VGW-sele är den allra bästa. Man sätter kopplet i mitt fram och sen växlar man att ha kopplet på vänster o höger sida.
Metizo har exakt samma funktion men sitter bättre, bättre kvalitet och är svensk handsydd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
VGW-sele är den allra bästa. Man sätter kopplet i mitt fram och sen växlar man att ha kopplet på vänster o höger sida.
Ja försök göra det positivt. Belöna när han rör sig mot selen. För att sen ha som mål att han själv ska sticka in huvudet när du håller fram den. Gå inte efter och hämta honom för då bygger du upp press, utan han ska komma till den.I morse ville lillen VERKLIGEN inte ta på sig selet. Han gömde sig bakom husse i sängen, så när jag gick till andra sidan av sängen så hoppade han ner och kröp in under bokhyllan Åh, jag som tycker det där selet sitter så himla bra! Jag kanske måste göra det mer positivt. Som ni skriver, men klicker eller godis. "Leka" på selet.. liksom.
I morse ville lillen VERKLIGEN inte ta på sig selet. Han gömde sig bakom husse i sängen, så när jag gick till andra sidan av sängen så hoppade han ner och kröp in under bokhyllan Åh, jag som tycker det där selet sitter så himla bra! Jag kanske måste göra det mer positivt. Som ni skriver, men klicker eller godis. "Leka" på selet.. liksom.
Lillplutten då!
Gillar han godis? Fram med favoriten i så fall!
Du kan klicka om du är van att klicka, annars går det att jobba med positiv förstärkning utan klicker också.
Jag tänker så här:
- Signalera promenad
- Visa att det är sele som gäller
- Belöna om han kommer till dig när du håller selen, du får locka och berömma hur mycket du vill
- Ta på selen kontrollerat och tydligt, jag tror inte på att smyga, belöna allt som är bra
- När selen är på = PARTY TIME! Lek och bus och godisregn och stadens gladaste och roligaste matte och eventuellt anledning ärevarv i lägenheten eller parken. Selen är nyckeln till massor av roligt! Och mys! Massor av mys.
- Gör det här "torrt", alltså inte bara när det är skarpt läge och ni ska ut, utan gör det lite spontant under dagen. Varje gång hunden har sele på sig kan han räkna med att livet blir roligare och matte blir gladare och det kan komma gratis godis.
Går det att spänna den selen så att den inte glider det minsta uppåt när hunden lägger tryck i? Skulle vilja ha en ny spår/cykelsele men alla olika jag prövat glider uppåt och trycker lätt mot halsen. Förutom nomeselar men jag vill ha nåt kortare. Kanske bara är min som har lågt bröstben jag vet inte ...
Det är ju toppen om det går att få hunden att tycka om själva påtagningen, men en del hundar verkar det bara inte gå att lära. Min t ex :P
Hon hatar verkligen att ta på sig sina selar, vilket har lett till att jag knappt använder dom längre. Hon gillar inte halsband heller (och verkligen inte täcken!), det enda som hon inte försvinner iväg när vi ska sätta på är retrieverkopplet.
Jag har provat att klicka in dom, låta henne ha på dom inne i lite tid och otid, provat alla sorters modeller osv osv.
Hon älskar att spåra, men fullkomligt avskyr sin spårsele. Hon älskar att dra, men avskyr sin Nomesele ännu mer...
Jag har hel enkelt gett upp hoppet om att hon ska tycka om sina selar, och försöker bara göra påklädningssituationen så trevlig som möjligt.
Hur det ska gå med vildsvinsvästen i höst vet jag inte, med tanke på att hon inte rör något annat än ögonen med täcke på...
Det är väl typ som att Ivan hatar att ha täcke på sig, men eftersom han inte har nästan någon päls på magen så behöver han verkligen hålla sig varm även på vintern. Stickad tröja går bättre, men om det ösregnar får han ha täcke vare sig han vill eller inte.
Det är ofta bara påklädnaden som är jobbig, när det väl är på så bryr han sig inte längre.
Jag är lite nyfiken på materialet i selarna. Tunna ? Torkar fort ? Med kortbeningar som har tät päls, så tycker den ena att vissa selar blir för varma och med korta ben så blir allting blött om det är fuktigt ute...Milla och Spookie rekommenderar Zero DC Short och att man köper den hos doggson.se Full rörelsefrihet och superbra passform.
Spookie var lite kinkig med att klä på sig till en början med så jag har klickat in att han själv trär huvudet genom selen.
Nu måste jag bara fråga: Hur kommer det sig att du säger seleT @Singoalla ?!?! Jag har ALDRIG hört det förut, och tycker att det låter så fel i mina öron !
Haha, har aldrig tänkt på det. Tänker att det är i bestämd form:
Ett sele
Det selet
Typ
Och jag skulle säga
En sele
Selen (Som i "Den selen vill jag ha")
Funderade bara på om det är något dialektalt eller nått, för som sagt har jag aldrig sett ordet så förut !
Neeeej!Äh "selen" är ju i plural Ett "sele" flera "selen"