Sv: Bästa tipsen/medlet MOT insekter??
En stallkompis rekommenderade tydligen MD hästdeo eller myggdeo eller vad det nu heter. Har inte provat själv, men hon säger att det är det enda som hjälpt.
Själv ger jag inte mycket för sprayer man köper. De hjälper dåligt och om de hjälper, så varar effekten sällan mer än ett par timmar. Högst. :smirk:
Jag har gjort en egen blandning i år som funkat jättebra. Prblemet är att den blistrar och bränner på ställen som utsätts för sol och pälsbeklädda områden. Så har bara använt den på juver/skap. Här är i alla fall receptet:
1 vitlök
2dl trögflytande olivolja
Mosa/hacka vitlöken. Blanda med oljan i en flaska. Låt dra ett dygn. Smeta på hästen!
Den funkar mycket effektivare än alla sprayer jag testat. Och oftast räcker det med att jag smetar in juvret/skapet, så försvinner insekterna från resten av hästen med.
I skapet/under juvret smetar jag på tjockt med olja. Men man kan ta på andra utsatta ställen också, t.ex. i ansikten. Då brukar jag smeta in händerna i det och sen "smörja in" pälsen. Då blir det inte oljigt och bränns inte, men lukten är avskräckande ändå.
Jag har bara inte provat så länge att ha det så i t.ex. huvudet, så jag vet inte än om det finns några biverkningar där. Men effektivt är det, det ska jag tala om!