Härligt att läsa om era olika typer av resor!
Själv har jag lite svårt att välja.
En resa som var magisk var när vi åkte 11 pers i familjen till Florida för att dels turista där. Men också åka på en kryssning i Karibien. Härligt att åka med så många man tycker om och att vi kunde dela på oss om vi ville göra olika saker. Och jättekul att få uppleva så mkt. Vi hann med:
- Cykla i Everglades och kika på alligatorer/sköldpaddor/fåglar/fiskar/etc och äta alligator.
- Key West med solnedgång i havet, goda drinkar och jag fick hjälpa till att fånga in de 6-tåiga katterna i Hemingways hus. Man fick absolut inte röra dem. Men personalen fick inte in katterna och de gillade mig.
- Shoppa som en galning
- Klättra i vattenfall på Jamaica
- Se maya-tempel i mexico
- Snorkla med enorma och färglada fiskar på Cayman Islands
En Spanien-resa blev också underbar. Jag och sambo åkte ner och skulle låna kompisars hus och bil. Vi fick veta några dagar innan vi skulle åka att deras nya Mersa blivit påkörd. Så vi fick ta reservbilen. Det var en liten skramlig plåtlåda(Peugeot205) där motorn kändes ingefär lika stark som i min eltandborste. Vi åkte med det där gamla vraket upp i alperna och ner igen. Vi åkte upp till Rhonda och åt gudomligt god mat tillagad av en kocka som såg ut som någon ur gudfadernpå en balkong högst upp med utsikt for days. Det var också stup rätt ned 100 m under balkongen. Och så fastnade vi i några h samtal med en nederländsk konstnär som ledsnat på att vara arkitekt för flygplatser och sålt allt han ägde och hade när han var ca 70 år och behöll bara så mkt som går ner i 2 resväskor. Så skön!
Jag badade i någon källa och grotta där med. Så vackert! Och vi körde en 50-milstripp för att kolla på Hovridskolan i Jerez. Vi trodde bilen skulle stanna eller brinna upp flertalet ggr och var typ glada att den kom upp för långa backar.
Just den där skitbilen gjorde faktiskt resan så himla rolig!
Australien var också underbart. Men vi åkte dit på jobb och hade bara 3 lediga dagar. Vi tog tur med mindre buss från Melbourne längs med Great Ocean road. Vi fick jordens skönaste guide som var som en blandning av en surfare som rökt på större delen av livet för att dämpa sin ADHD och Steve Irwin. Han visste allt om naturen/djur/etc och vi 2 klickade rejält. Så rolig, intressant och jätteannorlunda person som vuxit upp i outbacken. Vi var också i en tempererad regnskog på trippen. Åker vi dit igen har han frågat om vi inte ska med ut och vaska huld och sova vid en lägereld. Jag gör det gärna. Sambon tyckte jag kunde åka och "vildmarka mig" bara han slipper.
Guiden gjorde verkligen trippen!
Vi bodde jättehärligt i ett Airbnb i St Kilda i Melbourne. Så härligt områda nära stranden med en artsy feel och en del surfare etc. Härliga restauranger med alla möjliga sorters kök.
Vi kommer ju åka dit igen i jobb. Men då ska vi ha mer ledigt och kanske också ta New Zeeland samtidigt.