Bästa resp. sämsta märkena?

Sv: Bästa resp. sämsta märkena?

Blöjor: Här funkar Libero utmärkt. Provade Pampers när E var nyfödd men de skavde i ljumskarna.
Våtservetter (eller vad ni använder): Har inte behövt använda våtservetter alls. Har ett paket (kom med något babypaket) i skötväskan men de är oanvända. Vi använder de gula skumtvättlapparna som går att köpa billigt på Apoteket. Oftast håller vi bara E ovanför tvättfatet och tvättar av honom.
Salva mot irriterad hud: Vid mild rodnad i ljumskar och rumpa har Weledas zinksalva funkat bra. Vid lite mer ilsket rött har jag behövt använda Inotyol som är oerhört effektiv.
Babyolja: Earth Friendly Baby oil och Liberos babyolja har jag använt och båda funkar bra. Lutar nog åt att jag bara kommer använda vanlig rapsolja när Liberon är slut.
Modermjölksersättning: Ingen aning.

Mineraloljor är det och Rasmus reagerade jätte kraftigt på dem. Vid användande av våtservetter fick han stora vätskande blåsor i rumpan och torkade man honom runt munnen och händerna fick han 1 miljon små små irriterande knottror. Libero kör hela sitt sortiment med tvål, oljor, tvättlappar osv utan mineraloljor. De använder rapsolja och e-vitamin precis som apoteket.

Så Libero har funkat bra för er om du testat?

Babyolja innehåller mest mineraloljor, som "de insatta" anser vara skadligt för huden.

Det finns en hel del babyoljor som inte innehåller mineraloljor. Liberos innehåller tex. bara vegetabiliska oljor och går att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer, om man nu inte vill springa runt i babybutikerna och hälsokostaffärerna och leta.

Det är väldigt bra för huden att ha i lite olja när man badar bebisen. Då torkar inte huden ut. Min BVC-sköterska rekommenderar även att man smörjer alla babyvecken med olja för att förebygga rodnad. Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Blöjor: Vi fick med oss några pampers hem från BB + de "reklamblöjor" man får från olika håll. Pampers fungerar bra på Sebastian. Libero läckte lite när vi provade först, vi fick vara mer noggranna att blöjorna hamnade rätt. Vi har under våra tre veckor hemma använt mestadels huggies vilka fungerar kanonbra på vår bebis!

Våtservetter (eller vad ni använder): Vi kör med torra pappersservetter som vi blöter i vatten. Olika märken, typ ica, willys... Vi provade sånna skumgummitrasor men de tyckte vi inte om varken jag eller sambon... <har våtservetter i skötväskan men oftast har man ju tillgång till vatten så man kan blöta servetter som vanligt, utan kemikalier... :)

Salva mot irriterad hud: Inotyol har vi här hemma! Kalas!

Babyolja: Jag brukar smörja in mig med olivolja så vi kör på det till bebis oxå, kalas att ha på fuktig trasa om det är någon bajs som sitter lite hårdare än vanligt. :) Till badet har jag haft samma olja som jag använt under graviditeten, bad och duscholja från ACO (apoteket..).

Modermjölksersättning: Vi har några tetror babysemp hemma för "nödsituationer". Sebastian fick babysemp på BB.

Senast ändrad:

Blöjor: Använde Pampers i början, nu har jag Tescos egna byxblöja på dagen och Pampers på natten. Libero tycker jag är sådär, men Huggies är bra.

Våtservetter (eller vad ni använder): Jag har hela tiden använt bomullslappar, finns på coop i stora fyrkanter. Om han har bajsat har jag haft i lite tvål i vattnet, annars bara vatten och torkat med en frottélapp. Har aldrig haft en röd rumpa. Våtservetter har vi alltid i bilen, bra om man ska bort. Men testa själv att läsa innehållsförteckningen på dem, det är skrämmande!

Salva mot irriterad hud: Sudocrem än så länge, tror det är samma som idomin eller bepathen, zinksmörja som lägger sig som en hinna och förhindrar kiss att tränga igenom till det ömma.

Babyolja: Inget med mineraloljor, varken till Sam eller mig själv. Har använt alla andra sorters oljor, från mandelolja till kokosfett och rapsolja. Vid behov. I början hade jag ingenting i vattnet, nu har jag en skvätt babyschampoo.

Modermjölksersättning: Har provat olika men inga svenska märken. Det är nog högst individuellt vad de gillar.

Och om man inte vill använda babypuder med mineraltjohejsan (viss forskning säger att det kan finnas ett samband mellan livmodercancer och puder) så kan man ha på potatismjöl. Bra till alla veck faktiskt! För veck har de mååååånga!

Blöjor: Har använt Libero och tyckte de var bra, men provade Huggies när Gry var någon månad eller två och de var lika bra på henne, så eftersom de är billigare så har vi fortsatt med dem. Pampers vill jag inte använda, fattar inte varför de ska stoppa lotion i blöjorna...

Våtservetter (eller vad ni använder): Våtservetter i skötväskan är icas egna, funkar bra. På skötbordet har vi skumgummilappar som vi bara blöter under kranen. Tror att det är bra att undvika regelbunden användning av våtservetter.
Salva mot irriterad hud: Använder bepanthen. De få gånger hon haft något irriterat (typ 2 el 3) har det försvunnit efter en strykning med salvan.
Babyolja: Barnängen. Häller i lite när hon badar. Vill inte använda Natusans, har hört att den innehåller mineraloljor, och det vill jag ju helt undvika tom till mig själv oxå.
Modermjölksersättning: Använde Nan, funkade jättebra. Men jag säger emot mig själv, borde använt babysemp eftersom jag inte gillar Nestlés marknadsföring i U-länder. Kanske är bättre nu men..

Gör ett försök till, mitt förra inlägg blev lite rörigt och hastigt avbrutet!

Blöjor:
Har använt Libero fram tills nu (4mån) och har varit nöjda, men behöver nu byta till ett billigare alternativ. Det börjar bli tomt på våra bankkonton! Ett paket Coop fick vi köra oss igenom men jag gillar inte dom riktigt. Känns hårda och sträva, som papper. Nu har vi precis provat första Huggies och de är mycket tunnare och mjukare. Likvärdiga med Pampers och Libero tycker jag, men betydligt billigare.

Våtservetter (eller vad ni använder):
Vi använder 1-2 våtservetter per dag, de är bra om bajset hunnit torka in lite t.ex. Allra bäst är då att droppa lite olja på en våtservett! Även blöta torklappar i frotté är bra då. Märket jag gillar är Huggies, tjock våtservett med struktur vilket gör att bajset liksom fastnar däri. Men vi har oftast olika hemma, billiga märken som råkade finnas på affären. Inte så noga bara de är parfymfria. Efter användning torkar jag alltid torrt innan blöjan åker på igen.

Men mest använder vi torra pappersservetter som man blöter med vatten, torkar torrt med en torr sådan (försiktigt) eller med en mjuk frottélapp. Apotekets och Coops är lite för hårda, euroshopper och eldorado är bättre. Men det blir olika märken beroende på vilken affär man handlar på ändå. Inga är värdelösa. :) Försöker undvika att köra våtservetter för jämnan pga kemikalierna.

Salva mot irriterad hud:
Som sagt, Inotyol! Har även Bepanthen som funkar rätt bra, men Inotyolen har gjort underverk när det varit sådär hemskt illrött. Har hänt några gånger hittills bara.

Babyolja:
Fick även jag en gratisförpackning, jag hämtade ut den i hälsokostbutik. Det var zinkpasta, body lotion och olja. Har bara använt de senare två och de doftar härligt och känns jättebra men skulle nog inte köpa dom för de är dyra. Har en gammal babyolja från Aco som är helt doftfri, funkar lika bra den till allt! Tex till badvattnet, stryka på skorv, att rengöra med vid byte av bajsblöja osv. Den är fri från mineralolja.

Modermjölksersättning:
Totalt har det gått åt 3 st tetraförpackningar för oss, tog Semper bara för att inte ta Nestlé. Han drack upp och verkade tycka det var gott.

Blöjor:
Använde bara köpeblöjor på BB och då föredrog jag Libero. Nu använder vi bara tygblöjor.

Använder en blötlagd flanelltvättlapp från Imse Vimse, funkar toppen, tvättas tillsammans med tygblöjorna. Har våtservetter från Earth Friendly Baby som används vid resor och dy, de ska inte innehålla något skadligt. Behöver jag köpa fler kommer jag köpa Liberos. Har fortfarande inte använt ens halva paketet på 6 mån.

Salva mot irriterad hud:
Inotyol eller idomin, men lillkillen är nästan aldrig röd i rumpan.

Babyolja:
Använder vanlig kallpressad olivolja och nu har jag även provat Liberos olja som jag tycker fungerar bra.

Modermjölksersättning:
Har användt Nan någon enstaka gång. I övrigt köper jag inget från Nestlé.

*kl*

Blöjor: Libero. Pampers bara läcker.

Våtservetter (eller vad ni använder): ICA's egna (oparfymerade).

Salva mot irriterad hud: Aldrig behövt använda.

Babyolja: Använder inte, tvättar i bara vatten.

Modermjölksersättning: Babysemp

Blöjor:
Tycker att Pampers fungerar bra. De håller tätt och är mjuka och smidiga. Liberos tycker jag är lite klumpigare, liksom ICAs blöjor. Det är de jag har testat.

Använder bara våtservetter om vi är iväg någonstans, annars använder jag ICAs tvättlappar som man blöter i vatten. Fungerar bra. Har även frottétvättlappar från IKEA. De våtservetter jag har testat ät ICAs, Pampers och Natusan. Natusan blev hon röd av direkt, annars ingen större skillnad.

Salva mot irriterad hud:
Inotyol eller jojobaolja. Men My är i princip aldrig röd, bara om vi använt för mycket våtservetter.

Babyolja:
Har bara testat Natusan och eko jojobaolja. Fungerar lika bra.

Modermjölksersättning:
Aldrig provat. Har mängder med mjölk själv ;)

//Julia

Blöjor: Libero och pampers tålde tjejen lika illa och huggies allra sämst. Gick över till tygblöjor och lidls ibland, som hon tål bra.

Våtservetter (eller vad ni använder): bara eldorados våta som har minst kemikalier samt samma märke torra då de är mjukast men jag sköljer numera rumpan under rinnande vatten hemma. Torkar med ikea torktrasa.

Salva mot irriterad hud: Undviker det pga onödiga ämnen och kör på bröstmjölk o potatismjöl.

Babyolja: kallpressad rapsolja, efter badet som skön massage.

Modermjölksersättning: Nan då den är skonsammare mot magen. Men ammar har bara haft ngn tetra hemma ngn gång.
Mat hipps mest då ekologiskt smakar godare men köper av alla märken om butiken har dåligt utbud. Annars hipp ev semper men kör hemlagat mest.
Om jag börjar med välling blir det sempers, gröt likaså. Byter bara om butiken har slut på "min" i sempers.

Så Libero har funkat bra för er om du testat?

Har inte testat de då vi fortfarande har kvar barnolja och babytvå från ACO (Apoteket) men när de tar slut kommer jag testa med Liberos.

Vi använder Huggies blöjor också, har de på dagen. Funkar bra och håller tätt även vid monsterbjas-blöjor. Men Rasmus som sover 19-08 blir de VÄLDIGT kissiga och man får byta oftare än med Libero och även tvätta oftare för de inte ska lukta kissrumpa. Men jag föredrar en "blötare" blöja på dagen så han känner att han kissar för att lättare kunna potträna.

Vad har du använt vid bad istället för babyolja? Jag har läst att det räcker bra med olja i vattnet. Kanske blivit lurad :D

:angel: inget haha... hon har badat 1 max 2 ggr per vecka sen liten (har hatat att bada). Först nu har jag sett tecken på torrhet så jag sätter i lite vanlig ekologisk olivolja i vattnet och smörjer ibland när hon är utanför badet innan hon torkas.... vet inte om det är bra men tänkte, kan man äta det så kan det ju inte vara farligt :rofl:

Blöjor: pampers baby dry.
Våtservetter (eller vad ni använder): använder inga såna. Kan nämna de bästa tvättlapparna (torra, av papper) istället: konsums märke xtra.
Salva mot irriterad hud: weledas zink
Babyolja: hum.. som man har i badet? barnängen, skaffade den för den funkade bra mot mjölkskorvarna i skallen
Modermjölksersättning: köpte nan då Alma redan var van den från neo. Funkade bra så vi har inte testat nåt annat.

Slås av att så många inte vill använda mineraloljor, men ändå använder Inotyol/Bepanthen?:confused: Båda innehåller såväl paraffin som vaselin.

Ett bättre alternativ är att köpa fet kräm med ullfett (som det även är i Inoyol/Bepanthen) eller tex bivax, men utan mineralprodukter. Jag brukar köpa i hälsokosten.

Kan vara för att man försöker utesluta så mycket mineraloljor som möjligt och att man sällan använder Inotyol varje dag/ofta?

Blöjor:

Till första barnet använde vi tygblöjor från imsevimse dagtid tills hon började dagis. Nattetid hade vi engångs, libero eller pampers.
När hon började med Pullups så köpte vi Huggies, de passade hennes smala rumpa bäst och är enklare att dra isär i sidan.

Imsevimses flanelltvättlappar med vegetabilisk olja, eller Xtra papperstvättlappar med veg olja. De är mjukare än andra papperstvättlappar jag prövat. Vi har oxå våtservetter, tex i bilen, just nu mest Huggies. Försöker köpa de sem verkar vara minst "farliga".

Salva mot irriterad hud:
Vegetabilisk kräm med ullfett eller bivax. Varierande märke, ofta ngt lokaltillverkat.

Babyolja:
Weledas babyolja är bra, men dyr. Den baseras på sesamolja, så det går lika bra att köpa ren sån, eller ngn annan mild olja, tex jojoba.
Jag är lite skeptisk mot oliv eller rapsolja, de är inte optimala mot känslig hud.

Mkt info om hudvård och olika ämnen som kan ingå finns på shenet.com.

Slås av att så många inte vill använda mineraloljor, men ändå använder Inotyol/Bepanthen?:confused: Båda innehåller såväl paraffin som vaselin.

Ett bättre alternativ är att köpa fet kräm med ullfett (som det även är i Inoyol/Bepanthen) eller tex bivax, men utan mineralprodukter. Jag brukar köpa i hälsokosten.

Kan ju vara så att man inte är fanatisk men föredrar att använda mineralolja så lite som möjligt.;)

Fast ullfett kan ge kontaktexsem. Själv dissar vi Inotyolen hårt..Tycker det är en skitsalva av höga mått.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar