Bästa resp. sämsta märkena?

Sv: Bästa resp. sämsta märkena?

Slås av att så många inte vill använda mineraloljor, men ändå använder Inotyol/Bepanthen?:confused: Båda innehåller såväl paraffin som vaselin.

Om ens barn reagerar på mineraloljor i våtservetter/blöjor/oljor men blir av med sina problem t.ex. röd rumpa efter bara 1 insmörjning med inotyol varför byta salva?

Rasmus fick 1 kronorsstora blåsor som vätskade sig av våtservetter och då använder jag bara det när han bajsat. I med en massa potatismjöl i blöjan och inotyol över blåsorna och det var borta på 1 dygn.

Blöjor: Libero, Pampers blir han röd av. Har ej testat något annat.

Våtservetter (eller vad ni använder): Våtservetter använder vi bara på resa och då har jag använt det jag fått gratis. Jag använder torra lappar - Euroshopper, Hemköp eller Coops mjuka.

Salva mot irriterad hud: Inotyol eller A-kräm.

Babyolja: Johannesolja använde jag i början när han var en torr bebis. Född på vintern.

Modermjölksersättning: Nan.

Om ens barn reagerar på mineraloljor i våtservetter/blöjor/oljor men blir av med sina problem t.ex. röd rumpa efter bara 1 insmörjning med inotyol varför byta salva?

Rasmus fick 1 kronorsstora blåsor som vätskade sig av våtservetter och då använder jag bara det när han bajsat. I med en massa potatismjöl i blöjan och inotyol över blåsorna och det var borta på 1 dygn.

Självklart ska man köra på det man tycker funkar! Jag köper dock inte produkter med mineraloljor så jag har inte prövat Inotyol alls.

Mina svar:

Blöjor - Pampers har funkat bäst för oss. Har även provat Libero, men de läckte bara för vår pojk.

Våtservetter - använder bara när vi är borta/ute; annars är det tvätt med vatten och tvättlappar som gäller. Vi köper Coops egna våtservetter. Tvättlappar i skumgummi finns på både Coop och ICA.

Salva mot irriterad hud - INOTYOL!!!! :love: ;) Har även provat Bepanthen, men den var inte lika fet och heltäckande. FInns på Apoteket.

Babyolja - har hemma, men behövs nästan aldrig på vår son. (Han har väl ärvt min hy antar jag. )

Modermjölksersättning
- har aldrig gett.

Onödiga saker eller saker-vi-köpte-som-aldrig-blev-använda-hos-oss:

Burk/flaskvärmare. Med uttag även till cigaretttändaren i bilen. Skitbra.... trodde vi. Vi trodde den kände av temperatur, men den värmer bara en viss tid oavsett vilken temp burk/flaska hade från början. Köp INTE en sån.

För mycket......
Tänk inte som jag: "det är lika bra jag köper några flasknappar/nappar (eller valfri grej) till i den här storleken" när du är i affären. Åtminstone inte första halvåret; tex flasknappar finns ju i olika storlekar (olika flöde) och barnet är inte 1-2 månader i mer än just precis 1-2 månader. :idea: Så, det behövs inte sjuttielva sådana flasknappar. De slits inte så fort... :angel: Att köpa hem hela Apoteket är inte heller nödvändigt. Man märker om man behöver något och hinner faktiskt köpa det DÅ.

Jättebra köp eller sånt-som-vi-borde-köpt-från-början:
Vattenkokare som man kan ställa in temperatur på! Suveränt när barnet börjar dricka välling och äta gröt! Vi ställer in på 40 grader för välling och 60 grader för gröt och har perfekt ät-temperatur när vi blandat ut med pulver!

Jag har förstått det som att man använder babyolja istället för tvål när dom är små.. för att det är milt och binder fukt typ. Men det kanske inte alls är så? Vad använde du istället om du använde annat än bara vatten?

Jamen justja! Jag har farit med lögner innan... vi använde visst barnolja när han var liten. Just i badet. Jag tror vi hade någon från Apoteket.

Kanske "man" är fanatisk just när det gäller olja men inte när det gäller kräm? Jag vet inte, bara nyfiken:p

Inte nödvändigtvis. Jag använder helst vegetabiliska produkter men gör undantag för produkter som faktiskt är bra. Inotyolen har varit helt fantastisk de få gånger E haft ilsket röd rumpa. Själv använder jag ACO intimolja som innehåller paraffinolja och rapsolja eftersom den är helt fantastisk för min mutta.

Jag är inte värre än att jag kan se att vissa produkter faktiskt är bra, trots mineraloljor.

*skrattar*

Varför måste man vara fanatisk öht ?

Nu har du fått svar från några som ger ungefär samma svar ;)

*skrattar*

Varför måste man vara fanatisk öht ?

Nej varför måste man?

Jag tycker iaf att det är lite konstigt att man inte provar en likvärdig produkt utan mineralprodukter först, om man nu ändå är intresserad av sånt. Jag är säker på att Inotyol är en jättebra produkt som gör det den ska alldeles utmärkt, annars skulle väl inte så många använda den. Jag bara tycker att det är lite lustigt att man inte prövar en annan fet kräm utan mineralprodukter och se om den kanske också funkar lika bra?

Blöjor: Libero helst, men det går med pampers och coop också. Om barnet producerar oerhört mycket så läcker alla blöjor oavsett märke.
Våtservetter för när vi är borta eller ute på något bara: Natursan.
Salva mot Irriterande hud: Inotynol och Dactacort
Babyolja: Natursan + apotekets
Modermjölkersättning. Tjejen är lite kinkig, tar bara ifall den är utblandad i en mjölk mix (vanlig mjölk + vatten + mjölkersättning alt vanlig mjölk + vatten + mjölkersättning + bröstmjölk) Nestle NAN är den ersättning vi använder.
De flesta vet här inne att lilltösen vill enbart ha urpumpad mjölk och är lite kinkig på vissa saker. Att hon inte suger utan jag måste pumpa har gjort att mjölken börjat sina lite, därav måste jag ha fixat den där mjölkmixern.
Lilltösen blir snart 8 mån.

Nej varför måste man?

Jag tycker iaf att det är lite konstigt att man inte provar en likvärdig produkt utan mineralprodukter först, om man nu ändå är intresserad av sånt. Jag är säker på att Inotyol är en jättebra produkt som gör det den ska alldeles utmärkt, annars skulle väl inte så många använda den. Jag bara tycker att det är lite lustigt att man inte prövar en annan fet kräm utan mineralprodukter och se om den kanske också funkar lika bra?

Kan handla både om bekvämlighet och pris. Inotyol kostar 50 kr, produkter i hälsokostaffärer kostar ofta mycket mer.

Jag är väldigt praktiskt. Jag frågade mammor jag känner om tips, alla sade Inotyol så jag provade Inotyol eftersom det är lättillgängligt och billigt.

Jag är väldigt noga med vad jag äter i vanliga fall också. Det hindrar mig inte från att käka hämtmat någon gång ibland.;)

Blöjor: Libero - De har alltid suttit bäst på Oscar.

Våtservetter: Huggies, Natusan, Euro shopper. Har även provat Coop X-tra, men de tyckte jag lukta bajs.

Salva mot irriterad hud: Inotynol & Bepanten.

Babyolja: Natusan, Apotekets.

Modermjölkersättning: Nan - Provat Semper, men det fungerade inte med magen.

Blöjor: Libero tycker att de sitter bättre samt var torrare på morgonen än pampers. Huggies är också helt ok, köper den som är billigast, men kör Libero på natten.

Våtservetter: Mjukt och Rent eller vad de heter från Gunry, men efter att ha läst testen blir det nog några andra. Torra Euroshopper.

Salva mot irriterad hud: Inotynol har även funkat bra bakom öronen vid "vätske eksem"

Babyolja: Mandelolja eller Barnängens. Använder inte Natrusan Aloe Vera eftersom både jag och hästen! inte tål denna. Häst har haft i manbottnen eftersom han var torr efter sommareksem. Började mjälla kraftigt på halsen där oljan runnit.

Modermjölkersättning: Nan eftersom den användes på BB ville sen inte byta, Sempers Bifidus (mot hård mage) Köper annars bara Semper.

Ni med lite mer erfarenhet!

Vilka märken är bäst respektive sämst när det gäller:

Blöjor: libero: helt ok tycker dom är något "stela" men fungerar bra
huggies: helt underbara i passform och suger upp bra
pampers: usch och fy, sitter bra men tycker de läcker lätt, är inte så förtjust i att det är lotion i dem heller...:cool:

Våtservetter (eller vad ni använder): jag har både natusan, gunrys och pampers, märker ingen jätteskillnad.

Salva mot irriterad hud: har zinksalva men ej använd

Babyolja: barnängens, ska invigas under dagen:)

Modermjölksersättning: NAN mättar bra och lillkillen är nöjd:) när han inte får utpumpad så är det kanon.

kan rekommendera avents nappflaskor(följer med när man köper deras pump på apoteket men finns att köpa lösa) till ersättningen, de "vanliga nappflaskorna" har måtttabell i 25,50,75 osv, avent har det och 10,20,30,40 osv som man behöver för att kunna dosera nan:)

Det finns fler nappflaskemärken som har graderingar på 10 ml i stället för 25... :idea:
I mitt skåp finns både NUK och Esska-flaskor med 10 ml-gradering. Och de flaskor som medföljt till mina köpta/hyrda bröstpumpar, av märke Medela.

Blöjor:Vad som helst utom pampers.
Våtservetter (eller vad ni använder):Eldorado oftast.
Salva mot irriterad hud:Rapsolja om det bara är lite irriterat. Olivolja om det behövs mer fett. Behövs det torkas ut (blöjexem) så tycker jag att potatismjöl är helt överlägset.
Babyolja:Rapsolja. Absolut inget med mineralolja i.
Modermjölksersättning:Idun har vägrat allt utom bröstmjölk. Alde å andra sidan åt allt, och mådde bra på allt, så där tog man det som fanns i butiken/var billigast.

Kom på en till bra smörja!
Äldsta dottern har gått och slickat sig runt munnen, så att hon har blivit alldeles röd och fnasig. Smörjde henne med Emins groddolja (e-vitaminberikad) och det blev bra på en gång!

ja det finns säkert många fler med de graderingarna men inte som jag hittat som säljs här så rek bara den jag visste om..

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar