Bästa resp. sämsta märkena?

Lamborghini

Trådstartare
Ni med lite mer erfarenhet!

Vilka märken är bäst respektive sämst när det gäller:

Blöjor:
Våtservetter (eller vad ni använder):
Salva mot irriterad hud:
Babyolja:
Modermjölksersättning:

fyll på listan med egna saker, perfekt för oss som ej fått än!

Kan vara bra o se vilka saker man kan börja med att prova, sen att inte samma saker funkar för alla... Men kan ändå vara bra att ha nån ände att börja i :) Jag har redan köpt in det mesta men vill gärna läsa andras erfarenheter!

Kladda gärna ner övriga saker om tex "använder inte dessa så de innehåller för mkt gifter eller miljöskadligt osv.." sånt som inte står i klartext (såklart...) på förpackningar. Eller om ni har egna huskurer mot diverse prylar :)

Sv: Bästa resp. sämsta märkena?

Jag älskar Liberos blöjjor och hatar pampers, Av de får lillen utslag, har ej provat andra sorter.
Våtservetter så har alla jag provat hittils funkat bra. Men bäst har eldorados varit. Har provit coop extra, coop med lila förpackning och natusan.
Babyolja använder jag inte så mycket för han behöver det inte. Men när jag använder så blir de natusan babyoil.
Salva har jag Idomin.
Kör med semper babysemp just nu nr 2 haft nr 1 också. Har vällig också men lillen blir ej mätt på den. Har sempers havrevälling från 6 månader.
Hade även sempers magdroppar de första 4 månaderna och ingen kolik eller nånting. Aldrig haft ett magknip.
Ska dock provas liberos sortiment av tvättlappar och olja och sånt. När jag hittar det.

Blöjor:
Huggies är de bästa jag provat hittills, men köper ibland billigare varianter ändå
Salva mot irriterad hud:
Inotyol
Babyolja:
<Weleda baby oil med ringblomsextrakt
Modermjölksersättning:

Nu ska vi ut med vagnen, brb med lite mer! :)

Jag älskar Liberos blöjjor och hatar pampers, Av de får lillen utslag, har ej provat andra sorter.
Våtservetter så har alla jag provat hittils funkat bra. Men bäst har eldorados varit. Har provit coop extra, coop med lila förpackning och natusan.
Babyolja använder jag inte så mycket för han behöver det inte. Men när jag använder så blir de natusan babyoil.
Salva har jag Idomin.
Kör med semper babysemp just nu nr 2 haft nr 1 också. Har vällig också men lillen blir ej mätt på den. Har sempers havrevälling från 6 månader.
Hade även sempers magdroppar de första 4 månaderna och ingen kolik eller nånting. Aldrig haft ett magknip.
Ska dock provas liberos sortiment av tvättlappar och olja och sånt. När jag hittar det.

Ang. Semper babysemp.. är det dom där små tetraförpackningarna? Kostade typ 7:50:- nåt sånt.. Men jag var så "opåläst" så jag vågade inte köpa hem :D

Stog o kikade på Liberos nya idag, hittade på Eko Stormarknad om ni har nåt sånt i närheten.

Blöjor: pampers var absolut bäst när W var liten, nu är det vilket som (libero el pampers) och huggies har jag provat. De var ngt sämre, men inte dåliga. Det beror helt på hur ditt barn är skapt. W vart förresten mer röd av liberos blöjor än av pampers när han var liten
Våtservetter (eller vad ni använder): torra: Eldorados har varit bäst! våta:från öb i en hård rund förpackning med rosa lock
Salva mot irriterad hud: inotyol
Babyolja: apotekets
Modermjölksersättning: babysemp (finns i pulver o små tetror)

Är babysemp nåt man kan köpa o ha hemma utifall att eller ska man rådfråga dom på BB först? Tycker det är skönt att ha så mkt som möjligt klart.

Blöjor:
Salva mot irriterad hud:
Babyolja:
Modermjölksersättning:

Kan vara bra o se vilka saker man kan börja med att prova, sen att inte samma saker funkar för alla... Men kan ändå vara bra att ha nån ände att börja i :) Jag har redan köpt in det mesta men vill gärna läsa andras erfarenheter!

Våtservetter används inte här, utan papper och vatten. Tvål om det behövs.
Salvan som används just nu är Benpanthen, helt suveränt att den försvinner in i huden! Inotyol är bra med, men den får man tvätta bort. Får jag göra på Loke iallafall.
Babyolja, schampoo etc gillar jag Coop Änglamark. Skitbra då den är suverän för känslig hud. Hela sortimentet tycker jag om.
Ersättning använde jag NAN från Nestlé, Loke hade aldrig några problem med den, så vi testade inte någon annan heller.
Blöjor får man testa sig fram med. Vissa tycker ett märke är jättebra, medans vissa andra totaldissar samma märke.

Kladda gärna ner övriga saker om tex "använder inte dessa så de innehåller för mkt gifter eller miljöskadligt osv.." sånt som inte står i klartext (såklart...) på förpackningar. Eller om ni har egna huskurer mot diverse prylar :)

............

Blöjor: olika vid olika ålder, Libero i början sen huggies, coop, willys, Icas....
Våtservetter (eller vad ni använder): vanliga pappersservetter man blöter vet ej märke
Babyolja: olivolja? (aldrig använt olja)
Modermjölksersättning: Nan

Blöjor: olika vid olika ålder, Libero i början sen huggies, coop, willys, Icas....
Våtservetter (eller vad ni använder): vanliga pappersservetter man blöter vet ej märke
Babyolja: olivolja? (aldrig använt olja)
Modermjölksersättning: Nan

Vad har du använt vid bad istället för babyolja? Jag har läst att det räcker bra med olja i vattnet. Kanske blivit lurad :D

Blöjor:
Pampers har vi kört mest med. Libero höll inte tätt varken kiss eller bajs. Så nu kör vi Huggies/Bambo på dagen och Pampers på natten.
Gunry Mjuk&Skön. Icas, Eldorados är också okej. Sköljer ur dom i vatten.
Salva mot irriterad hud:
Knappt haft irriterad hud, så Idomin har räckt för oss.
Babyolja:
Weleda baby oil, man fick en gratis förpackning på Babyproffsen som räcker gott och väl.
Modermjölksersättning:
Finns många, man får testa. Semper och Nan finns som tetra, lätt att ta med om man ska bort. Men hemma använder man pulver som man blandar med kokat, avsvalnat vatten. Finns även andra ersättningar som Hipp och mjölkfritt bla på apoteket.

Blöjor: Libero passade vår kotte jättebra, så vi har aldrig bytt. Fast Up&Go-varianten funkar inte så bra på natten utan läckte kiss, så för några månader sedan gick vi över till ICA:s vanliga blöjor som nattblöja. Vilka som passar beror mycket på bebisens kroppsform och uh, leveransmängder.
Våtservetter (eller vad ni använder): Använder inte våtservetter om vi kan undvika, de är ju fullproppade med kemikalier. Istället har vi använt Euroshoppers torra tvättservetter som vi blött med vatten. De är jättemjuka för små rumpor och dessutom billiga.
Salva mot irriterad hud: Inotyol, the one and only!
Babyolja: Natusan. Som badolja i början och alltid på stjärten vid blöjbyte.
Modermjölksersättning: Har inte jättemycket erfarenhet av det. Vi har gjort slut på ett paket Babysemp under hela bebistiden, för stallkvällar när jag inte orkat pumpa ur under dan. Tror det var Babysemp iallafall?
Babygröt att börja med som smakis: Sempers banangröt. Jättegod, tyckte både bebis och vi.

Det var det jag hade läst nånstans... kemikalier i våtservetter. Gäller det alla märken eller? Är det lika kinkigt med torra tvättlappar eller är alla okej?

Nä, det skiljer rejält mellan märkena. Fast jag minns inte vilka som är okej och vilka som är riktigt läskiga, jag blev så avskräckt bara av att läsa om det. En snabb googling gav den här länken. De papperstvättlappar vi använder är bara tja, rent papper utan parfym eller något. Det räcker utmärkt med sådana och vatten för att hålla stjärten ren. Det är inte många gånger kotten varit röd eller fått utslag alls. Tre-fyra under två år kanske?

Blöjor:
Salva mot irriterad hud:
Babyolja:
Modermjölksersättning:

Blöjor - väldigt individuellt vad som passar på olika barn. Själv har jag konsekvent använt Libero, som är svensktillverkade och fria från lotion - varför man nu tillsätter lotion o blöjor :eek:

Salva - den överlägset bästa jag provat och enda jag använder är Bepanthen. Det är en relativt fet salva, som inte är så kletig som Inotyol utan mer som Idomin, där dess verksamma substans anses kunna underlätta hudens egna läkförmåga - jag är absolug böjd att hålla med om det för den är supereffektiv!

Babyolja - har jag aldrig använt och kommer inte heller att göra. Varför?

Modersmjölkersättning - jag tror att de är ganska likvärdiga näringsmässigt utan man får välja från andra kriterier. Min etta fick Profylac, en svindyr mjölkfri ersättning som köptes på apoteket (på inrådan av BVC) och inte smakade särskilt bra. De andra två har fått Sempers ersättning, som fungerat bra för oss.
Jag valde Semper till både ersättning och senare gröt och barnmatsburkar, av rent etiska skäl, då den största konkurrenten har haft en massa fuffens för sig i tredje världen som jag inte vill stötta. Senare har jag också använt Hipp, som dök upp i butikerna och är ett Kravmärkt alternativ.

Det var det jag hade läst nånstans... kemikalier i våtservetter. Gäller det alla märken eller? Är det lika kinkigt med torra tvättlappar eller är alla okej?
Det finns något märke som är bättre än de andra - sök efter tvättservetter på svenska naturskyddsföreningens webplats, det är där du kan hitta informationen om kemikalier i barnpryttlar mm...

Själv har jag använt tvättlappar i frotté eller linne (sönderklippta gamla utslitna linnedukar :love: ) till barnstjärtar. Tvättservetter har jag använt endast vid utflykter plus efter stormarna Gudrun och Per då vi inte haft rinnande vatten pga strömavbrott.

Senast ändrad:

Blöjor: 1,Libero 2, Pampers 3, Huggies

Våtservetter: ICAs parfymfria våtservetter. Och Euroshoppers torra tvättservetter.

Salva mot irriterad hud: Bepanthen, Purelan

Babyolja: Mandelolja har vi använt hittills men nu har vi provat Liberos olja och den funkar lika bra!

Modermjölksersättning: NAN är den enda min kräsna skitunge kan gå med på o smaka. Allt annat gallskriker han åt.

Jag har förstått det som att man använder babyolja istället för tvål när dom är små.. för att det är milt och binder fukt typ. Men det kanske inte alls är så? Vad använde du istället om du använde annat än bara vatten?

Jag valde Semper till både ersättning och senare gröt och barnmatsburkar, av rent etiska skäl, då den största konkurrenten har haft en massa fuffens för sig i tredje världen som jag inte vill stötta. Senare har jag också använt Hipp, som dök upp i butikerna och är ett Kravmärkt alternativ.

Hehe, skönt att höra att jag inte är den enda som dissar Nestlé av rent etiska skäl. Som född på sjuttiotalet minns jag lite för tydligt skriverierna om det för att det ska kännas okej att köpa deras grejer. Hipp har vi använt mycket, jag vet inte vad det stoppar i maten men vår kotte älskar nästan alla deras burkar.

Blöjor: Bäst: Libero Sämst: Pampers
Våtservetter (eller vad ni använder): Bäst: Euroshopper torra tvättlappar Sämst: Natusan Våtservetter
Salva mot irriterad hud: Bäst: Inotyol Sämst: Zinkpasta
Babyolja: Bäst: Apoteket Sämst: Natusan
Modermjölksersättning: Bäst: Hipp Sämst: Semper

Mineraloljor är det och Rasmus reagerade jätte kraftigt på dem. Vid användande av våtservetter fick han stora vätskande blåsor i rumpan och torkade man honom runt munnen och händerna fick han 1 miljon små små irriterande knottror. Libero kör hela sitt sortiment med tvål, oljor, tvättlappar osv utan mineraloljor. De använder rapsolja och e-vitamin precis som apoteket.

Jag har förstått det som att man använder babyolja istället för tvål när dom är små.. för att det är milt och binder fukt typ. Men det kanske inte alls är så? Vad använde du istället om du använde annat än bara vatten?
Babyolja innehåller mest mineraloljor, som "de insatta" anser vara skadligt för huden.

Jag har i princip bara använt vatten, har fungerat bra på våra barn. När de blivit lite större har jag använt en "flytande tvål" från Natusan som innehåller typ 25% lotion - och tyvärr även en del kemikalier (enligt ovan nämnda undersökning av naturskyddsföreningen), fast jag har valt att ignorera det eftersom man faktiskt skölner av tvålen efteråt - till skillnad mot vad man gör efter att ha tvättat rumpor med tvättservetter... (sär blir ju kemikalierna kvar på huden)
Hehe, skönt att höra att jag inte är den enda som dissar Nestlé av rent etiska skäl. Som född på sjuttiotalet minns jag lite för tydligt skriverierna om det för att det ska kännas okej att köpa deras grejer. Hipp har vi använt mycket, jag vet inte vad det stoppar i maten men vår kotte älskar nästan alla deras burkar.
Vi är tyvärr inte så många, verkar det som.
Min uppfattning är att det är mer "hippt" att använda Nestlé, fast jag kunde inte br mig mindre...

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025