Bästa tiden för betäckning?

S

Sweet

Har läst att många importerade ston får eksem vid betäckning pga av hormonomställningen, nu till min fråga: När på året är bästa tiden att betäcka en islandsinport för att minimera risken att stoet får eksem? (om det gör någon skillnad vill säga.)

Sv: Bästa tiden för betäckning?

Jag skulle hellre se till fölets bästa, och betäcka så att fölning sker april/maj.

Du kan ju annars fundera på var hästen har det bäst.
Jag tänker på lugn miljö och "luftigt" område där det inte finns så mycket insekter och där betet är bra.
Sedan ska förstås "rätt" hingst finnas där också.

Jag tror inte att det spelar någon roll. Men det bästa tror jag är tidigt på våren innan eksemproblemen börjar.

april tycker jag, innan myggen/knotten m.m. kommer... betäckte min pålla i år, utan att tänka på det så kommer det bli ett föl tidigt i april, rätt bra kom jag på sen då hon är från Island....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 060
Senast: Mirre
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
660
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka