag sen sprayar på hela hästen. Det tycker jag verkar vara det bästa och billagaste.

Min häste var jätte fin när hon hade det. Medans hennes hag kompisar hade värsta bullorna på halsen, de hade något hemkok på sig, vet dock inte vad det innehöll.

Grön såpa?! :) Är det så effektivt? aldrig hört förut att det skulel hjälpa... *måste testa*
jag ska genast iväg o köpa det!! Det är ju skonsamt också, borde inte vara farligt på nåt sätt för hästen.

Tack för tipset! :bow: Ska testa det också...

Och tack alla andra också för svaren! Förhoppningsvis har flera haft nytta av denna tråd. :smirk:

kan det ha varit tallbarssdoften som gjort jobbet då? För grönsåpa är ju giftfritt. Kanske att pälsen blir hal så de små odjuren trillar av?

Tänk på att oljan kan bränna hästarna när solen står på!!

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Dressyr Som rubriken lyder, vilka tips, trix och knåp använder du dig av i olika pressade situationer? :) När du ska in på tävlingsbanan, sitta...
Svar
10
· Visningar
1 942
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama