Bästa tillskott för nervig häst?

MPCT

Trådstartare
Hej!
En av mina hästar som jag har haft i 9 år, har stora problem med sina nerver. Han är hopp/dressyrhäst, och jobbas även i parelli nh. Då hans nervositet och stress bara blivit värre med åren, tänker jag nu testa något tillskott.

Jag har precis testat Emin Magnesium, men tyckte det funkade lika bra som luft.
Mitt nästa steg är att testa TriKem Fokus eller Krafft Stress Relief. (Båda innehåller tryptofan, som jag testat förut på en annan häst, minns dock ej vad det medlet hette.)

Någon som testat dessa? Eller har tips på något annat liknande som funkat bra?

Han har inte problem med synen eftersom det blivit värre med åren? Annars är det ju inte ovanligt att hästar med smärtproblematik blir tittigare och mer lättskrämda.

Nej, det har han inte. =) Just nu denna sommaren har han (och är fortf) konvalescent efter en skada. Därför behöver jag något dämpande tillskott under hans rehab och under de promenader jag ska gå med honom, då jag inte kan träna parellin fullt ut, och för att skadan ska kunna läka ut.
Veterinärerna som har undersökt och behandlat honom, har sagt att det finns möjlighet att de skriver ut något starkare till honom, under den tiden jag rehabiliterar, men jag vill testa lindrigare preparat först.

Det kan man lugnt säga! ;) Han stod nästan uteslutande på två ben (ibland fram, ibland bak) som unghäst, och det har varit väääldigt mycket jobb med den hästen. Dock har parellin tidigare gett fina resultat från marken. Men ja, parellin är en långsiktig plan för denna hästen, nu behöver jag något extra känner jag, under rehaben.

Kan tillägga också att han är tränad för Peter Eriksson, plus en välmeriterad unghästutbildare hade honom i några månader och båda två har bara skakat på huvudet åt min häst. ;) :D Han är väldigt speciell och eftersom jag vill att skadan ska få läka ut på bästa sätt, så vill jag att han lugnar ner sig, utan några starka droger, därav lindrigare tillskott.

Rekommenderar Valeriana och Munkpeppar. Örter som verkligen fungerar ,iallafall på mina hästar !

Vi har gett Relax Me från Hores First köpt hos hööks till vår konvalescent och tycker det funkar helt ok!

Och precis som @Kia1 säger vet jag att munkpeppar funkar för en del!

Vi har gett Relax Me från Hores First köpt hos hööks till vår konvalescent och tycker det funkar helt ok!

Och precis som @Kia1 säger vet jag att munkpeppar funkar för en del!
Menar inte att kapa tråden nu men har varit nyfiken på just detta tillskott. Får man fråga vilken skillnad du upplevde på din häst? :)

Menar inte att kapa tråden nu men har varit nyfiken på just detta tillskott. Får man fråga vilken skillnad du upplevde på din häst? :)

Han har kunnat varva ner mycket bättre i hagen och är mer harmonisk då han han är ute! Han står i liten sjukhage nämligen och aktiverades från början endast med 10-20min promenader.. Han for gärna runt i sin lilla hage och var lite stressad innan, vilket INTE var bra för hans skada.. så jag är nöjd med det! :)

Jag har själv haft noll effekt på tryptofan, men vet andra det funkat fint på.

Valeriana har tagit udden av värsta här, men när det handlat om överskottsenergi så har inget annat än receptförskrivet hjälp. Det går ju dock inte ge kontinuerligt över hela dygnet.

Så skulle jag prova något i ditt läge är det valeriana. Det är dock karens och kan samverka/interagera med vissa saker så stäm av med din vet.

Han har kunnat varva ner mycket bättre i hagen och är mer harmonisk då han han är ute! Han står i liten sjukhage nämligen och aktiverades från början endast med 10-20min promenader.. Han for gärna runt i sin lilla hage och var lite stressad innan, vilket INTE var bra för hans skada.. så jag är nöjd med det! :)
Tack så mycket för svar! :up:

Valeriana har tagit udden av värsta här, men när det handlat om överskottsenergi så har inget annat än receptförskrivet hjälp. Det går ju dock inte ge kontinuerligt över hela dygnet.

Så skulle jag prova något i ditt läge är det valeriana. Det är dock karens och kan samverka/interagera med vissa saker så stäm av med din vet.
Har också haft bättre effekt med örter än magnesium/tryptofan. Magnesium har enbart effekt om hästen har brist på det tidigare. Just nu stoppar jag en örtdrog som heter MD calm i ponnyn. Tar en slurk själv emellanåt också för att gå ner i varv:cool:

Jag skulle också säga örter. Dodson & horrell och Naf har båda flera olika varianter med t.ex. kamomill, humle och liknande, några av dem innehåller även magnesium. Jag har fått bra resultat med D&H perfect gentleman när hästen varit extra nervig. Han tittar fortfarande och reagerar på saker, men flyger inte i luften för gruset på vägen...

Min häst får inte lov att trava och galoppera med ryttare på minst 2 månader, så karensen spelar egentligen ingen roll.

Nu harjag köpt TriKem Fokus som jag ska testa ett tag. =)

Hej!
En av mina hästar som jag har haft i 9 år, har stora problem med sina nerver. Han är hopp/dressyrhäst, och jobbas även i parelli nh. Då hans nervositet och stress bara blivit värre med åren, tänker jag nu testa något tillskott.

Jag har precis testat Emin Magnesium, men tyckte det funkade lika bra som luft.
Mitt nästa steg är att testa TriKem Fokus eller Krafft Stress Relief. (Båda innehåller tryptofan, som jag testat förut på en annan häst, minns dock ej vad det medlet hette.)

Någon som testat dessa? Eller har tips på något annat liknande som funkat bra?

Inte testat dem, men vi kör med Nervcontrol från Pavo som vi tycker ger resultat.

Jag skulle också säga örter. Dodson & horrell och Naf har båda flera olika varianter med t.ex. kamomill, humle och liknande, några av dem innehåller även magnesium. Jag har fått bra resultat med D&H perfect gentleman när hästen varit extra nervig. Han tittar fortfarande och reagerar på saker, men flyger inte i luften för gruset på vägen...

Har du tips på någon speciell sort hos Dodson? :)

Någon som har tips på bra sorter vad det gäller tilläggsfoder, som eventuellt som skulle kunna passa till min häst?

Har du tips på någon speciell sort hos Dodson? :)

Jag har provat perfect gentleman (kamomill, citronmeliss, lindblomma, humle och magnesium). Säljs inte som lugnande som sådan men örterna har ju den verkan. De har även en som heter Placid, den har jag inte provat. NAFs magic köpte jag men hästen (som är väääldigt kräsen) vägrade äta allt som kom i kontakt med den annars tror jag att den kan vara bra också.

Man kan ju också köpa specifika örtblandningar eller enskilda örter från svenska företag, t.ex. equiterapi.

Förlåt för lite trådkapning, men ni ( @Kia1 och @Alexandra_W ) som har tipsat om valeriana: hur mycket ger man per dag och hur länge ska/kan man ge det? :)

Jag ger torkad ört och har gett 15 gram/dag (minns inte nu vad det blev i volym, ½ eller 1 dl men minns inte vilket, länge sen jag gav nu). Hur länge man kan ge det vet jag faktiskt inte, om det finns andra bieffekter än startkarens med att ge det mer permanent. Jag har gett under perioder om max 3 veckor, sen har det inte behövts så har blivit naturligt att sluta liksom.

Liknande trådar

W
Träning *LÅNGT* Jag har funderat så himla mycket över vad som är rätt och fel när det gäller att tvinga en häst att göra saker som den...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 221
Senast: Monalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar