Bästa skänkelvikningstipset?

finapina

Trådstartare
Känner att jag på ngt vis kört fast i min ridning. Ingenting vill sig riktigt o skänkelvikningarna har börjat trassla nu också. Vilka är ERA bästa skänkelvikningstips? Vad göra när man känner att ridningen går bakåt???:( Rider på ridskola 1 gång / v samt en privat häst 1 gång / vecka.
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Gör något som du och hästen gör riktigt bra, så att ni får en positiv upplevelse från passet, då är det mycket lättare att komma nästa gång och träna. Lek fram lite svårare rörelser och gör det mer kravlöst och glöm inte beröm för minsta steg i rätt riktning. Då motiverar du hästen på ett bätter sätt och då är det ofta lättare att klara svårigheterna :)
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Om ingenting vill sig så gör det inte svårare än det är, 'backa' 3 steg, gå tillbaka till ABC. Börja (alltid) med sitsen, hästen går inte bättre än vad man rider, så kolla att du verkligen har rätt utgångsläge i din sits, att du sitter 'på plats' innan du börjar inverka.
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Titta åt det hållet du ska! ;) och glöm inte att slappna av och andas gneom hela övningen!
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Titta åt det hållet du ska! ;) och glöm inte att slappna av och andas gneom hela övningen!


Håller med, men med måtta. När jag gick på ridskolan fick vi rida på volt två och två, vi skulle vara exakt parallella mot varandra, alltså passera medellinjen samtidigt på varsin halva av volten. Man skulle då titta på det andra ekipaget, alltså ligga med blicken ett halvt varv före. Rent galenskap, och jag tragglar fortfarande (4 år efter jag slutade på ridskolan) med att inte gå före med blicken. Så nu får jag istället träna på att titta på staketet framför mig, för att gå åt andra hållet.

Jag brukar tänka att om jag drar en linje från mitt öga till det jag tittar på så ska den linjen passera mellan hästens öron, om jag tittar utanför hästens öron så går jag före och då tappar jag hela sitsen.
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Jag håller med, gå tillbaka till grunden!
Träna på att gå fram i skritt och göra halt, kolla av hjälperna en och en och se så att de sitter.

Jag hade också en sån period på ridskolan då det bara blev härdsmälta i hjärnan och jag gjorde allt samtidigt istället för att särskilja hjälperna. Med den läraren var det väldigt mycket fokus på att rida till handen, så jag tappade mer och mer att det var sitsen och skänklarna som gör själva ridningen.
När jag slutade på ridskolan och började rida privat för en instruktör som passade mig så fattade jag äntligen VARFÖR jag skulle ge alla hjälper och hur och när. Vi började helt enkelt om från början med att stanna, svänga och följa med hästen och känna in rörelsen för att kunna ge hjälpen exakt när den behövdes. Väldigt nyttigt!
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Fast vitsen med att kolla dit du ska är ju att du verkligen rider dit. Om du gör en skänkelvikning och verkligen ser den punkt du vill komma ut så kommer du ut där och du gör det jämnt, jämn bjudning och jämn tvärning och du rider -fram- till den plats du ska.

För det är bakomliggande syftet att kolla på det andra ekipaget, eller om man rider många, hålla exakta avstånd, att man rider -fram-, inte tittar ner och bara lullar runt. Den övningen har gett magisk verkan på många elever, för helt plötsligt red dom hästarna fram (utan att bråka eftersom dom fokuserar på det undermedvetet, dom rider ju 'bara' jämna avstånd utan att krångla) och hästarna svarar genom att slappna av och bli mjuka. Magi, dom gjorde ju inget!

Samma med volter, om du inte fokuserar blicken dit du vill att den ska 'sluta' (storleksmässigt) så blir den större/mindre än tänkt för att du inte red till den punkten alt. så blir den inte rund (eftersom du korrigerar storleken mitt i). Ex; du ska rida en 15 m volt vid B, när du är i höjd med B så har du redan blicken fixad på kvartslinjen, när du kommer dit fokuserar du på B igen. Här 'fastnar' man inte med blicken (som när man följer ett annat ekipage) utan man rider mer punktvisa mål, man kan även instruera så att man ber eleven sätta upp tre fiktiva hinder på volten, av samma orsak, -rider- till den punkten och inte vi-rider-typ-volten.

Så grejen är ju att du 'tar med dig hästen' utan att man faktiskt tänker ' driv, ställ, stödja, osv. osv' utan 'bara' rider dit.
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Jo, jag håller med dig till viss del, men problemet kvarstår. Om man rider med blicken FÖR långt fram (för den ska såklart vara fram och inte ner i backen, där gör den ingen nytta. Som en gammal tränare sa "jag lovar dig att hästen är kvar under dig, du behöver inte kolla efter hela tiden") är ju att balansen blir förstörd. Om jag vrider mig för mycket åt vänster så belastas höger sittben istället för vänster och hästen kommer inte följa spåret.
Om man vrider om lagom mycket så belastas inre sittben (vänster) och ytter skänkel kommer intill och man får med sig hästen, samtidigt som bålen är avslappnad när den inte är vriden och man kan följa hästen.

Hur många dressyrryttare ser du som sitter och vrider sig eller vrider på huvudet när de rider? Kan lova dig att du inte ser det, för det skapar spänningar och obalans.
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Du ska ju inte kolla på en punkt snett bakom dig heller : P

Man behöver ju inte vrida på hela kroppen för att flytta blicken (och vice versa, man kan vrida hela kroppen utan att blicken flyttar sig). Så visst kan man väl titta till vänster om dig utan att du ändrar sitsen? (kräver träning dock, en mindre känslig eller obalanserad ryttare förlorar lite balansen och kompenserar ju då med spänningar).

Anky, fångad på video. Vrider på huvudet gör hon ju eftersom jag kan se att hon byter håll innan hästen : P

Men det där med vrida sig.... spinner vidare lite och jag vill även minnas att (vissa iaf?) lär ut att man ska sitta som hästen går, ryttarens höfter ska spegla hästens och axlarna spegla hästens 'axlar'. En typ av vridning där du inte lättar åt något håll, men sitter ändå inte spikrakt över? (eller det var kanske det du menade att det blir? (det sista du skrev innan frågan)
 
Sv: Bästa skänkelvikningstipset?

Vart vrider hon sig? Tittade bara på de första minuterna, enda gången jag kan se att hon vrider på huvudet är innan hon går in, och då gör hon ju ingen rörelse.

Håller med om det du skrev i slutet, man ska följa hästens rörelse, och det tycker jag att Anky gör i klippet. Att följa och gå före/vrida sig är ju helt olika saker. Går hästen åt vänster ska man ju titta åt vänster, man man ska ju inte vrida sig 90 grader eller ens 45 enligt mig. Och så tvärt brukar man ju inte rida, så jag anser inte att det är något som säger emot varann.

Titta dit man rider, ja, men inte överdrivet som de lär ut på många ridskolor.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 669
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp