Bästa salladen

Fille

Trådstartare
Vad tycker ni är bästa salladen till mat? Jag blev salladsansvarig, maten som ska ätas är kyckling med bacon runt, rotfrukter i ugn och bearnaisesås!
Vill ha nåt annat är klassisk (för mig isbergssallad, rödlök, tomat, gurka, majs) sallad!

Vad tycker ni är bästa salladen till mat? Jag blev salladsansvarig, maten som ska ätas är kyckling med bacon runt, rotfrukter i ugn och bearnaisesås!
Vill ha nåt annat är klassisk (för mig isbergssallad, rödlök, tomat, gurka, majs) sallad!
Isbergssallad är döden enligt mig.
Jag kör gärna babyspenat, gurka, paprika, körsbärstomater men en good dressing till. Jag personligen avskyr rå lök men rödlök passar säkert bra till om man tycker om det.

Uäck - majs i sallad :wtf:

:D

Gröna blad i mängd, små bitar av rå broccoli, tunt skivad purjo, gurka i stavar, rå morot i tunna stavar, Kanske tomat. Gärna lite skivad rädisa för färg och sting.

(Konstigt nog gillar jag gurka i stavar men inte i skivor eller tärningar?)

Lite frukt men framför allt typiskt säsongsbetonade inslag piggar alltid upp en sallad. Så här års gör jag i princip aldrig sallad med gurka och tomat eller huvudsallat, utan min standardsallad nu består av äpplen och grönkål med olika tillbehör. Och när jag lyxar till det även lite valnötter. Kan alterneras med apelsiner, rödkål, purjo, tunt strimlad eller skivad rotselleri och dito morötter.

Du får också lite mer schvung och syra i smakerna av att pickla till exempel morötterna. Till exempel så här. Skiva snyggt, kör ner det mesta av ingredienserna i en lag, låt vila sig i form, addera färsk strimlad grönkål, eventuellt släng på lite hackade nötter eller solroskärnor och häpp, en trevlig vintersallad: https://www.coop.se/recept--mat/recept/p/picklade-rotsaker-och-aepplen/

Jag har dock aldrig testat att pickla äpplen, det är kanske gott och enhetligt så? Men personligen hade jag nog brutit ut dem ur ekvationen och skivat dem tunt och blandat i precis när salladen serveras.

Lite frukt men framför allt typiskt säsongsbetonade inslag piggar alltid upp en sallad. Så här års gör jag i princip aldrig sallad med gurka och tomat eller huvudsallat, utan min standardsallad nu består av äpplen och grönkål med olika tillbehör. Och när jag lyxar till det även lite valnötter. Kan alterneras med apelsiner, rödkål, purjo, tunt strimlad eller skivad rotselleri och dito morötter.

Du får också lite mer schvung och syra i smakerna av att pickla till exempel morötterna. Till exempel så här. Skiva snyggt, kör ner det mesta av ingredienserna i en lag, låt vila sig i form, addera färsk strimlad grönkål, eventuellt släng på lite hackade nötter eller solroskärnor och häpp, en trevlig vintersallad: https://www.coop.se/recept--mat/recept/p/picklade-rotsaker-och-aepplen/

Jag har dock aldrig testat att pickla äpplen, det är kanske gott och enhetligt så? Men personligen hade jag nog brutit ut dem ur ekvationen och skivat dem tunt och blandat i precis när salladen serveras.
Jag ska nog försöka göra en resa nedåt till sommaren och komma och äta hos dig :angel:

:D

Just isbergssallad är lite smaklös och ska man ha det som en huvudingrediens behövs det en dressing med sting i. Finns annars flera andra salladssorter som är trevliga i sallader.
Det går att ha egentligen vad som helst i en sallad det som begränsar är ens egen fantasi.

* beställning på Impecta, 300 rader längre ner: gurkärt, check!*
Krasse och ringblommor tror jag att jag grejar för sallader till halva sydsverige ungefär. :laugh:
Men fuschiablommor i salladsskålen var en nyhet för mig, galet snyggt!

Håller med om ruccola och babyspenat istället för isbergssallad (går ju att kombinera också, om man vill). Gurka har jag nästan alltid i, oavsett säsong, ska det vara tomat föredrar jag körsbärs-/cocktailtomater (mest för att det blir mindre kladdigt och jag är urkass på att skära tomat :o). Annars gillar jag att piffa upp med t.ex avokado, mango (:love:), äpple, melon, kiwi och vindruvor i olika kombinationer, beroende på smaksammansättningen.

Frukt i sallad älskar jag. :) Äpple, päron, vindruvor, mango, ananas, melon... En dressing på olja, honung, balsamvinäger, salt och peppar är perfekt. Gillar när sött, salt och surt möts. Sen tycker jag gurka blir roligare och godare om man skalar den först. Helst ska det inte vara slanggurka utan någon med tjockare skal (som oftast ska skalas) och mer kött. Oftast mer smakrika och krispiga.

En helt annan mumsig sallad är att tärna tomat och (skalad) gurka i små bitar, blanda med olja, salt, peppar och lite ättika (den starka - obs bara någon droppe). Sen river man över riiiikligt med fetaost. Det är så himla gott. Man kan också ha i rå lök.

I gar gjorde jag en sallad med finstrimlad rodkal och appelbitar (man tager vad man haver, sa inte Kajsa Varg:p) som dressing pressade jag en apelsin, hallde i en skvatt balsamic vinegar, lite honung, salt och peppar. Det var gott ... och enligt familjen SUPER gott :confused: ... formodligen mest for att det blev "krispigt" och gav lite tuggmotstand nar middagen bestod av gravad lax och persilje stuvad potatis. :D

Allt utom isberg typ ;)
Förstår inte isbergshysterin, när funkar den?

Finns goda salladsmixer färdigskuret i påsar, gillar de med tex rose, mache och ngn grönsallad. Finbladiga sorter som röd mangold eller spenat är också gott.
Med Piccolinitomater.... Mmmmm

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 406
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar