Gör det bara!
Jag älskade varje sekund! Visumet var krångligt men inte omöjligt.
Vi flög till Helsingfors och tog sedan tåget därifrån till Sankt Petersburg. Oavsett om man flyger direkt eller tar tåg får man vara beredd på stenhårda passkontroller. Bara på tåget hade vi ca 4-5 olika kontroller, utförda av vakter med tunga vapen på sig som kollade en in i minsta detalj. Vi snackar inte små pistoler utan mer kalashnikovs.
Vi fick också varsin liten, liten papperslapp som visade när och var vi kom in i landet. Som tur var sparade vi lapparna hela resan för på vägen hem (när vi flög från Sant Petersburg till Arlanda) krävde passkontrollen tillbaka dem.
Jag håller med om att Ryssland är problematiskt på många sätt och vis men Sankt Petersburg är hyfsat modernt jämfört med övriga landet.
Det du får vara beredd på är att i princip alla museum och liknande bara har skyltar på ryska, bara något enstaka hade engelsk information. Vanliga människor på stan är överlag jättedåliga på engelska men personal i souvenirbutiker, hotell och restauranger är helt okej. Så länge man inte ska ut på landsbygden klarar man sig hyfsat med bara engelska.
Ironiskt nog har Ryssland obligatorisk engelskundervisning i skolorna, radion spelar moderna poplåtar och i och med närheten till övriga Europa är Sant Petersburg inte lika tillstängt som mindre städer längre in i landet, ändå var det ytterst få vi mötte på stan som vi faktiskt kunde konversera med.
Sankt Petersburg är för övrigt inte någon jättebillig stad att vistas i, förutom hotellen som brukar vara billiga. Jag betalade 900:- för två personer på fyra nätter, mitt inne i centrum med gångavstånd till allt