Bästa regntäcket

Ravishing

Trådstartare
Vilket regntäcke är ni mest nöjd med? Jag har ett Hurtta vintertäcke som sitter bra, är regntäckena lika trevligt i passformen? Andra förslag?

Vilket regntäcke är ni mest nöjd med? Jag har ett Hurtta vintertäcke som sitter bra, är regntäckena lika trevligt i passformen? Andra förslag?

Jag är väldigt nöjd med mina regntäcken från Hansbo och Hööks, trots hundar med knasig kropp i förhållande till storleken. Ivan har storlek 20-25, men har betydligt djupare/grövre bröstkorg och hals/backe än många andra hundar med samma storlek. Plus att han krummar ryggen när det regnar och han är sur, då krävs det att täcket kan följa med i rörelsen. Det har varit lite meckigt att få ihop...

Jag är väldigt nöjd med mina regntäcken från Hansbo och Hööks, trots hundar med knasig kropp i förhållande till storleken. Ivan har storlek 20-25, men har betydligt djupare/grövre bröstkorg och hals/backe än många andra hundar med samma storlek. Plus att han krummar ryggen när det regnar och han är sur, då krävs det att täcket kan följa med i rörelsen. Det har varit lite meckigt att få ihop...

Visst har du dv.pinschrar? de bär också svansen lite "över" ryggen? Har nämligen en liten papillon som har svårt att få plats med svansen då hon bär den så högt.

Visst har du dv.pinschrar? de bär också svansen lite "över" ryggen? Har nämligen en liten papillon som har svårt att få plats med svansen då hon bär den så högt.

Japp!
Hansbotäckena har ofta en väldigt praktisk form längst bak, så att svansen liksom får plats.

Ena täcket från Hööks har jag sytt om lite, det var några centimeter för långt och blev helt perfekt när jag fixade ett litet svansutrymme. Det är det täcket vi använder allra mest :)

Jag gillar Huttas nya - Torrent tror jag den kallas. Mycket bättre passform än på den gamla varianten och mycket mer skydd för rumpan. Tror min hund eg har en storlek för stor nu men trots det så kan hon lätt bära svansen över ryggen. Finns en knapp i bakstycket också så att den kan sluta riktigt tätt om rumpan, enda nackdelen då är att hon kissar på det men tror som sagt att det har med ev fel storlek att göra

Mina lutar åt vinthundsformer så har jättesvårt att hitta täcken som inte är antingen för korta eller på tok för stora runt magen och halsen.

De enda köpta täckena som funkar hjälpligt är Hööks softshelltäcken, och då med magremmen inspänd till kortast möjligt.

De jag använder mest är de jag sytt själv.

Och jag måttbeställde täcke åt pudlarna hos björkis, dom var knepiga att hitta täcken åt. Nuvarande beardis skulle säkert vara lättare, men han dör hellre än tar på sig sånt :p

Gillar Rukkas Stream-modell, och min nya kärlek Pomppa :love: sitter så perfekt på heelern att jag blev tvungen att beställa ett åt corgin också. :p

Jag använder sällan täcke, men har även svårt för att hitta riktigt bra. Har nu Hurttas och den passar bra till min ena heeler, men har en storlek för kort till den andra då rätt längd blir för stor runt om. Nackdelen med kortbeningar är att dom, trots att täckena sitter rätt, lyckas skyffla in vatten (eller snö i värmetäckena) innanför bröstplattan via öppningen vid armhålorna :banghead: Funderar på att skaffa täcken helt utan magplatta, för dom blir ändå blöta på bröstkorgen oavsett täcke och vintertid kan vi ändå aldrig ha täcke om vi går där det inte är plogad. Snö som samlas innanför täcket och lägger sig runt bröstkorgen är värdelöst :mad:

Du måste visa bild här, för jag vet inte alls vilka du menar :D

Dålig bild, men ungefär så här ser det ut! Gillar speciellt lösningen för svansen och att det ligger bra trots avsaknaden av bensnören. Framme i bogen ger det väldigt bra rörelsefrihet för frambenen. Har inte provat det i snö ännu, så om det släpper in snö i magstycket återstår att se. :)

Dålig bild, men ungefär så här ser det ut! Gillar speciellt lösningen för svansen och att det ligger bra trots avsaknaden av bensnören. Framme i bogen ger det väldigt bra rörelsefrihet för frambenen. Har inte provat det i snö ännu, så om det släpper in snö i magstycket återstår att se. :)

Vilken fin färg:) Men den såg ut att sitta bra :)

Vilka täcken är det Ivan har?
Hittar bara storlek 25 som minst både på Hööks och Hansbo och Hurttas 24cm täcken är i vart fall för stort för Uno, är de mindre i storleken än Hurtta om det är 25cm han har? Har liknande problem med att de tillräckligt små täckena ibland ej går att spänna över bröstkorgen och står rätt ut bak då han är lite räkryggig när han inte spänner upp sig, sen är han också rätt trång mellan frambenen vilket inte gör det lättare :banghead: Måste verkligen hitta ett täcke som passar nu när vi flyttar norrut på heltid.

Vilka täcken är det Ivan har?
Hittar bara storlek 25 som minst både på Hööks och Hansbo och Hurttas 24cm täcken är i vart fall för stort för Uno, är de mindre i storleken än Hurtta om det är 25cm han har? Har liknande problem med att de tillräckligt små täckena ibland ej går att spänna över bröstkorgen och står rätt ut bak då han är lite räkryggig när han inte spänner upp sig, sen är han också rätt trång mellan frambenen vilket inte gör det lättare :banghead: Måste verkligen hitta ett täcke som passar nu när vi flyttar norrut på heltid.

Då måste jag rekommendera Coup d'etat från Puppia. Det är en jacka och inget täcke. Kostar ganska svinmycket med är SJUKT bra! Jag vann en sån från Pupstore för några år sedan (hade nog aldrig pröjsat 700 spänn för en hundjacka), och det är det enda plagg som Ivan verkligen gillar. Inga bensnören, inget krångel, sjukt bra passform även på räkryggar i och med dragskon. Den är fleecefodrad och tillräckligt varm för vanliga promenader i värmländsk vinter i alla fall :)

Jag misstänker att de har varmare jackor också, och litar på att de är lika bra. Men den här modellen har som sagt fungerat skitbra för Ivan.

Jag har tyvärr ingen bättre bild på den än de här, tror jag:
(Billy har en skitbillig skräpjacka här, så kolla inte på den)

dsc_0484_180131603.jpg

dsc_0468_180131625.jpg

Åh!
Såg att den (och flera andra jackor) fanns avsevärt billigare på pupstore just nu. Kolla där!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka